Routerdwang mag niet meer.

• 24 december 2016
  • 290 reacties
  • 13903 keer bekeken

Toon het eerste bericht

290 reacties

@Cobus even advocaat van de duivel spelen hier, wat ik van dat hele sip verhaal begrijp word dat voor voip diensten gebruikt. Als ik jou goed begrijp wil je dus internet afnemen van Telfort en dan via hun lijnen bellen met een andere telecom dienst? Prima als dit allemaal mogelijk zou zijn maar daar heb ik dan enigzins moreel gezien toch bezwaar tegen. Al die mooie opties worden helaas ook misbruikt dus snap ik best dat een isp dat probeert te voorkomen.

*edit Ik begrijp dat sip een opvolger is van voip als ik het goed gelezen heb en de toepassing meer bedoeld is voor bedrijven dan voor jan modaal.
Reputatie 3
Ik vrees toch dat Telfort niets hoeft te doen....
.
Het openbare netwerk is het KPN tot en met ISRA, de infrastructuur, daar kun je iedere willekeurige modem/router op gebruiken. Telfort is een provider, die hiervan gebruik maakt maar naar zijn abonnees bepaalde regels oplegt, ze zijn helemaal niet openbaar, je hebt gewoon een contract.

of

Het openbare netwerk is het glasvezelnetwerk, de infrastructuur, daar kun je iedere willekeurige modem/router op gebruiken. Ook hier: Telfort is een provider, die hiervan gebruik maakt maar naar zijn abonnees bepaalde regels oplegt, ze zijn helemaal niet openbaar.

Als jij besluit om zelf een deal te maken met bijvoorbeeld Reggefiber (hetgeen helaas voor particulieren niet mogelijk is, vrees ik), dan heb je een eigen keuze aan apparatuur die je gaat toepassen, en daar bemoeit Reggefiber zich niet mee.

Zo zie ik het, maar het blijft interpretatie......
Reputatie 8
Badge +10

*edit Ik begrijp dat sip een opvolger is van voip als ik het goed gelezen heb en de toepassing meer bedoeld is voor bedrijven dan voor jan modaal.

SIP is geen opvolger van VoIP...
SIP staat voor 'Session Initiation Protocol' en wordt onder meer gebruikt voor VoIP, en dat staat voor het 'Voice over IP' protocol.
De toepassing is niet specifiek voor bedrijven, het is een universeel internetprotocol, net als http, ftp, dns etc...
[quote=Galdor68][quote=Kees-Jan]

"openbaar" betekent doorgaans "door iedereen te gebruiken"

Dat is dus de narigheid met een woord dat op meerdere manieren valt uit te leggen.

Neem de ether dan niet zo zeer uitzend technish maar ontvangen. Iedereen met een radio of tv heeft daar vrije toegang en dus is het inderdaad door iedereen te gebruiken. De telecom netwerken zijn wel door iedereen te gebruiken, maar niet vrij toegangkelijk.
Reputatie 8

Het glasnetwerk hoofd infrstructuur is van reggefiber dus over welk deel heeft Telfort dan zeggenschap? Van de wijkcentrales tot de huisaansluiting?

Over de diensten die ze over dat netwerk leveren tot aan de huisaansluiting.
Aragorn verwoord het dus precies zoals ik het bedoel. Zelfs al zou eigen apparatuur wel worden toegelaten, moet je bij problemen bij de fabrikant zijn, want telfort zal dan zeggen neem maar een modem/router van ons. Elders werd domotica genoemd ik ben daar niet in thuis maar zou niet weten waarom een slmme koelkast niet gewoon via een modem/router van Telfort zou kunnen worden aangesloten

SIP is geen opvolger van VoIP...
SIP staat voor 'Session Initiation Protocol' en wordt onder meer gebruikt voor VoIP, en dat staat voor het 'Voice over IP' protocol.
De toepassing is niet specifiek voor bedrijven, het is een universeel internetprotocol, net als http, ftp, dns etc...

Ik heb mijn info hier vandaan https://www.siptelefonie.nl/wat-is-sip/
Wat ik daar lees klinkt meer als iets bedoelt voor grotere kantoren, dan voor een zzp of gewone consument.
Reputatie 8
Badge +10

Ik heb mijn info hier vandaan https://www.siptelefonie.nl/wat-is-sip/
Wat ik daar lees klinkt meer als iets bedoelt voor grotere kantoren, dan voor een zzp of gewone consument.

Als ik die tekst zo lees dan lijkt deze zeker 10 jaar geleden geschreven, er staat helaas geen plaatsingsdatum of jaartal bij.
Voor actuele informatie over dit soort dingen kijk ik altijd op wiki...

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Session_Initiation_Protocol
Ik heb gisteren in een net mailtje richting de klantenservice de vraag gesteld hoe ze aan deze nieuwe regelgeving invulling willen geven. Ik kreeg een standaard mailtje terug. Mijn 'klacht' is in behandeling genomen. Binnen 5 werkdagen komt er een antwoord......:?
Lees het document waar het om gaat nog maar eens goed door. Met name hoofdstuk 4. Nogmaals, volgens mij moeten zij gebruik van eigen apparatuur wel degelijk mogelijk maken! Dat ze dat niet doen, en een uitweg zoeken is een ander verhaal.
Reputatie 8
Badge +17
Jullie (Galdor en aragorn) missen het punt.

de infrastructuur van KPN IS het openbare netwerk waar iedereen gebruik van kan maken. Maar daar gaat het niet om.

