Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14472 keer bekeken

Toon het eerste bericht

302 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Het probleem bij de V10 is bv dat je de poorten niet los kunt zetten om juist te bellen met in mijn geval Callvoip want die heeft KPN dichtgetimmerd en zul je een eigen modem moeten gebruiken met de Zyxel gaat het dus wel die is gewoon open.
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb op de site gekeken en zij kunnen je dus van alles voorzien kortom dan heb de telfort lijnen daar niet voor nodig, ze leveren zelfs internet. Wat ik bij voipshop las zijn er ook speciale voip telefoons waar je alle instellingen in kan zetten dus dan zou het alleen aansluiten zijn en klaar. Of is het toch gecompliceerder dan het filmpje doet geloven.
feit is dat een modem dat ook zou (moeten) kunnen. Als je er weer apparatuur voor moet gaan kopen kost het toch weer geld...
En als je tevreden bent met je Telfort abonnement dan kan je dat toch gewoon houden? Telfort (of iedere andere provider) mag niet bepalen wat jij over dat lijntje pompt. Als je dus een andere VOIP-provider wil gebruiken dan kan dat gewoon.
Het probleem bij de V10 is bv dat je de poorten niet los kunt zetten om juist te bellen met in mijn geval Callvoip want die heeft KPN dichtgetimmerd en zul je een eigen modem moeten gebruiken met de Zyxel gaat het dus wel die is gewoon open.

Ok dus als ik je goed begrijp kan daarom geen voip telefoon gebruiken waar de juiste instellingen in staan.
Ik heb op de site gekeken en zij kunnen je dus van alles voorzien kortom dan heb de telfort lijnen daar niet voor nodig, ze leveren zelfs internet. Wat ik bij voipshop las zijn er ook speciale voip telefoons waar je alle instellingen in kan zetten dus dan zou het alleen aansluiten zijn en klaar. Of is het toch gecompliceerder dan het filmpje doet geloven.
feit is dat een modem dat ook zou (moeten) kunnen. Als je er weer apparatuur voor moet gaan kopen kost het toch weer geld...
En als je tevreden bent met je Telfort abonnement dan kan je dat toch gewoon houden? Telfort (of iedere andere provider) mag niet bepalen wat jij over dat lijntje pompt. Als je dus een andere VOIP-provider wil gebruiken dan kan dat gewoon.

Op zich heb je wel gelijk maar dan nog heb je te maken met zakelijk belang want als er door de VOiP provider betaald word voor het data verbruik aan de beheerder is er niks aan de hand.
Moeten niet alle mobiele en vaste telecom en internet providers lijnen leasen omdat ze anders geen eens diensten kunnen aanbieden.
En nu komen we dus bij het cruciale punt het mag niks kosten zo zijn wij nederlanders. Aan de andere kant als ik van 1 net uit ga zeg glasvezel, en ik neem iptv bij leverancier A telefoon bij B en Data/internet bij C dan zou je 3 modems moeten hebben als je per leverancier apparaten nodig hebt en dat is inderdaad ook vreemd en waarschijnlijk installatie technisch heel lastig.

Dus eigenlijk zouden alle ISP moeten verdwijnen en regelrecht met (voor glasvezel) Reggefiber een data contract afsluiten vrij modem/router gebruik en per dienst IPTV en VOIP zelf kunnen kiezen bij wie je daar een abonnement voor afsluit.
Reputatie 8
Badge +17
Wat? Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt?!

Hoezo zou een VOIP provider betalen aan een ISP om data "te mogen transporteren"?

En waarom zou je 3 lijnen moeten hebben als het over 1 lijn getransporteerd kan worden?

Ga je eerst eens verdiepen in de materie voordat je hierover onzin gaat uitkramen!
Omdat data transport de handel is waar het op het hele internet omgaat.
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor68: jammer dat je je onderschrift weggehaald hebt...
Reputatie 6
Badge +7
Omdat data transport de handel is waar het op het hele internet omgaat.

Als ik bv bij netflix/amazon enz enz wat besteld hoeven hun toch ook niet te betalen om over die lijn (in mijn geval dus Telfort) te leveren ?
Reputatie 8
Badge +17
We dwalen af...
Reputatie 6
Badge +7
Idd weer ontopic.

