Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14473 keer bekeken

Toon het eerste bericht

302 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Uiteraard schiet het niet op. Deze zogenaamde wet is dusdanig opgesteld, dat niemand weet wat het nu uiteindelijk betekent. Er gaat NIETS gebeuren.......
Ik wil er wel een goede fles whisky onder verwedden dat de gegevens binnen een half jaar van nu verstrekt gaan worden.
Had ik nu toch maar gewed...
Reputatie 8
Er wordt nu juist aangegeven dat de keus van een eindapparaat vrij is.
Hoe je dat verder interpreteert welk apparaat dat is, maakt dan niet uit. De keus is vrij.
Voor de tussenliggende apparatuur thuis was dat al geen discussie, want die was/is ook al vrij.
Dus met andere woorden, alles wat je aansluit vanaf het "netwerkaansluitpunt" is vrij.

Vond toevallig enkele dagen terug reeds een aanvullende "uitvoering" op dat besluit van het ministerie, in de mogelijkheid van vrije aankoop van een "media-converter" bij provider "Fieber".
Als zijnde het "NT-glasvezelkastje" om op een glasvezel eindpunt (FTU) aan te sluiten.

https://www.fieber.nl/product/zte-zxhn-f3100/
Kijk ook even verder naar beneden bij "gerelateerde producten".

Eerder kon je nergens dit soort NT-kastjes kopen (wat tot nu toe door de providers zelf werd geleverd).
Alsof het "exclusief" voor een provider gold.
Er zijn wel media-converters bij bijv. Conrad te koop, maar die kun je niet netjes passend op een FTU schuiven.
Akkoord maar wat maakt in een netwerk een apparaat tot een eind apparaat.
Een modem is geen eind stuk een router net zo min of een switch.
Het zijn allemaal tussen stukken zodat op mijn eindapparaat een pc een applicatie via het internet werkt.
Met die vrije keuze waar het betreft de hulpstukken sta ik helemaal achter.

Uiteindelijk is dit besluit afkomstig van economische zaken in hoofdzaak voor de fabrikanten bedoelt waar gebruikers de vruchten van kunnen plukken.
Reputatie 8
Het gaat hier echt wel degelijk ergens over...
Nee, je haalt er allerlei eigen ideeën bij wat helemaal niet van belang is. Of het apparaat een modem zou zijn, een router of welk nieuw apparaat wat er door industrieën nog meer voor wordt bedacht met een nieuwe naam, dat is niet de essentie waar het om gaat.

Lees eens vanaf de 3e alinea van de allereerste reactie waarmee deze draad is gestart:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642
En dan met name ook m.b.t. "netwerkaansluitpunt".
Het netwerkaansluitpunt kan bijv. zijn:
- Het KPN ISRA-punt
- De einstop van de grond glasvezelkabel (FTU)
- Het coax contactdoosje waar de grondkabel van kabel (Ziggo) ophoudt.
- De schotel antenne bij draadloze netwerkverbinding.
Bij die laatste is "het draadloze contact door de lucht" feitelijk reeds het netwerkaansluitpunt.
De schotelantenne het apparaat "wat je er achter hangt" om de signalen op te vangen slechts de interface om het signaal vanuit de lucht te plukken (en met het daaraan gekoppelde apparaat om te zetten).

Alles wat je er verder achter hangt (dus inclusief de schotelantenne zelf) valt onder de vrije keus van gebruikers, mits het voldoet aan de daarvoor gestelde eisen en specificaties.
Reputatie 8
Badge +17
Been there, done that.

je rakelt weer een "oude" discussie op. En wat jij persoonlijk vindt boeit mij geen zier.

het gaat om de inhoud van het besluit. wat dáárin staat is relevant.

Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

Dit voorbeeld heeft natuurlijk betrekking op kabelinternet, maar waar je DOCSIS leest kun je bijvoorbeeld ook VDSL invullen.
Voor wat betreft decoders ligt dit misschien iets lastiger. Laat de discussie alsjeblieft ergens over gaan!

Het gaat hier echt wel degelijk ergens over omdat het namelijk de vraag is of een modem wel of geen "Eindapparaat" is waar een 'consultatie' over komt dat staat los van het kunnen aansluiten, want je kan elke modem en elke router aansluiten alleen worden die niet ondersteund dat is iets heel anders. Het gaat hier om hoe groot is de kans dat een modem en of router als "eindapparaat" word bestempeld en kijkend naar de functie zal die kans heel klein zijn, en dat staat los van hoe ik er tegen aan kijk dat is puur naar de functie van het apparaat kijken

*edit op de consuwijzer site word een router dus wel als eindapparaat bestempeld alleen de modem is nog onduidelijk. Het zou voor de fabrikanten gunstig zijn als de modem geen eindapparaat word want dan zouden isp's alleen nog modems mogen leveren en de router keuze volledig bij de klant.
Even de boel hier aanslingeren als iemand uberhaupt hier nog kijkt.
In het kader van de "eindapparaten"
Kijkend naar de functie zijn in mijn ogen modems en routers en tv decoders geen eindapparaten.
Deze zijn tussen hulpstukken een eindapparaat in de zin van het woord is een televisie een telefoon, een computer.
Een router is dus geen eind apparaat want daar kan ik niks mee behalve naar lampjes kijken een modem kan ik ook niks mee, deze zijn nodig om het signaal naar een pc te sturen, een router is alleen dan noodzakelijk als ik het signaal moet verdelen naar meerdere apparaten.

