Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13931 keer bekeken

Toon het eerste bericht

290 reacties

Reputatie 3
Het besluit is allesbehalve duidellijk Kees-Jan.... Jij leest het besluit net zo als de ISP's, eigen interpretatie, en dat IS DUS JUIST die onduidelijkheid. Je kunt het wel willen zo, maar zo staat het er niet! Verder zijn de techneuten in de hele business ver in de minderheid, dus geloof niet, dat dit iets gaat veranderen. Galdor leest het precies zoals het is..... hij trekt geen conclusies.

Jij verzint meer dan Galdor.

Whisky.....:$
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......

In het besluit van december lees even artikel 4 Toegang 2e alinea, knippen en plakken gaat lastig mobiel, daar word verwezen naar 'administratieve parameters' dat deze wel op verzoek moeten worden gegeven. Dat is toepasbaar op het niet willen vrijgeven van de SIP wachtwoorden etc voor in een eigen modem/router. Dit niet vrijgeven is dus een beperking in het potentieel van een eigen apparaat, dwang vind ik een te sterk word hiervoor.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html
Reputatie 8
Badge +16

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert.

De vraag is of triple play blijft bestaan. Als alle randapparatuur straks met open protocollen werkt, zou het me niet verbazen als je voor alle diensten zelf een aanbieder kan kiezen. Zoals sommigen nu al doen voor VoIP maar wat door Telfort niet echt ondersteund wordt. Dus gewoon een internetabonnement bij provider A, een VoIP abonnement bij provider B en dan aanvullende diensten (zoals TV) via provider C, D en E.
Reputatie 6
Badge +7
Kabinet wil dat consument eigen router kan kiezen bij telecomabonnement
Gepubliceerd: 13 december 2017 11:41 Laatste update: 13 december 2017 15:41

Het kabinet wil dat consumenten de keuzevrijheid krijgen om hun eigen modem, router of tv-ontvanger te gebruiken, als zij een vast telecompakket afnemen.

Nu gebruiken de meeste Nederlanders nog apparatuur die standaard wordt meegeleverd door de provider. Meestal bieden telecomaanbieders hier geen keuze in.

Woensdag begint een internetconsultatie over een nieuwe beleidsregel die de keuzevrijheid in de wet zal verankeren. Het blijft wel mogelijk dat providers tegen betaling apparatuur blijven leveren, maar medio 2018 moeten klanten ook de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor hun eigen apparatuur.

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt te verwachten dat er meer concurrentie zal ontstaan op de telecommarkt, en dat providers korting zullen geven aan klanten die geen apparatuur afnemen bij hun abonnement. Ook moet de routermarkt competitiever worden door de maatregel.

Belanghebbenden krijgen tot halverwege februari om te reageren op het voorstel. Daarna neemt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) een definitief besluit.
Privénetwerk

Volgens Keijzer maken modems, routers en tv-ontvangers deel uit van een privénetwerk. "Daar hoort bij dat je zelf mag kiezen welke apparatuur daarop het best past bij jouw wensen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Net zoals dat je zelf kunt kiezen welke mobiele telefoon of welk merk televisie je koopt. Hieraan is behoefte bij consumenten en het stimuleert bovendien dat meer aanbieders van deze apparaten toegang tot de markt hebben."

KPN wilde woensdag nog niet reageren op het voorstel van het kabinet. De provider zegt later te zullen reageren op de consultatie.

Een woordvoerder van VodafoneZiggo stelt "met interesse kennisgenomen te hebben van de consultatie", maar noemt het eveneens te vroeg om er inhoudelijk op in te gaan.

