Zyxel P-2812HNU-F1 in combinatie met Linksys E2000

• 22 augustus 2012
  • 8 reacties
  • 2722 keer bekeken

Badge
Hallo, sinds gisteren heb ik het Telfort Internet & TV pakket, nu heb ik alleen een probleem, op mijn huidige vaste netwerk heb ik een Linksys E2000 router aangesloten staan (deze staat in de meterkast) met vaste UTP kabels van de diverse PC's, de nieuwe Zyxel P-2812 staat naast de tv en bij de telefoon aansluiting, hier ligt ook een UTP kabel van en naar de meterkast (naar de Linksys) van het vorige modem van Ziggo (geen router), zodra ik de Zyxel en Linksys met elkaar in verbinding stel, dan heb ik geen internet via LAN en zeker niet draadloos, de monteur van Telfort is 1 uur bezig geweest, maar kreeg hem niet aan de praat, hij heeft met de helpdesk gesproken en die sturen een nieuwe router/modem toe en moet ik zelf aanpassingen aanbrengen in de Zyxel router, dan doen zij niet (iets met garantie), volgens hem geen aanpassingen in de Linksys.

Nu heb ik in een van de vorige items hier op het forum gelezen dat je de DHCP server in de Linksys uit moet zetten en de LAN aansluiting van de Linksys met een LAN aansluiting van de Zyxel, klopt dit? of is er een andere manier of instelling.

De UTP kabels die naar de Linksys lopen zijn te kort om doorgetrokken te worden naar de Zyxel.

Zelf zie ik het liefs dat de Linksys de hoofdrouter blijft, maar als het niet anders kan.

Alvast bedankt voor een antwoord of idee.

PS; Op dit moment van schrijven ligt er een UTP kabel van ruim 12 mtr dwars door de woonkamer naar mijn pc voor internet, volgens de Telfort site zou ik 27MB moeten halen, maar via speedtest haal ik 20MB.

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

8 reacties

Badge
Standaard staat in het Zyxel modem DHCP aan. In je netwerkwerk moet minimaal 1 DHCP server hebben, anders moet je fixed ip adressen gebruiken. Je zou kunnen proberen om DHCP in modem uit te zetten. Je router/switch moet dan wel vast ip adres hebben aan primaire kant. Tevens moet DHCP range in range modem vallen. ( 198.162.1.xxx) Modem heeft standaard 192.168.1.254
Reputatie 8
Badge +10
Je moet de DHCP-server in de ZyXEL uitschakelen en niet in de Linksys.
Daarmee schakel je de routerfunctie van de ZyXEL uit en wordt de Linksys de router.

Probleem is echter wel dat je telefonie dan niet meer werkt en je IPtv (LAN-poort 4 van de ZyXEL is een VPN) waarschijnlijk ook niet.
Volgens mij gaat dit alleen maar werken met de ZyXEL dus gooi die Linksys router er maar tussenuit.
Badge
Bedankt voor jullie reactie.

@Enterprise, Telefonie gebruik ik toch niet, dus dat maakt niet uit, tv nog niet uitgeprobeerd, de Linksys router er tussen uit gooien is een probleem, want mijn vaste LAN netwerk loopt via mij Linksys (in de meterkast) en de bedrading is te kost om door te trekken naar mijn Zyxel modem (wordt dan trouwens een zooitje in de woonkamer.

Op een of andere manier kom ik niet meer ingelogd in geen van beide routers, krijg wel het inlog scherm van Zyxel, maar wat ik ook probeer ik kom niet meer verder. reset misschien een optie??
Badge +1
Ik heb een dergelijke configuratie met Zyxel en Sitecom alsvolgt:
1 De Zyxel laten zoals hij is.
2 Sitecom ingesteld als Access Point, adres 192.168.1.253, DHCP uit en ethernet kabel van Zyxel LAN naar Sitecom LAN.
Werkt perfect. 
Reputatie 8
Badge +10

Op een of andere manier kom ik niet meer ingelogd in geen van beide routers, krijg wel het inlog scherm van Zyxel, maar wat ik ook probeer ik kom niet meer verder. reset misschien een optie??

Standaard gebruikersnaam en wachtwoord voor de modem zijn admin en 1234 dacht ik.
Resetten als je er niet meer inkomt door de resetbutton in te drukken totdat de modem opnieuw opstart.
DHCP uitschakelen en de modem in Brigde zetten maakt van de Linksys dan wel de router maar daarmee gaat je IPtv niet werken.

Voor zover mij bekend kan alleen de ZyXEL modem gebruikt worden voor IPtv  i.v.m. de specifieke firmware die door Telfort geschikt is gemaakt voor IPtv.
De volgende opstelling zou je kunnen overwegen.
Het IS/RA punt zit nu te ver weg van de meterkast, dus probeer het eens met een langere telefoonkabel, zodat je de ZyXEL in de meterkast kan zetten en ook als router kan gebruiken, de ZyXEL is een prima router.
Niet de meest ideale oplossing i.v.m. de lengte van de kabel maar je kan dan wel testen of alles naar behoren werkt.

Sluit de IPtv-LANkabel aan op LAN-Poort 4 van de ZyXEL en verbind deze met de mediabox.

P.S. als er iemand meeleest die wel een mogelijkheid kent om de ZyXEL te bridgen naar een Linksys waarbij IPtv wél werkt, dan zien we hier graag die oplossing...
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb een dergelijke configuratie met Zyxel en Sitecom alsvolgt:
1 De Zyxel laten zoals hij is.
2 Sitecom ingesteld als Access Point, adres 192.168.1.253, DHCP uit en ethernet kabel van Zyxel LAN naar Sitecom LAN.
Werkt perfect. 

En werkt IPtv dan ook..?
Badge +1
@Enterprise,
IPtv moet dan werken omdat de Zyxel niet is gewijzigd.
Reputatie 8
Badge +10
@Enterprise,
IPtv moet dan werken omdat de Zyxel niet is gewijzigd.

En daar heeft de vraagsteller dus helaas niks aan, want die wil de ZyXEl wél wijzigen naar Bridge.