Het gaat om de "eindapparatuur" die vrij gekozen moet kunnen worden door de gebruiker en dat de provider(s) de gegevens moeten leveren om gebruik van die apparatuur mogelijk te maken.
Reputatie 8
Badge +10

Daar staat alleen wat het is. Mij gaat het om de toepassing.

Dan zoek je gewoon wat verder... ;)
Wiki is maar een voorbeeld, Google is your best friend...
Reputatie 6
Badge +7
Tja ook ik ben erg benieuwd want ze zullen wat moeten.
Reputatie 8
Badge +10
En google levert dan toch als hoofdtoepassing telefooncentrale diensten.
Dat klopt, behalve dan dat SIP geen opvolger is van VoIP.
Het SIP-protocol draait op de server van de aanbieder (dat zou je de centrale kunnen noemen) en het VoIP-protocol draait op de hardware van de cliënt.
In het geval van Telfort zijn zij de klant van IMScore en ben jij de eindgebruiker.
Jullie missen het punt.

de infrastructuur van KPN IS het openbare netwerk waar iedereen gebruik van kan maken. Maar daar gaat het niet om.

Het gaat om de "eindapparatuur" die vrij gekozen moet kunnen worden door de gebruiker en dat de provider(s) de gegevens moeten leveren om gebruik van die apparatuur mogelijk te maken.

Dit is precies zoals ik het ook begrepen heb. Nogmaals geen speld tussen te krijgen!
Dat ben ik wel met je eens. Maar in mijn geval met glasvezel kan je niet zo heel makkelijk een ander "modem" instaleren wij hebben nog een Genexis. Bij koper is dat uiteraard veel makkelijker dus zou je woon elke willekeurige modem of modem/router combinatie moeten kunnen gebruiken. Als de internetprovider (Telfort) dit dan via een gecodeerd push bestandje zelf aanbied heb ik geen problemen mee.
Domotica is al bijna gemeengoed met Toon van eneco bijvoorbeeld nu weet ik wel dat het meer omvat, ik lees net op de site van Kommago wat meer hierover.
Als je Telfort alleen als ISP hebt en in jou geval via DSL hebben we toch al geconcludeerd dat je gewoon je eigen routers en modems kan gebruiken. Mischien nog wel makkelijker dan glasvezel gebruikers.
Of heb ik ergens gemist dat je alleen met die experiabox het internet op komt?
Reputatie 8
Badge +10
Update 2 juli 2018

ACM: regels rond vrije modemkeuze komen wellicht nog eind dit jaar.
Reputatie 8
Badge +17
Dat ben ik wel met je eens. Maar in mijn geval met glasvezel kan je niet zo heel makkelijk een ander "modem" instaleren wij hebben nog een Genexis. Bij koper is dat uiteraard veel makkelijker dus zou je woon elke willekeurige modem of modem/router combinatie moeten kunnen gebruiken. Als de internetprovider (Telfort) dit dan via een gecodeerd push bestandje zelf aanbied heb ik geen problemen mee.
nogmaals: het mag niet (meer) via "een gecodeerd push bestandje". De providers moeten (gewoon) de gegevens beschikbaar maken aan de klant als deze erom vraagt zodat de klant zijn eigen apparatuur kan gebruiken.
Reputatie 8
Men vermijdt concrete benamingen omdat men zich dan beperkt wat er "letterlijk" onder die noemer valt. In de onwikkeling van apparatuur kunnen er volgend jaar misschien wel weer andere interfaces en termen opduiken? Daar moet de wet ook in voorzien. Je hebt ook internetdiensten via sateliet.
Reputatie 8
Mijn God, wat een ellenlang gedoe voordat ze eens een beslissing nemen.
Even of topic als ik dit door trek naar tv moet ik ongeacht ik wel of geen abonnement heb minstens nederland 1 2 en 3 kunnen ontvangen puur omdat ik daar via de belasting voor betaal. Zelfs zonder een decoder dus kan je stellen dat het feit dat Telfort geen coax signaal aanbied (nieuwe propositie)dan ook aan te vechten moet zijn.
Reputatie 8
Badge +17
Ondanks dat ik nu een Telfort V10 modem gebruik en daar min-of-meer tevreden over ben, zou ik vanwege functionaliteit best een Fritz!Box modem kunnen aanschaffen. En als ik gebruik wil maken van telefonie dan zou ik dan de SIP authenticatie gegevens in die modem moeten kunnen zetten.
Reputatie 3
Nogmaals ... er gaat niets gebeuren, en dat wordt ook niet afgestraft omdat de wet onduidelijk is. Die weddenschap om die fles whisky durf ik wel aan.....:$ En VOLTE? Dat is de grote valkuil van Tele2, hiermee gaan ze ten onder.
Reputatie 8
Badge +10
Mijn God, wat een ellenlang gedoe voordat ze eens een beslissing nemen.
De beslissing is al lang geleden genomen in Brussel, maar de Nederlandse overheid wil zich hier niet (zonder slag of stoot) aan conformeren... 😉

Reageer