Routerdwang mag niet meer.

  • 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13889 keer bekeken


Toon het eerste bericht

290 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Ik heb op de site gekeken en zij kunnen je dus van alles voorzien kortom dan heb de telfort lijnen daar niet voor nodig, ze leveren zelfs internet. Wat ik bij voipshop las zijn er ook speciale voip telefoons waar je alle instellingen in kan zetten dus dan zou het alleen aansluiten zijn en klaar. Of is het toch gecompliceerder dan het filmpje doet geloven.
feit is dat een modem dat ook zou (moeten) kunnen. Als je er weer apparatuur voor moet gaan kopen kost het toch weer geld...
En als je tevreden bent met je Telfort abonnement dan kan je dat toch gewoon houden? Telfort (of iedere andere provider) mag niet bepalen wat jij over dat lijntje pompt. Als je dus een andere VOIP-provider wil gebruiken dan kan dat gewoon.
Reputatie 8
Badge +17
Hoelang word die v10 al uitgegeven? Dat zal wel overeen komen met de tijdlijn van de wijziging maar een andere VOIP.Sinds November...
Komt dus niet overeen qua tijdsspanne...
Reputatie 8
Ik dacht jij een ZyXEL daarvoor gebruikte?
Al lang niet meer geprobeerd. Maar zie ouder draadje:
https://forum.telfort.nl/tv-338/probleem-wake-on-lan-experia-box-v8-vanuit-externe-locatie-51318
Hoelang word die v10 al uitgegeven? Dat zal wel overeen komen met de tijdlijn van de wijziging maar een andere VOIP.Sinds November...
Komt dus niet overeen qua tijdsspanne...

November 2016 ?? of 2015 in geval 2016 dus wel want dat is bij mijn weten ver na de wisseling van Telforts VOIP, SIP dienst.
Er zijn dus genoeg bedrijven die ons graag geschikte apparatuur willen verkopen, maar de isp's willen daar dus nog steeds niet in mee.
https://telecomnieuwsnet.wordpress.com/2018/03/14/producenten-netwerkapparatuur-willen-vrije-modemkeuze/

De in dat artikel genoemde Lancom wil zelfs samenwerken met providers
https://www.telecompaper.com/nieuws/lancom-wil-samenwerken-met-providers-aan-vrije-modemkeuze--1235799

De klanten willen, de fabrikanten willen nu de isp's nog.
Reputatie 8
Voor die 2e link zou ik een abonnement moeten nemen bij dat telecompaper. Dat gaat me te ver om sporadisch van die website een artikel te kunnen lezen. Is die tekst ook via andere wijze voorhanden?
Zoals ik eerder melde, heb ik de klantenservice een mail gestuurd met de vraag hoe zij deze nieuwe wetgeving vorm zullen geven.
Vandaag werd ik terug gebeld door een vriendelijke dame van de Klantenservice. Zij melde mij dat Telfort/ KPN en de andere Telco's in bezwaar gaan (kan dat??) tegen deze nieuwe regelgeving.
Zij zijn bang voor issues waarbij klantmodems gehackt worden en hierbij de klant wordt geconfronteerd met een torenhoge rekening. Pas na behandeling van het bezwaar wordt er verder gekeken.

In mijn ogen is dit absoluut geen valide reden. Wanneer de klant een eigen 'belplafond' kan instellen, kan er nooit sprake zijn van excessen!

Evengoed moeten we het bezwaar afwachten.
Helaas niet je zal inderdaad of moeten aanmelden of een abo nemen. Heb nog gezocht zodoende vond ik die eerdere link.
Reputatie 8
Badge +17
November 2016.

Een aantal forumleden (waaronder ik en Enterprise) hebben de pilot gedaan van de V10.

