Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 285 reacties
  • 13730 keer bekeken

Toon het eerste bericht

285 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Neemt niet weg dat ik (nog steeds) zin heb in whiskey 😛
Reputatie 3
Uiteraard schiet het niet op. Deze zogenaamde wet is dusdanig opgesteld, dat niemand weet wat het nu uiteindelijk betekent. Er gaat NIETS gebeuren.......
Reputatie 8
Badge +10
Uiteraard schiet het niet op. Deze zogenaamde wet is dusdanig opgesteld, dat niemand weet wat het nu uiteindelijk betekent. Er gaat NIETS gebeuren.......
Dat vindt jij... ik denk dat na een paar maanden gesteggel over en weer de providers zich gewoon moeten conformeren aan deze aangepaste regelgeving en hun klanten moeten voorzien van de gevraagde gegevens.
Reputatie 8
Badge +17
Natuurlijk wél. De providers zullen zich gewoon aan het (europese) besluit MOETEN houden.

In duitsland heeft het ook even geduurd, maar daar is inmiddels ook eea gewijzigd bij de providers.
Reputatie 2
Ik wil er wel een goede fles whisky onder verwedden dat de gegevens binnen een half jaar van nu verstrekt gaan worden.
Reputatie 8
Badge +17
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.
Dat was wél de voorwaarde van kdrkdr...
Maar ik hou er ook niet van om mijn NAW gegevens te delen met mensen die ik niet ken; dan maar géén weddenschap...
Eigenlijk is het van begin af aan al off topic. Of de titel zou veranderd moeten worden in iets als instellingen achterhouden mag niet meer.
Want op 1 punt na is er practisch geen sprake van routerdwang.
Reputatie 8
Badge +10
Misschien simpel gedacht van mij maar als je de term 'ISRA' (Infrastructuur/Randapparatuur) erbij pakt dan zou het toch eenvoudig moeten zijn, zowel voor de wetgever, de ACM als voor de providers.
Biedt je diensten aan tot aan het overnamepunt en daarachtee zoekt de klant het maar uit.
Ondersteuning wordt alleen gegeven aan gebruikers van de provider-eigen hardware, gebruik je deze niet dan bel je bij problemen maar een derde partij.
Lijkt me ook goed voor de werkgelegenheid in deze branche..

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/ISRA
Met de antwoorden van Enterprise en Babylonia zou je dus kunnen redeneren dat al die losse ISP's maar moeten opdoeken en we regelen de boel (toegang tot het internet) regelrecht met bijvoorbeeld Reggefiber. Dan kiezen we zelf wel wie we nemen voor de diverse diensten/service's.
Hoewel de gemiddelde internetter steeds handiger lijkt te worden lijkt er toch veel voor de alles in één te worden gekozen juist vanwege het gemak.

En laten we eerlijk zijn, en mischien zie ik het wel verkeerd, maar zo heel veel marktwerking zit er niet op gebied van ISP's in mijn ogen minder dan in de mobiele telecom. Zeker niet na de overname van flink wat providers door Telfort. Voor de zakelijke markt zijn er wat ik zo zag veel meer mogelijkheden.

@Enterprise dit is in wezen toch al zo, in de situatie van de oude propositie kreeg je er een sitecom bij, gebruik je die niet zal je eerst hulp bij de fabrikant moeten zoeken.

Ik heb mijn info hier vandaan https://www.siptelefonie.nl/wat-is-sip/
Wat ik daar lees klinkt meer als iets bedoelt voor grotere kantoren, dan voor een zzp of gewone consument.

Als ik die tekst zo lees dan lijkt deze zeker 10 jaar geleden geschreven, er staat helaas geen plaatsingsdatum of jaartal bij.
Voor actuele informatie over dit soort dingen kijk ik altijd op wiki...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol

Daar staat alleen wat het is. Mij gaat het om de toepassing. Wat ik zo eruit begrijp is bijvoorbeeld de 0800 nummer voor bedrijven dat je via 1 nummer op verschillende manieren bereikbaar bent een vorm van sip toepassing.
En google levert dan toch als hoofdtoepassing telefooncentrale diensten. Wat ik zelf al zei. Dus voor mij als eind gebruiker niet direct interresant. Waar ik het eerder in deze draad over had is dat ik wel een voorstander ben van het zelf kunnen kiezen van je modem indien gewenst. En als de ISP dan via de gebruikelijke methode dat apparaat van de nodige gegevens voorziet is voor mij de kous af.
Reputatie 8
Badge +10
Met de antwoorden van Enterprise en Babylonia zou je dus kunnen redeneren dat al die losse ISP's maar moeten opdoeken en we regelen de boel (toegang tot het internet) regelrecht met bijvoorbeeld Reggefiber. Dan kiezen we zelf wel wie we nemen voor de diverse diensten/service's.
Dat zeg ik niet, ik wil Telfort best als ISP houden maar ik zorg wel voor mijn eigen hardware achter het ISRA.
Om die reden wil ik dan ook graag inzicht hebben in de gebruikte protocollen zodat ik deze zelf kan configureren, daar draait uiteindelijk de besproken wetgeving en deze discussie om...

