beantwoord

ZyXel P-2812HNU-F1 met vreemd gedrag / ondermaatse download [ webcare ]

• 7 april 2015
  • 23 reacties
  • 1193 keer bekeken

Na nu bijna twee jaar probleemloos te hebben kunnen genieten van 'n Telfort Standaard Internet & Bellen abonnement met zo'n wit ZyXel modem (30/3), wordt ons plezier danig vergald door 't klaarblijkelijk disfunctioneren van dit apparaat, waarbij met name de downloadsnelheid bij lange na 't theoretisch haalbare niet haalt. Met enige regelmaat toont 't WiFi-icoontje in de Windows-taakbalk, dat 't WiFi-signaal dik in orde is, maar dat er geen internetverbinding zou zijn. Vreemd genoeg klinkt dan (meestal) nog steeds 'n favoriete radio-stream door de huiskamer, dus de verbinding is dus meestal nog intact, maar dan mogelijk met 'n sterk teruggeschroefde download (nèt genoeg voor zo'n audio-stream). Wanneer je vervolgens de configuratie van de ZyXel even wil checken (192.168.1.254) dan blijkt 't apparaat niet bereikbaar en je krijgt 'n time-out melding. Da's op zich al heel vreemd ...
Wanneer de laptop vervolgens even met 'n Cat5 UTP kabeltje met de ZyXel verbonden is de ZyXel (uiteraard) weer beschikbaar en kan de configuratie bekeken worden. Als je in die bekabelde situatie dan even de moeite neemt 'n SpeedTest te doen blijkt de internet-verbinding veelal gewoon operationeel te zijn, waarbij er dan heel acceptabele waarden gegenereerd worden. Hier zou ik nog zo'n 16Mbit p/s moeten kunnen halen en dat heb ik altijd heel acceptabel gevonden.

Het screenshot hierboven is van de eSpeedTest van 'n goed moment in de vorige week (wired) ... acceptabele resultaten toch?
Het screenshot hieronder is van de Ziggo speedtest van vanavond (wireless) ... ping en upload zijn acceptabel ... download echter bij lange na niet. (momenteel heb ik amper bandbreedte om dit te uploaden)

De geleverde modem/router zou adequate WiFi moeten bieden (en heeft dat ook lang gedaan), maar doet dat momenteel allerminst. Inderdaad biedt de ZyXel ook vier poorten voor bedrade verbindingen, maar alsnog 't hele huis met UTP's ontsieren is geen optie. Graag zou ik de ZyXel uitgewisseld zien met 'n 100% goed werkend identiek exemplaar. Zo'n Arcadyan (ExperiaBox) is draadloos (naar verluid) niet zo sterk als 'n ZyXel P-2812HNU-F1, dus dat is duidelijk geen 'one-for-one' uitwisseling. Bespaar me nu asjeblieft de routine van 'controleer 't kabeltje aan je ISRA-punt' want daar ben ik inmiddels al làng aan voorbij ...
icon

Beste antwoord door Michael 8 mei 2015, 09:45

@SubwayGnome,

Mooi verhaal! Erg duidelijk.

Wat vreemd dat de SIP-module niet doet wat het moet doen. Ikzelf zou in dat geval ook het oude modem terugplaatsen en een (wellicht beter werkende) wireless router plaatsen. Ik zou dan wel gaan voor een exemplaar die 5 Ghz ondersteunt. :)

Zodra je de WiFi-router geplaatst en geïnstalleerd hebt, wil je mij dan laten weten of en hoe deze functioneert? Daar ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Het terug te sturen modem zie ik tegemoet.

Michael
Bekijk reactie

23 reacties

Reputatie 8
Badge +9
Wifiproblemen kunnen diverse oorzaken hebben maar vaak is het wijzigen van het gebruikte wifikanaal al voldoende om zo'n probleem op te lossen.
Lees onderstaande topics eens voor meer info en tips.

Hoe druk is jouw WiFi omgeving?

