Let op! Hoge kosten door 0088 of +88 nummers.

• 9 september 2015
  • 23 reacties
  • 136225 keer bekeken

Reputatie 4
Badge +1
De politie waarschuwt voor oplichters die op een slinkse wijze, mensen veel geld afhandig proberen te maken. Word je gebeld door een nummer dat begint met 0088 of +88 en wordt er direct opgehangen? Bel dan niet terug! Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen.De oplichters bellen in de hoop dat jij terugbelt. Het nummer is een duur betaalnummer waar zij goed aan kunnen verdienen.

Het kan ook voorkomen dat er andere nummers worden gebruikt voor oplichting. Deze telefoontjes komen van oplichters die via een auto-dialer duizenden telefoontjes naar willekeurige nummers plegen. De telefoon gaat één keer over en daarna wordt de verbinding verbroken. De oplichters hopen dat u terugbelt. Dan belt u namelijk via een duur (internationaal) servicenummer. Ze proberen u lang aan de telefoon te houden of u hoort het geluid van een telefoon die overgaat. In werkelijkheid is dat een bandopname op een antwoordapparaat.

Hoe doe je aangifte van oplichting?
Bel met de politie op 0900-8844 of ga naar het politiebureau.

• De politie maakt een schriftelijke verklaring over oplichting en vraagt u deze te ondertekenen.
  • Controleer of alles klopt en of de aangifte compleet is.
  • Schiet u later nog iets te binnen over de oplichting? Dan kunt u dit alsnog melden.
  • U ontvangt een kopie van de aangifte. Bewaar deze goed. U hebt deze nodig voor de verzekering.

23 reacties

Reputatie 1
De politie waarschuwt voor oplichters die op een slinkse wijze, mensen veel geld afhandig proberen te maken. Word je gebeld door een nummer dat begint met 0088 of +88 en wordt er direct opgehangen? Bel dan niet terug! Deze kosten kunnen behoorlijk oplopen.De oplichters bellen in de hoop dat jij terugbelt. Het nummer is een duur betaalnummer waar zij goed aan kunnen verdienen.

Het kan ook voorkomen dat er andere nummers worden gebruikt voor oplichting. Deze telefoontjes komen van oplichters die via een auto-dialer duizenden telefoontjes naar willekeurige nummers plegen. De telefoon gaat één keer over en daarna wordt de verbinding verbroken. De oplichters hopen dat u terugbelt. Dan belt u namelijk via een duur (internationaal) servicenummer. Ze proberen u lang aan de telefoon te houden of u hoort het geluid van een telefoon die overgaat. In werkelijkheid is dat een bandopname op een antwoordapparaat.

Hoe doe je aangifte van oplichting?
Bel met de politie op 0900-8844 of ga naar het politiebureau.

• De politie maakt een schriftelijke verklaring over oplichting en vraagt u deze te ondertekenen.
  • Controleer of alles klopt en of de aangifte compleet is.
  • Schiet u later nog iets te binnen over de oplichting? Dan kunt u dit alsnog melden.
  • U ontvangt een kopie van de aangifte. Bewaar deze goed. U hebt deze nodig voor de verzekering.

Inderdaad, het kan ook gaan om andere nummers. Ik ontving een paar keer een oproep van uit +44 (Engeland) , maar ook +380(Oekraine). Bij dit nummer stuiterde ik er bijna in, want 038 is n.l. het netnummer in onze omgeving.
Dus goed blijven kijken.
Ik ben net toevallig ook door een nummer gebeld die begon met +88 maar ze belde maar een keer dus ik belde ze een paar keer terug en ik hoorde best wel wat ''erotische'' geluiden op de achtergrond.

