Routerdwang mag niet meer.

  • 24 december 2016
  • 302 reacties
  • 14284 keer bekeken


Toon het eerste bericht

302 reacties

Reputatie 8
Er wordt nu juist aangegeven dat de keus van een eindapparaat vrij is.
Hoe je dat verder interpreteert welk apparaat dat is, maakt dan niet uit. De keus is vrij.
Voor de tussenliggende apparatuur thuis was dat al geen discussie, want die was/is ook al vrij.
Dus met andere woorden, alles wat je aansluit vanaf het "netwerkaansluitpunt" is vrij.

Vond toevallig enkele dagen terug reeds een aanvullende "uitvoering" op dat besluit van het ministerie, in de mogelijkheid van vrije aankoop van een "media-converter" bij provider "Fieber".
Als zijnde het "NT-glasvezelkastje" om op een glasvezel eindpunt (FTU) aan te sluiten.

https://www.fieber.nl/product/zte-zxhn-f3100/
Kijk ook even verder naar beneden bij "gerelateerde producten".

Eerder kon je nergens dit soort NT-kastjes kopen (wat tot nu toe door de providers zelf werd geleverd).
Alsof het "exclusief" voor een provider gold.
Er zijn wel media-converters bij bijv. Conrad te koop, maar die kun je niet netjes passend op een FTU schuiven.
Reputatie 8
Badge +17
Uiteraard schiet het niet op. Deze zogenaamde wet is dusdanig opgesteld, dat niemand weet wat het nu uiteindelijk betekent. Er gaat NIETS gebeuren.......
Ik wil er wel een goede fles whisky onder verwedden dat de gegevens binnen een half jaar van nu verstrekt gaan worden.
Had ik nu toch maar gewed...
Heb ik iets gemist dan, of nog steeds geen nieuws.
Reputatie 8
Badge +17
Heb ik iets gemist dan, of nog steeds geen nieuws. wat je gemist hebt? Die clou van de weddenschap misschien?

kdrkdr wilde wedden dat de gegevens binnen een half jaar bekend zouden zijn. Het is nu méér dan een half jaar geleden...
Ik dacht juist dat ik nieuws hierover had gemist. Vandaar de vraag. Het blijft nog behoorlijk stil.
Reputatie 6
Badge +7
Ja idd het schiet niet op 😃
Reputatie 6
Badge +7
Kabinet wil dat consument eigen router kan kiezen bij telecomabonnement
Gepubliceerd: 13 december 2017 11:41 Laatste update: 13 december 2017 15:41

Het kabinet wil dat consumenten de keuzevrijheid krijgen om hun eigen modem, router of tv-ontvanger te gebruiken, als zij een vast telecompakket afnemen.

Nu gebruiken de meeste Nederlanders nog apparatuur die standaard wordt meegeleverd door de provider. Meestal bieden telecomaanbieders hier geen keuze in.

Woensdag begint een internetconsultatie over een nieuwe beleidsregel die de keuzevrijheid in de wet zal verankeren. Het blijft wel mogelijk dat providers tegen betaling apparatuur blijven leveren, maar medio 2018 moeten klanten ook de mogelijkheid krijgen om te kiezen voor hun eigen apparatuur.

Een woordvoerder van het ministerie van Economische Zaken zegt te verwachten dat er meer concurrentie zal ontstaan op de telecommarkt, en dat providers korting zullen geven aan klanten die geen apparatuur afnemen bij hun abonnement. Ook moet de routermarkt competitiever worden door de maatregel.

Belanghebbenden krijgen tot halverwege februari om te reageren op het voorstel. Daarna neemt staatssecretaris Mona Keijzer (Economische Zaken en Klimaat) een definitief besluit.
Privénetwerk

Volgens Keijzer maken modems, routers en tv-ontvangers deel uit van een privénetwerk. "Daar hoort bij dat je zelf mag kiezen welke apparatuur daarop het best past bij jouw wensen, bijvoorbeeld op het gebied van privacy. Net zoals dat je zelf kunt kiezen welke mobiele telefoon of welk merk televisie je koopt. Hieraan is behoefte bij consumenten en het stimuleert bovendien dat meer aanbieders van deze apparaten toegang tot de markt hebben."

