extra betalen 0900 nummers wordt verboden (eindelijk)

• 2 maart 2017
  • 16 reacties
  • 1772 keer bekeken

Reputatie 6
Badge +7
zie hier.

http://www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/extra-betalen-voor-0900-nummers-wordt-verboden

16 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Kan het even niet laten, maar wie kan er nu niet lezen ? :P
Ik blijkbaar... :$
Ik heb het artikel gelezen en begrepen maar om mij onbekende reden heb ik het omgedraaid.
Black-out of zo..? 😉
Reputatie 6
Badge +7
Oja waarom staat nu dit dan op tweakers ??

Minister Kamp van Economische Zaken heeft de Tweede Kamer in een brief laten weten dat hij klantenservices bij wet zal verbieden om bellers meer kosten in rekening te brengen dan het normale tarief dat voor een gewone oproep naar een vast of mobiel nummer wordt gerekend.

Volgens de minister maakt een recente uitspraak van het Europese Hof duidelijk dat geen enkel aanvullend informatietarief naast de gebruikelijke belkosten is toegestaan. Het gaat daarbij uitsluitend om klantenservices die gebeld worden door klanten waarmee het bedrijf een overeenkomst heeft gesloten. De Nederlandse wet zal worden aangepast op basis van deze uitspraak van het Europese Hof, zo heeft de minister laten weten. De internetconsultatie voor de wetswijziging is donderdag geopend. De wetswijziging moet op 1 juli zijn doorgevoerd.

Het hele artikel.
https://tweakers.net/nieuws/122695/kabinet-verbiedt-klantenservices-om-meer-dan-gebruikelijke-belkosten-te-rekenen.html
Reputatie 6
Badge +7
Kan het even niet laten, maar wie kan er nu niet lezen ? 😛
Reputatie 8
Badge +15
Ik vind het prima hoor als het afgeschaft word. Als ik ergens klant van wordt dan kijk ik sowieso wat de online contact mogelijkheden zijn. Ben ook geen voorstander van om een 0900 nummer te bellen. Alleen als het echt echt moet.

Maar sta ook even stil bij de eventuele gevolgen die het kan hebben. Veel budgetbedrijven gebruiken een 0900 nummer om de kosten van producten/diensten lager te houden.
Een klantenservice kost bedrijven ook geld en zijn niet echt winstgevend. Vaak zijn ze net kostend dekkend door een 0900 nr of hogere abonnementskosten. Het geld moet ergens vandaan komen. Ook al gebeurt er veel online dan heb je er nog steeds mensen erachter zitten.
Kan het even niet laten, maar wie kan er nu niet lezen ? :P
Ik blijkbaar... :$
Ik heb het artikel gelezen en begrepen maar om mij onbekende reden heb ik het omgedraaid.
Black-out of zo..? ;)

We hebben het eerste artikel van rtlnieuws wel degelijk goed gelezen. Het nieuwe in het tweakers artikel is dat Nederland nu ook de regels gaat aanpassen.
Reputatie 8
Badge +10
Dus toch..? ;););)
Reputatie 1
Badge +1
Het zou ook wel tijd worden. Ik vind het ook geen service van Telfort. Dan heb je problemen met je verbinding waar Telfort de oorzaak van is, en dan mag je beginnen met het doneren van een euro. En helaas is het maar zelden zo dat je met één keer bellen klaar bent. Dus ik ben voor.

Misschien kunnen we het omdraaien. Iedere keer dat je moet bellen en het probleem ligt bij Telfort, dat er dan een euro van de factuur afgaat. Als we toch bezig zijn.... 🆒
Goed lezen dit gaat niet op als je al klant bent en de servicelijn van telfort heeft een vaste prijs voor het hele gespreksduur plus gebruikelijke kosten dus geen idee waar die euro dan vandaan komt.
Reputatie 6
Badge +7
@Galdor68

Lees dit dan nog eens.

In een zaak die is aangespannen door een Duitse belangenvereniging voor bedrijven stelt het Hof dat een gesprek tussen een klant en het bedrijf niet meer mag kosten dan het basistarief: het tarief dat geldt als je naar een ander normaal nummer belt.
@Galdor68

Lees dit dan nog eens.

In een zaak die is aangespannen door een Duitse belangenvereniging voor bedrijven stelt het Hof dat een gesprek tussen een klant en het bedrijf niet meer mag kosten dan het basistarief: het tarief dat geldt als je naar een ander normaal nummer belt.

Beste Cobus uiteraard heb ik dat regeltje ook gelezen. Maar bij mijn weten zijn Duitsland en Nederland ondanks Europa twee verschillende landen.
Op het moment dat je eerste artikel van RTL was geschreven golden die regels in Nederland nog niet. En nog steeds niet, want zoals in het tweede artikel via de Tweakers site te lezen valt : "De internetconsultatie voor de wetswijziging is donderdag geopend. De wetswijziging moet op 1 juli zijn doorgevoerd." Dit dus naar aanleiding van de studie die in het rtl artikel vermeld staat, daar hebben ze blijkbaar ongeveer 20 dagen voor nodig gehad.
Dan gaan er twee dingen spelen is Kamp dan nog minister van EZ en als er dan nog geen kabinet is gevormd kunnen er dan wel wetten worden gewijzigd.

Vertel maar wat ik heb gemist.
Reputatie 6
Badge +7
Idd goed lezen als je klant bij juist wel nu eraf.
Reputatie 6
Badge +7
Het Hof is dus Europees dus heeft niks met Duitsland en of Nederland te maken.

Dat bericht kwam tot stand met de uitspraak van het hof.

En wat de nieuwe wetgeving betref daar kan ik niks op zeggen omdat ik het niet weet, maar ga er maar van uit dat die er komt en ik ben daarvoor. En een klantenservice is geen verdienmodel maar een service.
In Nederland mogen bedrijven zoals energieleveranciers, telecomproviders of verzekeraars de extra euro alleen in rekening brengen als ze al een relatie hebben met de klant.
Het staat er toch echt zo. Los daarvan ik weet niet beter of naast de 50 cent (geen euro) betaal je normale belkosten.
Verder laat ik het hierbij.
Reputatie 8
Badge +10
dus hoe moeten we dit lezen.
Zoals het er staat. ;)
Als je een abonnement hebt dan heb je een relatie met de provider dus mogen ze maximaal 1 Euro rekenen.
Geen relatie..? Geen kosten, als er geen relatie is dan is het gesprek informatief...

En die 1 Euro is het maximum, ze mogen uiteraard ook minder rekenen.
En een klantenservice is geen verdienmodel maar een service.
Mee eens maar de loonkosten moeten toch ergens vandaan komen zie opmerking van koffiemok.
Maar de klanten service van TELFORT geenft geen service

Reageer