beantwoord

Zyxel P-2812HNU-F1 met FW V3.11(TUE.5)-2_20130819 loopback probleem.

• 1 november 2013
  • 10 reacties
  • 3821 keer bekeken

Badge
Hoi allemaal,
Heb nu al een tijdje Telfort, alles werkt tot nu nog perfect aangezien ik 8 apparaten op de zyxel heb draaien, draadloos en bekabeld, alleen ik heb al een tijdje ook de synology nas waarbij ik hierop 4 websites heb draaien, ik heb hier op de forum al een aantal berichten gelezen over het feit dat je je website niet meer kan benaderen via het web-adres in je thuisnetwerk wel erbuiten maar dus niet in je lan verbinding wel als je je zyxel telkens opnieuw opstart. Wat ik dus steeds doe maar werkt voor een paar uur en dan knalt hij eruit. Dus ervaar dit probleem dus ook al voor een tijdje.
Ik heb tot nu toe geen oplossing gevonden, ook niet op de forum...dus mij vraag is dus eigenlijk ,is er eigenlijk wel een oplossing voor, want ik baal als een stekker :mad: want ik maak gebruik van een plugin (widget) in mijn websites die alleen werkt op webadres en niet met interne ip....
Ik heb al vanalles geprobeerd maar geen resultaat......

Mijn zyxel info:
Zyxel P-2812HNU-F1
FW - V3.11(TUE.5)-2_20130819
icon

Beste antwoord door Henk - Telfort 29 november 2013, 15:08

@Peetje,

Mijn excuus dat hier niet eerder een reactie op gekomen is van mij. Ervaar je nog steeds dezelfde loopback-problemen?

Henk
Bekijk reactie

10 reacties

Badge +1
Hoi Peetje,

welkom bij de club.
Er is inderdaad nog steeds geen 'goede' oplossing voor dit probleem... :mad:

Bij treedt het pas na ongeveer 2 dagen op, dus valt nog te doen door steeds het modem even uit en aan te zetten...

Hoop dat het met een nieuwe SW versie opgelost is...
Badge
Hoi Pruygje,

Oke bedankt voor uw reactie, hopelijk worden ze daar bij die ict bij telfort eens wakker, want ik heb gemerkt dat vele telfort gebruikers er last van hebben.
Tewijl het eerst wel gewerkt heeft met een oudere firmware.
Maar goed, ik blijf hem maar een reboot geven en zien wel of ze er wat aan willen doen.

Gr.
Peetje

Reputatie 4
Badge +3
@Peetje,

Mijn excuus dat hier niet eerder een reactie op gekomen is van mij. Ervaar je nog steeds dezelfde loopback-problemen?

Henk
Badge +1
@ Henk, ik wel iig... 😞
Badge
@Peetje,

Henk

@Henk

Excuus aanvaard...lol...nee maar ik heb nog steeds dat probleem, moet om de paar dagen de modem/router rebooten. Zodat ik mijn website kan benaderen op mijn NAS met een webadres inplaats met een interne ip adres, dan zou je zeggen dan maar met een ip , maar ik heb op mijn website 2 plugins geinstalleerd die alleen werken met een webadres en niet met een interne ip vanwege het benaderen van de database. Dus als hij eruit knalt dan kan ik mijn website alleen benaderen met een interne ip maar dan werken mijn plugins niet meer....zodoende.

Gr.
Peter
Badge
Ook ik heb onlangs een Synology NAS in gebruik genomen en een aantal poorten (o.a. HTTPS, IMAPS en SMTPS) geforward naar mijn NAS met (uiteraard) een vast IP-adres. Kennelijk is het probleem nog steeds niet verholpen in firmware v3.11(TUE.5)-2_20130819 aangezien ook bij mij na enkele uren of soms dagen de poorten "naar binnen toe lijken dicht te klappen". Een duidelijk NAT loopback probleem. Mijn eigen webmail is dan niet meer vanaf mijn LAN maar wel vanaf het WAN te benaderen. Een herstart van de ZyXEL P-2812HNU-F1 doet weer even wonderen.

Hoe en wanneer gaat Telfort dit nu eindelijk eens oplossen?
Badge +1
Ik heb/had dat probleem ook, maar heb het ondervangen door over te stappen naar een Experiabox V8 (die het prima doet).

an sich hoeft Telfort dit niet op te lossen, aangezien zij geen ondersteuning (hoeven te) bieden op zakelijke systemen, maar ik het zou het wel schappelijk vinden als ze uit coulance mensen met dit probleem een vervangende Experiabox zouden sturen.
Reputatie 8
Badge +16
ik het zou het wel schappelijk vinden als ze uit coulance mensen met dit probleem een vervangende Experiabox zouden sturen.

... of gewoon het probleem zouden oplossen.. het lijkt immers gewoon een bug in de firmware.

Telfort hoeft inderdaad geen support te leveren op allerlei specifieke klantenconfiguraties. Maar de geleverde apparatuur moet wel bruikbaar zijn en geen rare bugs bevatten.
Badge
Ik heb/had dat probleem ook, maar heb het ondervangen door over te stappen naar een Experiabox V8 (die het prima doet).

an sich hoeft Telfort dit niet op te lossen, aangezien zij geen ondersteuning (hoeven te) bieden op zakelijke systemen, maar ik het zou het wel schappelijk vinden als ze uit coulance mensen met dit probleem een vervangende Experiabox zouden sturen.

Franzski, ik hoef geen Experiabox. Bovendien er is niets zakelijks aan mijn Synology NAS; ik zet deze geheel voor privé-gebruik in. Wie wil er nu niet een eigen domein, e-mailserver, filserver, enz.

Telfort moet gewoon zorgen dat de firmware van de router volledig werkt. Ze hebben er ook zelf voor gekozen om "hun eigen sausje" er overheen te draperen, met alle gevolgen van dien. Als je dit dan doet dan schept het ook de verplichting om fatsoenlijk te ontwerpen, bouwen en testen. Tot nu toe heb ik ook nog nooit releasenotes gezien bij de versies van de firmware die Telfort heeft uitgebracht; da's wel gangbaar om te doen.

Bovendien zijn er nog een aantal dingen die niet goed functioneren:

Zo is het niet mogelijk om het self signed certificate van ZyXEL te vervangen met een ander certificaat. Er verschijnt de foutmelding "Error: WebSrvPath file is a invalid file format", terwijl het een geldig certificaat is.

Daarnaast is het niet mogelijk om DNS Server 1 te veranderen. Na het opslaan komt het eigen IP-adres van de ZyXEL P-2812HNU-F1 weer terug. Dit is normaliter in fabrieksfirmware van andere ZyXEL routers wel aan te passen.

By the way, de workaround voor het NAT Loopback probleeem is overigens om een eigen DNS-server te draaien. Dat kan gelukkig op een Synology NAS. Door de eigen domeinnaam hierin op te nemen en de DNS-server in de ZyXEL bekend te maken gaat het ook. Zou niet nodig hoeven zijn als de ZyXEL goed werkt.

Don't get me wrong, ik ben zeer pro-ZyXEL; ze maken goede producten. Ik ben ook pro-Telfort. Alleen jammer dat Telfort er met de firmware een beetje een potje van heeft gemaakt. Dat was niet nodig geweest en kan volgens mij met enige inspanning prima worden verholpen...
Badge
Excuses, was voor Pruygje bedoeld en niet voor Franzki.

Reageer