Hoewel de gemiddelde internetter steeds handiger lijkt te worden lijkt er toch veel voor de alles in één te worden gekozen juist vanwege het gemak.

Internet, TV en telefonie leveren is één ding, maar hoe zit het met mijn eigen wensen op het gebied van bijvoorbeeld domotica..?
Mensen die hier nu al mee bezig zijn worden nog steeds gezien als 'powerusers' maar over een aantal jaar is dat ook gemeengoed geworden.
Providers lijken deze ontwikkelingen eerder tegen te werken dan te gaan omarmen, de V10 is niet eens van buitenaf te benaderen d.m.v. WAKE on LAN en VPN.

@Enterprise dit is in wezen toch al zo, in de situatie van de oude propositie kreeg je er een sitecom bij, gebruik je die niet zal je eerst hulp bij de fabrikant moeten zoeken.

Ik heb het niet over alleen glasvezel, ik heb VDSL en wil gewoon een eigen modem gebruiken.
Als ik daar problemem mee heb dan los ik dat zelf op, al dan niet met behulp van een fabrikant of leverancier.
Als ik ondersteuning van Telfort wil dan sluit ik tijdelijk hun modem wel aan.
Reputatie 8
De Nederlandse overheid wel, want de eerdere beleidsregels zijn duidelijk. Die zijn niet ingetrokken.
Alleen providers zijn het er niet mee eens, waarbij ACM zich IMO veel te slap op stelt.
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...

Dit bedoel ik. Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert. Deze voorwaarden staan gepubliceerd en wijzigingen worden op tijd aangegeven en word de kans geboden over te stappen.

Neem in dit geval Telfort als ISP ben je vrij om een eigen modem/router aan te sluiten en een VOIP service naar keuze. Dat is dus een bewuste eigen keuze.
Reputatie 8
Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.
Ik zou dat juist als absoluut NIET acceptabel vinden.
Een eigen modem/router wordt door gebruikers juist ingezet zodat "derden" (een ISP in dat geval) geen zeggenschap heeft in de gegevens en firmware die in de modem/router wordt gebruikt. In verband met privacy heeft een ISP niets te zoeken in mijn eigen aan te sluiten modem/router.

De bemoeienis gaat nu al te ver als ISP voor wat betreft Telfort en hun eigen Experia Box V8, als je zelf andere instellingen hebt gemaakt, en die door Telfort worden "overruled". Zie 3e alinea van volgende bericht:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index5.html#post542248

Praktisch gezien zal het overigens ook moeilijk gaan dat pushen van gegevens in andere modem/routers.
Elke modem/router heeft zijn eigen merk afhankelijke firmware. Zou een ISP voor al die merken en typen andere software moeten gaat bijhouden om dat naar die modem/routers te kunnen pushen.

Het enige wat een ISP mij moet verstrekken zijn de voor mijn eigen aansluiting gebruikte gegevens van de services die ik als dienst van hen afneem. Verder heeft elke ISP zich te houden aan de wet. Voorwaarden die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig en hoef je als gebruiker dus ook niet te accepteren. Bij veranderde wetgeving zal een ISP (en gebruikers) zich naar die veranderde wetgeving moeten aanpassen.
Reputatie 8
Badge +17
...
Wat die tegemoetkoming via ACS (je bedoelt waarschijnlijk ACM) er mee te maken heeft, ontgaat me.
ACS is de server waarmee Telfort via TR069 de config naar de modem pushed...
Reputatie 8
Badge +17
Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.
Ik zou dat juist als absoluut NIET acceptabel vinden.
Een eigen modem/router wordt door gebruikers juist ingezet zodat "derden" (een ISP in dat geval) geen zeggenschap heeft in de gegevens en firmware die in de modem/router wordt gebruikt. In verband met privacy heeft een ISP niets te zoeken in mijn eigen aan te sluiten modem/router.

De bemoeienis gaat nu al te ver als ISP voor wat betreft Telfort en hun eigen Experia Box V8, als je zelf andere instellingen hebt gemaakt, en die door Telfort worden "overruled". Zie 3e alinea van volgende bericht:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642/index5.html#post542248

Praktisch gezien zal het overigens ook moeilijk gaan dat pushen van gegevens in andere modem/routers.
Elke modem/router heeft zijn eigen merk afhankelijke firmware. Zou een ISP voor al die merken en typen andere software moeten gaat bijhouden om dat naar die modem/routers te kunnen pushen.

Het enige wat een ISP mij moet verstrekken zijn de voor mijn eigen aansluiting gebruikte gegevens van de services die ik als dienst van hen afneem. Verder heeft elke ISP zich te houden aan de wet. Voorwaarden die in strijd zijn met de wet zijn niet geldig en hoef je als gebruiker dus ook niet te accepteren. Bij veranderde wetgeving zal een ISP (en gebruikers) zich naar die veranderde wetgeving moeten aanpassen.
eens!
Reputatie 8
Badge +17
Zoals al eens tegen mij is gezegd stap dan over naar een ander xs4all bijvoorbeeld die leveren en de frizbox en geven meer gegevens. Maar goed we zullen zien of en wat er gebeurd tussen nu en eind augustus.