Bron zie hieronder.

https://www.nu.nl/internet/5047424/kabinet-wil-consument-eigen-router-kan-kiezen-bij-telecomabonnement.html

Eindelijk weg met die gecastreerde apparatuur van de providers zelf.
Reputatie 3
Badge
Ik denk in maart. Alleen van welk jaar ben ik niet zo zeker .......:?
Kees-jan lees mijn reacties eens beter. Dan kom je hoop ik tot de conclusie dat ik er ook niet mee eens ben dat Telfort die gegevens niet verstrekt (sip) en dat ze hun experia zo dicht hebben.
We kunnen hier nog wel tot er iemand die whiskey heeft gewonnen over doorgaan maar dat heeft gewoon geen nut.
Aan allen in dit topic de meesten zijn slim genoeg of hebben kennis genoeg om de ongemakken te omzeilen.

Verder ga naar kassa de consumentenbond of zoals in een ander topic neem een advocaat in de hand of doe dat gezamenlijk.
Dat heeft veel meer nut dan hier zeggen Telfort houd zich niet aan de wet.

Wat mijn eigen interpretaties betreft wat denk je er bij een rechtzaak gaat gebeuren. Beide partijen geven hun interpretatie van de regels. En daarna geeft de rechter zijn oordeel gebaseerd op zijn interpretatie.

En ik kom tenminste met Ideën over hoe het opgelost zou kunnen worden. In plaats van zeggen Telfort moet dit of Telfort moet dat.
Reputatie 6
Badge +7
Inderdaad helemaal goed maar het makkelijkste is gewoon de provider modem en dan je eigen instellingen erin kunt zetten.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert.

De vraag is of triple play blijft bestaan. Als alle randapparatuur straks met open protocollen werkt, zou het me niet verbazen als je voor alle diensten zelf een aanbieder kan kiezen. Zoals sommigen nu al doen voor VoIP maar wat door Telfort niet echt ondersteund wordt. Dus gewoon een internetabonnement bij provider A, een VoIP abonnement bij provider B en dan aanvullende diensten (zoals TV) via provider C, D en E.

Dat gaf ik dus al ergens aan, dat een modem net als een gasmeter alleen een tussenstuk wordt en kies zelf maar wie de rekening van de betreffende diensten stuurt. Tuurlijk de techniek zit minder eenvoudig in elkaar.

Ps zonder de naam te noemen je kan nu ook al Energie telefonie internet en televisie bij 1 bedrijf afnemen.
Reputatie 8
Badge +17
Het besluit is allesbehalve duidellijk Kees-Jan.... Jij leest het besluit net zo als de ISP's, eigen interpretatie, en dat IS DUS JUIST die onduidelijkheid. Je kunt het wel willen zo, maar zo staat het er niet! Verder zijn de techneuten in de hele business ver in de minderheid, dus geloof niet, dat dit iets gaat veranderen. Galdor leest het precies zoals het is..... hij trekt geen conclusies.

Jij verzint meer dan Galdor.

Whisky.....:$

Ik quote tenminste uit het besluit...
Ik lees zoals het er staat...

geloof mij, die ISP's lezen het anders dan ik...

need I say more?

we gaan het zien!

In duitsland waren de ISP's ook "tegen" en zie, iedereen mag daar nu gewoon zijn eigen modem gebruiken...
Reputatie 8
Badge +17
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......
Blijkt nu wel dat je gewoon NIET leest wat er in het besluit staat (of wat anderen op het forum zetten), anders had je dit WEL gezien:
Dit geldt bijvoorbeeld voor gegevens om instellingen van eindapparaten te kunnen inzien of beheren, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, indien dat nodig is om andere eindapparaten direct of indirect aan te kunnen sluiten op een door een telecomaanbieder geleverd eindapparaat.
Eerst februari dus afwachten.
Ik word hier een beetje moe van. Je mag en kan je eigen modems gebruiken in Nederland dat is altijd al zo geweest.
Het enige is dat niet alle providers bepaalde gegevens willen verstrekken, dat neemt niks weg van het feit dat gewoon je eigen middelen mag en kan gebruiken. Je kan ze alleen niet bij elke provider tenvolle benutten.
Reputatie 6
Badge +7
Dat klopt maar ik zal het niet erg vinden dat het er door komt.
Reputatie 8
Badge +10
Ik word hier een beetje moe van. Je mag en kan je eigen modems gebruiken in Nederland dat is altijd al zo geweest.
Het enige is dat niet alle providers bepaalde gegevens willen verstrekken, dat neemt niks weg van het feit dat gewoon je eigen middelen mag en kan gebruiken. Je kan ze alleen niet bij elke provider tenvolle benutten.

