[Recepten] wat is een favoriet gerecht van jou?

Iedereen heeft gerechten waarvan hij/zij zegt: heeeeeerlijk!

Een voorbeeld van mij, zojuist bereidt: eenpansgerecht.

Ingrediënten
Slaolie
2 gesnipperde ui.
2 zakjes soepgroenten.
1 (combinatie van 2) bakjes gerookte spekblokjes.
1 bakje gesneden/snijden champignons.
Erwtjes en worteltjes.
Bijna een heel potje zilveruitjes.
Aardappeldobbelsteentjes.

Champignons in schijfjes snijden (ciseleren), in water blancheren.
Erwtjes en worteltjes gaar koken.

Koekenpan......1
Uien en zilveruitjes fruiten, dan soepgroenten erbij, bakken. (In slaolie)
Champignons en erwtjes en worteltjes erbij.
Koekenpan........2
Spekblokjes bakken en blussen met vieux of bijvoorbeeld cognac.
Even in de zeef en dan bij de rest mengen.

Aardapelblokjes frituren en daarna erbij en mengen.

Op smaak brengen met worcestersaus, bouillon poeder, aromat poeder.

Wordt bijvoorbeeld gegeten met saucijsjes, pikante gehaktstaaf.

Wat zijn voorbeeld(en) die jij lekker vindt?
Graag met recept.

13 reacties

Reputatie 6
Badge +12
Leuk dit topic @Friesian 🙂. Ziet er goed uit, jouw favoriete gerecht!

Stoofvlees met bier en stroop is mijn favoriet in de winter! Heb het gisteren nog gemaakt en vanavond staat het op het menu!

Ingrediënten
6 personen
• 2 uien
• 1 kg doorgeregen runderlappen
• 4 el bloem
• 60 g roomboter
• 1 laurierblaadje
• 4 takjes verse oregano
• 200 ml runderbouillon
• 5 zongedroogde tomaatjes , in reepjes gesneden
• 300 ml dubbel bier
• 1 bol knoflook
• 4 el appel-perenstroop

1 Verwarm de oven voor op 180 °C. Snijd de ui in fijne blokjes en zet apart. Snijd het vlees in grove stukken van 2x2 cm en bestrooi het met zout, peper en bloem. Verhit de boter in een grote, ovenvaste braadpan op middelhoog vuur en voeg het vlees toe als het schuim van de boter is weggetrokken. Bak de stukjes vlees rondom bruin, voeg dan de ui toe en bak 2 minuten mee. Voeg het laurierblaadje, de oregano, de bouillon en de reepjes zongedroogde tomaat toe en blus het geheel af met het bier.

2 Neem de pan van het vuur en schuif hem in de voorverwarmde oven. Laat het gerecht 1 ½ uur zachtjes stoven. Kwast ondertussen de bol knoflook in met wat olijfolie en leg hem op een met bakpapier beklede bakplaat. Schuif deze bij het stoofvlees in de oven en laat in 1 uur helemaal zacht worden. Haal de bol dan uit de oven en laat hem ongeveer 10 minuten
afkoelen. Snijd het topje van de knoflook, knijp de knoflook uit de teentjes en prak het in een kommetje fijn met de appelstroop. Roer het knoflookmengsel door het stoofvlees in de oven en laat het dan nog eens 1 ½ uur verder garen.
Reputatie 6
Badge +8
Lekker eten, dat is altijd goed natuurlijk! Als liefhebber van Japan en Azië maak ik graag makkelijke en snelle gerechten uit die keukens, zoals sushi (maki) en ramen. Het leuke daaraan is dat je er ook veel mee kunt variëren. Er kunnen veel soorten vis in de sushi, net als groenten. Elke keer dat je het eet kan daardoor anders zijn.
Met ramen net zo, ik gebruik dit recept vaak als basis en dan wat variatie toepassen. De bouillon, paksoi, ramen zelf en het eitje zijn voor mij de vaste 'verplichte' ingrediënten, de rest blijft een verrassing voor mensen die komen eten 🙂
Reputatie 8
Badge +17
Als ik naar Groningen kom Jasper in januari mag jij koken
Reputatie 6
Badge +12
Dan nodig ik mezelf ook uit voor Jasper zijn kookkunsten @jimny 😃.
Reputatie 8
Badge +17
Dus @Jasper - Telfort al 2 kandidaten
Reputatie 6
Badge +8
Haha, dat wordt dan gezellig! 🙂
Reputatie 5
Badge +6
jimny schreef:

Dus @Jasper - Telfort al 2 kandidaten

Ik haak ook graag aan! 🙂 En ik stem alvast voor sushi..😍

Reputatie 3
Badge +6
Net als @Jasper - Telfort ben ik groot fan van de Aziatische keuken. Van pho en pad thai tot Indiase curry's.🍛 Ik haal mijn boodschappen dan ook regelmatig bij de toko en kan daar uren rondlopen om ideeën op te doen. Mijn huidige favoriet is vindaloo: een pittige curry 🌶. Meestal wordt er lams-, varkens- of kippenvlees gebruikt. Omdat ik veelal vegetarisch eet, vervang ik het vlees meestal door gekookte eieren (ook héél lekker). Ik gebruik dit recept altijd als basis en serveer het met rijst en naan.
Badge +13
Leuk topic, @Friesian!