Dus zijn modems en routers als je puur naar de functie kijkt geen eindapparaten.

Sorry Galdor68, maar hoe jij er tegenaan kijkt is niet belangrijk:8 . Voor wat betreft modems is de regelgeving heel duidelijk. zie onderstaande
Quote.

Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

Dit voorbeeld heeft natuurlijk betrekking op kabelinternet, maar waar je DOCSIS leest kun je bijvoorbeeld ook VDSL invullen.
Voor wat betreft decoders ligt dit misschien iets lastiger. Evengoed vind ik dat dit topic teveel 'vervuild' is door eigen interpretaties van de tekst waar die toch heel duidelijk is.. Laat de discussie alsjeblieft ergens over gaan!
Even de boel hier aanslingeren als iemand uberhaupt hier nog kijkt.
In het kader van de "eindapparaten"
Kijkend naar de functie zijn in mijn ogen modems en routers en tv decoders geen eindapparaten.
Deze zijn tussen hulpstukken een eindapparaat in de zin van het woord is een televisie een telefoon, een computer.
Een router is dus geen eind apparaat want daar kan ik niks mee behalve naar lampjes kijken een modem kan ik ook niks mee, deze zijn nodig om het signaal naar een pc te sturen, een router is alleen dan noodzakelijk als ik het signaal moet verdelen naar meerdere apparaten.

Dus zijn modems en routers als je puur naar de functie kijkt geen eindapparaten.
@gwillem het gaat erom dat die procedure niet nodig moet zijn.
Reputatie 1
Verschillende mensen hebben instructies gepost hoe je je SIP gegevens kunt achterhalen met een EB. Volgens mij is het met de Zyxel 2812 ook vrij makkelijk.

1. Zet telnet aan voor lan in remote management, indien niet al gebeurd is.
2. telnet naar je apparaat (192.168.1.254 of 192.168.1.1)
3. Log in met admin/je wachtwoord
4. Type "show running-config.xml"
5. Zoek naar "telefoniedienst" oid, daar staat als het goed is je wachtwoord tussen.

Ik kan het zelf alleen niet controleren want ik gebruik geen telefonie van Telfort.
Bij een rechter ik zou zeggen ga ervoor.
Reputatie 8
Badge +17
Uiteindelijk is inderdaad maar 1 interpretatie van belang namelijk die van een rechter als het zover komt.
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/telfort-sip-wachtwoord-58351/index2.html#post541310

En dáár wil ik m'n zegje óók wel doen hoor 😉
Uiteindelijk is inderdaad maar 1 interpretatie van belang namelijk die van een rechter als het zover komt.
https://forum.telfort.nl/vast-bellen-339/telfort-sip-wachtwoord-58351/index2.html#post541310
Reputatie 8
Badge +10
Zolang sommigen teveel in details treden en the big picture niet willen of kunnen zien verzandt het inderdaad in een non-discussie...
En het is zo simpel: volgens het nieuwe besluit zijn alle providers verplicht om de benodigde informatie te verstrekken die de klant nodig heeft om ook met hardware die NIET door de provider is geleverd (lees:een eigen modem) gebruik te kunnen maken van de diensten die deze provider levert.
Eigen interpretaties van dit besluit vertroebelen de discussie...
Zoals gezegd tijd voor een slotje.
Reputatie 8
Badge +17
Dat komt iig niet door mij... 😛
Nu dan, nu beaam je zelf dat het MAG maar inderdaad omdat het technisch waarschijnlijk te gecompliceerd is, zouden ze de gebruiker die belt die gegevens ter beschikking moeten stellen.

En we zijn weer terug bij start dus Enterprise heeft wel een punt met dit een nutteloze discussie te noemen.
Moderators zet hier maar een slot op wat mij betreft in ieder geval tot er nieuws is.
Reputatie 8
Badge +17
@Kees-Jan
Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang
Niks verzonnen wel inderdaad mijn interpretatie van dit zinnetje uit het besluit. En ja je hebt gelijk voor een eigen apparaat moeten ze die gegevens vrij geven, zodat je ze zelf kan invoeren. Maar voor het door hun geleverde apparaat mag dit zeer zeker wel.

