Zyxel P-2812HNU-F1 instellen voor bridged internet en IPTV

• 26 juni 2015
  • 5 reacties
  • 1242 keer bekeken

Hoi,

De Zyxel P-2812HNU-F1 die hier het internet en IPTV regelt (in default setup) heeft een beetje moeite met mijn uitgaande VPN; hij loopt vol en ik moet 'm regelmatig herstarten. Daarnaast is het wireless bereik matig en om die reden heb ik al een tijdje een D-Link DIR868L staan. Het VPN issue lost daarmee echter niet op, want de Zyxel zorgt nog steeds voor NAT/routing.

Ik heb inmiddels diverse keren gelezen dat wanneer je de Zyxel in bridged mode zet, IPTV niet meer werkt. Logisch wanneer je geen aanvullende maatregelen neemt. Mijn idee om dat af te vangen is echter als volgt:
- Zyxel in bridged mode
- Managed switch erachter die VLAN's splitst naar twee fysiek gescheiden poorten
- Eén poort gelijk door naar de IPTV ontvanger
- Eén poort op de WAN aansluiting van de D-Link

Drie dingen die mij dan nog niet duidelijk zijn:
- Hoe stel ik exact de Zyxel in? Ik zie 6 entries bij 'Broadband', waarbij ik zie dat IPTV op VLAN ID 4 zit. Is het dan alleen een kwestie van entry 3: ADSL van Routed naar Bridge aanpassen? (klinkt te gemakkelijk)
- Ik heb gelezen dat internet VLAN 34 heeft; klopt dat?
- Ik neem aan dat alle verkeer dan tagged uit één poort uit de Zyxel komt en ik VLAN 34 voor internet en VLAN 4 voor IPTV eruit moet filteren; of maak ik hier een denkfout?

Graag jullie hulp! Thanks alvast 🙂

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

5 reacties

Nogmaals aandacht voor bovenstaande vraag? 🙂 thanks!
Heb je hier ooit nog antwoord op gekregen?

Als ik mijn VDSL naar bridge zet is er geen internet meer en geen IPTV.. (alleen DSL brand..)
Reputatie 8
Badge +19

Als ik mijn VDSL naar bridge zet is er geen internet meer en geen IPTV.. (alleen DSL brand..)

Logisch, je stuurt in bridge beiden door naar een achterliggend apparaat...

Logisch, je stuurt in bridge beiden door naar een achterliggend apparaat...

is dat zo?

volgens staat VDSL en VDSL_IPTV op een ander vlan, voip maakt mij niet zo veel uit...
Als ik alleen VDSL in bridge zet zou VDSL_IPTV niet moeten veranderen?
Reputatie 8
Badge +19
Sinds firmwareversie V3.11TUE8 termineert het iTV-VLAN in de modem (Routed Mode) en krijgt de TV-ontvanger een eigen lokaal IP-adres...