Krijg ik nu een dikke rekening?
Waarom belde je n paar x terug? Wat kan jou t schelen als je gebeld wordt en je kent t nummer in je display niet?
Je kan het nummer toch uit je telefoon halen en daarop googelen.
Dan weet je waar het vandaan komt en wat de eventuele kosten zijn.
Het zou de provider sieren preventief op te treden. Als Telfort al weet dat er zulke achterlijk hoge tarieven worden berekend, klopt er toch iets niet!!
Reputatie 8
Badge +11
@aneneg

Topic is een jaar oud!
Reputatie 8
Badge +15
@GJC Topic is een jaar oud maar nog steeds relevant hoor. Zie dit artikel.
@aneneg Providers zelf kunnen hier weinig tegen doen. ACM heeft hierin meer mogelijkheden voor:
Wat kan ik doen?
Je kunt een melding maken bij de ACM. De ACM kan namelijk - ook in samenwerking met andere Europese toezichthouders - optreden tegen misbruik via Nederlandse telefoonnummers.
Reputatie 7
Badge +7
Hoi aneneg, het klopt inderdaad wat Koffiemok zegt. Als provider kunnen wij hier weinig tegen doen. Het beste in inderdaad een melding maken bij de ACM, die hebben meer middelen om op te treden tegen dit soort praktijken. Tegelijkertijd telt een gewaarschuwd mens voor twee. Als je een nummer niet kent of niet vertrouwt, dan kan je altijd proberen terug te zoeken of het nummer niet terug bellen.

@Koffiemok prachtige reactie weer. Dankjewel!
Reputatie 8
Als provider kunnen wij hier weinig tegen doen.
Als provider zou men er juist van alles aan kunnen doen om dit soort telefoon praktijken te elimineren.
Alleen is de bereidwilligheid van providers ver te zoeken om er iets aan te doen.

Kwestie van het "Mijn Telfort" gebruikers account verder uitbreiden zodat men meer keus heeft om landen die men toch niet zelf benut om naar toe te bellen, te blokkeren.
Of feitelijk een instelling "andersom". Alle telefoonnummers naar het buitenland worden geblokkeerd, tenzij men specifiek voor enkele landen (of zelfs op expliciete nummers) een uitzondering maakt.

Nu is er slechts een enkele instelling: Alle uitgaande gesprekken naar het buitenland blokkeren

Technisch gezien is het geen enkel probleem om die functionaliteit in te bouwen, en meer service te bieden naar gebruikers toe welke nummers men wel of niet zou kunnen bellen (of ontvangen).

Eigenlijk bevreemd het me dat er vanuit de overheid niet meer dwingende maatregelen voor providers gelden om dit soort telefoonterreur te beperken en gebruikers meer bescherming te bieden.
Ik ben het met Babylonia eens.
In ieder geval dat een provider en de overheid hier meer mee moeten gaan doen.
Het kan voor klanten behoorlijk in de papieren gaan lopen.
Zij legt het mooi technisch uit, hoe dit mogelijk kan worden.
Zelf ben ik niet zo technisch.

Zelf ben ik ook gebeld door zo'n nummer, nr. gemist, dit kwam uit Burkini Fasa.
Dit heb ik eerst op internet opgezocht, uiteraard niet terug gebeld.
Mijn huisgenoot had laatst ook zo'n soort nummer.
Gelukkig ook niet terug gebeld.
Reputatie 8
Badge +15
@Babylonia Het heeft weinig zin om zulke blokkades in te kunnen stellen. Zodra ze het door hebben dan nemen ze weer een ander nummer. Dweilen met de kraan open. Scamnummers komen van overal van de wereld. Voor elke land een aparte blokkade laten bouwen door een IT afdeling gaat erg duur worden. Mag jij raden wie uiteindelijk voor deze kosten gaan opdraaien. Wij als consument. Budgetproviders zie ik dit sowieso niet doen. Die zullen alle manieren om kosten te drukken aanpakken om abonnementskosten laag te houden.

Zulke problemen moeten aan de oorsprong aangepakt worden. Providers hebben te weinig macht hiervoor. Ze kunnen het wel indienen bij de buitenlandse provider maar dan is het nog maar de vraag wat die er mee doen. Als alle providers het vervolgens het op hun eigen houtje gaan doen is er geen overzicht en wordt het snel een rommeltje met al die wisselende nummers. Daar is onder andere het ACM voor. Dit is de waakhond en hebben meer invloed en macht om dingen voor elkaar te krijgen. Ook op europees niveau.