Dit had de startpost van deze 'discussie' kunnen zijn.
We zijn na 7 pagina's weer terug bij af... :8
Weet ik.
Blijkbaar is dat feit(vrijheid modem keuze) niet bij iedereen bekend. Ik ben sinds het commercieel beschikbaar is actief op het internet. Destijds kocht je een pc met Compuserve voor geinstalleerd en de modemkaart was een herriemakend ding tijdens het inbellen.

Iets later kregen we ik zat destijds bij Planet Internet zo'n blauw groenige schol noem ik het dat we telefonisch bereikbaar waren. Maar nog steeds een modem van eigen keuze die je in moest bouwen. Toen werdt er iemand wakker bij de kabelboer en dacht als we nu een apparaat bedenken die ons tv signaal en internet kan mixen en ontrafelen kunnen we ook mooi een graantje mee pikken. Waarop de telefoonboer bedacht maar dan kunnen wij ook tv gaan bij mengen. In die periode werd de modem uit de computer gehaald en ging er een ethernetkaart in.

En nu hebben we alleen nog maar mediaproviders om het zo te noemen vanwege het triple play. Al die jaren hebben we altijd eigen modems en routers kunnen gebruiken. De experiabox die later verscheen is van het begin af aan al bij velen een doorn in het oog geweest.

Anno nu is die modem keuze vrijheid er nog steeds. Alleen wil een triple play bedrijf dat je alle diensten daar af neemt dus probeert die het binnen de mazen van de wet steeds lastiger te maken.

Er zullen vast wat stappen ontbreken in mijn schets punt is zolang als we in Nederland internet hebben is er keuze vrijheid geweest. En nooit dwang zoals blijkbaar in Duitsland. Als er echt sprake van dwang was dan zou je niet eens met een eigen modem en router van andere services dan die van je provider gebruik kunnen maken.

Dus routerdwang in Nederland nee nooit geweest, beperking in het gebruik ja sinds wat zal het zijn de laatste 5 jaar misschien minder.
Reputatie 8
Badge +17
firmware is "programmatuur" die op alle (zelfde type) eindapparatuur gelijk is.
de SIP/VoIP gegevens is een configuratie-item dat voor elke gebruiker anders is.
Dit gezegd hebbende zou Telfort dus genoemde SIP gegevens ook als gecodeerd bestandje moeten pushen naar een Router/modem van eigen keuze als zei dit niet op een andere manier willen vrij geven.
Nee, dus. ISP's hebben in beginsel géén toegang tot het eigen eindapparaat van de gebruiker. Ze kunnen dus niets "pushen". ISP's moeten de configuratie items ter beschikking stellen aan de gebruiker van de eindapparatuur. Niks "gecodeerd bestandje".
Dát is (weer) jóuw verzonnen "oplossing".

want dat staat niet in het besluit!

gewoon PUUR het besluit is wat er geldt!

NIVEA (Niet Invullen Voor Een Ander)
Ik heb op de site gekeken en zij kunnen je dus van alles voorzien kortom dan heb de telfort lijnen daar niet voor nodig, ze leveren zelfs internet. Wat ik bij voipshop las zijn er ook speciale voip telefoons waar je alle instellingen in kan zetten dus dan zou het alleen aansluiten zijn en klaar. Of is het toch gecompliceerder dan het filmpje doet geloven.
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor, in .DE ging het om precies dezelfde argumenten. Daar wilden de ISP's de gegevens ook niet beschikbaar maken.
Net als in .NL nu.
De ISP's in .NL zijn (naar mijn weten) de laatste in .EU die het beschikbaar maken van de gegevens (illegaal!) tegen houden.

