beantwoord

Goed nieuws! Mobiele bundels in de EU

• 11 mei 2017
  • 52 reacties
  • 10024 keer bekeken

Goed nieuws! Vanaf 15 juni kan je in de EU bellen, sms'en en internetten vanuit je Nederlandse bundel.

Titel aangepast voor betere leesbaarheid
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 16 juni 2017, 11:37

Wat verandert er?
- De Internet EU bundel verdwijnt
- De 500MB Extra Internetbundel kun je vanaf 15 juni ook gebruiken in de Europese Unie.
Lees alle informatie op een rijtje.

Moet ik de instellingen van mijn telefoon aanpassen om gebruik te maken van de regulering?
Zorg er voor dat (data)roaming aanstaat op je telefoon. Bekijk een instructie.

Klopt het dat je ook in sommige niet-EU-landen kunt bellen, sms'en en internetten vanuit je Nederlandse bundel?
Ja. Het gaat om alle landen in zone 1. Een aantal landen bevinden zich rond de EU-zone, maar zijn niet onderdeel van de EU. De meeste bronnen noemen de EU, om een begrip te gebruiken dat voor de meeste klanten duidelijk is. Bekijk de volledige lijst met landen.

Kan ik vanuit mijn Nederlandse bundel ook bellen naar buitenlandse nummers in de EU?
Nee. Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet onder de regulering. Bellen van een ander land in de EU naar een Nederlands nummer of alle andere nummers in de EU kan wel vanuit de bundel. Je kan dus bellen, sms’en, en MB’s gebruiken binnen of tussen landen in de EU. Een aantal voorbeelden:
- Als je vanuit Nederland belt naar het Nederlandse mobiele nummer van een vriend die op de camping staat in Frankrijk, valt dit wel in de bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk een hotel boekt in Frankrijk omdat het regent, valt dit in je bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk met je Nederlandse mobiele nummer belt naar de buurman op de camping, valt dit in de bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk met je Nederlandse mobiele nummer belt naar een vriend in Nederland, dan valt dit in de bundel.
- Wanneer je vanuit Nederland belt naar het nummer van de camping in Frankrijk, valt dit buiten de bundel.

Na mijn vakantie in Griekenland heb ik kosten gemaakt, terwijl Griekenland onderdeel is van de EU. Hoe zit dat?
Omdat het signaal van Turkse providers soms sterker is dan het signaal van de Griekse providers, kan het voorkomen dat je kosten maakt. Als je namelijk verbinding maakt met Turkije, dan ga je buiten je bundel: Turkije valt in zone 2. Zorg er dus voor dat je in Griekenland verbinding maakt met een van de Griekse providers: Cosmote, Vodafone en Wind Hellas.

En wat als ik me tussen landgrenzen in bevind? Bel ik dan nog binnen m'n bundel?
Nee. Als je bijvoorbeeld vanuit Nederland met de ferry naar Engeland vaart, ontvang je een sms waarin je leest: 'Beste klant, u bevindt zich momenteel buiten de erkende landsgrenzen.' De geldende tarieven vind je in de sms.
Bekijk reactie

52 reacties

Dit bericht kreeg ik vandaag in mijn mailbox.
Reputatie 8
Badge +17
Je bent niet de enige, dit is goed nieuws
Reputatie 8
Badge +17
Dit geldt voor iedereen in de EU 😉
Lees dit dan in het AD: Straks op vakantie? 16 vragen over de nieuwe roamingregels.