Oplossen trage of wegvallende wifiverbinding.
Uiteraard bedankt voor 't meedenken Enterprise, maar de kanaalkeuze zal hier geen issue zijn. Omdat ik eerder zelf hierover ook twijfels had heb ik 'n paar weken geleden al 'n 'spectrum-test' gedaan. Nu gebruik ik kanaal 8 en heb hier aan beide zijden minstens één vrij kanaal, zodat de mogelijke interferentie daarmee van luttel belang is geworden.
Op één van de bedrade poorten heb ik inmiddels 'n tweede WiFi-router aangesloten (NetGear op kanaal 6) met uiteraard 'n andere IP-reeks voor dit sub-netwerkje (192.168.10.x). Dit NetGear netwerkje heeft veelal nog 'n prima internet-verbinding wanneer de ZyXel WiFi-router geen connectie meer zegt te hebben. Hiertoe staan er nu twee laptops op de keukentafel, elk op 'n eigen WiFi-router, zodat we dit met stelligheid kunnen detecteren ... De door jou gegeven links had ik overigens al gecontroleerd.
Bovendien is er helemaal niets mis met de signaalsterkte van WiFi ... beide routers geven 'n uitstekend signaal. Alleen de doorvoersnelheid (en dan met name die van de download) laat sterk te wensen over.
Op dit tijdelijke subnetwerkje merk ik overigens ook wel, dat de doorvoer-snelheden van de VDSL verbinding zich nogal wispelturig gedragen en nu meestal ver onder de maat zijn. Soms heb ik zelfs 'n time-out wanneer ik 'n speedtest probeer te draaien ... en da's niet best, toch?
Goedemorgen allemaal ...
Vanochtend nog even 'n testje gedaan omdat nu m'n favoriete radio-stream ook volledig wegviel.
Per draadloze verbinding op 't Netgear subnetwerkje (DV10) (aangesloten op poort 1 van de ZyXel router) krijg ik de volgende resultaten:

Er is in elk geval verbinding ... niet best, maar toch ...

Wanneer ik echter omschakel naar de draadloze verbinding met de ZyXel router (Closed_Circuit) is er geen internetverbinding (beperkt) en krijg ik 't volgende gepresenteerd wanneer ik de Ziggo speedtest draai:

Veel duidelijker zal 't dus waarschijnlijk niet worden ...
a] de WiFi functionaliteit van de ZyXel router werkt niet naar behoren.
b] de VDSL verbinding (30/3) presteert ondermaats qua download.
Graag zou ik voor beide issues rap 'n oplossing, want 't begint me nu zoetjesaan behoorlijk te irriteren.

Wanneer ik even later weer verbinding zoek met de ZyXel router duurt dit veel langer dan normaal en krijg ik 'n voor mij nieuw icoon te zien ... Uiteraard kan ik dit nu met jullie delen omdat ik die tweede router heb ...

Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

Vervelend dat de WiFi niet goed lijkt te werken.

Allereerst lijkt te VDSL-verbinding zelf prima te functioneren, dit is te zien aan het screenshot die je meestuurt van de webinterface van het exemplaar (32000/3077kb/s). Je zou aan de hand daarvan met 3,2 MB/s moet kunnen downloaden. Draadloos zal dit, zoals je zelf al aangeeft, minder zijn omdat de data niet door een afgesloten kabel gaat maar wordt getransporteerd over radiogolven. De goede werking van WiFi kan ik niet garanderen, mede omdat dit een van de locatie afhankelijke dienst betreft. Maar, je geeft aan dat een andere router een stuk beter werkt dan de WiFi-functie die het ZyXEL modem heeft. Ik wil best proberen deze te vervangen voor een nieuw exemplaar, alleen kan ik niet garanderen dat dit de problemen wegneemt om eerder genoemde feiten.

Indien je wilt dat ik dit voor jou in gang zet, dan zie ik graag jouw reactie tegemoet. Ik zal er dan voor zorgen dat het exemplaar wordt vervangen door een nieuwe, om uit te sluiten dat het apparaat die je hebt, doet wat het moet doen (of niet).

