beantwoord

Zyxel vs Experia (v8)

• 17 juli 2015
  • 21 reacties
  • 1214 keer bekeken

Badge
Vrij recent problemen met Zyxel modem (wat sinds invoering IPTV perfect draaide moet ik zeggen), internet werkte niet meer. Na contact helpdesk en wat testjes toch echt de conclusie dat het modem helaas was overleden.

Zou een nieuwe toegestuurd krijgen. Binnen 3 werkdagen pakketje binnen, maar helaas niet eenzelfde Zyxel, maar een Experia Box v8. Ziet er strak uit, maar had al meerdere verhalen gehoord over o.a. zwakkere WiFi dan Zyxel etc. Ook jammer, aangezien ik al sinds Tiscali tijdperk abonnement heb en al die tijd ook Zyxel modems gehad (eerder de zwarte vierkante doos, eerst nog zonder WiFi, later met externe antenne). Draaide ook altijd optimaal.

Maar goed, geen internet is ook niet wat met een kapotte Zyxel, dus Experia v8 eraan gegooid. Eerste tests leken toch aardig, ding was snel online, TV over IP doet het, VOIP ook, mijn tablet kreeg op bank (staat 1 verdieping boven modem zo ongeveer) vergelijkbaar signaal WiFi ivm de Zyxel. So far so good.

Toen maar eens inloggen via IP op modem. Wat een schok. Visuele menu wat de Zyxel had, met duidelijk overzicht kent de Experia niet, minder opties, minder zicht op exacte dataverkeer of aangesloten devices. Jammer...

Liep vrij snel tegen volgende probleem aan: de iMac van m'n vriendin wilde niet op het netwerk komen. Kon geen IP verkrijgen via DHCP. Leasetime knop op iMac in menu opnieuw aanklikken, uiteindelijk zie ik een IP verschijnen maar zit op de 169 reeks. Raar, want het modem geeft enkel 192 reeks DHCP uit. Wat ik ook deed, iMac krijgt niet juiste IP reeks. Uiteindelijk met een fixed/handmatig ingegeven IP nummer in 192 reeks wel verbinding. Maar nog geen internet... Heb handmatig zelfs nog de DNS in moeten geven, zowaar internet. Heb het idee wat traag, maar vooruit het werkt. Ik moet m'n gameconsoles (Playstations, Xbox'en, Wii, Ouya, Vita, PSTV, noem het maar op) allemaal nog gaan testen, fingers crossed.

Liever ging ik weer terug naar m'n oude vertrouwde Zyxel, heeft Telfort er daar niet nog wat van liggen? Wat zou ik graag de Experia weer omruilen voor zo een witte Zyxel. Of zit er mogelijk in de nabije toekomst nog een switch naar een ander modem aan te komen? Volgens mij zijn deze Experia v8 ook alweer aardig gedateerd en zijn de problemen met wifi iets waarvoor menig provider deze modems niet meer (wil) gebruiken.

Nog nooit eerder zo lang dat het internet eruit heeft gelegen (ook niet eerder een kapot modem gehad voor zover ik me kan herinneren), net handig als je thuis moet werken... Dan is 3 dagen ineens toch vrij lang. Tip voor Telfort: jullie zouden iets moeten bedenken waardoor iemand sneller weer op internet kan. Geef of een extra dienst (waar je evt extra voor moet betalen, dat kan ik begrijpen) met het versturen van een modem dezelfde dag bezorgd (webwinkels beginnen nu ook al met deze service, ik zou zeggen wees de eerste provider die dit gaat doen!). Of maak iets van een mogelijkheid dat je op dat moment zou kunnen overschakelen op 3G tijdelijk gratis abo van Telfort om eerste nood op te vangen, mbt desnoods alleen beperkte dataverbruik voor mail en andere basiszaken waar je tegenwoordig niet meer zonder kan.

Verder wel een pluim voor Telfort helpdesk, ik werd goed geholpen, snelle doorloop van proces, omdat ik al 10 of 11 jaar abo heb van Tiscali/Telfort nam men ook vrij snel aan dat er met de DSL lijn/afstand geen probleem kon zijn c.q. bij mij in huis alles voor elkaar en met paar korte tests de conclusie dat het modem z'n beste tijd gehad heeft.