Verder ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen telefoon. Besluit je toch een nummer terug te bellen dan doe je dit op eigen risico. Dit ligt bij de verantwoordelijkheid van de persoon zelf en kan je niet afschuiven op een provider.
Reputatie 8
@Babylonia Het heeft weinig zin om zulke blokkades in te kunnen stellen. Zodra ze het door hebben dan nemen ze weer een ander nummer. Dweilen met de kraan open.
Nee hoor, het basis principe is uitermate simpel op te lossen.

Enerzijds zal degene die jou telefonisch geld wil aftroggelen toch echt een duur buitenlands betaalnummer in je telefoon als afzender moeten pushen waarbij men hoopt dat jij gaat terugbellen naar dat buitenlandse telefoonnummer. Als jij die buitenland nummers hebt geblokkeerd, kun je niet naar dat nummer uitbellen.

Een landnummer om te blokkeren is voldoende voor ALLE nummers van dat land.

Ik heb dat zelf al op gebruikersniveau op die wijze bij iemand toegepast die gebruik maakt van een goedkoop VOIP-account (CheapConnect) en daarbij een "Linksys PAP2T VOIP adapter" aangesloten.

Je kunt daarin een telefoon "dial-plan" invoeren, en nummers uitsluiten waar je naartoe kunt bellen.
Zelfs een combinatie van diverse landen is op die manier mogelijk om uit te sluiten. Of zoals eerder aangegeven, "andersom" enkel die landen waar je verbinding mee wilt leggen toestemming geven.

Om dat vast te leggen is slechts één regel aan code.

In dit geval niet echt gebruiksvriendelijk om dat vast te leggen in dat apparaat omdat je je eerst wat moet verdiepen hoe die "dial-plans" functioneren. Maar erna stelt het echt nauwelijks iets voor om die selecties te maken.
Zoiets zou makkelijk ook op gebruikersniveau in een account bij de provider zelf kunnen worden vastgelegd met een meer toegankelijke gebruiksinterface.
Bijv. vinkjes bij landen met vlaggetjes van die landen waar je WEL verbinding mee wilt leggen.
(Ik heb het al eens een keer gezien bij een onafhankelijke VOIP-provider waarbij dat al mogelijk is).

Andersom zou je dat ook kunnen bewerkstelligen voor te ontvangen nummers.
Geef je alleen toestemming voor enkele landcodes waar je bijv. familie hebt wonen, of zaken mee doet. De rest sluit je dan allemaal uit.

@Babylonia
Verder ben je zelf verantwoordelijk voor je eigen telefoon. Besluit je toch een nummer terug te bellen dan doe je dit op eigen risico. Dit ligt bij de verantwoordelijkheid van de persoon zelf en kan je niet afschuiven op een provider.

Dat is te simpel gedacht.
Je hebt een overeenkomst met een provider om achteraf de kosten van telefoon gesprekskosten in rekening te brengen. Een soort van "volmacht" aan de provider die je geeft om dat in goed vertrouwen te regelen. Voor "normaal" telefoonverkeer met normaal daaraan gekoppelde kosten zal dat ook geen probleem opleveren.

Maar je mag van zo'n provider zeker wel verwachten dat een mate van controle en beveiliging is ingebouwd in die dienstverlening, dat bepaalde limieten of kosten niet te boven gaat, waarbij feitelijk niet bedoelde transacties niet zouden moeten plaatsvinden waarbij de klant op torenhoge kosten wordt gejaagd.

Een provider heeft zeker ook verantwoordelijkheden op dat punt.

Vergelijk het met een kastelein die een dronken klant maar drank blijf inschenken. Die kan vervolgt worden, ook al vraagt die klant zelf telkens opnieuw drank. Die kastelein heeft zeker een medeverantwoordelijkheid van wat die klant drinkt.
Reputatie 8
Badge +16
Persoonlijk zou ik er geen heil in zien om zelf allerlei landennummers te gaan blokkeren. Dan moet ik een hele administratie bij gaan houden... en hoe zit het dan met een familielid dat een wereldreis maakt en die ik ineens niet meer kan bereiken in een noodgeval omdat er een blokkade op het land staat?

