beantwoord

Challenge accepted Laptop direct op NT.

Galdor68
Aanleiding

"Een eigen laptop of PC aansluiten direct op de NT zal niet gaan werken. Daarvoor moet je een flink stuk in je instellen al aanpassen om het überhaupt werkend te krijgen."

Omdat ik ervan uitga dat de NT voor glasvezel de functie heeft die de modem heeft bij dsl (niet de experiabox een simpele modem)
Leek het mij mogelijk zonder allerlei instellingen.

Wat heb ik gedaan de router in mijn geval de standaard sitecom ertussen uit gehaald utp kabel direct in de laptop.
Na opstarten kon ik meteen het internet op. Uiteraard zal je op je pc of laptop dan wel een goede firewall en anti malware moeten hebben.

Omdat in de nieuwe propositie de NT zover ik weet eigelijk alleen maar een soort converter is van glas naar utp kan ik me voorstellen dat deze methode niet zo makkelijk werkt.

Conclusie bij de oude propositie is het plug en play in de nieuwe propositie wellicht een grotere uitdaging.
icon

Beste antwoord door Wieger - Telfort 11 oktober 2017, 16:35

Hoi Galdor68, goede vraag! Met het oude type glasvezel, waarbij analoge TV is inbegrepen, kan je gelijk je PC op je modem aansluiten. Het modem geeft dan de lease door aan je laptop of PC. Bij het nieuwe glasvezel NT geeft deze een ook een signaal door, maar is moet dat nog bewerkt worden. Er zit een stuk configuratie over de data(VLAN configuratie) die je moet instellen voor je een IP-adres krijgt toegewezen. Dit doet de Experiabox bij het nieuwe Glasvezelpakket. Kortom: de oude propositie plug en play, bij de nieuwe propositie geen plug and play.

In het topic waar je uit citeert gaat het om een klant op een nieuw glasvezelpakket met een NT met één UTP poort. Met die wetenschap heb ik mijn antwoord gegeven.

Bekijk reactie

9 Reacties

Kees-Jan
Reputatie 4
"volgens mij" ...

sluit je bij de nieuwe propositie de modem ook aan op de WAN poort en die is ook UTP.

Ik kan me dus voorstellen dat je dan ook "gewoon" een IPadres krijgt.

telefonie en iTV gaan dan uiteraard niet werken.

maar ik heb hier geen glasvezel en niemand van m'n kennissen die glasvezel heeft...
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Hoi Galdor68, goede vraag! Met het oude type glasvezel, waarbij analoge TV is inbegrepen, kan je gelijk je PC op je modem aansluiten. Het modem geeft dan de lease door aan je laptop of PC. Bij het nieuwe glasvezel NT geeft deze een ook een signaal door, maar is moet dat nog bewerkt worden. Er zit een stuk configuratie over de data(VLAN configuratie) die je moet instellen voor je een IP-adres krijgt toegewezen. Dit doet de Experiabox bij het nieuwe Glasvezelpakket. Kortom: de oude propositie plug en play, bij de nieuwe propositie geen plug and play.

In het topic waar je uit citeert gaat het om een klant op een nieuw glasvezelpakket met een NT met één UTP poort. Met die wetenschap heb ik mijn antwoord gegeven.
Galdor68
Ik heb inderdaad begrepen dat de toewijzing van het ipadres 1 van de verschillen is tussen de 2 glasvezel systemen. Eigenlijk zou het wel handig zijn als de glasvezel meteen in de experiabox zou kunnen scheelt weer een apparraat. Zoals de fritzbox 5490
Wieger - Telfort
Reputatie 4
Inderdaad. Er zijn nog wel een aantal andere verschillen te vinden. De bekendste verschillen heeft Stephen grotendeels samengevat in dit mooie topic. Als je nog andere vragen hebt, dan sta ik voor je klaar. :$
Galdor68
Ik ben een beetje aan het zoeken geweest en je zou een netwerk adapter in je pc of laptop moeten hebben met de mogelijkheid om de juiste Vlan-id in te stellen
Kees-Jan
Reputatie 4
Dit is een Broadcom NetXtreme Gigabit Ethernet Adapter:

mét vLAN tagging

gewoon op het juiste vLAN zetten en je krijgt een IPadres...
Galdor68
Dat is inderdaad wat ik vond met 34 voor data en voip zou het moeten werken.
Kees-Jan
Reputatie 4
dan zou je ook een VoIP client op je PC/laptop moeten hebben én de instellingen voor je VoIP account invullen...

en dan komen we al snel weer op dit topic:
https://forum.telfort.nl/nieuws-251/routerdwang-mag-niet-meer-63642

:P
Galdor68
De voip zal inderdaad niet werken de data gaat zover ik kan vinden ook via die vlan en daar gaat het om. Verder heb je uiteraard gelijk :)

De Experia Box V8 maakt gebruik van twee VLAN ID's (Arcadyan VGV7519 Firmware Version: 02.00.135W4)
- Default 1p Tag: 1, VLAN ID: 34 ------> ten behoeve van internet + VOIP
- Default 1p Tag: 5, VLAN ID: 4 ------> ten behoeve van IP-TV

De vraag is gebruikt de v10 ook 34 voor internet en voip? Bij de router instellingen voor glasvezel staat WAN1 1p/VLAN ID: 1/34

Ik bedenk me net dat het de 1 moet zijn om in dat veld in te vullen.

Reageer

• :D
    • :?
    • :cool:
    • :S
    • :(
    • :@
    • :$
    • :8
    • :)
    • :P
    • ;)