Routerdwang mag niet meer.

  • 24 december 2016
  • 285 reacties
  • 13484 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
EZ legt vrije routerkeuze uit in Besluit Eindapparaten
donderdag 22 december 2016 | 16:48 CET | Nieuws

Het ministerie van EZ heeft het Besluit eindapparaten gepubliceerd. Dit besluit vervangt de artikelen 14 tot en met 17 van het Besluit randapparaten en radioapparaten 2007. De aanpassing is gedaan voor de Europese richtlijn 2014/53/EU (de radioapparaten richtlijn) van 16 april 2014.

Het doel van de richtlijn is om de markt voor telecommunicatie-eindapparatuur concurrerender te maken. Iedere gebruiker moet ieder (in de EU goedgekeurd en technisch toegelaten) apparaat kunnen aansluiten. In het besluit wordt het begrip ‘netwerkaansluitpunt’ gedefinieerd. Daarop mag een eindgebruiker direct of indirect andere apparaten aansluiten om alle diensten te kunnen gebruiken.

Een aanbieder van diensten, een provider dus, moet de technische specificaties van zijn aansluitpunten publiceren, zodat producenten van apparatuur en eindgebruikers daarmee apparatuur kunnen maken en gebruiken. Ook (software)updates moeten tijdig bekend worden gemaakt.

De keuze van apparaten mag niet worden belemmerd door de provider. Zo moet een modem dat bedoeld is voor aansluiting op een netwerk die een DOCSIS standaard ondersteunt aangesloten kunnen worden op alle netwerken die deze standaard toepassen.

De toegangsverplichting heeft een ruimere werking dan het fysiek kunnen aansluiten van eindapparaten, schrijft het ministerie van EZ in de toelichting bij het besluit. Zo zullen, al dan niet op verzoek van de eindgebruiker, ook technische en administratieve parameters bekend moeten worden gemaakt, zoals MAC-adres, instellingen en wachtwoorden.

De regels gaan per direct in. ACM houdt toezicht op de praktijk.


Bron is Telecompaper.

285 reacties

Reputatie 6
Badge +7
Ben benieuwd of Telfort hier al mee bezig is? persoonlijk vind ik het uitstekend maar kan me wel voorstellen dat de providers er niet op zitten te wachten ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Reputatie 8
Badge +19
...ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Daar zijn ze zelf debet aan... deze opstelling van een provider druist rechtstreek in tegen de steeds uitgebreidere mogelijkheden die internet biedt (denk aan domotica, Internet of Things, vrije keuze van telefoonaanbieder) en dientengevolge tegen de wensen van de klant die hiervan gebruik kan en wil maken.
Ik heb gisteren in een net mailtje richting de klantenservice de vraag gesteld hoe ze aan deze nieuwe regelgeving invulling willen geven. Ik kreeg een standaard mailtje terug. Mijn 'klacht' is in behandeling genomen. Binnen 5 werkdagen komt er een antwoord......:?
Reputatie 6
Badge +7
Tja ook ik ben erg benieuwd want ze zullen wat moeten.
Reputatie 1
Badge
Ik heb gisteren in een net mailtje richting de klantenservice de vraag gesteld hoe ze aan deze nieuwe regelgeving invulling willen geven. Ik kreeg een standaard mailtje terug. Mijn 'klacht' is in behandeling genomen. Binnen 5 werkdagen komt er een antwoord......:?

Oh :8 aan welk @ ? aangezien er geen email adres op de website staat vermeld !

gevonden https://www.telfort.nl/klantenservice/splitter/
Ik heb gisteren in een net mailtje richting de klantenservice de vraag gesteld hoe ze aan deze nieuwe regelgeving invulling willen geven. Ik kreeg een standaard mailtje terug. Mijn 'klacht' is in behandeling genomen. Binnen 5 werkdagen komt er een antwoord......:?

Oh :8 aan welk @ ? aangezien er geen email adres op de website staat vermeld !

gevonden https://www.telfort.nl/klantenservice/splitter/


Ik heb eerst telefonisch gesproken met de Helpdesk. Zij vroegen me een email te sturen met mijn vragen. Van hen heb ik een (tijdelijk) mailadres gekregen.
Reputatie 6
Badge +7
Ben wel benieuw wat ze daarop naar buiten brengen, want heb hier de V10 nu maar sorry het is een onding geworden je kunt niet eens je eigen sip gegevens erin zetten tis toch van de gekke.ben blij dat deze wetgeving er is die maakt het weer een stuk transparanter.
Badge +13
Eerder heeft Telfort besloten om de inloggegevens voor vast bellen niet meer te verstrekken, om misbruik van gebruikersgegevens tegen te gaan en om gebruik van Bellen Thuis zo eenvoudig mogelijk te maken.

