beantwoord

Zyxel p-2812HNU-F1 wordt langzamer

• 18 februari 2019
  • 10 reacties
  • 250 keer bekeken

Reputatie 1
Beste,

Hier op het forum is het al eens besproken maar dit gaat over de experia box V8 of is van jaren geleden. Zelf heb ik nog een Zyxel p-2812HNU-F1. Nu wordt dit eigenlijk steeds instabiele, heeft de nodige resets nodig en ben ik bezig mijn netwerk wat te professionaliseren.

Ter info ik heb een VDSL abonnement met IPTV en Bellen.

Edit:
Ik twijfel of ik überhaupt VDSL heb volgens netco fpi alleen maar:

Koper/DSL 52 Mbit/s
Bonded Koper/DSL 66 Mbit/s

Bonded ondersteund telfort volgens mij niet dus ik denk dat het gewone ADSL verbinding is.

Voordat ik een dure USG ga aanschaffen wil ik eigenlijk controleren of wat ik wil wel kan. Ik zou graag IPTV en Telefonie gewoon door de Zyxel p-2812HNU-F1 laten doen. En al het andere verkeer via de USG. Hier achter komen dan unif switches (zijn er al) met de access points voor de wifi.

In de WAN configuratie van het modem zie ik meerder wan interfaces die ik op routing of op bridging kan zetten.

Is het mogelijk om te bereiken wat ik wil? Dus Telefoon en IPTV via de zyxel de rest via de USG.

Mocht het nog steeds niet kunnen aparte wan interface te bridgen zou een work around kunnen zijn om op de switch 1 poort te gebruiken voor de vlans van IPTV (als alles op bridging zou staan) en deze te blokkeren op de andere poorten? (ivm veel igmp verkeer). En wat moet er dan gebeuren met de telefonie.

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid
icon

Beste antwoord door Jasper - Telfort 19 februari 2019, 10:49

Ik heb geen invloed op het modem wat verzonden wordt, maar ik ga er vanuit dat je een V10a krijgt. Dat gebeurt namelijk meestal bij mensen die een Zyxel hebben.
Daarvoor hoef je verder helemaal niets te doen, behalve over enkele dagen het pakje aan te nemen waar het modem in zit 😉 Ik heb de opdracht om deze te verzenden nu net verzonden.
Daarna zal je het modem ook nog zelf aan kunnen sluiten natuurlijk, laat je ons weten hoe het daarna gaat met de verbinding?
Bekijk reactie

10 reacties

Reputatie 8
Badge +11
Hallo @blackviper, het is niet de bedoeling dat je verbinding instabieler wordt natuurlijk. De Zyxel is al een wat verouderd model, ik kan die ook gewoon omruilen naar een nieuwe Experia Box. Dan kan je daarmee kijken of het nog nodig is om een eigen router aan te schaffen of dat het daarmee al beter is geworden 🙂 Als je dat wilt hoor ik het graag van je.
Je hebt gelijk dat wij geen pairbonding leveren, wij leveren op jouw adres ADSL2+ en VDSL. De mogelijke snelheid die je zag is de VDSL snelheid, je krijgt daarbij de snelst mogelijke optie in beeld. Met ADSL2+ zou 13 mogelijk zijn.
Reputatie 8
Voordat ik een dure USG ga aanschaffen wil ik eigenlijk controleren of wat ik wil wel kan. Ik zou graag IPTV en Telefonie gewoon door de Zyxel p-2812HNU-F1 laten doen. En al het andere verkeer via de USG. Hier achter komen dan unif switches (zijn er al) met de access points voor de wifi.
Met een "NAT achter NAT" set-up (twee routers achter elkaar) kan je op die wijze gewoon de netwerken al scheiden, naar hetgeen wat je ermee doet met hun functies.

Laat je de eerste modem/router van Telfort, TV en VOIP afhandelen (om het even of dat met een ZyXEL, Experia Box V8, V10 of V10A is), en de tweede router het overige internetverkeer. Voor een dergelijke set-up voldoet de meest eenvoudige router als extra router achter die van Telfort.
Reputatie 1
Hallo @blackviper, het is niet de bedoeling dat je verbinding instabieler wordt natuurlijk. De Zyxel is al een wat verouderd model, ik kan die ook gewoon omruilen naar een nieuwe Experia Box. Dan kan je daarmee kijken of het nog nodig is om een eigen router aan te schaffen of dat het daarmee al beter is geworden 🙂 Als je dat wilt hoor ik het graag van je.
Je hebt gelijk dat wij geen pairbonding leveren, wij leveren op jouw adres ADSL2+ en VDSL. De mogelijke snelheid die je zag is de VDSL snelheid, je krijgt daarbij de snelst mogelijke optie in beeld. Met ADSL2+ zou 13 mogelijk zijn.

@Jasper - Telfort ,

Daar ben ik zeker in geïnteresseerd. Met het groeiende aantal devices is dat een welkome verandering.