Ik hou zelf wel van koken, maar heb niet echt een favoriet recept. Ik heb een aantal kookboeken van Jamie en dit jaar toevallig ook zijn scheurkalender. Dat zijn aanraders.

Als ik dan toch iets moet noemen, is het spaghetti bolognese. Mijn geheim: de saus lang laten pruttelen en goed op smaak brengen met onder meer verse kruiden.
Reputatie 5
Badge +6
Super leuk topic Friesian! 🙂 Ik doe ook graag een duit in het zakje, hoewel ik het moeilijk kiezen vind. Ik hou van heel veel soorten gerechten, het wil per periode en per seizoen wel erg verschillen waar ik het meest fan van ben. Voor sushi kan je me overigens wakker maken!

Voor nu is mijn favoriet toch echt andijviestamppot 😊
Reputatie 6
Badge +8
Mmmm eten. Waar zullen we eens beginnen. Ik ben een groot liefhebber van lekker eten. Het liefste maak ik dat ook zelf. Op een druilerige dag kan ik zo uren in de keuken staan. Ik varieer graag en maak recepten graag eigen.

Zo heb ik een eigen recept gemaakt van de traditionele roti. Zo ontzettend lekker, ik kan het elke dag wel eten.

Euhm, een goed stukje steak met een lekker chimichurri saus, bonensalade en rijst gaat er ook altijd wel in.

Maar de echte favoriet thuis is mijn eigen 'pasta di popidipapidi'. Compleet zelf bedacht, maar deze wordt gemaakt met geroosterde groenten en vele verse Italiaanse kruiden.

Echte receptjes heb ik er niet van. Ik heb ze niet opgeschreven, ze zitten meer in mijn hoofd en willen nog wel eens afwijken. Het is ook maar net welke producten voor handen zijn.
Reputatie 8
Badge +19
Ik eet graag zo gevariëerd mogelijk maar heb wel een voorkeur voor de Aziatische en Italiaanse keuken.
En daarnaast eet ik graag (en véél) vis...
Ik combineer dan ook graag Aziatisch met vis en garnalen waarvan onderstaande foto getuigd.
Gewoon een simpel gerecht van basmatirijst (daar zit meer smaak aan dan aan gewone rijst), Thaise groenten (nogal pittig), knoflook/oestersaus (gewoon uit een zakje van een bekend merk specerijenboer) en uiteraard véél garnalen.
Een eigen recept hoef ik hier dus hiet op te schrijven want een kind kan de was doen, alles komt zó uit de supermarkt... 😆

Daarnaast maak ik graag zelf spaghetti bolognese, van half om half gehakt want daar zit door het hogere vetgehalte meer smaak aan dan aan rundergehakt.
Voor de saus pak ik geregeld een ander receptje van internet want die maak ik wel zelf.
Het verschil met 'gewone' spaghette bolognese is echter dat ik er een zak Italiaanse groenten doorheen gooi waar vooral champignons, rode ui en prei inzit.
Die groenten bak ik eerst even in een bloedhete wokpan met chili-olie en roer ze later door de bolognesesaus.

Aangezien ik meestal kook kan ik me dus lekker uitleven want ik eet zoals gezegd graag gevariëerd dus maak ik net zo graag een flinke pan zuurkool met spekjes, vers gemalen peper en de enige echte Unox rookworst.
Die maak ik dan wel gelijk voor twee dagen want de volgende dag opbakken is misschien nog wel lekkerder... 😉

Reputatie 8
Badge +11
Ik ga voortaan bij Enterprise eten. Hoewel ik niet zo van de vis ben vind ik het zeker niet vies. Garnalen zal ik wel liever laten staan.
Verder ziet het er uit als bij mij afgekeken. Ook de winterkost gaat er bij mij prima in. Weleens een restje hutspot koud op brood gegeten? Heerlijk!

Ook regelmatig wat uit eigen tuin. Wortelen, bieten, (tuin-/mei-) rapen, pastinaken, schorseneren, snij-/sperziebonen, peulen.

Favoriet? Variatie!

Reageer