Hopelijk een reactie van een mod, met name voor mogelijk toch nog krijgen van Zyxel modem, dan wel of er op niet al te lange termijn een vervanging voor Experia v8 is.
icon

Beste antwoord door themart 24 juli 2015, 14:41

Mooi, alles draait weer inclusief de iMac van m'n vriendin die op de Zyxel gewoon een goed IP DHCP adres uitgereikt krijgt, wat de Experia box maar niet wilde doen.

De oude/niet goed werkende Zyxel en de nieuwe maar ook niet optimaal werkende Experia box in een doos retour naar Telfort/BNS Data Logistics, zie bijgaande foto's. Zodirect afgeleverd bij PostNL punt in de lokale AH.

Dank Telfort mods, na een week Experia box en daarvoor een aantal dagen geen internet nu alles weer voor elkaar! Mijn dank is groot en daarom blijf ik graag bij de club. Top, pluim, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@themart,

Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde bericht. Ik ben denk ik nog nooit iemand op het forum tegengekomen die zo gesteld is op het Zyxel modem. (ik bedoel het goed hoor :P)
Ik kan je deze ook toesturen. Stuur mij een bevestiging en hij is onderweg.

Stephen
Badge
@themart,

Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde bericht. Ik ben denk ik nog nooit iemand op het forum tegengekomen die zo gesteld is op het Zyxel modem. (ik bedoel het goed hoor :P)

Stephen

Graag! Wat top zeg dat die Zyxel er nog is. Haha, ja ik ben nogal van hetzelfde als het goed werkt. Nu moet ik zeggen, het is ook fijn omdat ik ook Telfort voor m'n ouders en 2 zussen Telfort abo destijds heb aangevraagd, ze hebben ook allen hetzelfde witte Zyxel modem. Da's dus top als ik wat moet instellen, allemaal dezelfde interface :-)

Het zal natuurlijk niet eeuwig zo blijven, soms is het spul kapot en gaat een bedrijf over op iets anders. Maar uit jarenlange ervaring met Zyxels bij Tiscali/Telfort zou mijn advies zijn: blijf bij Zyxel! Niet enkel door de ervaring met deze Experia box, maar ook met diverse modems bij Ziggo (schoonfamilie, die zijn eigenwijs, ik probeer ze al jaren op Telfort over te krijgen 😉 ), altijd gedoe. Dus Stephen zeer graag de Zyxel deze kant op. Heb je nog een PM met mijn gegevens nodig of hangt dat al aan mijn forumnaam?

Dan stuur ik dus 2 modems retour bij ontvangst van de nieuwe Zyxel, de oude kapotte Zyxel en de nog werkende Experia. Zal een sticker plakken op beide, waarbij ik duidelijk aangeef dat de Experia nog goed is/opnieuw gebruikt kan worden. Topservice weer! Daarom ben ik nu zo'n Telfort fan(boy) haha
Badge +1
Hallo themart,

Kan ik jou blij maken met nog een ZyXEL modem inclusief stroom adapter ?
Ik wil hem graag ruilen voor jouw Experia modem inclusief stroom adapter.

Badge
@DH64

Het zijn modems in bruikleen die Telfort aan mij heeft gegeven, die staan geregistreerd op mijn abonnement, ik neem aan dat ik die niet zomaar kan gaan ruilen met iemand anders. Die willen ze terug hebben bij vervanging. Sowieso ruil ik ook liever met Stephen/Telfort om voor een andere, als daar iets mee is na verzending ligt het risico (en opnieuw vervangen) bij Telfort, met een 3e partij is dat de vraag.

Misschien kan je bij Telfort wat regelen als je de Experia box v8 wilt hebben ipv de Zyxel? Ik zou niet weten waarom je dat zou willen, het is een stap achteruit in zo'n beetje alles, wifi sterkte, mogelijkheden in webmenu, problemen met specifieke apparatuur in DHCP aanmelding...
@themart;

Ik heb ook gemerkt dat sommig telefoons met moeite kunnen worden aangemeld op dat modem. Met veel kunstgrepen lukt 't wel maar ik snap er geen biet van eigenlijk. Vooral niet omdat de ene telefoon geen probleem heeft en de andere weer wel. Ongeacht welk os dat ding op draait.
Heb jij daar inmiddels 'n vinger achter kunnen krijgen?
Badge
Nee Nisan, geen vinger achter kunnen krijgen, maar het lijkt me gewoon een soort van 'handshake' probleem van modem op hardware of softwaregebied met specifieke devices. Op de een of andere vreemde manier stuurt hij het apparaat dan met een kluitje in het riet, zoals de iMac van m'n vriendin die dan een IP adres krijgt toegewezen in de 169 reeks ipv de DHCP 192 reeks en subnet 255.255.0.0 ipv de normale 255.255.255.0.