Michael
Zo'n download zou heel mooi zijn, Michael ... ik kan je echter vertellen, dat me dat hier (ook bedraad) nog nooit gelukt is. Wanneer 'n vervangende ZyXEL P-2812-HNU-F1 vertrouwenswekkende resultaten gaat geven (en daar hoop ik dan maar op), lijkt me 't disfunctioneren van de huidige modem/router bewezen. Blijft nog de vraag in hoeverre dat dan toch te maken heeft gehad met de uitrol van de .b6 firmware in verband met 't huidige Vectoring VSDL. We hebben voorheen bijna twee jaar probleemloos van ons DSL kunnen genieten ...
Dus ja, wanneer je me 'n 'one-for-one replacement' kunt bieden voor m'n huidige apparaat dan maak ik graag gebruik van je aanbod, Michael. Na installatie zal ik dan hier de voorlopige nieuwe resultaten ervan posten.
Heb inmiddels in dit forum heel veel kunnen lezen over 'Fiber to the Curb', straatkasten, buitenringen, 'Vectoring' en 'Pair Bonding'. Begrijp daaruit, dat de Arcadyan (a.k.a. Experiabox v8) deze nieuwe technieken beter ondersteund dan de ZyXEL P-2812HNU-F1 ... en aangezien ik de beschikbaarheid van 'n (op z'n minst) redelijke verbinding in dit kader 't belangrijkst vind, zou ik uitwisseling met 'n Arcadyan modem/router niet meer afslaan. Wel zou 't dan prettig zijn om 'Pair Bonding' op mijn verbinding toegepast te zien worden (vanaf m'n IS/RA las heb ik de beschikking over twéé aderparen). Wellicht kan ik dan voor 't eerst echt genieten van de maximale bandbreedte. Het huidige ZyXEL modem geeft aan, dat de DSL-lijn slechts 500m lang is, dus mèt 'Vectoring' èn 'Pair Bonding' (èn 'n goed werkend modem) moet die contractuele download nu toch eindelijk mogelijk zijn?
Ik weet, dat bovenstaande screenshots ook al 32000/3077 kbps aangaven, maar aan de gebruikerskant van de ZyXEL heb ik 'n dergelijke download-snelheid echt nog nooit meegemaakt ... ook niet met 'n bekabelde verbinding op Port1 ...
Hierbij resultaten van 'n OOKLA speedtest via m'n reserve wireless router DV10 (vanmiddag 13u45) ...

terwijl de ZyXEL router ('Closed_Circuit') aangaf geen internet-verbinding te hebben ...

Dus ... kom maar op met dat vervangende modem ... :)

[quote]Je zou aan de hand daarvan met 3,2 MB/s moet kunnen downloaden[unquote]
Van 32000kbitps naar 3,2Mbyteps is 'n beetje kort door de bocht, vermoed ik ... De gevonden waarde van 32000kbit komt overeen met 32000/1024 maakt 31,25Mbit ... dàt dan weer delen door acht (aantal bits in één byte) maakt 31,25/8, maakt 3,906MByte. Theoretisch zou dus 'n download van 3,9MBps (bedraad) mogelijk moeten zijn ... dat scheelt zo'n 0,7MBps (dat is 'n kleine 18% verschil met hierboven).
Reputatie 8
Badge +9
Telfort levert geen pair bonding...

Feit blijft dat er tot aan de modem een snelheid wordt geleverd van 32/3 en het dus mis lijkt te gaan op je eigen netwerk of de LAN-poort die je gebruikt.
Al eens van poort gewisseld..?
Ik had op dit forum al eens gelezen, dat poorten 3 en 4 voor TV gebruikt werden en dus beter niet als netwerk-poort gebruikt moesten worden. Mijn huidige (reserve) wireless-router zit op poort 1 en de lange Cat5 kabel (die ik af-en-toe ter referentie aan m'n laptop knoop) zit op poort 2 ... dit zou dus geen probleem mogen geven.
Feit is echter wel, dat de ZyXEL wireless router 'niet thuis' geeft, terwijl er via m'n Netgear wireless router (op poort 1 van de ZyXEL) gewoon wèl internet-verbinding blijkt te zijn. De doorgaans betrouwbare ZyXEL modem/router blijkt gewoon defect ...

Wanneer ik dan nu met 'n lange Cat5 aan m'n laptop nog eens 'n speedtest doe ...

Huh? Schiet mij maar lek ... zit ik al weken te verkondigen, dat ik zo'n slechte verbinding heb ... krijg ik nu opeens de volle mep! Grrr! Wanneer ik nu (in plaats van de laptop) de Netgear router aansluit, die nààst m'n laptop op tafel leg en dan via wederom 'n speedtest doe krijg ik echter verrassend belabberde resultaten ...