Natuurlijk MAG het wel (en dit is alleen maar makkelijk voor de 93% gebruikers die de modem van de ISP aansluiten), maar ISP's (dus niet alléén Telfort) zijn verplicht om de gegevens dan alsnog ter beschikking te stellen.
Reputatie 8
Badge +17
waar het bellen via telforts eigen voip dienst betreft staan ze dus in hun recht om dit gecodeerd aan te leveren.
NEE dus, als Telfort een VoIP dienst levert dan MOETEN ze (volgens het besluit) nog steeds de configuratie instellingen ter beschikking stellen.
Zonder terughoudendheid!
@Kees-Jan
Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang
Niks verzonnen wel inderdaad mijn interpretatie van dit zinnetje uit het besluit. En ja je hebt gelijk voor een eigen apparaat moeten ze die gegevens vrij geven, zodat je ze zelf kan invoeren. Maar voor het door hun geleverde apparaat mag dit zeer zeker wel.

Volgens mij mis je het punt dat als ze het niet op de ene manier willen doen ze het dan toch op een andere manier moeten doen.
Alle wetten en besluiten zijn zo geschreven dat "bijna" iedereen ze zo interpreteert zoals het hun het beste uitkomt.
Lees dan mijn laatste zin nog een keer ik schrijf daar toch echt OOK apparatuur van eigen keuze en ja je hebt gelijk ook voor alle andere modems/routers die telfort levert, maar bij mijn weten is de experiabox de meest gebruikelijke. Een boel gebruikers hameren op die experia en dan met name het VOIP deel dat ze dat niet kunnen aanpassen. waar het bellen via telforts eigen voip dienst betreft staan ze dus in hun recht om dit gecodeerd aan te leveren.
Ik heb de oude propositie dus eigenlijk zou dit hele onderwerp mij niks moeten doen, maar indien ik ooit overstap naar de nieuwe vind ik het wel interessant. En ik wou de misvatting omtrent het niet kunnen of mogen gebruiken van eigen apparatuur uit de wereld helpen.
waar ik Experiabox gebruik lees daar dan voortaan in dit draadje maar alle door telfort geleverde modems en routers
Reputatie 8
Badge +17
firmware is "programmatuur" die op alle (zelfde type) eindapparatuur gelijk is.
de SIP/VoIP gegevens is een configuratie-item dat voor elke gebruiker anders is.
Dit gezegd hebbende zou Telfort dus genoemde SIP gegevens ook als gecodeerd bestandje moeten pushen naar een Router/modem van eigen keuze als zei dit niet op een andere manier willen vrij geven.
Nee, dus. ISP's hebben in beginsel géén toegang tot het eigen eindapparaat van de gebruiker. Ze kunnen dus niets "pushen". ISP's moeten de configuratie items ter beschikking stellen aan de gebruiker van de eindapparatuur. Niks "gecodeerd bestandje".
Dát is (weer) jóuw verzonnen "oplossing".

want dat staat niet in het besluit!

gewoon PUUR het besluit is wat er geldt!

NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
Reputatie 8
Badge +10
Wat zit je nou steeds te hameren op die Experiabox..?
Het betreft gewoon alle modems die Telfort levert...
Het kunnen (blijven) gebruiken van eindapparaten op een openbaar telecommunicatienetwerk is ook afhankelijk van de programmatuur die noodzakelijk is voor de werking van eindapparaten (firmware). In het geval dat voor een eindapparaat specifieke programmatuur wordt bijgewerkt en, al dan niet op automatische wijze via het open internet, beschikbaar wordt gesteld door de fabrikant of aanbieder van dat eindapparaat dient de gebruiker dan ook adequate toegang te hebben tot deze bijgewerkte programmatuur als het eindapparaat is aangesloten op een openbaar telecommunicatienetwerk. Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang tot zijn netwerk waardoor de gebruiker van het eindapparaat geen of verminderde controle heeft over het bijwerken van deze programmatuur, dient die aanbieder dan ook in beginsel maatregelen te treffen waardoor de beschikbaarheid daarvan voor die gebruiker niet in het geding komt.
Deze alinea ook te vinden in het besluit onder het kopje Toegang is voor de mensen waar het SIP verhaal belangrijk voor is wel van belang te noemen. Ik vertaal dit dus dat het Telfort vrij staat de door hun geleverde Experiabox van Firmware te voorzien nu weet ik niet in hoeverre die sip wachtwoorden onder firmware vallen. Dit gezegd hebbende zou Telfort dus genoemde SIP gegevens ook als gecodeerd bestandje moeten pushen naar een Router/modem van eigen keuze als zei dit niet op een andere manier willen vrij geven.
Reputatie 8
Badge +10
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......

Blijkt nu wel dat je gewoon NIET leest wat er in het besluit staat (of wat anderen op het forum zetten), anders had je dit WEL gezien

En mede (of hoofdzakelijk) daardoor is dit een totaal nutteloze discussie geworden...

Reageer