Ik wil het ook niet meer begrijpen, ik wil graag weer op de Zyxel draaien, nooit zulke gekkigheid mee gehad.
Badge +1
@themart

Oké geen probleem. Reden van de aangeboden ruilactie is wegens een defecte Experia box v8 Telfort model van 8 maanden oud om die te vervangen voor een werkende.
De ZyXEL heb ik ooit van Telfort gekregen zo'n drie en een half jaar geleden is mijn eigendom.
Ik heb ooit de move van ZyXEL naar de ExperiaBox gemaakt vanwege vdsl (hoger intrainen) en is zeer stabiel.
Hier draait nu een Experia box v8 (KPN model 2 jaar oud) als een zonnetje.
Er op aangesloten heb ik een Sony Playstation (host), een xbox360 (host) en een synology ftp server en doen het perfect.
Apple producten zoals een iMac en iphone 4s en diverse Android apparaten doen het altijd. Het wifi bereik is niet geweldig maar dat heb ik in mijn huis (eengezinswoning) opgelost met een Netgear Wifi repeater op de 1e verdieping en doet het perfect.

Succes verder met de XyXEL 🙂
Badge
Je hebt toch een Telfort abo? Dan moet je toch een vervangend Experia modem kunnen krijgen neem ik aan.

Zyxel doet ook VDSL, ik train op 32Mbit in op mijn lijn wat een 20Mbit verbinding zou moeten zijn, altijd stabiel (en nu spreek ik qua stabiliteit vanaf het Tiscali tijdperk dat ze met de zwarte 2602 modems van Zyxel draaiden, eerst zonder wifi, later met).

Ik ben blij voor je dat jouw Experia box strak loopt, hier is het een en al gedoe, m'n vriendin met d'r iMac is er al helemaal klaar mee, want door de omweg met vast IP moeten ingeven blijft het ding raar traag, ze kan bijna geen 2 websites naast elkaar open zetten.

Ik heb een herenhuis met 3 verdiepingen, of zelfs een 4e als ik m'n gamezolder even meereken, waar ik met de Zyxel Wifi ontvangst heb tot in de nok van het dak (modem staat op begane grond). Experia... Op 1e verdieping achterin het huis al lastig, op 2e verdieping afhankelijk van waar ik sta, op gamezolder no go. Moet dan dus ook nog eens extra investeren in een WiFi repeater.

Nee dank, de Experia heeft op geen enkel vlak een voordeel tov de Zyxel als je het mij vraagt.
Badge
@themart,

Stephen

Gaat de nieuwe Zyxel spoedig op transport Stephen? M'n vriendin jat de hele tijd mijn tablet omdat haar iMac niet vooruit te branden is met deze Experia... Liefst vandaag dit ding alweer met retourpost naar jullie, maar dan heb ik helemaal geen internet meer 🙂
Reputatie 4
Badge +3
@themart,

ZyXEL is onderweg naar jou! Ik verwacht dat je woensdag weer gebruik kunt maken van jouw tablet ;)

Henk
Badge
Henk super, dank! Ik ga voor de deur liggen om het pakketje op te wachten... ;-)

Zodra hij binnen is komen de kapotte Zyxel en de werkende Experia jullie kant weer op. Mogen jullie iemand anders blij maken met de Experia Box...
Badge
Verdorie, ik vandaag vol verwachting uitkijken tot het Telfort pakket bezorgd wordt.... Staken die Post NL pakketbezorgers nog steeds c.q. zal pas donderdag alle achterstand weggewerkt zijn. Nog maar een nachtje op deze Experia modem draaien dan, met grote regelmaat m'n tablet kwijt aan de vriendin...
Badge
En we zitten op de vrijdag, nog geen pakketbezorger geweest, hopelijk is dat pakket niet zoekgeraakt in al die stakingsdrift van ze!