http://www.ad.nl/economie/straks-op-vakantie-16-vragen-over-de-nieuwe-roamingregels~a3d987c76/
Reputatie 8
Badge +15
En hier vind je de meest gestelde vragen van Telfort:
https://www.telfort.nl/persoonlijk/mobiel/mobiele-bundels-in-de-eu.htm
Dank je wel Koffiemok!
Lees ik het goed? Van Nederland naar b.v. Spanje bellen heb je nog extra hoge tarieven?
en nog een vraag: als ik van het buitenland naar een vaste telefoon bel, gelden dan ook dezelfde tarieven als in Nederland?
Reputatie 8
Badge +17
Lees ik het goed? Van Nederland naar b.v. Spanje bellen heb je nog extra hoge tarieven?Ja, dan gelden de normale tarieven.
Reputatie 8
Badge +17
en nog een vraag: als ik van het buitenland naar een vaste telefoon bel, gelden dan ook dezelfde tarieven als in Nederland?Dan bel je vanuit je bundel.
Lees ik het goed? Van Nederland naar b.v. Spanje bellen heb je nog extra hoge tarieven?Ja, dan gelden de normale tarieven.
Hartelijk bedankt voor je info, vraag me even af waarom dit zo is.
en nog een vraag: als ik van het buitenland naar een vaste telefoon bel, gelden dan ook dezelfde tarieven als in Nederland?Dan bel je vanuit je bundel.

Heel fijn je reacties, bedankt. Maar vanuit mijn bundel wil dan zeggen dat ik normale kosten zoals in Nederland zelf heb?
Het is heel eenvoudig de wetgeving bepaald dat roamen op een provider in zone 1 dat daar de roamingkosten vervallen op 15 juni. Roamen/gebruik van de eigen provider valt niet onder EU wetgeving. Vanuit NL naar een zone 1 land kan dus duurder zijn qua (voorbeeld) bellen.. En wat je laatste vraag betreft, zolang je een bundel hebt.. ja.
Anders bijvoorbeeld om iets te noemen, bellen buiten de bundel wanneer bundel op is.
Heel hartelijk bedankt!
Zie ook op de website van de NOS: Roamingkosten zijn nu verleden tijd, hoge telefoonrekening nog niet.

http://nos.nl/artikel/2178293-roamingkosten-zijn-nu-verleden-tijd-hoge-telefoonrekening-nog-niet.html
mandy, sorry dat ik nu een beetje grof klink, dat is een 'L*lt uit de nek verhaal', weet niet waarover de materie gaat,lijkt me.

Roaming is rondzwerven, op z'n Engels..gastgebruik maken van een ander netwerk. Roaming in Nederland via je NL provider is iets anders. Dit zijn/hier gelden geen EU-regels, maar mag de eigen provider de kosten bepalen.

Er is lang en breed over gesproken, de info wordt gecommuniceerd ook naar de consument via verschillende media. Ik wil de beste lui die over een addertje in het gras spreken een goede jacht wensen, maar of ze ook een addertje zullen vangen? :?:D
Reputatie 8
Badge +19
Bij de NOS kletsen ze wel vaker uit hun nek, en aan 'fact checking' hebben ze ook een hekel... ;)
Ze halen in het artikel 'bellen naar het buitenland' erbij en noemen dit dan een 'addertje onder het gras'.
En dat is onnodige stemmingmakerij want EU-roaming en bellen naar het buitenland staan volledig los van elkaar.
En wat te denken van de kreet 'Kosten voor bellen in het buitenland zijn weliswaar afgeschaft...'
Nee, natuurlijk is dat niet zo, alleen de roamingkosten zijn afgeschaft..!
Je betaalt de kosten nu alleen uit je eigen (Nederlandse) belbundel.

NOS... get your facts straight en praat geen peop..!
Poeh, ben ik even blij dat ik de NOS niet ben.
Ik heb alleen de link geplaatst omdat het over dit onderwerp gaat.
Reputatie 8
Badge +19

Prima Mandy, niks mis mee..!
Hoe meer info (waar of niet) hoe beter... 😉

Prima Mandy, niks mis mee..!
Hoe meer info (waar of niet) hoe beter... ;)

En dat is nog meer goed nieuws. Het was op een dag in juni, volgens mij de 15e. 😉
Badge +13

Wat verandert er?
- De Internet EU bundel verdwijnt
- De 500MB Extra Internetbundel kun je vanaf 15 juni ook gebruiken in de Europese Unie.
Lees alle informatie op een rijtje.

