ACM roept aanbieders van glasvezeldiensten op consumenten beter vooraf te informeren

• 28 november 2019
  • 9 reacties
  • 215 keer bekeken

ACM roept aanbieders van glasvezeldiensten op consumenten beter vooraf te informeren

Hier heb ik al meerdere vragen over voorbij zien komen.

9 reacties

Goed en tijdig communiceren naar de klanten toe is altijd al een punt geweest bij veel bedrijven, helaas.

Het moet natuurlijk wel hapklaar zijn. We zouden eens zelf zaken moeten uitzoeken.

Reputatie 8
Badge +17

Dat laatste ben ik helemaal met Galdor eens, dus zelf kijken wat glasvezel inhoud per provider en goed vergelijken wat wel of niet in een abonnement zit en welke extra opties er zijn en tegen welke prijs

Heb al vele jaren glasvezel verbinding en dat draait altijd zonder gedoe de rondjes 

Ik ben ook heel tevreden met mijn FttC-verbinding, is wel surrogaatglasvezel, maar toch.

Het gaat in dat stukje met name over de aanleg en oplevering dat is niet aan de providers maar de netwerk beheerders. De providers zijn daarin afhankelijk juist omdat dit via meerdere schijven gaat heb je snel miscommunicatie.

Zie ook de beknopte versie:

ACM: Brief aan aanbieders glasvezeldiensten met oproep consument beter te informeren

Citeer:

De ACM heeft aanbieders van glasvezeldiensten een brief gestuurd met de oproep om consumenten beter vooraf te informeren over hun aanbod. Aanbieders geven nu nog vaak onvoldoende informatie over de termijn waarbinnen het nieuwe glasvezelnetwerk wordt aangelegd. Ook moeten zij consumenten beter informeren over de voorwaarden waaronder zij van het contract afkunnen. Ook de informatie die consumenten ontvangen over de kosten die zij moeten betalen wanneer zij pas later diensten willen afnemen, zijn vaak onduidelijk.

De aanbieders van diensten via een glasvezelnetwerk dat zijn de providers. De providers zelf zijn zelf vaak weer klant van de netwerkbeheerders, er zijn zeker zaken die duidelijker kunnen, toch is het ook een zaak van goed (kunnen) lezen en begrijpen.

Wat ik al schreef blijf ik bij de informatie voorziening over : de termijn waarbinnen het nieuwe glasvezelnetwerk wordt aangelegd. Is zoals gezegd van meerdere partijen afhankelijk. 

Klopt, je kunt veel lezen maar lang niet alles.
Feit blijft dat de consument een contract afsluit bij een provider en niet bij een netwerkbeheerder.

Stel de provider schrijft, er komt glasvezel op die data en de consument sluit een contract af op die data, dan mag je er toch vanuit gaan dat je het product ook op tijd krijgt.
Als het dan nog niet kan vanwege de netwerkbeheerder, die niet (op tijd) levert,
vind ik toch dat de consument van het contract af moet kunnen komen.
De consument heeft immers geen contract met de netwerkbeheerder.

Maar zo gaat dat niet je contract gaat pas in als de dienst geleverd kan worden eerder niet. Dat weet ik nog goed uit de periode dat bij ons glasvezel werd aangelegd. 

Een provider zal nooit of bijna nooit consumenten aanschrijven dat er glasvezel komt niet voordat het nog aangelegd moet worden. Dat gebeurd door de netwerk beheerder die meld dan door huis aan huis folders en via een website bij wie je glasvezel kan afnemen.

Normaal gesproken is er geen contract of factuur voor de dienst leverbaar is. Er zijn altijd uitzonderingen dat zeker. 

Reageer