Dagje mee met de monteur

• 5 januari 2016
  • 2 reacties
  • 1521 keer bekeken

Reputatie 8
Badge +7
Hallo allemaal,

Op vrijdag 18 december 2015 heb ik gezellig een dagje meegelopen met Ferry, een monteur van KPN.
Ferry doet dit werk al twee jaar met veel passie en plezier. Hieronder heb ik een kort verslag geschreven van de meeloop dag.

1. Wijkcentrale
Nadat Ferry zo aardig was om mij op te pikken op kantoor maakten wij onze eerste stop bij de bemande wijkcentrale waar Ferry een nieuwe verbinding heeft aangesloten.

Links is een deel van de aansluitingen in de wijkcentrale te zien. Rechts is Ferry bezig koperdraadjes van de nieuwe aansluiting te solderen.

2. Aansluiten klant
Toen Ferry zijn werkzaamheden in de bemande wijkcentrale heeft voltooid begon hij aan zijn tweede opdracht. Het aansluiten van een nieuwe klant.

Via meetapparatuur wordt er gemeten of er signaal aanwezig is op het tweede aderpaar.

Er werd geen signaal gemeten op het aderpaar dus liepen wij naar de wijkverdeler. Deze staat langs de weg beplakt met reclame voor events . Ook hier werd er geen signaal gemeten waarop Ferry belde met de wijkcentrale. In de wijkcentrale werden toen opnieuw draadjes aangesloten en vervolgens deed Ferry hetzelfde in de wijkverdeler. Hierop startte Ferry opnieuw een meting en voila, er was sync oftewel signaal! Vervolgens liepen wij terug naar de klant waar Ferry met succes de verbinding aan de praat heeft gekregen. Het resultaat, een tevreden klant!

Er wordt gemeten of er ook signaal is op de koperdraadjes in de wijkverdeler.

3. Glasvezel aansluiten
Na een smakelijke lunch, samen met andere monteurs op de bemande wijkcentrale, hebben wij een bezoek gebracht aan een ouder echtpaar waar Ferry glasvezel heeft aangesloten.

Op bovenstaande foto’s sluit Ferry het glasvezelmodem aan.

Nadat Ferry uitvoerig heeft gecontroleerd of alle diensten (Vast Bellen, Internet en Interactieve TV) naar behoren functioneren werden wij vriendelijk bedankt door het ouder echtpaar en hun aanwezige familie. Wij vervolgden toen onze weg.

Bij dezen wil ik KPN planning bedanken en in het bijzonder Ferry voor deze geweldige ervaring. :D
Ik heb er enorm veel van opgestoken en heb bijzonder veel bewondering voor het technische werk die de KPN monteurs leveren zodat klanten gebruik kunnen maken van de diensten.

2 reacties

en ik maar denken dat het allemaal hypermoderne modulaire systemen betrof in die centrales. 🙂 Zo ongeveer als in n server ruimte. Maar je moet als monteur dus je soldeerbout bij je hebben.
Wat 'n enorme kluwen draadjes. Als er iets niet werkt met mijn verbinding is voortaan mijn eerste gedachte dat er eentje los zit.
Die wijkkast is dus niet zo'n soort kast vanwaaruit mijn vvdsl verbinding komt neem ik aan.
De infrastructuur is me nog niet helemaal duidelijk. Of beter gezegd: nog helemaal niet.
Leuke excursie.
Reputatie 3
Valt mij inderdaad ook tegen qua techniek. En volgens mij is het bij vvdsl niet anders, je aansluiting is en blijft je aansluiting. Alleen het koper dat binnenkomt is vervangen door glas dacht ik. Maar de verdeling blijft zo...... Eng:8

@Stephen
Geen foto's van een glasvezelwijkcentrale toevallig? Of ben je in die situatie alleen bij de eindklant geweest?

Reageer