En, om vooruit te lopen op je vraag of het ontbreken van de configuratiemogelijkheid van die VoIP gegevens NIET opgevallen is: JA, dat is wel opgevallen én gemeld! Samen met nóg een aantal onhebbelijkheden in de V10...
Behalve de sip staan alle verdere instellingen voor modems/routers op de website. Ik snap best dat dit voor een aantal hobbyisten belangrijk is maar dan ben ik toch geneigd te zeggen neem een provider (xs4all bv) die je wel die mogelijkheden geeft.

TS gaat over routerdwang en van letterlijke dwang dat je alleen de experia boxen zou kunnen gebruiken is geen sprake. Dat de experiabox zo dichtgetimmerd zit dat je weinig aan de instellingen kan doen is een heel ander verhaal.

Wat ik al een paar keer noemde als de sip gegevens in een gecodeerd bestand in een modem/router van mijn keuze worden gezet door die ACS of hoe het ook heet dan vind ik dat prima. Zeker als dan vreemden mijn informatie niet kunnen sniffen of hoe dat ook werkt en dan via mijn nummer bellen.

De isra is al eens genoemd daar hangt bij koper/dsl dus die experiabox aan. Nu hebben wij glasvezel oude propositie genexis komt tv en telefoon uit en draadje naar de sitecom wlr 4004 nog steeds als router in gebruik.
Hoe zit dat met de nieuwe propositie heb je dan alleen de Ftu of ook een ntu (mtu?)waar de experia aan hangt of zijn er twee versies experiabox een voor glas een voor koper dus een modem router combo voor koper en een ntu routercombo voor glasvezel.

Dat HDMI verhaal heb ik inderdaad met verbazing gelezen en vind ik wel van de zotte. Maar dat staat los van routerdwang.
November 2016.

Een aantal forumleden (waaronder ik en Enterprise) hebben de pilot gedaan van de V10.

En, om vooruit te lopen op je vraag of het ontbreken van de configuratiemogelijkheid van die VoIP gegevens NIET opgevallen is: JA, dat is wel opgevallen én gemeld! Samen met nóg een aantal onhebbelijkheden in de V10...

Daar zou ik blindelings van uit zijn gegaan, dat dit was gemeld, maar toch bedankt voor die aanvulling.
Het probleem bij de V10 is bv dat je de poorten niet los kunt zetten om juist te bellen met in mijn geval Callvoip want die heeft KPN dichtgetimmerd en zul je een eigen modem moeten gebruiken met de Zyxel gaat het dus wel die is gewoon open.

Ok dus als ik je goed begrijp kan daarom geen voip telefoon gebruiken waar de juiste instellingen in staan.
Reputatie 6
Badge +7
Tja natuurlijk doen ze dat, maar is nergens op gebaseerd. hun eigen modems zijn dan toch ook uit te lezen als je/kwaadwillende zou(den) willen.
@Telfort @Webcare is er vanuit KPN/Telfort iets te melden en dan specifiek over het verstrekken van de SIP gegevens.
Nieuw nieuws van de ACM... ;)

https://tweakers.net/nieuws/120591/overheid-onderzoekt-of-modem-onder-vrije-routerkeuze-valt.html?nb=2017-01-28&u=1000


Of wordt er gewacht tot augustus.
Reputatie 8
Badge +17
Wat? Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt?!

Hoezo zou een VOIP provider betalen aan een ISP om data "te mogen transporteren"?

En waarom zou je 3 lijnen moeten hebben als het over 1 lijn getransporteerd kan worden?

Ga je eerst eens verdiepen in de materie voordat je hierover onzin gaat uitkramen!
Ben ik helemaal met je eens. Ze zullen met veel argumenten komen die geen hout snijden. Wat ze eigenlijk willen is eenheidsworst. Dit maakt het beheer voor hen eenvoudiger.
Omdat data transport de handel is waar het op het hele internet omgaat.
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk dat we nog even zullen moeten wachten waar Telfort en/of KPN mee komt.