Da's maar de helft van wat er bedraad mogelijk was, terwijl de 54mbps router pal nààst de laptop ligt!
Ik schrik nu toch wel van de enorme invloed, die 't wireless-gebeuren op de download heeft ... tsjonge!
Dit wetende, denk ik dat ik m'n wireless router voor 't beste resultaat maar onder de keukentafel plak.
Reputatie 8
Badge +9

Da's maar de helft van wat er bedraad mogelijk was, terwijl de 54mbps router pal nààst de laptop ligt!

Je Netgear is blijkbaar een wat oudere router die maximaal de IEEE 802.11B standaard ondersteund, met een maximum bruto doorvoersnelheid van 54 Mbps.

Hieronder een korte uitleg over wat dit in de praktijk betekent.

Bruto of netto throughput?
De datadoorvoersnelheid kan op twee manieren worden weergegeven. Fabrikanten gebruiken meestal de hogere bruto throughput. Dit is een half-duplex waarde, wat wil zeggen dat ze maar de snelheid in één richting meten (zoals bij een portofoon; men kan dan niet beide tegelijk praten).

De netto throughput is echter nuttiger. Dit is de waarde van een realistische tweeweg-verbinding. Met full-duplex communicatie wordt dus bedoeld dat men een verbinding tot stand kan brengen waarbij er tegelijk informatie wordt uitgewisseld in de twee richtingen, zoals bij wifi. Dus van zender naar ontvanger en vice versa (dus gelijtijdig info uploaden & downloaden).

Daarnaast heeft WiFi flink wat overhead vanwege de manier waarop WiFi zelf werkt.
Een aanzienlijk percentage van de data die moet worden verwerkt is niet de feitelijke data die je wilt verzenden.
In plaats daarvan is het data met betrekking tot het onderhoud van de verbinding zelf.

Daarnaast is er veel apparatuur die zelfde frequentieband van 2,4 Ghz gebruikt en dus kunnen storen op jouw verbinding.
Denk hierbij aan draadloze telefoons, magnetrons, babyfoons, draadloze koptelefoons, muizen en moederborden etc.
Dat je dan uiteindelijk 15 Mbps overhoud is reëel.
Reputatie 8
Badge +9
Btw... wat de ethernetpoorten 3 en 4 van de ZyXEL betreft, als je geen iTV abonnement hebt zouden deze gewoon ingesteld moeten staan op het VLAN voor internet.
Als je een laptop aan poort 3 of 4 hangt en je hebt een internetverbinding dan kan je ze als volwaardige internet of netwerk LAN-poorten gebruiken.
Als het iTV VLAN op deze poorten geconfigureerd staat heb je namelijk ten ene male géén internetverbinding.
Enterprise ... bedankt voor deze verhelderende woorden.
In de tijd van '9600baud' (lang geleden) heb ik 't één-en-ander geleerd over half-duplex en full-duplex, maar dat is blijkbaar niet zo best blijven hangen ... Het is dus nu zaak gebruik te maken van 'n protocol, dat 'n netto doorvoer heeft dat m'n DSL abo overstijgt. Heel verhelderend dit, bedankt man. ;)

Hoewel de ZyXEL router ingesteld staat/stond op gebruik van 802.11b/g/n (max netto 120Mbps), worden/werden hier met 11g vergelijkbare netto snelheden gemeten. Ben benieuwd of dat 'replacement' apparaat de te verwachten stabiliteits- en snelheids-verbetering gaat brengen ...
Reputatie 8
Badge +9
Graag gedaan... ;)

Het is dus nu zaak gebruik te maken van 'n protocol, dat 'n netto doorvoer heeft dat m'n DSL abo overstijgt.

Zo'n beetje ieder wireless (netwerk)apparaat (modems, routers, extenders) is tegenwoordig geschikt voor het 11n-protocol, dus met max. 120 Mbps (netto) overstijg je de snelheid van je abonnement (30 Mbps) ruim... ;)

Hoewel de ZyXEL router ingesteld staat/stond op gebruik van 802.11b/g/n (max netto 120Mbps), worden/werden hier met 11g vergelijkbare netto snelheden gemeten.

Dat verbaast me aangezien een 11g apparaat hiertoe fysiek niet in staat is.
Heb je deze netto snelheden gemeten met devices (ingelogd op de wifi van de ZyXEL) die wél 11n aan boord hebben zoals een tablet of smartphone..?

Ben benieuwd of dat 'replacement' apparaat de te verwachten stabiliteits- en snelheids-verbetering gaat brengen ...

