Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13903 keer bekeken

Toon het eerste bericht

290 reacties

Reputatie 8
Badge +10

Als je Telfort alleen als ISP hebt en in jou geval via DSL hebben we toch al geconcludeerd dat je gewoon je eigen routers en modems kan gebruiken. Mischien nog wel makkelijker dan glasvezel gebruikers.

Als ik nu een eigen modem aansluit heb ik geen VoIP meer, want de inloggegevens die hiervoor op een eigen modem nodig zijn worden niet meer verstrekt door Telfort.

nogmaals: het mag niet (meer) via "een gecodeerd push bestandje". De providers moeten (gewoon) de gegevens beschikbaar maken aan de klant als deze erom vraagt zodat de klant zijn eigen apparatuur kan gebruiken.

Het is 1ding om dit gecodeerd te pushen veiligheids en gemakhalve. Zolang ze hun klanten die hier om vragen die gegevens maar verstrekken. Dus zolang indien wenselijk die gegevens gewoon worden verteld is er niks tegen encryptie.
De Nederlandse overheid wel, want de eerdere beleidsregels zijn duidelijk. Die zijn niet ingetrokken.
Alleen providers zijn het er niet mee eens, waarbij ACM zich IMO veel te slap op stelt.

Niet alleen hierbij want bij een vraag/ klacht over het niet hebben van een abonnement waarbij per seconde wordt afgerekend, kreeg ik ook een niets zeggend antwoord. En dan zullen we maar niet beginnen over alle fuseringen op telecom gebied. Wat voor de Nederlandse markt niet echt gunstig is.

Het grote punt wat in dat artikel te lezen valt en eigenlijk algemeen bekend is de modem, KPN en de overige providers hebben het zichzelf, en voor de klant die keuze wil moeilijk gemaakt met de gecombineerde toestellen zoals de experiaboxen. Daarom vind ik het een onbegrijpelijke keuze dat los van andere overwegingen de glasvezel gebruikers ook aan dat ding moeten.

Ik blijf van mening dat een NT die de telefoon en tv afhandelt met een ethernet uitgang veel handiger is als we zo zelf de keuze voor een router hebben.

De andere kant van het verhaal is dat wat we nu al zien klanten hier met vragen komen over eigen apparatuur wat uiteraard prima is, maar je kan dan geen hulp van Telfort verwachten.

Neem je de tekst letterlijk valt alles waar we stroom voor betalen onder deze regelgeving wat inhoud dat als iemand een vervanger voor de tvontvanger zou willen gebruiken dat gewoon mogelijk moet zijn mits het toestel voldoet aan de juiste technische vereisten. Alleen komt dan de beveiliging weer om de hoek kijken dat je alleen die streams kan zien waar je voor betaalt.
Reputatie 8
Badge +17
Even of topic als ik dit door trek naar tv moet ik ongeacht ik wel of geen abonnement heb minstens nederland 1 2 en 3 kunnen ontvangen puur omdat ik daar via de belasting voor betaal. Zelfs zonder een decoder dus kan je stellen dat het feit dat Telfort geen coax signaal aanbied (nieuwe propositie)dan ook aan te vechten moet zijn.
Als je géén TV abbo hebt niet hoor.

Maar als je wél IPTV abbo hebt en weer een eigen IPTV ontvanger aanschaft (eindapparaat!) dan zou Telfort de gegevens moeten leveren om dat te kunnen doen...

Als je Telfort alleen als ISP hebt en in jou geval via DSL hebben we toch al geconcludeerd dat je gewoon je eigen routers en modems kan gebruiken. Mischien nog wel makkelijker dan glasvezel gebruikers.

Als ik nu een eigen modem aansluit heb ik geen VoIP meer, want de inloggegevens die hiervoor op een eigen modem nodig zijn worden niet meer verstrekt door Telfort.

Klopt maar dan heb je telfort dus niet alleen als ISP. En ik neem aan dat je goed genoeg weet dat je dan de experia alleen voor het voip deel hoeft te gebruiken.En dan ga ik weer terug dat Telfort ons tegemoet kan komen door die gegevens via de ACS aan te leveren en als dat gecodeerd gebeurd staat hun dit vrij.
Als het gaat om eind apparaten dan is het toch mijn inziens alles na de modem bij koper of mtu bij glasvezel. We kunnen nu toch al elke in de handel zijnde router gebruiken?
Reputatie 8
Badge +17

nogmaals: het mag niet (meer) via "een gecodeerd push bestandje". De providers moeten (gewoon) de gegevens beschikbaar maken aan de klant als deze erom vraagt zodat de klant zijn eigen apparatuur kan gebruiken.

