beantwoord

Batterij gesmolten en bijna ontplofte Nokia 3.1

• 3 augustus 2020
  • 16 reacties
  • 177 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb een Nokia 3.1 smartphone, die na 14 maanden met de originele batterij en de originele oplader plotseling oplaad problemen gaf.

Een 5 weken geleden werd dit mobiel plotseling erg warm in mijn broekzak en ben toen na een GSM winkel gegaan en daar hebben ze de batterij vervangen. Die monteur wist niet wat hij zag, mijn mobiel was erg warm en een stuk dikker geworden, de montagedeksel kwam er eigenlijk al vanzelf af. De batterij was zo warm dat hij nauwelijks was vast te houden en was 11 mm dik geworden. Origineel is de batterij ongeveer 3 mm dik. De monteur vertelde dat de batterij op ontploffen stond en als dat gebeurd was had ik ernstig lichamelijk letsel opgelopen.

Ik heb contact opgenomen met Nokia en ben 4 weken aan het lijntje gehouden. Ze konden uiteindelijk niets doen voor mij.

Nokia was degene die in 2004 ook problemen had met ontploffende batterijen in mobieltjes.

Deze Nokia is dus nog geen 2 jaar oud, 1 jaar en 6 maanden inmiddels en Nokia houdt mij aan het lijntje, en doet eigenlijk NIETS. Mijn vraag aan Telfort is of Telfort iets voor mij kan betekenen, want deze Nokia vertrouw ik niet meer. 

icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 5 augustus 2020, 08:27

Hoi @Tommie 543, een ontploffende batterij is geen goede situatie inderdaad! Net als Galdor heb ik er nog niet eerder van gehoord bij Nokia's, dus het kan zijn dat het een incident was en geen structureel probleem. Een aantal jaar geleden was een bepaald toestel veel in het nieuws met ontploffende batterijen, dat is nu niet het geval gelukkig. 

Veel meer dan dat kan ik er helaas ook niet over zeggen, alles van Telfort mobiel is zoals Galdor en Doornekamp al zeiden op 26 januari over gegaan naar KPN. Daardoor is KPN nu het aanspreekpunt voor het mobiele abonnement en alles wat daarbij hoort, zoals ook het toestel. Je kunt daarvoor een topic starten op het KPN Forum, naar een KPN winkel gaan of bellen naar 0800-0402.

Later dit jaar gaat Telfort Thuis ook over naar KPN, daarna is er geen Telfort meer en kan je alleen nog maar bij KPN terecht.

Bekijk reactie

16 reacties

Hallo @Tommie 543 , in de meeste garantievoorwaarden staat dat op de mobiel 2 jaar garantie gegeven wordt en op de batterij een half jaar.

Zie daarvoor de meegeleverde garantievoorwaarden van het betreffende apparaat.

Hoe wordt er opgeladen, constant aan de lading of anderszins?

De beste manier om op te laden en de batterij een zo lang mogelijke levensduur te geven is opladen als de capaciteit gelijk of lager is dan 20%, stoppen met opladen als de batterijcapaciteit gelijk of hoger is dan 80%.

Constant opgeladen laden tot 100% is slecht voor een batterij, dit geldt niet alleen voor telefoonbatterijen.

Reputatie 1

JanD bedankt voor je reactie.

Ik laad mijn Nokia altijd op tot 70 tot 85%, een enkele keer tot 100%.

De bijna ontplofte batterij, die zo warm was dat hij nauwelijks vast te houden was, lijkt mij een ontzettend groot probleem en daarom begrijp ik niet dat Nokia daar zo lauw op reageert.

Het lijkt mij dat Nokia hier een heel GROOT probleem heeft.

Nou Nokia niet hoor, Nokia is alleen de naam, HMD global heeft een probleem als dit vaker gebeurt zoals in het verleden ook is gebeurd, maar een sporadische misbaksel kan er altijd tussen zitten.

Maar leuk en veilig is het niet als het je overkomt.

Reputatie 1

Bedankt voor je reactie DOORNEKAMP 33, maar ik ben nog aan het nadenken of ik iets aan jou reactie heb.

Niet veel waar het doornekamp om gaat is dat Nokia enkel een merk naam is gebruikt door HMD. Ik heb zelf een nokia 6.2 en herken het niet. Hier gaat de batterij regelmatig volledig leeg en altijd tot 100% vol. 