Moet ik de instellingen van mijn telefoon aanpassen om gebruik te maken van de regulering?
Zorg er voor dat (data)roaming aanstaat op je telefoon. Bekijk een instructie.

Klopt het dat je ook in sommige niet-EU-landen kunt bellen, sms'en en internetten vanuit je Nederlandse bundel?
Ja. Het gaat om alle landen in zone 1. Een aantal landen bevinden zich rond de EU-zone, maar zijn niet onderdeel van de EU. De meeste bronnen noemen de EU, om een begrip te gebruiken dat voor de meeste klanten duidelijk is. Bekijk de volledige lijst met landen.

Kan ik vanuit mijn Nederlandse bundel ook bellen naar buitenlandse nummers in de EU?
Nee. Bellen vanuit Nederland naar een buitenlands nummer in de EU valt niet onder de regulering. Bellen van een ander land in de EU naar een Nederlands nummer of alle andere nummers in de EU kan wel vanuit de bundel. Je kan dus bellen, sms’en, en MB’s gebruiken binnen of tussen landen in de EU. Een aantal voorbeelden:
- Als je vanuit Nederland belt naar het Nederlandse mobiele nummer van een vriend die op de camping staat in Frankrijk, valt dit wel in de bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk een hotel boekt in Frankrijk omdat het regent, valt dit in je bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk met je Nederlandse mobiele nummer belt naar de buurman op de camping, valt dit in de bundel.
- Als je vanaf de camping in Frankrijk met je Nederlandse mobiele nummer belt naar een vriend in Nederland, dan valt dit in de bundel.
- Wanneer je vanuit Nederland belt naar het nummer van de camping in Frankrijk, valt dit buiten de bundel.

Na mijn vakantie in Griekenland heb ik kosten gemaakt, terwijl Griekenland onderdeel is van de EU. Hoe zit dat?
Omdat het signaal van Turkse providers soms sterker is dan het signaal van de Griekse providers, kan het voorkomen dat je kosten maakt. Als je namelijk verbinding maakt met Turkije, dan ga je buiten je bundel: Turkije valt in zone 2. Zorg er dus voor dat je in Griekenland verbinding maakt met een van de Griekse providers: Cosmote, Vodafone en Wind Hellas.

En wat als ik me tussen landgrenzen in bevind? Bel ik dan nog binnen m'n bundel?
Nee. Als je bijvoorbeeld vanuit Nederland met de ferry naar Engeland vaart, ontvang je een sms waarin je leest: 'Beste klant, u bevindt zich momenteel buiten de erkende landsgrenzen.' De geldende tarieven vind je in de sms.
dit is allemaal heel mooi, maar er zijn maar een paar landen die meedoen ik ga volgende week op vakantie naar zwitserland en wat blijkt? die zit wel in zone 1 maar doet niet mee en zo zijn er nog veel meer landen uit die zone 1 ik zou maar goed navragen welke landen wel meedoen. helaas is er op de site geen info over
Dit staat op de website van Telfort over zone1.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/landen-in-zone-1.htm
Dit staat op de website van Telfort over zone1.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/landen-in-zone-1.htm

ja dat klopt dat is de lijst van landen in zone 1 maar van die lijst doen er maar een paar met de regeling mee, die lijst kan ik nergens op de site vinden, ik had gebeld om zeker te weten dat zwitserland (is geen eu land maar zit wel in zone 1) er bij zit maar hoorde tot mijn verbazing dat een heleboel landen van die lijst niet meedoen een grote misser van telfort en een beetje misleidend mede ook naar aanleiding van het smsje dat we hebben gehad, lang leve de eu
Indien dit waar is, zal Telfort waarschijnlijk iets aan deze informatie lijst moeten doen?
Dus melden welke landen er niet meedoen?

Reageer