KPN wilde woensdag nog niet reageren op het voorstel van het kabinet. De provider zegt later te zullen reageren op de consultatie.

Een woordvoerder van VodafoneZiggo stelt "met interesse kennisgenomen te hebben van de consultatie", maar noemt het eveneens te vroeg om er inhoudelijk op in te gaan.


Bron zie hieronder.

https://www.nu.nl/internet/5047424/kabinet-wil-consument-eigen-router-kan-kiezen-bij-telecomabonnement.html

Eindelijk weg met die gecastreerde apparatuur van de providers zelf.
Eerst februari dus afwachten.
Reputatie 6
Badge +7
Dat klopt maar ik zal het niet erg vinden dat het er door komt.
Zie ook in dit topic:

https://forum.telfort.nl/internet-267/welk-modem-krijg-je-bij-telfort-69350/index3.html#post599214
De consultatie is voorbij, de providers zijn nog steeds niet blij.
https://tweakers.net/reviews/5321/3/zelf-een-thuismodem-kiezen-gaat-het-dan-toch-nog-gebeuren-providers-stribbelen-tegen.html
Reputatie 8
De consultatie is voorbij, de providers zijn nog steeds niet blij.
Maar dat was ook wel te verwachten. ;)
Een hoop bla bla, terwijl de beleidsregels alleen een verduidelijking geven van wat de wetgeving feitelijk al inhield. En die is eerder al "verplicht" aangepast als verlengstuk van bindende Europese regelgeving.

Onduidelijkheden die er volgens providers waren ten aanzien van modem/routers, hebben ze in de loop van de jaren zelf veroorzaakt, van wat zij beschouwen als "maatstaf".

Nederland moet gewoon voldoen aan die Europese regelgeving. Klaar.
Hoe hoog providers ook springen om zaken ongedaan te krijgen.

En uitstel om meer tijd te krijgen om zaken geïmplementeerd te krijgen.
Die aanpassingen en verscherping van de regelgeving is al jaren bekend.
Men had zich dus al jaren eerder erop kunnen voorbereiden.
Reputatie 6
Badge +7
Het is alleen maar erger geworden daar BV Telfort er ook voor heeft gekozen alles dicht te spijkeren terwijl alles netjes open was.
Reputatie 8
En als je de bezwaren leest van providers de argumenten die men aanvoert ten aanzien van beveiliging in samenhang met firmware updates e.d. Het zijn juist de providers zelf die bekend staan als stroperig traag en laks als het aankomt op verbeteringen en bug fixes van firmware in hun producten.

Dat hebben we afgelopen jaren met test programma's van nieuwe modem/routers die aan een klein groepje gebruikers ter beschikking werden gesteld wel ondervonden. Het pleit juist eerder tegen die providers, als ervoor.
Reputatie 6
Badge +7
Als je kijkt bij Ziggo bv die hebben niet eens nog wat gedaan aan de krack attack issue hoezo laks! en met de Draytek was het binnen een week al in orde.
Een ISP mag mij gerust een kale modem leveren, zoals Ziggo ooit deed dan zorg ik zelf wel voor een router.

Intressant gegeven KPN slaat nu ook de plank weer mis omdat je alleen hun nieuwe digitenne ontvanger kan gebruiken voor het volledige aanbod. Met eigen apparatuur kan je alleen de vrij te ontvangen omroepen zien. Na de wisseling naar het nieuwe systeem ook dit is niet in lijn met de huidige markt regels.