Is er nog nieuws om deze nieuwe wet ?
Het is zeker wel ontopic of in ieder geval gerelateerd omdat dit verhaal alles te maken heeft met de Net neutraliteit. En in Nederland is dat beter dan elders. Want in de USA heeft Netflix wel degelijk een deal moeten sluiten met Comcast.
Dit hele sip verhaal is twee ledig dat blijkt wel uit de diverse draadjes die er zijn enerzijds gebruikers willen wel bellen via de sip van Telfort maar met een eigen modem en sommige gebruikers vinden de modem van Telfort goed genoeg maar willen zelf een sip provider kunnen instellen
Dat dit tegengehouden word is al een schending van de telecomwet per 2013
Dus moet je inderdaad vrij zijn je eigen sip provider in te stellen. Anderzijds dat Telfort of andere isp/telco's de gegevens van hun eigen sip service niet vrij wil geven is een ander verhaal.

KPN wou niet voor niks in 2011 whatsapp al aan banden leggen en de wat algemenere Voip toepassingen als Skype en facetime hakken ook in de inkomsten uit belminuten en sms. Kortom het is puur zakelijk belang
Helaas hebben we in Nederland bijna geen provider meer die puur alleen ISP is bij zo'n dienst zal je neem ik aan veel meer kunnen en mogen.
Reputatie 6
Badge +7
Tja en dadelijk krijgen we mobiel (is er al deels) VOLTE dat is eigenlijk gewoon sip / voip over LTE en dus gelijk aan bv vastbellen van Telfort maar goed dit is wel offtopic.
Reputatie 3
Nogmaals ... er gaat niets gebeuren, en dat wordt ook niet afgestraft omdat de wet onduidelijk is. Die weddenschap om die fles whisky durf ik wel aan.....:$ En VOLTE? Dat is de grote valkuil van Tele2, hiermee gaan ze ten onder.
Ik denk dat je gelijk krijgt @Aragorn hoewel de tekst toch redelijk duidelijk is als je het meerdere keren leest. Want zeker met hun OEM experimentbox word je teveel aan banden gelegd. Wat ik al eerder schreef zou het al een compromis zijn als je een eigen modem/router kan gebruiken die net als een mobiel keurig alle instellingen binnen krijgt.
Op het KPN forum is te lezen:

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index3.html#post471408

Ben gebeld door Autoriteit Consument & Markt naar aanleiding van mijn melding over vrije router keuze. Mij is verteld dat Economische Zaken in het traject tot stand komen wetgeving niet de marktpartijen als KPN e.d. heeft geconsulteerd. Hierdoor hebben zij verzet aangetekend tegen de nieuwe wetgeving. Volgens ACM zal deze omissie van niet consulteren marktpartijen hersteld worden voor Q3. Aan de ACM heb ik aangegeven als consument dat ik ook mijn visie wil geven bij Economische Zaken inzake vrije router keuze,
Uiterlijk begin volgende week zal er op website ConsuWijzer meer informatie staan over bovengenoemde.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Soms is het beter sorry te zeggen dan toestemming te vragen.

Gaat nog wel even duren dus....
Op het KPN forum is te lezen:

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index3.html#post471408

Ben gebeld door Autoriteit Consument & Markt naar aanleiding van mijn melding over vrije router keuze. Mij is verteld dat Economische Zaken in het traject tot stand komen wetgeving niet de marktpartijen als KPN e.d. heeft geconsulteerd. Hierdoor hebben zij verzet aangetekend tegen de nieuwe wetgeving. Volgens ACM zal deze omissie van niet consulteren marktpartijen hersteld worden voor Q3. Aan de ACM heb ik aangegeven als consument dat ik ook mijn visie wil geven bij Economische Zaken inzake vrije router keuze,
Uiterlijk begin volgende week zal er op website ConsuWijzer meer informatie staan over bovengenoemde.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Soms is het beter sorry te zeggen dan toestemming te vragen.

Gaat nog wel even duren dus....

Wat ik daar vreemd in vind is het stukje wij zijn niet geconsulteerd.
Reputatie 8
Badge +17
Ik heb wel zin in whiskey... 🆒

Terug naar het onderwerp. Als ik dit nu nog een keer lees kan je dus gewoon een eigen modem/router gebruiken dus is er van router dwang geen sprake. En nemen ze ook de netneutraliteit in acht. Want ik neem aan dat je gewoon nog steeds met jou sip provider kan bellen en of gebeld worden
De enige vorm van dwang is dan als je met een eigen modem/router via de sip van telfort wil bellen dit niet kan instellen.
Reputatie 6
Badge +7
Inderdaad helemaal goed maar het makkelijkste is gewoon de provider modem en dan je eigen instellingen erin kunt zetten.
Reputatie 3

Ik ook. dit gaat langer duren Kees-Jan....;) Dus kdrkdr is de klos....:8
Reputatie 2