Het is 1ding om dit gecodeerd te pushen veiligheids en gemakhalve. Zolang ze hun klanten die hier om vragen die gegevens maar verstrekken. Dus zolang indien wenselijk die gegevens gewoon worden verteld is er niks tegen encryptie.

hoe wil je dan die gegevens (als ze encrypt zijn) in je eigen modem zetten??
Reputatie 8
Badge +11
Bedankt voor het delen. Het is dus nog even wachten op de uitspraak. Ik ben ook erg benieuwd.
Reputatie 8
Badge +10
Niet alles na de modem maar alles na het ISRA-punt.
Vrije modemkeuze bestaat al maar de provider moet nu/straks ook alle gegevens leveren om op een eigen modem ook alle diensten te kunnen gebruiken, en niet zoals nu de SIP-gegevens 'geheimhouden'.
...ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Daar zijn ze zelf debet aan... deze opstelling van een provider druist rechtstreek in tegen de steeds uitgebreidere mogelijkheden die internet biedt (denk aan domotica, Internet of Things, vrije keuze van telefoonaanbieder) en dientengevolge tegen de wensen van de klant die hiervan gebruik kan en wil maken.

We hebben toch vrij keuze van telefoon aanbieder? Of bedoel jij voip via 1 aanbieder en internet via een ander?

Zoals ik al schreef, als ik de klantenservice erom vraag zij die geven, en de algemene instellingen ook via het internet beschikbaar is zij het in een afgeschermd klantensectie. Zoals voor email etc de pop instellingen te vinden zijn.
Persoonlijk ga ik ervanuit dat de gemiddelde gebruiker niet voor niks steeds meer voor een totaalpakket kiest. Aansluiten en klaar geen poespas kortom het overgrote deel zal hier niet veel meedoen.
Reputatie 8
Badge +17

Zoals ik al schreef, als ik de klantenservice erom vraag zij die geven, en de algemene instellingen ook via het internet beschikbaar is zij het in een afgeschermd klantensectie. Zoals voor email etc de pop instellingen te vinden zijn.

Dat is toch héél iets anders?
1. het pushen van een encrypted configuratie bestand
of
2. het beschikbaar maken van de gegevens op een https (secure) web pagina

??
Reputatie 6
Badge +7
Ik maak met telefonie gebruik van Callvoip zowel zakelijk als privé je moet dus zelf je sip/voip provider kunnen kiezen en dat is waar het mij om gaat dat jij er anders over denkt prima maar ik ben van mening dat je moet kunnen nemen wat je zelf wilt via Telfort heb ik dus internet en via callvoip bel ik en via canal digitaal en ziggo FTV kijk ik tv dat is een keuze ik heb een hekel aan alles in 1 pakketten. want neem bv Telfort alles in een als internet eruit ligt is alles weg als bij mij internet eruit ligt heb ik nog gewoon tv enz enz.
Reputatie 6
Badge +7
Ja idd het schiet niet op 😃
Reputatie 8
Badge +10

We hebben toch vrij keuze van telefoon aanbieder? Of bedoel jij voip via 1 aanbieder en internet via een ander?

We hebben inderdaad vrije keuze van telefoonaanbieder.
Maar je nummer van je vaste Telfort-abonnement werkt niet meer op een eigen (niet Telfort) modem omdat Telfort de inloggegevens die hiervoor nodig zijn niet meer vrijgeeft.
Je kan derhalve je eigen vaste Telfort telefoonabonnement niet gebruiken op een 'niet Telfort' modem.
En de nieuwe regelgeving moet dat gaan veranderen zodat je vrij bent in je keuze van hardware en toch alle Telfort diensten kan gebruiken.
Even of topic als ik dit door trek naar tv moet ik ongeacht ik wel of geen abonnement heb minstens nederland 1 2 en 3 kunnen ontvangen puur omdat ik daar via de belasting voor betaal. Zelfs zonder een decoder dus kan je stellen dat het feit dat Telfort geen coax signaal aanbied (nieuwe propositie)dan ook aan te vechten moet zijn.
Als je géén TV abbo hebt niet hoor.