Juist dat niet volledig leeg maken kan negetief zijn.

Voor een enkel exemplaar kunnen ze niet veel, komen er meer meldingen kan het om een fabricage fout gaan.

Heb je dit toestel via Telfort gekocht? Wat verwacht je dat Telfort kan doen?  Als je een nog lopend contract hebt is er niet veel mogelijk.

Reputatie 1

Ik heb dit toestel via Telfort gekocht, 18 maanden geleden, dus ik heb nog garantie!

Telfort kan een vuist maken naar Nokia, ik ben maar een eenmalig klantje.

Mijn Nokia kan tot levensgevaarlijke situaties leiden en ernstige verwondingen tot gevolg hebben, Nokia moet gewezen worden op hun productaansprakelijkheid en nalatigheid.

Telfort moet opkomen voor hun klanten, zeker bij dit soort problemen!!

Ik vind net toevallig wat andere gevallen aangaande dit model. Daar wordt gesproken over problemen met de softwarevan de 3.1 , maar vergeet Foxconn niet die de batterij en andere onderdelen levert.

Meer dan 18 maanden garantie enkel als je een uitgebreide periode hebt afgesloten.

Helaas kan Telfort niet veel meer voor je doen aangezien alle abonnementen nu onder KPN vallen zal je naar ik verwacht ook voor dit tot KPN moeten wenden, als er inderdaad nog van garantie sprake is zal KPN dat moeten afhandelen.

Reputatie 1

Word ik nu van het kastje naar de muur gestuurd?

Kpn en Telfort is een en hetzelfde! Ik heb dit toestel gekocht bij Telfort met abonnement en nu kan Telfort niets meer voor mij doen, heel raar! Ik heb 2 jaar garantie, dus nog 6 maanden,

Nee, KPN is heel wat anders dan Telfort, KPN is de eigenaar van Telfort en liet Telfort als zelfstandige dochter op de markt staan.

Nu word de dochter ingelijft in KPN en de afdeling mobiele abonnementen is in de verhuiswagen gestopt en naar KPN toe gebracht, wat betekend dat Mamma KPN nu alle lusten en lasten op zich heeft genomen.

Maar ik verwacht niet dat KPN iets kan doen, Garantie is duidelijk, toestel is gerepareerd buiten de gangbare paden om die je had moeten nemen.

En heb je de oude accu nog voor bewijslast zodat die onderzocht kan worden, misschien contact opnemen met de NVWA, die gaan over veiligheid.

Reputatie 1

Nu word ik nog verder doorgestuurd, nu is het de NVWA.

Telfort levert een potencieel gevaarlijk product, dat tot ernstige verwondingen kan leiden en doet NIETS.

Heeft Telfort geen verantwoordelijkheids gevoel?

Moet er niet iets gebeuren om toekomstige gevaarlijke situaties met deze Nokia te voorkomen, ben ik echt de enige met deze bijna ontplofte mobiel, ik denk het niet, maar we (lees: Telfort) stoppen onze kop gewoon in het zand. 

@Tommie 543 wacht eerst de reactie van een Telfort moderator af voor je iets ongegronds schrijft. Ze zullen dit zeker niet willen afschuiven.

Elke accu en batterij is potentieel gevaarlijk zelfs knoopcellen.

Wij, ik en @Doornekamp33 zijn ex Telfort klanten, die wel enigszins nog op de hoogte zijn van het een en ander.

KPN heeft op het moment van de migratie in Januari ook de garantie plicht overgenomen. Je had daarom inderdaad meteen naar een KPN winkel moeten gaan, niet een willekeurige reparateur. In die zin heeft Doornekamp deels gelijk en kan daarmee de garantie vanuit KPN/ Telfort zijn vervallen.

Ik begrijp het prima dat je naar de eerste de beste reparateur bent gegaan daar niet van, als deze telefoon is gekocht inclusief abonnement van 2 jaar via Telfort rusten alle verplichtingen nu bij KPN.

Dat geeft KPN geen vrijbrief er zal zeker actie ondernomen moeten worden, dat zal toch afhangen van het aantal meldingen.

Ik stuur je niet door naar de NVWA ik geef een tip om het misschien te doen.