Ik ook. dit gaat langer duren Kees-Jan....;) Dus kdrkdr is de klos....:8

Nou ok. De eerste die de uitdaging wil aangaan via een pb heeft een deal.
Inzet: voor 26 augustus 2017 worden de eerste sip gegevens aan gebruikers gegeven.
Als dat niet zo is dan bestel ik voor degene waarmee ik de uitdaging aanga een fles Tobermory 10 jaar 46,3%. Bv bij http://www.whiskysite.nl/nl/tobermory-10-years-old.html. Als dat wel zo is dan krijg ik zo'n fles.
Uiteraard gelijk NAW gegevens uitwisselen en bevestigen dat dat de deal is.
Kom maar op 🙂
Reputatie 8
Terug naar het onderwerp. Als ik dit nu nog een keer lees kan je dus gewoon een eigen modem/router gebruiken dus is er van router dwang geen sprake. En nemen ze ook de netneutraliteit in acht.
Want ik neem aan dat je gewoon nog steeds met jou sip provider kan bellen en of gebeld worden
De enige vorm van dwang is dan als je met een eigen modem/router via de sip van telfort wil bellen dit niet kan instellen.

Nee, op diverse fronten wordt de wet overtreden. Zowel via de oude "net-neutraliteit" regeling, bestaande "eerdere" wetgeving bij andere hoofdstukken, en de nu verscherpte regels die in december 2016 van kracht zijn geworden.
Je kunt er een zwartboek over samenstellen.

- Zoals jezelf al noemt. Niet verstrekken van SIP-gegevens, om "Telfort" gegevens in andere apparatuur in te voeren.
. (Belangrijkste knelpunt voor veel mensen).
- Het niet vrijgeven van poort 5060 in de Experia Box V10, als je niet gebruik wilt maken van de V10
. om VOIP gegevens in andere apparatuur in te voeren. (Bij uitschakelen van VOIP in V10).

- Na een mogelijke storing of test met andere router, en weer terughangen van de Experia Box V8, worden de persoonlijk aangepaste instellingen van een VOIP-account om uit te bellen met een ander VOIP-account overschreven, zodanig dat die van Telfort weer wordt gekozen Ondanks dat je eerder voor uitbellen een ander VOIP-account hebt ingegeven.
Het gaat dus niet om een fabrieksreset, maar bij "reboot" bij eerder genoemde omstandigheden.

- Blokkeren van de poorten 4000-5000 in de Experia Box V10
Diverse services die een poort gebruiken om te communiceren van buiten naar binnen binnen dat bereik zijn dan niet mogelijk. Als voorbeeld een VPN-verbinding via het L2TP/IPSec protocol naar een thuis draaiende VPN-server (op NAS, 2e router of Raspberry Pi).

- Blokkeren van WOL packages in Experia Box V8 en V10 om apparatuur op afstand op te starten.

- Voor diverse WAN IP-adressen binnen een beperkt gebied (wijk / stadsdeel) zijn geen onderlinge connecties mogelijk ten aanzien van NAS-servers, web-servers of wat men mogelijk aan andere services gebruikt waar Telfort internetgebruikers onderling gebruik van willen maken. Het probleem is door Telfort "eindelijk" onderkend (na pakweg 9 maanden nadat het is aangemeld), maar er is vooralsnog geen oplossing geboden.

- Firmware van TV-ontvangers worden van tijd tot tijd "bewust" zodanig van nieuwe firmware updates voorzien, dat bepaalde type iets oudere TV's geen ondersteuning meer krijgen via de HDMI-aansluiting, en men terug moet naar de "SCART"-aansluiting om nog TV te kunnen ontvangen. (Maximum is dan SD kwaliteit ----> 576p )
Het gaat bij die TV's dus gewoon om "normale" HD-TV's met een HDMI-aansluiting.
Men wordt dus gedwongen met een lagere resolutie beeld genoegen te moeten nemen of andere TV aan te schaffen.

- Het vervallen van "Meer TV" bij aansluiten van een eigen router als vervanger van een Telfort modem/router.
Misschien minder prettig voor gebruikers, maar als uitzondering valt waarschijnlijk buiten de eerder benoemde wetgeving. Meer TV is een extra dienst (meer een service) van Telfort van streams die op andere wijze ook prima zijn te betrekken.
Die worden niet geblokkeerd.
Reputatie 3
= interpretatie.......

Ik ben het met Galdor eens.
Reputatie 8
Badge +10

- Blokkeren van WOL packages in Experia Box V8 en V10 om apparatuur op afstand op te starten.

WOL doet het op de Experiabox V8 wel, is mijn ervaring.
Reputatie 8
Ik dacht jij een ZyXEL daarvoor gebruikte?
Al lang niet meer geprobeerd. Maar zie ouder draadje:
https://forum.telfort.nl/tv-338/probleem-wake-on-lan-experia-box-v8-vanuit-externe-locatie-51318

Reageer