Daarnaast mag een provider niet zomaar op eigen initiatief nummers blokkeren vanwege hoge kosten... dat zou de vrijheid van bedrijven en consumenten aantasten. Hooguit zou het zinvol zijn om bij aanvang van een gesprek de gesprekskosten te laten zien of te laten horen via een bandje zodat je bewust belt en achteraf niet verrast wordt door een forse rekening.

Maar ik denk vooral mensen zich wat bewuster moeten worden van de methodes die deze criminelen gebruiken en niet zomaar in het wilde weg moeten terugbellen als ze een gemiste oproep zien. Ik vind het een beetje naïef om in het wilde weg allerlei gemiste oproepen terug te gaan bellen. Als het echt belangrijk is, sturen ze wel WhatsApp-berichtje of een SMS, spreken ze de voicemail in of bellen ze later terug.
Reputatie 8
Badge +11

Maar ik denk vooral mensen zich wat bewuster moeten worden van de methodes die deze criminelen gebruiken en niet zomaar in het wilde weg moeten terugbellen als ze een gemiste oproep zien. Ik vind het een beetje naïef om in het wilde weg allerlei gemiste oproepen terug te gaan bellen. Als het echt belangrijk is, sturen ze wel WhatsApp-berichtje of een SMS, spreken ze de voicemail in of bellen ze later terug.

Helemaal mee eens. Een nummer dat niet in mijn contacten staat bel ik per definitie niet terug. Wie de boodschap belangrijk genoeg vindt probeert het nog maar een keer of op een andere manier.
Reputatie 8
Ik snap dat providers niet zomaar allerlei nummers op eigen houtje gaan blokkeren.
Maar vind wel dat met de steeds grotere schaal van telefoonfraude en misbruik en het gemak waarbij je slachtoffer wordt, er aanzienlijk betere tools aangereikt moeten worden, om dat door gebruikers makkelijker af te blokken.

Bij banken zit er ook een limiet wat je per dag kunt opnemen, of transacties die je met contactloos betalen uitvoert. Verder kun je nooit meer opnemen of transacties uitvoeren dan wat er als saldo op de bank staat (of als krediet in het rood mag opnemen).

Bij providers heb je die limiet NIET in de huidige vorm van overeenkomst, omdat men achteraf betaalt, en men maar moet vertrouwen dat het goed gaat. Dat zijn onnodig hoge risico's.
Pakt het verkeerd uit zou je voor honderden of duizenden euro's in het schip kunnen gaan. Dat gaat echt te ver dat zoiets maar ongebreideld zou kunnen plaatsvinden en een provider alleen zijn schouders hoeft op te halen. Providers hebben daar beslist een zorgplicht in om hun dienstverlening naar huidige praktijk en maatstaven bij te stellen.

Dat beter bewust zijn van mensen is niet in alle gevallen mogelijk. Ik ken genoeg mensen waar gezondheid of mentale gesteldheid parten speelt om actief in de gaten te hebben dat men wordt opgelicht. Juist mensen die om gezondheidsredenen gekluisterd zijn aan huis, en een telefoon niet kunnen missen.
(Daar heb ik juist zo'n "Linksys PAP2T VOIP adapter" aangesloten om heel specifiek te kunnen filteren).

Filteren op landen is slechts één optie. Gewoon een limiet aan onkosten die men zou kunnen maken, zou al veel ergernis of leed kunnen besparen. Met oplopende schulden is niemand gebaat.

Overigens hebben providers wettelijk gezien wel degelijk de mogelijkheden en goedkeuring om telefoonnummers die bekend staan als frauduleus af te blokken. Het zou hen sieren als ze daar eens actief mee zouden beginnen. Vergelijkbaar zoals men voor internet / e-mail ook SPAM blokt.
Reputatie 8
Badge +11
Je hebt wel een punt @Babylonia. Die limiet op de belkosten zou prima kunnen werken, mits die limiet ook weer 'overschreden' kan worden. Aan de andere kant ook tenzij die limiet ook weer 'overschreden' kan worden.
Ik zie hier ook weleens berichten van/over mensen die ondanks de waarschuwings-sms flinke buitenlandkosten maken.......
Reputatie 8
Die limiet op de belkosten zou prima kunnen werken, mits die limiet ook weer 'overschreden' kan worden.
Uiteraard in de tools (of via een service sms) eventueel zelf aan te passen of op te heffen.