Nu maken de ISP's in .DE de gegevens wel bekend. Want dit is een .EU richtlijn waar ISP's niet vanaf mogen wijken.

"routerdwang" is misschien een verkeerd gekozen woord, maar het houdt in dat de ISP's een modem leveren waar alle diensten mee geleverd kunnen worden. En het, door de ISP's, moeilijk maken om een eigen router aan te sluiten door de configuratie gegevens niet te verstrekken mensen "dwingt" om dan toch maar de door de ISP geleverde modem aan te sluiten.

En dat komt dan toch redelijk dicht tegen "dwang" aan.

In het besluit staat dat ISP's informatie moeten verstrekken aan de fabrikanten van eindapparaten (modems?) om aan te kunnen sluiten aan het "netwerkaansluitpunt":
Een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk moet informatie over de technische specificaties van de netwerkaansluitpunten op genoegzame wijze, op een eigen internetpagina, bekend maken voordat via deze netwerkaansluitpunten op basis van deze technische specificaties diensten aan het publiek beschikbaar worden gesteld. Het doel van deze bepaling is dat de bedoelde technische specificaties nauwkeurig genoeg zijn zodat fabrikanten eindapparaten kunnen ontwerpen waarmee alle via het netwerkaansluitpunt verstrekte diensten kunnen worden gebruikt en zodat eindgebruikers de mogelijkheid hebben de door hen gekozen eindapparaten in te stellen voor gebruikmaking van de dienstverlening.
(mijn interpretatie: dit gaat om de technische specificatie om VDSL2 cq glasvezel te gebruiken om een eindapparaat aan te kunnen sluiten; qua vLAN gebruik enz...)
en
De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters voor zover deze niet vallen onder de in artikel 2 genoemde technische specificaties, aan de eindgebruiker bekend moeten worden gemaakt. Dit geldt bijvoorbeeld voor gegevens om instellingen van eindapparaten te kunnen inzien of beheren, zoals gebruikersnamen en wachtwoorden, indien dat nodig is om andere eindapparaten direct of indirect aan te kunnen sluiten op een door een telecomaanbieder geleverd eindapparaat.
Met deze bepaling worden de ISP's verplicht om de "gebruikersnamen en wachtwoorden" bekend te maken om een eigen eindapparaat aan te kunnen sluiten op een door de ISP geleverd eindapparaat.
(mijn interpretatie: met beide gegevens, dus de informatie aan de fabrikant om een eigen eindapparaat te produceren én de gegevens betreffende "gebruikersnamen en wachtwoorden", kan een gebruiker dus kiezen om een eigen eindapparaat met zijn eigen "gebruikersnamen en wachtwoorden" aan te sluiten aan het netwerkaansluitpunt, zónder dat een door de ISP geleverd eindapparaat benodigd is.)

Dit is, zoals ik het lees, en corrigeer me als ik het niet goed lees, betekend dit dat de ISP's informatie moeten delen aan de fabrikanten om eindapparatuur te kunnen produceren en informatie moeten verstrekken aan de eindgebruiker om het door hem gekozen eindapparaat te kunnen gebruiken.

niets meer, niets minder.