Echter vergeet niet dit komt van Economische zaken, dus van groter belang voor de router en modem fabrikanten pas in tweede instantie de (hobbyist)consument.
Reputatie 6
Badge +7
Als de providers weer eens gewoon zoals eerder de boel hadden losgegooid zodat je een eigen modem/router zou kunnen aansluiten was dit helemaal niet nodig geweest maar het is juist KPN en Ziggo wie de boel verstieren.
Het lijkt mij dat providers nu gewoon het Europees besluit moeten handhaven?
Het lijkt mij dat providers nu gewoon het Europees besluit moeten handhaven?Klopt maar dat moesten ze al veel langer.
Providers hebben al weer een 'bezwaar' geschreven om er onder uit te komen.
Misschien dat er nu of gewacht wordt op een reactie of er volgen sancties tegen providers?
Maar er is wel een mogelijkheid dat ACM dit besluit per direct in kan laten gaan?
Reputatie 8
Maar er is wel een mogelijkheid dat ACM dit besluit per direct in kan laten gaan?
Ik verwacht wel dat het besluit per maart ingaat zoals eerder aangegeven.
(Er is IMO geen enkele reden om het niet in te laten gaan?).

Maar er zal mogelijk nog wel wat coulance zijn in tijd om bepaalde zaken door providers aan te laten passen in hun organisatie om daadwerkelijk aan alle punten te kunnen voldoen.
Zolang de providers tegenstand bieden kan het ACM niet veel, en zelfs zaken die in het consumenten belang moeten tegenhouden gebeurt ook niet zoals de laatste fusies. Of Ziggo verplichten andere aanbieders toe telaten op de kabel zoals KPN die plicht wel heeft.

Het besluit is al sinds 2016 van kracht echter nu is bepaald dat de modem ook onder de vrije keuze valt.
Wat er in hoofdzaak moet gebeuren is dat technische en software gegevens aan fabrikanten van modems, routers en TV-ontvangers worden vrijgegeven zodat deze apparaten kunnen leveren die werken op de kabel, dsl en glasvezelnetwerken. De providers zullen de benodigde instellingen moeten publiceren en bepaalde gegevens zoals wachtwoorden etc benodigd voor het bellen vrijgeven aan de klant.
Reputatie 8
Badge +11
Toch zie ik, voor mij persoonlijk, wel een voordeel in de huidige situatie.
Als er nu iets mis is met het modem roep ik: "doe me eens een nieuwe......". Met een zelf gekochte modem/router wordt het ook zelf modderen als er iets mis is. Voor de meeste klanten zoals ik niet iets om naar uit te kijken. Belangrijk lijkt mij dat je mag kiezen, maar dat je ook gewoon breed ondersteunde spullen verstrekt door de provider moet kunnen kiezen.
Neemt niet weg dat ik het terecht vind dat wie wél wil kiezen voor eigen spullen daar ook de kans toe moet hebben.
Reputatie 8
Badge +17
Het besluit is al sinds december 2016 van kracht. De providers hebben bezwaar aangetekend onder het mom van "onze eigen modems zijn het eindaansluitpunt op ons netwerk". Echter, dan zou een modem ook de voeding moeten krijgen vanauit dat netwerk en dat is een van de punten gewest in de consultatie.

Zoals het er nu voorstaat is het héél simpel:
1. je mag een eigen modem aansluiten.
2. providers moeten aansluitgegevens zoals autenticatiegegevens vrijgeven zodat eigen apparatuur gebruikt kan worden, zoals bijvoorbeeld voor VoIP (telefonie) en/of het gebruik van eigen IPTV apparatuur.

punt 1 mocht eigenlijk al en punt 2 moest eigenlijk al per besluit van december 2016.
Beide punten hadden NIETS te maken met het bezwaar van de providers voor aansluiten van een eigen modem maar het bezwaar werd het wel (onterecht!) gebruikt om de betreffende gegevens niet uit te geven.
Reputatie 8
Toch zie ik, voor mij persoonlijk, wel een voordeel in de huidige situatie.
Als er nu iets mis is met het modem roep ik: "doe me eens een nieuwe......".

In die zin heeft dat zeker zijn voordelen. Bedenk echter wel dat die "provider" verstrekte modem/router wel "dik" in de abonnementsprijs is meegenomen als onderdeel van de totaalkosten.

Het zal in de toekomst zeker met nieuwe aanbiedingen van providers gaan voorkomen dat je enkel een abonnement afsluit "zonder" verstrekking van een modem/router door de ISP. Ofwel goedkoper, omdat de modem/router zelf niet hoeft te worden verstrekt.

Vergelijk het met "SIM-only" abonnementen bij mobiele telefonie.

Reageer