Hoge buitenlandkosten (roaming) is met de huidige wetgeving voor de landen binnen de Europese Unie sinds afgelopen 4 Juli (of daar omtrent) in ieder geval van de baan. Kosten zijn overal hetzelfde met de bundel die je hebt.

Lijs van landen die bekend staan van waaruit veel frauduleuze telefoon oproepen plaastvinden.
Verder naar beneden: https://www.voicehost.co.uk/help/voip-fraud-protection

Voorbeeld en info van VOIP blocking tools:
http://www.voipfone.co.uk/PB_Call_Barring.php
https://wiki.voip.ms/article/CallerID_Filtering
Reputatie 8
Badge +15
Ik hou niet van betutteling. Als gebruiker en eigenaar van een apparaat heb je zelf ook verantwoordelijkheden.
Er wordt genoeg gewaarschuwd voor spamnummers. Als eigenaar onderneem je zelf actie door terug te bellen en ben je zelf verantwoordelijk. Niet de provider. Die vraagt niet aan je "hee, bel ff terug".

Belkosten kun je zelf onder controle houden. Internetten vaak lastiger omdat het ook op de achtergrond gebeurt zonder dat je er erg in hebt. Daarom hebben providers, geloof opgelegd, een limiet van €60,en een beetje. Zet je het limiet uit dan is het een actie die je zelf onderneemt. En dus zelf verantwoordelijk voor de kosten.

Providers in Nederland hebben ook een aparte afdeling die hoogverbruik op het netwerk in de smiesen houden. Binnen en buitenland. Constateren ze hoger gebruik dan normaal bij iemand dan wordt die persoon op de hoogte gebracht. Gaat het door of vertrouwen ze het niet dan blokkeren ze de telefoonaansluiting.
Providers zitten dus niet stil. Die willen ook liever voorkomen dan genezen.
Misschien een vreemde vraag maar voor internet kan er een limiet gesteld worden vanaf €60,00.
Kan dit ook niet gedaan worden met het telefoneren?
Dat je daar ook een limiet kunt instellen als je extra kosten gaat maken?
Reputatie 8
Badge +16
Gewoon een limiet aan onkosten die men zou kunnen maken, zou al veel ergernis of leed kunnen besparen.
[..]voor internet kan er een limiet gesteld worden vanaf €60,00.
Kan dit ook niet gedaan worden met het telefoneren?

Een limiet is altijd arbitrair... je zult net meemaken dat je tegen een limiet aanloopt terwijl je een belangrijk telefoongesprek moet voeren. En dat is dan ook weer niet goed.

Overigens hebben providers wettelijk gezien wel degelijk de mogelijkheden en goedkeuring om telefoonnummers die bekend staan als frauduleus af te blokken.
Ik vraag het me af... het kan gezien worden als een inperking van de rechten van een consument of bedrijf. Want wie bepaalt wat een frauduleus nummer is? Misschien wil ik wel een duur betaalnummer bellen om credits op te hogen voor een gaming-platform. En dan zou het zuur zijn als Telfort dat blokkeert omdat er wel eens misbruik van zo'n nummer wordt gemaakt. En daarnaast zullen de fraudeurs gewoon een nieuw nummer kiezen als het oude nummer geblokt wordt. Het is dan dus dweilen met de kraan open.
Nou, ik stel liever een limiet, boven de bundel in, dan een groot bedrag te moeten betalen.
Het is natuurlijk veel makkelijker geworden in de telefonie wereld twee kanten op. Met de eerste telefoons hoorde je de bel en naam op, hoorde je het niet jammer dan. Daarna kwamen de antwoord apparaten om boodschappen op te nemen. Nu kunnen we nummers zien en ervoor kiezen wel of niet te beantwoorden of zelfs terug te bellen.

Ik kan me er wel in vinden dat net als in de strijd tegen spam email providers daar zoveel als mogelijk is tegen doen. Maar uiteindelijk ben jezelf verantwoordelijk. Gewoon je gezonde verstand gebruiken.
Reputatie 8
Badge +17
Ik betaal liever helemaal niets 😛

Reageer