De nieuwe regelgeving heb ik doorgespeeld naar de eindverantwoordelijken rond dit beleid. Updates worden gedeeld.
Reputatie 6
Badge +7
@Jurgen

Dank voor de update we wachten af.

En dat gedeelte wat je schrijft snap ik ook deels en dat is ook het minst erg maar als je zo een modem heb zou je toch je eigen sip provider erin moeten kunnen zetten. Maar deze zijn zo dichtgetimmerd dat je eigenlijk helemaal geen vrijheid meer heb.

Maar wat ik begrijp van deze wetgeving is dat jullie Telfort/KPN (providers in het algemeen) toch de gegevens vrij moeten gaan geven daar je nu je eigen apparaten mag/moet kunnen gebruiken (mits ze aan de Europese wetgeving voldoen) en je dan juist die gegevens moet hebben want anders kun je niet je eigen apparaten gebruiken. bv Fritzbox / Draytek / zyxel enz enz.(losse sip apparaten).
Het gaat niet alleen om de modem/router maar om alle eindapparatuur dus ook I(P)TV, met de nieuwe wetgeving zullen ze ook eigen IPTV (OTT) ontvangers moeten ondersteunen die Verimatrix ondersteunen.

Kunnen we eindelijk een eigen zender volgorde gebruiken 🙂
Reputatie 6
Badge +7
Als dat zo is zou het ook mogelijk moeten zij om met een enigma2 decoder die codering te kunnen gebruiken zou helemaal mooi zijn.
Als het gaat om eind apparaten dan is het toch mijn inziens alles na de modem bij koper of mtu bij glasvezel. We kunnen nu toch al elke in de handel zijnde router gebruiken?
Reputatie 8
Badge +19
Niet alles na de modem maar alles na het ISRA-punt.
Vrije modemkeuze bestaat al maar de provider moet nu/straks ook alle gegevens leveren om op een eigen modem ook alle diensten te kunnen gebruiken, en niet zoals nu de SIP-gegevens 'geheimhouden'.
...ze hebben steeds meer opties afgesloten van de eindgebruikers.
Daar zijn ze zelf debet aan... deze opstelling van een provider druist rechtstreek in tegen de steeds uitgebreidere mogelijkheden die internet biedt (denk aan domotica, Internet of Things, vrije keuze van telefoonaanbieder) en dientengevolge tegen de wensen van de klant die hiervan gebruik kan en wil maken.


We hebben toch vrij keuze van telefoon aanbieder? Of bedoel jij voip via 1 aanbieder en internet via een ander?
Persoonlijk ga ik ervanuit dat de gemiddelde gebruiker niet voor niks steeds meer voor een totaalpakket kiest. Aansluiten en klaar geen poespas kortom het overgrote deel zal hier niet veel meedoen.
Reputatie 8
Badge +19


We hebben toch vrij keuze van telefoon aanbieder? Of bedoel jij voip via 1 aanbieder en internet via een ander?

We hebben inderdaad vrije keuze van telefoonaanbieder.
Maar je nummer van je vaste Telfort-abonnement werkt niet meer op een eigen (niet Telfort) modem omdat Telfort de inloggegevens die hiervoor nodig zijn niet meer vrijgeeft.
Je kan derhalve je eigen vaste Telfort telefoonabonnement niet gebruiken op een 'niet Telfort' modem.
En de nieuwe regelgeving moet dat gaan veranderen zodat je vrij bent in je keuze van hardware en toch alle Telfort diensten kan gebruiken.
Reputatie 6
Badge +7
@Jurgen

Is er al wat bekend ?
Badge +13
Wat ik heb begrepen is dat de nieuwe wetgeving (vooralsnog) niet geldt voor KPN (en dus ook niet voor Telfort) en dat het Ministerie van Economische Zaken hierover in gesprek is met KPN en de andere spelers in de telecommarkt. De telecommarkt heeft bezwaar aangetekend, omdat de nieuwe wetgeving in Duitsland een groot securityprobleem heeft veroorzaakt.