Nooit komt een probleem alleen ook lijkt het, nu lijkt de Motorola TV tuner ook niks meer te doen/blijft hangen op laatste streep inloggen, staat langer dan 10 min in beeld, ik doe de stroom eraf voor aan/uit zetten en laat deze een minuut eraf, inmiddels voor 3e keer gedaan maar nog niks... Fingers crossed voor het 3 x is scheepsrecht verhaal maar het lijkt dat deze eerste generatie Motorola TV tuner ook z'n beste tijd heeft gehad.
Reputatie 8
Badge +2
Klopt, Martijn! Vandaag zal iemand van PostNL tussen 10:30 uur en 12:30 uur op je bel drukken.

Wat betreft de TV-ontvanger, doe even het volgende (eigenlijk het liefst met het nieuwe modem):
  • Zet de ontvanger uit.
  • Reset het modem door het verzonken knopje 30 seconden ingedrukt te houden.
  • Wacht tot het internetlampje knippert.
  • Zet de ontvanger aan. (Op de ZyXEL dien je de ontvanger op poort 3 of 4 aan te sluiten overigens)
Hierna zou het goed moeten werken.

Laat je me weten wat je ervan vindt? 🙂
Badge
Dank voor de vlotte reactie Michael. Dan heeft PostNL welgeteld nog 20 minuten om op m'n bel te drukken ;-)

TV ontvanger wacht ik dan even mee tot Zyxel modem hier weer hangt, ik ben klaar met die Experia box. Hij hing op mijn oude Zyxel ook op LAN poort 3, op de Experia nu ook, dus straks op de Zyxel ook weer. Dan loop ik het hele proces even door als de TV tuner dan nog niks doet.

Kom er vanmiddag op terug, zodra PostNL iig dat pakketje heeft gedropped...
Reputatie 8
Badge +2
Awesome, Martijn.

Zie je reactie tegemoet.
Badge
13.00 uur, geen pakketbezorger gezien, zeker weten dat ze niet bedoelen volgende week vrijdag bezorgen tussen 10.30 en 12.30? ;-)

Flink wat achterstand weg te werken van de stakingsdagen waarschijnlijk...
Badge
Zowaar, bij PostNL stonden ze waarschijnlijk nog in de wintertijd, modem zo rond 13.15 bezorgd. Aangesloten, werkt, internet draait, WiFi signaal is sterker dan die brakke Experia box (weer zoals vanouds met m'n vorige Zyxel), telefonie werkt ook. Tot zover alles goed. TV tuner blijft weer hangen op streepje 5.

Modem is nieuw, dus dan reset met knopje niet nodig lijkt me, die is compleet fris. TV tuner heeft de stroom een uur lang niet aangezeten, dus die moet ook voor zover mogelijk weer compleet gereset zijn. Hangt aan poort 3 op modem, in webmodule van Zyxel zie ik LAN 3 ook 100Mbps verbonden staan. Ik probeer 'em nu nog even op poort 4.
Badge
TV tuner op poort 4 van de Zyxel en draaien als een tierelier! Vraag me niet waarom de tuner het op de Experia box eerst wel deed, en zo ineens dienst weigerde, maar de goede oude Zyxel stelt me nooit teleur. Alles werkt weer, ik ben tevreden!

Doos met zowel 'werkende' Experia V8 en de kapotte oude Zyxel gaan retour. En nogmaals de tip voor Telfort: blijf bij Zyxel modems, het blijft goed spul in die ongeveer 10 a 11 jaar dat ik er bij Tiscali/Telfort al op draai!
Badge
Mooi, alles draait weer inclusief de iMac van m'n vriendin die op de Zyxel gewoon een goed IP DHCP adres uitgereikt krijgt, wat de Experia box maar niet wilde doen.

De oude/niet goed werkende Zyxel en de nieuwe maar ook niet optimaal werkende Experia box in een doos retour naar Telfort/BNS Data Logistics, zie bijgaande foto's. Zodirect afgeleverd bij PostNL punt in de lokale AH.

Dank Telfort mods, na een week Experia box en daarvoor een aantal dagen geen internet nu alles weer voor elkaar! Mijn dank is groot en daarom blijf ik graag bij de club. Top, pluim, dat mag ook wel eens gezegd worden.
Reputatie 8
Badge +2
Fijn dat het nu goed werkt, Martijn. Dit mag zeer zeker gezegd worden. Het is weliswaar nog geen kerst, maar ik krijg er een warm gevoel van! We zien de toegestuurde hardware tegemoet.

Veel plezier ervan hè!