Voordat ik een dure USG ga aanschaffen wil ik eigenlijk controleren of wat ik wil wel kan. Ik zou graag IPTV en Telefonie gewoon door de Zyxel p-2812HNU-F1 laten doen. En al het andere verkeer via de USG. Hier achter komen dan unif switches (zijn er al) met de access points voor de wifi.Met een "NAT achter NAT" set-up (twee routers achter elkaar) kan je op die wijze gewoon de netwerken al scheiden, naar hetgeen wat je ermee doet met hun functies.

Laat je de eerste modem/router van Telfort, TV en VOIP afhandelen (om het even of dat met een ZyXEL, Experia Box V8, V10 of V10A is), en de tweede router het overige internetverkeer. Voor een dergelijke set-up voldoet de meest eenvoudige router als extra router achter die van Telfort.

@Babylonia
Dat is zeker interessant om te proberen. De hoeveelheid pakketen van iptv wil ik graag gescheiden houden. Kost deze oplossing niet teveel bandbreedte verlies (tweemaal routering)?
Reputatie 8
Ik weet niet wat voor internetverbinding dat je hebt?
Gaat het om glasvezel of om "koper"?? (Omdat je een ZyXEL hebt, vermoed ik koper).

Twee routers en de apparaten die je ermee bedient kost hetzelfde aan internetbandbreedte dan als je slechts één router gebruikt.

Bij glasvezel wel het voordeel dat je bandbreedte die je voor TV nodig hebt, niet hoeft te delen met die van internet. En dat zit hem in de reserves van bandbreedte wat er bij glasvezel beschikbaar is, tegenover de veel lagere snelheid waar een abonnement op afgestemd is en de wijze zoals het over twee verschillende VLAN's wordt aangeboden.

Wat heb je nu voor internetsnelheid?
Aangegeven bij de volgende hulptool: https://netco-fpi-info.fourstack.nl

En wat je praktisch opmeet, indien één bekabelde PC als enige apparaat actief is. (Geen TV aan):
http://www.speedtest.net
Reputatie 1
Ik weet niet wat voor internetverbinding dat je hebt?
Gaat het om glasvezel of om "koper"?? (Omdat je een ZyXEL hebt, vermoed ik koper).

Twee routers en de apparaten die je ermee bedient kost hetzelfde aan internetbandbreedte dan als je slechts één router gebruikt.

Bij glasvezel wel het voordeel dat je bandbreedte die je voor TV nodig hebt, niet hoeft te delen met die van internet. En dat zit hem in de reserves van bandbreedte wat er bij glasvezel beschikbaar is, tegenover de veel lagere snelheid waar een abonnement op afgestemd is en de wijze zoals het over twee verschillende VLAN's wordt aangeboden.

Wat heb je nu voor internetsnelheid?
Aangegeven bij de volgende hulptool: https://netco-fpi-info.fourstack.nl

En wat je praktisch opmeet, indien één bekabelde PC als enige apparaat actief is. (Geen TV aan):
http://www.speedtest.net

Volgens netco:

Technologie
Internet Snelheid
Koper/DSL
52 Mbit/s

Meestal haal ik wel rond de 45 Mbit/sec. De snelheid op zich is wel prima.
Als dubbel NAT niet teveel latency veroorzaakt kan ik mooi voip en iptv door de nieuwe modem laten doen.
192.168.1.x
En de rest van het netwerk via de usg in een heel ander subnet hangen. 192168.2.x

@Jasper - Telfort welke modem zou ik dan krijgen (kan ik mij alvast inlezen) en hoe moet ik eea regelen of doe jij dit?
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb geen invloed op het modem wat verzonden wordt, maar ik ga er vanuit dat je een V10a krijgt. Dat gebeurt namelijk meestal bij mensen die een Zyxel hebben.
Daarvoor hoef je verder helemaal niets te doen, behalve over enkele dagen het pakje aan te nemen waar het modem in zit 😉 Ik heb de opdracht om deze te verzenden nu net verzonden.
Daarna zal je het modem ook nog zelf aan kunnen sluiten natuurlijk, laat je ons weten hoe het daarna gaat met de verbinding?
Reputatie 1

@Jasper - Telfort
Ik zal het laten weten 😉

Dank je wel alvast.
Reputatie 8
Als dubbel NAT niet teveel latency veroorzaakt
Dat merk je niet. In die omgevingen waar ik dubbel NAT heb toegepast, blijft het verschil bij testen afgerond zodanig klein, dat de waarde voor de snelheid van de ene router naar de andere meestal op "0" (nul) milliseconden wordt afgerond. Bij hoge uitzondering op "1" milliseconden
Reputatie 1
@Jasper - Telfort

De nieuwe modem is aangesloten. Werkt prima wifi is sowieso stuk verbeterd en iptv is ook stabieler.

Dus tot nu toe positief
Reputatie 8
Badge +11
Dat klinkt inderdaad positief, @blackviper! Het klinkt bijna alsof je geen nieuwe router meer nodig gaat hebben :)
Als we nog iets anders voor je kunnen doen weet je ons te vinden, veel plezier met de stabiele WiFi en tv verbinding!

Reageer