Als je de batterij opstuurt naar de NVWA kunnen zij onderzoeken of die echt gevaarlijk is waarbij zij actie kunnen ondernemen, zij hebben de wettelijke macht om eventueel in te grijpen.

Als KPN of zoals jij wilt Telfort Nokia (HMD) er op aanspreken gebeurt er ook weinig tot niks, misschien om jou gerust te stellen bieden ze een nieuwe accu aan.

Maar aangezien je hem al buiten de officiële kanalen hebt laten maken heb je je wettelijke rechten verspeeld, je bent wettelijk verplicht eerst de verkopende partij de zaak te laten oplossen.

En roepen dat Telfort een potentoneel gevaarlijk product levert kun je niet gronden, alleen als er onderzoek naar word gedaan en blijkt dat er echt iets aan de hand is met een serie van productie/materiaal fout dan is het wel het geval, maar dat konden ze niet van tevoren weten.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @Tommie 543, een ontploffende batterij is geen goede situatie inderdaad! Net als Galdor heb ik er nog niet eerder van gehoord bij Nokia's, dus het kan zijn dat het een incident was en geen structureel probleem. Een aantal jaar geleden was een bepaald toestel veel in het nieuws met ontploffende batterijen, dat is nu niet het geval gelukkig. 

Veel meer dan dat kan ik er helaas ook niet over zeggen, alles van Telfort mobiel is zoals Galdor en Doornekamp al zeiden op 26 januari over gegaan naar KPN. Daardoor is KPN nu het aanspreekpunt voor het mobiele abonnement en alles wat daarbij hoort, zoals ook het toestel. Je kunt daarvoor een topic starten op het KPN Forum, naar een KPN winkel gaan of bellen naar 0800-0402.

Later dit jaar gaat Telfort Thuis ook over naar KPN, daarna is er geen Telfort meer en kan je alleen nog maar bij KPN terecht.

Reputatie 1

Toen die Nokia zo warm werd ben ik eerst naar de Telfort/ Kpn winkel gegaan, ze deden daar erg lakoniek! Ze vertelde mij dat mijn mobiel opgestuurd zou worden ter reparatie en dat dit 2 weken zou duren. Sorry hoor, maar ik heb geen reserve mobiel en ik kan geen 2 weken zonder mobiel. Ik denk dat dit voor heel veel mensen zo is en dus ben ik naar een winkel om de hoek gegaan en heb daar voor 30 euro een nieuwe batterij laten monteren.

Dat ik daarmee geen garantie meer had, heb ik mij niet gerealiseerd, altijd weer die kleine lettertjes.

Het opgetreden probleem kan een incident zijn geweest, maar dat geloof ik niet.

Dat Nokia en Telfort/ Kpn bij een dergelijk ernstig probleem zo hun kop in het zand steken vind ik echt zeer NALATIG en ONVERANTWOORD! 

PUNT

Reputatie 8
Badge +11

Dat zei je inderdaad al, maar zoals ik zei bestaat Telfort niet meer als mobiele provider. Dat is allemaal naar KPN gegaan, daardoor kunnen wij hier niets voor je betekenen en kan ik je alleen maar naar KPN doorverwijzen.

Toen die Nokia zo warm werd ben ik eerst naar de Telfort/ Kpn winkel gegaan, ze deden daar erg lakoniek! Ze vertelde mij dat mijn mobiel opgestuurd zou worden ter reparatie en dat dit 2 weken zou duren. 

Dit is helaas de procedure opsturen ter onderzoek en reparatie. 

. Sorry hoor, maar ik heb geen reserve mobiel en ik kan geen 2 weken zonder mobiel. Ik denk dat dit voor heel veel mensen zo is en dus ben ik naar een winkel om de hoek gegaan en heb daar voor 30 euro een nieuwe batterij laten monteren.

Je hebt er niks aan speciaal voor deze gevallen heb ik standaard een simpele telefoon in huis.

Het opgetreden probleem kan een incident zijn geweest, maar dat geloof ik niet.

Dat Nokia en Telfort/ Kpn bij een dergelijk ernstig probleem zo hun kop in het zand steken vind ik echt zeer NALATIG en ONVERANTWOORD! 

PUNT

Als er echt een structurele situatie is wordt dit echt wel aangepakt. Dan is er via Google wel meer te vinden.

Reageer