Helaas heeft Economische Zaken hier nog geen bericht over gepubliceerd, dus het blijft afwachten tot ze dat doen. Wij verwachten in de loop van januari een volgende update.
Reputatie 1
Badge
De telecommarkt heeft bezwaar aangetekend, omdat de nieuwe wetgeving in Duitsland een groot securityprobleem heeft veroorzaakt.

Even nieuwsgierig... Wat voor probleem dan?

Valt het mogelijk samen met het volgende bericht?
https://tweakers.net/nieuws/118357/deutsche-telekom-storing-900000-routers-mogelijk-gevolg-van-hack.html

De eerste reactie geeft dan vooral wat meer info over het probleem:

Port 7547 / TR-069 schijnt hier de valkuil te zijn. 😞
Kwetsbaarheid die in 2014(!) al gepubliceerd is:
https://www.rsaconference.com/writable/presentations/file_upload/hta-r04-the-internet-of-tr-069-things-one-exploit-to-rule-them-all_final_copy1.pdf

Zelfs de Duitse overheid waarschuwt:
https://www.bsi.bund.de/DE/Presse/Pressemitteilungen/Presse2016/Angriff_Router_28112016.html

https://www.heise.de/security/meldung/Grossstoerung-bei-der-Telekom-Die-Telekom-prueft-Hinweise-auf-Hackerangriff-3506044.html

"Weitere Details zu Art des möglichen Hackerangriffs, zu den betroffenen Routern und zu weiteren Gegenmaßnahmen gab die Telekom bislang nicht bekannt. Einige Hinweise deuten derzeit darauf hin, dass die Probleme mit dem Fernwartungs- und Konfigurationsprotokoll TR-069 zusammenhängen. Bereits 2014 hatten Sicherheitsexperten schwere Lücken in den Server gefunden, die Provider für TR-069 einsetzen. Ob ähnliche Lecks auch für die aktuellen Störungen ausgenutzt wurden, ist derzeit aber noch völlig unklar."
Reputatie 6
Badge +7
Dus er is geen beveiligingscprobleem maar lig dus aan de providerkant dus mag deze wet gewoon doorgang hebben.
Zoals ik eerder melde, heb ik de klantenservice een mail gestuurd met de vraag hoe zij deze nieuwe wetgeving vorm zullen geven.
Vandaag werd ik terug gebeld door een vriendelijke dame van de Klantenservice. Zij melde mij dat Telfort/ KPN en de andere Telco's in bezwaar gaan (kan dat??) tegen deze nieuwe regelgeving.
Zij zijn bang voor issues waarbij klantmodems gehackt worden en hierbij de klant wordt geconfronteerd met een torenhoge rekening. Pas na behandeling van het bezwaar wordt er verder gekeken.

In mijn ogen is dit absoluut geen valide reden. Wanneer de klant een eigen 'belplafond' kan instellen, kan er nooit sprake zijn van excessen!

Evengoed moeten we het bezwaar afwachten.
Reputatie 6
Badge +7
Tja natuurlijk doen ze dat, maar is nergens op gebaseerd. hun eigen modems zijn dan toch ook uit te lezen als je/kwaadwillende zou(den) willen.
Ben ik helemaal met je eens. Ze zullen met veel argumenten komen die geen hout snijden. Wat ze eigenlijk willen is eenheidsworst. Dit maakt het beheer voor hen eenvoudiger.
Reputatie 8
Badge +16
Ik denk dat we nog even zullen moeten wachten waar Telfort en/of KPN mee komt.

Het is gebruikelijk dat bij dit soort wetswijzigingen waar grote belangen aan verbonden zijn, eerst de bedrijfsjuristen aan de slag gaan. En pas daarna de techneuten en de commerciële dames en heren.

Want een wet is leuk... maar deze zal nog wel vertaald moeten worden naar een praktisch uitvoerbaar modem-beleid. Waarbij klanten meer vrijheid krijgen voor het gebruik van eigen apparatuur maar waar de groep klanten die daar geen behoefte aan heeft gewoon een modem via Telfort kan kopen of huren bij het abonnement.
Reputatie 8
Badge +17
Evengoed moeten we het bezwaar afwachten.Volgens mij is het andersom.
Het europese besluit is nu "vertaald" naar een nederlands besluit en gepubliceerd in de staatscourant.

Alle bezwaren die er zijn geven geen reden om het besluit ongedaan te maken of op te schorten.

Dat kan pas nádat er een ander besluit genomen is én dit besluit gepubliceerd is.

Dus zolang er géén ander besluit is hebben de providers zich aan het laatst gepubliceerde besluit te houden...

Reageer