Maar als je wél IPTV abbo hebt en weer een eigen IPTV ontvanger aanschaft (eindapparaat!) dan zou Telfort de gegevens moeten leveren om dat te kunnen doen...
Dan moet dat kijk geld maar snel afgeschaft worden zeker omdat ik merendeel niet tot weinig kijk naar de nederlandse netten
Ik denk dat je gelijk krijgt @Aragorn hoewel de tekst toch redelijk duidelijk is als je het meerdere keren leest. Want zeker met hun OEM experimentbox word je teveel aan banden gelegd. Wat ik al eerder schreef zou het al een compromis zijn als je een eigen modem/router kan gebruiken die net als een mobiel keurig alle instellingen binnen krijgt.
Reputatie 8
Badge +17
Dan moet dat kijk geld maar snel afgeschaft worden zeker omdat ik merendeel niet tot weinig kijk naar de nederlandse nettenuh, kijkgeld? NPO1, 2 en 3 kan je ongecodeerd ontvangen...
Reputatie 8
Badge +10
...je moet dus zelf je sip/voip provider kunnen kiezen en dat is waar het mij om gaat dat jij er anders over denkt prima...
Ik..?
Ik denk er niet anders over hoor, of quote je iemand anders..?
Dat is toch héél iets anders?
1. het pushen van een encrypted configuratie bestand
of
2. het beschikbaar maken van de gegevens op een https (secure) web pagina

??

1. Als Telfort besluit om eigen apparatuur toe te staan en die via de gebruikelijke weg automatisch worden geconfigureerd is het probleem toch opgelost?
2. Als de noodzakelijke gegevens deels via een secure web pagina gaan ofwel via de telefoon waar jij als zijnde klant kan worden bevestigd en zo de gegevens krijgt zodat je het zelf kan invullen is het probleem ook opgelost.
optie 1 kan je gewoon lekker blijven zitten en bij optie 2 moet je zelf van alles invullen en wat ik al eerder ergens in dit topic opmerkte zit de gemiddelde gebruiker daar niet op te wachten.
Die willen een stekker in het contact steken en indien nodig een draadje van een modem in de computer stoppen en het moet werken niks meer niks minder.
Reputatie 6
Badge +7
ja sorry ik bedoel uiteraard Galdor68
Dan moet dat kijk geld maar snel afgeschaft worden zeker omdat ik merendeel niet tot weinig kijk naar de nederlandse nettenuh, kijkgeld? NPO1, 2 en 3 kan je ongecodeerd ontvangen...
Maar niet zonder een tv abonnement blijkbaar of ik moet het signaal regelrecht uit de ether trekken.

off topic dus laten we het hier maar bij laten.

ps zonder een Animo of ander apparaat zou ik niet weten hoe ik het iptv van mijn Glasvezel naar de tv krijg dus die nederlandse netten zijn dan mischien ongecodeerd maar niet zonder hulp apparatuur te ontvangen.
Reputatie 2
Vreemde conclusie vind ik. Maar je kan deze zenders gewoon bekijken op npo.nl als je internet afneemt.
Op het KPN forum is te lezen:

https://forum.kpn.com/internet-9/vrije-router-keuze-wettelijk-vastgelegd-429248/index3.html#post471408

Ben gebeld door Autoriteit Consument & Markt naar aanleiding van mijn melding over vrije router keuze. Mij is verteld dat Economische Zaken in het traject tot stand komen wetgeving niet de marktpartijen als KPN e.d. heeft geconsulteerd. Hierdoor hebben zij verzet aangetekend tegen de nieuwe wetgeving. Volgens ACM zal deze omissie van niet consulteren marktpartijen hersteld worden voor Q3. Aan de ACM heb ik aangegeven als consument dat ik ook mijn visie wil geven bij Economische Zaken inzake vrije router keuze,
Uiterlijk begin volgende week zal er op website ConsuWijzer meer informatie staan over bovengenoemde.

Heb geduld: alle dingen zijn moeilijk voordat ze gemakkelijk worden.
Soms is het beter sorry te zeggen dan toestemming te vragen.

Gaat nog wel even duren dus....

Reageer