Je zal dan naar verwachting de Experiabox V8 (Arcadyan VGV7519) ontvangen
Deze doet in mijn ervaring niet onder voor de ZyXEL maar lokale omstandigheden zijn nou eenmaal niet vergelijkbaar.
Dat verbaast me aangezien een 11g apparaat hiertoe fysiek niet in staat is.
Deze opmerking begreep ik niet.
Ik sprak van de ZyXEL modem/router, die wel degelijk 802.11b/g/n aan boord heeft.

De ontvangende partij is 'n recente Toshiba laptop, die 802.11n zegt te ondersteunen.

Maar goed ... ik hoop maar, dat Telfort snel 'n vervangend apparaat kan afsturen.
En euh ... Enterprise bedankt voor de verlichtende info ... nooit te oud om te leren :8
Reputatie 8
Badge +9

Deze opmerking begreep ik niet.
Ik sprak van de ZyXEL modem/router, die wel degelijk 802.11b/g/n aan boord heeft.

My bad... ik heb je blijkbaar verkeerd begrepen.
De zinsnede '...worden/werden hier met 11g vergelijkbare netto snelheden gemeten' legde ik uit als zijnde gemeten met een 11g device (max. 25 Mbps) aan de 120 Mbps van de ZyXEL.

Een vervangend apparaat zal mijns inziens geen verbetering laten zien omdat je vaste verbinding naar verwachting presteert (32/3) en de wifi van de Experiabox zeker niet beter is dan die van de ZyXEL.
Maar als Telfort genegen is om je een nieuwe modem te sturen zou ik die ook aanpakken hoor... 😉
Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

Ik heb je een nieuw exemplaar toegezonden, ik ga ervan uit dat het pakketje deze week nog bij je wordt afgeleverd. Zou je het huidige exemplaar na ontvangst willen retourneren naar het onderstaande adres? Ik ben erg benieuwd naar jouw bevindingen na installeren van het nieuwe modem. :)

BNS Data Logistics
O.v.v. retournummer [klantnummer]
Antwoordnummer 42
4100 VP Vianen

Michael
Ik heb je een nieuw exemplaar toegezonden
Alvast bedankt, Michael.
Uiteraard ben ik zelf ook razend nieuwsgierig naar met name de WiFi performance van de vervanger. Ik heb de laatste tijd regelmatig screenshots gemaakt van speedtests, zodat ik goed vergelijkingsmateriaal heb. Wat mij echter gisteren pas opviel is de rate, die in de ZyXEL configuratie achter WLAN vermeld staat.
Dat is hier 144Kbps terwijl dat voor 802.11n toch 300Kbps zou moeten zijn?

Evengoed zou ook bij 144Kbps (bruto) de netto doorvoer voldoende moeten zijn ...
Wanneer de nieuw te installeren modem/router enige tijd met 'top-notch' resultaten in bedrijf is geweest kan ik inderdaad afscheid nemen van m'n huidige modem/router en zal 'm naar genoemd adres laten verschepen. Ondertussen zal ik hier enige malen verslag doen van m'n bevindingen.
Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

802.11n kán op 300Mbps werken. Om dit te bereiken dien je de netwerkarchitectuur op elkaar af te stemmen. Doorgaans wordt er een lagere snelheid weergegeven omdat dit dus niet geval is. Hoe dan ook is 144 Mbps meer dan voldoende voor een 30Mbps verbinding. :)

Meer informatie over het volledig benutten van het 802.11n protocol vind je hier. Ik kon in het Nederlands helaas geen goede instructies vinden.

Michael
Dankjewel Michael. Standaard staat er in de config 'n bandbreedte van 20MHz vermeld en dat is natuurlijk zeker wenselijk wanneer je in 'n qua WiFi-gebruik dichtbevolkt gebied woont. In mijn geval is 't redelijk rustig en kan ik met m'n huidige kanaal 5 de bandbreedte best naar 40MHz opschroeven (heb aan beide zijden 'n rustige zone). Zal dit vanmiddag eens uitproberen.
Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

Goede zaak inderdaad, ik ben benieuwd of het na het opschroeven alsnog goed werkt. :)

Michael
Yep ... modem ontvangen ... en uitgewisseld (inclusief netstroom-adapter).
Voorlopige resultaten zijn bemoedigend, zoals ik al verwachtte.
Onderstaand de speedtest in 'Wired' situatie ...