commentaar op "mijn interpretatie"? Doe maar!
Maar dan wel mét quotes uit het besluit, graag...
Lees dan mijn laatste zin nog een keer ik schrijf daar toch echt OOK apparatuur van eigen keuze en ja je hebt gelijk ook voor alle andere modems/routers die telfort levert, maar bij mijn weten is de experiabox de meest gebruikelijke. Een boel gebruikers hameren op die experia en dan met name het VOIP deel dat ze dat niet kunnen aanpassen. waar het bellen via telforts eigen voip dienst betreft staan ze dus in hun recht om dit gecodeerd aan te leveren.
Ik heb de oude propositie dus eigenlijk zou dit hele onderwerp mij niks moeten doen, maar indien ik ooit overstap naar de nieuwe vind ik het wel interessant. En ik wou de misvatting omtrent het niet kunnen of mogen gebruiken van eigen apparatuur uit de wereld helpen.
waar ik Experiabox gebruik lees daar dan voortaan in dit draadje maar alle door telfort geleverde modems en routers
@Kees-Jan
Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang
Niks verzonnen wel inderdaad mijn interpretatie van dit zinnetje uit het besluit. En ja je hebt gelijk voor een eigen apparaat moeten ze die gegevens vrij geven, zodat je ze zelf kan invoeren. Maar voor het door hun geleverde apparaat mag dit zeer zeker wel.

Volgens mij mis je het punt dat als ze het niet op de ene manier willen doen ze het dan toch op een andere manier moeten doen.
Alle wetten en besluiten zijn zo geschreven dat "bijna" iedereen ze zo interpreteert zoals het hun het beste uitkomt.
Zie ook in dit topic:

https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350/index3.html#post599214
Nu blijkt dus maar hoe belangrijk woordkeuze is verder ben ik het daar helemaal mee eens. Blijft nog steeds het feit dat je vrij bent in apparaat keuze. Dwang waar het in dit lijntje steeds op terug komt is het bellen met een nummer van telfort via een server van telfort. Ik persoonlijk noem dat geen dwang maar beperking.
De informatie naar de fabrikanten toe is er, anders lagen de schappen niet overvol met routers. Sommige fabrikanten krijgen zelfs meer info zodat er af fabriek meteen provider specifieke firmware word geinstalleerd de Experiabox dus.

Komen we weer terug op het enige van belang zijnde punt dat KPN/Telfort de sip informatie niet zomaar vrijgeeft of eigenlijk gewoon niet. Wat wel is gebeurd zover ik weet, dat daar ruim op tijd over geïnformeerd is. Dus er is gelegenheid gegeven om of over te stappen of bezwaar aan te tekenen en daarmee hebben ze aan de informatie plicht naar de klant toe voldaan. In dit geval kan je mischien stellen dat de ACM in gebreke is gebleven.

Kortom als er een rechtzaak komt en we daarna afhankelijk van de uitkomst met 1 telefoontje naar de klantenservice die info krijgen dan is de zaak klaar.

Zo eenvoudig is het.
Reputatie 8
Badge +17
waar het bellen via telforts eigen voip dienst betreft staan ze dus in hun recht om dit gecodeerd aan te leveren.
NEE dus, als Telfort een VoIP dienst levert dan MOETEN ze (volgens het besluit) nog steeds de configuratie instellingen ter beschikking stellen.
Zonder terughoudendheid!
Momenteel is de situatie zo dat alle reacties moeten worden gelezen en op basis daarvan een besluit gevormd, dus inderdaad met een beetje geluk voor het volgende kabinetsperiode wel klaar.
Reputatie 8
Badge +17
@Kees-Jan
Indien een aanbieder van een openbaar telecommunicatienetwerk bepaalde functionaliteit van een eindapparaat beheert ten behoeve van de toegang
Niks verzonnen wel inderdaad mijn interpretatie van dit zinnetje uit het besluit. En ja je hebt gelijk voor een eigen apparaat moeten ze die gegevens vrij geven, zodat je ze zelf kan invoeren. Maar voor het door hun geleverde apparaat mag dit zeer zeker wel.

Natuurlijk MAG het wel (en dit is alleen maar makkelijk voor de 93% gebruikers die de modem van de ISP aansluiten), maar ISP's (dus niet alléén Telfort) zijn verplicht om de gegevens dan alsnog ter beschikking te stellen.

Reageer