Zyxel P-2812HNU-F1 problemen met WiFi

• 12 januari 2012
  • 5 reacties
  • 4372 keer bekeken

Geachte,

sinds kort zijn we overgestapt naar Telfort internet. Werkt opzicht prima, alleen hebben we veel problemen met het Zyxel modem. En dan het WiFi gedeelte.

In de praktijk is het nodig om 1 of meerdere keren per dag de modem te rebooten of de wifi op een ander kanaal te zetten omdat de wifi van het modem uitgevallen is.

Vanochtend liep ik tegen het probleem aan dat het netwerk weer verdwenen was en dat er in de buurt een nieuw netwerk bijgekomen was. Een sterk netwerk met een compleet andere naam (RT2860AP1) zonder enige vorm van beveiliging. Dit bleek ons modem te zijn. Een reboot deed het nieuwe netwerk verdwijnen en ons eigen vertrouwde (en beveiligde) netwerk was weer terug.

Wat is hier aan de hand? Is er mogelijk een firmware update nodig? Of is het modem überhaupt niet goed?

In de bijlage een screenshot waarop te zien is dat ik verbonden met met netwerk RT2860AP1 en dat in de webconfig te zien is dat het netwerk Morpheus6 zou moeten heten.

Firmware versie van de modem is V3.10(TUE.1)

5 reacties

Badge
Weet je wel zeker dat dat jou netwerk was?
Waardoor weet je zeker dat dat jou netwerk was?

Kan namelijk zijn dat dit 1 van de buren geweest is namelijk.
Nee, ik weet het zeker. Ik was namelijk verbonden met het onbekende netwerk en kon via die verbinding (de enige verbinding overigens) in de webconfig komen met mijn eigen wachtwoord. Dat is dus bewijs dat het ging om mijn modem/router.

Als het zou gaan om het netwerk van de buren zou ik dus nooit in die config gekomen zijn.
Ik heb een leuke app voor mijn Android WiFi Analyzer,
Daar scan ik mee welk channel het beste is. Daar zet ik hem op en het probleem is weg.

Je hebt zo een zelfde app ook voor je pc google maar eens op 'inSSIDer'

Ps: heb dezelfde Zyxel. Het WIFI signal is zeer slecht van deze nieuwe Zyxel. Mijn oude Zyxel had een antenne. Die wat ook veel beter maargoed.
Bedankt Nitro voor je opmerking. Ik heb de omgeving al gescand met Kismac. Geeft een goed beeld van wat er in de buurt gebeurd qua kanalen. Maar als ik de zyxel op een vrij kanaal zet ligt die er de volgende dag toch weel uit.
Hmmz als ik de firmware versie zie....zou het kunnen zijn dat je modem probeert de firmware te updaten. Ik heb dit ook gehad, modem liep iedere nacht vast op firmware update. Maar mijn lampjes liepen van rechts naar links. Bij een laatste herstart is mijn modem stuk gegaan. Oorzaak van het vastlopen was denk ik mijn doorgekoppelde sitecom router, Ik heb een nieuw modem gekregen welke wel gelijk goed werd geupdated maar deze keer zonder de Sitecom aangekoppeld.

Reageer