En de speedtest in 'Wireless' situatie ... 'n half uur na installatie.

Bemoedigend ... zeker wanneer je vergelijkt met vorige week ...

Natuurlijk is WiFi communicatie nogal grillig, maar de 'performance' van vorige week was echt bedroevend. Alle tests zijn trouwens gedaan met 'n bandbreedte van 20MHz, dus met 'n maximum bruto doorvoer van 144mbps. Channel bonding had hier niet 't beoogde effect, want de snelheden bleven (in de huidige opzet) onveranderd. Draadloos meer dan 20mbps halen vind ik heel tevredenstellend. In de komende weken zal ik bovendien de hier opgedane kennis loslaten op mijn huidige wifi-opzet. Mogelijk wordt 't daarmee nog beter. Het oude modem zal ik met 'n poosje retourneren aan 't opgegeven adres.
Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

Het is altijd fijn als gegronde vermoedens worden bevestigd. Zo ook in dit geval! Ik ga ervan uit dat het probleem hiermee is verholpen.
Mocht je nog vragen hebben dan zie ik je reactie graag!

Michael
Yup ... daaar is 'ie weer!
Het in allerijl geinstalleerde Zyxel modem beloofde inderdaad 'n behoorlijke verbetering qua WiFi performance en dat bleek inderdaad 't geval. De VOIP-gegevens waren weliswaar nog niet weer ingevuld, maar heb alle kabeltjes overgezet op 't nieuwe modem en ging er vanuit, dat de benodigde settings 'overnight' wel ingevuld zouden worden. Door omstandigheden heb ik daarna niet zoveel aandacht voor 't modem gehad.
Toen ik vanavond 't oude modem verzendklaar wilde maken realiseerde ik me, dat 't de laatste tijd qua telefoon wel erg rustig was geweest. Toch maar weer even in de modem-configuratie gekeken en ja hoor ... de voor SIP benodigde gegevens waren netjes en kloppend ingevuld. Onder 'Phone State' in 'VOIP Status' was echter te zien, dat voor beide telefoon-aansluitingen aangegeven werd dat ze 'NotPluggedIn' zouden zijn. Vreemd, want op 't modem brandde 't corresponderende lampje wèl ... Een poging tot 'Ring Test' op 'Phone1' gaf geen resultaat. Hetzelfde ook geprobeerd via de 'Phone2' aansluiting, maar ook die opzet weigerde de telefoon te laten overgaan. Getverrr ... wat te doen?
Zoals gezegd had ik 't oude modem nog liggen en heb ik vervolgens deze weer teruggezet op z'n oude plekje (inderdaad, met z'n eigen voedingsadapter). Na 'n paar minuten heb ik 't bovenstaande nog eens uitgevoerd en ja hoor ... de telefoon doet 't weer. Met m'n mobiel mezelf ook even gebeld en dat werkte ook prima. Voor 'Phone1' wordt nu 'N/A' als status aangegeven ...

De plannen voor terugsturen van 'n modem zijn derhalve gewijzigd ... niet 't oude apparaat, maar 't nieuwe modem zal ik terugsturen. Ik was echt content met de door Michael geboden oplossing, maar dan moet ook de telefoon (blijven) werken ...
Om de WiFi-trammelant (waar 't allemaal om begon) fatsoenlijk aan te pakken zal ik waarschijnlijk toch 'n kabel moeten leggen naar 'n in de woonkamer te plaatsen (extra) wireless router ... het is even niet anders ... helaas. Telfort kan de modem met de defecte SIP module nu spoedig tegemoet zien.
Reputatie 8
Badge +2
@SubwayGnome,

Mooi verhaal! Erg duidelijk.

Wat vreemd dat de SIP-module niet doet wat het moet doen. Ikzelf zou in dat geval ook het oude modem terugplaatsen en een (wellicht beter werkende) wireless router plaatsen. Ik zou dan wel gaan voor een exemplaar die 5 Ghz ondersteunt. :)

Zodra je de WiFi-router geplaatst en geïnstalleerd hebt, wil je mij dan laten weten of en hoe deze functioneert? Daar ben ik erg benieuwd naar namelijk.

Het terug te sturen modem zie ik tegemoet.

Michael

Reageer