Het is gebruikelijk dat bij dit soort wetswijzigingen waar grote belangen aan verbonden zijn, eerst de bedrijfsjuristen aan de slag gaan. En pas daarna de techneuten en de commerciële dames en heren.

Want een wet is leuk... maar deze zal nog wel vertaald moeten worden naar een praktisch uitvoerbaar modem-beleid. Waarbij klanten meer vrijheid krijgen voor het gebruik van eigen apparatuur maar waar de groep klanten die daar geen behoefte aan heeft gewoon een modem via Telfort kan kopen of huren bij het abonnement.
De consultatie is voorbij, de providers zijn nog steeds niet blij.
https://tweakers.net/reviews/5321/3/zelf-een-thuismodem-kiezen-gaat-het-dan-toch-nog-gebeuren-providers-stribbelen-tegen.html
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor68: jammer dat je je onderschrift weggehaald hebt...
Reputatie 8
De consultatie is voorbij, de providers zijn nog steeds niet blij.
Maar dat was ook wel te verwachten. ;)
Een hoop bla bla, terwijl de beleidsregels alleen een verduidelijking geven van wat de wetgeving feitelijk al inhield. En die is eerder al "verplicht" aangepast als verlengstuk van bindende Europese regelgeving.

Onduidelijkheden die er volgens providers waren ten aanzien van modem/routers, hebben ze in de loop van de jaren zelf veroorzaakt, van wat zij beschouwen als "maatstaf".

Nederland moet gewoon voldoen aan die Europese regelgeving. Klaar.
Hoe hoog providers ook springen om zaken ongedaan te krijgen.

En uitstel om meer tijd te krijgen om zaken geïmplementeerd te krijgen.
Die aanpassingen en verscherping van de regelgeving is al jaren bekend.
Men had zich dus al jaren eerder erop kunnen voorbereiden.
Reputatie 6
Badge +7
Het is alleen maar erger geworden daar BV Telfort er ook voor heeft gekozen alles dicht te spijkeren terwijl alles netjes open was.
Reputatie 8
Badge +17
Evengoed moeten we het bezwaar afwachten.Volgens mij is het andersom.
Het europese besluit is nu "vertaald" naar een nederlands besluit en gepubliceerd in de staatscourant.

Alle bezwaren die er zijn geven geen reden om het besluit ongedaan te maken of op te schorten.

Dat kan pas nádat er een ander besluit genomen is én dit besluit gepubliceerd is.

Dus zolang er géén ander besluit is hebben de providers zich aan het laatst gepubliceerde besluit te houden...
Reputatie 8
Dat HDMI verhaal heb ik inderdaad met verbazing gelezen en vind ik wel van de zotte. Maar dat staat los van routerdwang.
Maar wel tot de wetgeving die stelt dat er geen belemmeringen mogen zijn in de keuze welke randapparatuur erachter wordt gehangen. (Die "routerdwang" is slecht een titel van dit draadje. De wetgeving beslaat een veel breder gebied dan alleen een "router").

Lees met name ook hoofdstuk 4:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html

En dan gaat het in dat geval nog alleen om die aanvullende besluiten.
In de eerdere wetgeving is al zoiets opgenomen m.b.t. randapparaten.

Eerder forum-draadje erover m.b.t. die HDMI-aansluiting:
https://forum.telfort.nl/tv-338/zwart-beeld-maar-menus-na-firmware-update-arcadyan-hmb2260-hdmi-hdcp-59468/index2.html#post518943
Reputatie 8
En als je de bezwaren leest van providers de argumenten die men aanvoert ten aanzien van beveiliging in samenhang met firmware updates e.d. Het zijn juist de providers zelf die bekend staan als stroperig traag en laks als het aankomt op verbeteringen en bug fixes van firmware in hun producten.

Dat hebben we afgelopen jaren met test programma's van nieuwe modem/routers die aan een klein groepje gebruikers ter beschikking werden gesteld wel ondervonden. Het pleit juist eerder tegen die providers, als ervoor.

Reageer