Als ik nu alles samenvat komt het toch echt maar op 1 ding uit.
Het enige punt wat elke keer naar boven komt drijven is het sip verhaal. Om die in een modem/router van eigen keuze in te voeren en de dichtgetimmerde Experia. De experia is heel simpel die hoef je niet te gebruiken tenzij je via telfort de telefoondienst afneemt. Dus blijft als enig punt in het hele dwang verhaal het niet vrij geven van de sip gegevens over.
En dan heb je precies de kern van het verhaal.
En da't staat dus in het besluit genoemd: de ISP's moeten die gegeven dus wél beschikbaar stellen.
Reputatie 3
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......
Reputatie 8
Badge +17
Je kan ook je eigen modem aansluiten. Alleen die modem zal zichzelf niet aanmelden bij de ACS en dus geen gegevens krijgen...

Dit bedoel ik. Als zo de benodigde sip gegevens naar een eigen modem/router worden gepusht zou ik als een acceptabele compromis zien. Zeker als dit de veiligheid van prive gegevens ten goede komt.

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert. Deze voorwaarden staan gepubliceerd en wijzigingen worden op tijd aangegeven en word de kans geboden over te stappen.

Neem in dit geval Telfort als ISP ben je vrij om een eigen modem/router aan te sluiten en een VOIP service naar keuze. Dat is dus een bewuste eigen keuze.
Daar (of je accoord bent met de manier waarop een ISP dit levert) gaat het niet om, ISP's moeten de gegevens beschikbaar stellen aan de gebruiker.
Zo staat in het besluit.

En dat is dus een verandering in hoe het nu gaat.
Reputatie 3
Jammer kdrkdr..... Die NAW gegevens wissel ik niet zomaar uit, gezien de ontwikkelingen in dit forum. Ik had de uitdaging al meteen aangenomen, met die betreffende dure whisky. Beetje laf dat je nu terug krabbelt..... Als forumlid hou ik me aan mijn woord.

Je had gewoon met een pb kunnen reageren op mijn melding hoor. Dat was wat ik vroeg en dat lijkt me niet laf. Uiteraard meld ik ook geen naw gegevens op het forum. Inderdaad jammer.
PS: ook wel lastig opsturen, zo'n fles als je geen adres hebt :)

Die NAW zou echt wel komen, maar niet in dit stadium, maar ok. Ik koop voor mezelf wel iets als ik win.:8
Reputatie 8
Badge +17
@Galdor: je zit er continue (nét) naast. Ga je eerst eens inlezen. Lees wat er staat en ga geen eigen interpretaties of oplossingen "verzinnen"...

Het besluit is duidelijk opgesteld.

Die "eigen interpretaties" proberen de ISP's nu ook te gebruiken in de discussie omdat zij het ook lezen zoals zij willen...
Reputatie 3
Het besluit is allesbehalve duidellijk Kees-Jan.... Jij leest het besluit net zo als de ISP's, eigen interpretatie, en dat IS DUS JUIST die onduidelijkheid. Je kunt het wel willen zo, maar zo staat het er niet! Verder zijn de techneuten in de hele business ver in de minderheid, dus geloof niet, dat dit iets gaat veranderen. Galdor leest het precies zoals het is..... hij trekt geen conclusies.

Jij verzint meer dan Galdor.

Whisky.....:$
Dat klopt helemaal, en dat verbaasde me al vanaf het begin. Het gaat in de wet over "eindapparatuur", niet over de instellingen. Je kunt gebruiken wat je wil, als "eindapparaat"......

In het besluit van december lees even artikel 4 Toegang 2e alinea, knippen en plakken gaat lastig mobiel, daar word verwezen naar 'administratieve parameters' dat deze wel op verzoek moeten worden gegeven. Dat is toepasbaar op het niet willen vrijgeven van de SIP wachtwoorden etc voor in een eigen modem/router. Dit niet vrijgeven is dus een beperking in het potentieel van een eigen apparaat, dwang vind ik een te sterk word hiervoor.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2016-524.html
Reputatie 8
Badge +16

Wat jij schrijft ligt mijns inziens toch genuanceerder. Want je hebt de keus of alleen ISP of ISP en VOIP of triple play ISP VOIP en IPTV. Kortom ga je een contract aan voor internet en bellen dan ga je automatisch accoord met hoe telfort dit levert.

De vraag is of triple play blijft bestaan. Als alle randapparatuur straks met open protocollen werkt, zou het me niet verbazen als je voor alle diensten zelf een aanbieder kan kiezen. Zoals sommigen nu al doen voor VoIP maar wat door Telfort niet echt ondersteund wordt. Dus gewoon een internetabonnement bij provider A, een VoIP abonnement bij provider B en dan aanvullende diensten (zoals TV) via provider C, D en E.

Reageer