Zyxel P-2812HNU-F1 brakke firmware: V3.11(TUE.5)-2_20130130

• 24 februari 2013
  • 117 reacties
  • 30942 keer bekeken

Na een remote firmware upgrade (V3.11(TUE.5)-2_20130130) van mijn Zyxel P-2812HNU-F1 is het een groot drama met mijn verbinding. Het probleem begon met het niet bereikbaar zijn van mijn mail- en webserver vanuit het interne netwerk. NAT loopback werkt een aantal uren goed, daarna is geen enkele server meer bereikbaar. Vanaf het web (bijvoorbeeld via 3G) gaat het prima, dus de servers en NAT werken gewoon. Er zijn meerdere gevallen te vinden die hiervan melding maken. Zie ook: https://forum.telfort.nl/zyxel-firmware-280/p-2812hnu-f1-redirect-nat-port-naar-intern-server-gaat-mis-31453/

Een bijkomend probleem is dat alle bekabelde verbindingen snelheidsproblemen geven na de laatste firmware upgrade. Servers zijn niet meer bereikbaar en de internetverbinding haalt na een dag nog maar een snelheid van 4Kb/s met extreem veel packet loss. Een reboot van het modem lost beide problemen tijdelijk op, maar na een dag is het weer raak.

Al deze problemen deden zich niet voor voor de upgrade naar de 20130130 versie van de firmware. Op geen enkele manier lijkt het mogelijk om hier een reactie op te krijgen. Zyxel reageert uberhaupt niet op email, en bij Telfort krijg ik te horen dat een downgrade niet mogelijk is. Eeuwig zonde dat een dergelijk modem door 1 brakke firmware volledig waardeloos wordt. Waarom wordt er geen mogelijkheid geboden om remote firmware upgrades (desnoods tijdelijk) uit te schakelen en handmatig te downgraden naar een werkende versie?

117 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Wat je het beste kan doen is een volledige reset naar fabrieksinstellingen (achterzijde modem paperclip voor 30 seconde in het gaatje naast de power)
Vervolgens je instellingen weer handmatig invoeren. Het blijkt namelijk dat firmware updates soms conflicteren met aangebrachte wijzigingen.
Dat heb ik al 3x gedaan en dat heeft geen enkele zin. Na een halve dag is het weer ellende.
Zie net dat het topic op de verkeerde plek staat. Hoort in Zyxel firmware.
Ook contact met Zyxel mocht niet baten, ze verwijzen doodleuk terug naar Telfort. Hierbij nogmaals het verzoek om een oude firmware terug te kunnen zetten in het modem of haast te maken met het oplossen van dit probleem dat in de laatste versies van de firmware geintroduceerd is. 
Reputatie 8
Badge +16
Allereerst klopt het dat Zyxel geen support geeft op de firmware. Telfort gebruikt een zelf ontwikkelde versie van de firmware en Telfort Development is dus verantwoordelijk voor het oplossen van eventuele bugs.

De kans op een rollback van de firmware is niet zo erg groot. Die zou dan voor alle gebruikers gelden en daarmee worden de meest recente bugfixes en nieuwe functionaliteiten teniet gedaan.

De enige oplossing die ik zie is zoveel mogelijk "lotgenoten" verzamelen in dit topic en duidelijk aangeven met welke apparatuur en instellingen het mis gaat. Want blijkbaar heeft er op dit moment maar een kleine groep gebruikers last van. En dan heeft het daardoor wellicht minder prioriteit bij Telfort.

En hoe duidelijker en concreter de probleemomschrijving wordt, des te eenvoudiger wordt het voor Telfort Development om het probleem te reproduceren, te analyseren en eventueel op te lossen.
Allereerst klopt het dat Zyxel geen support geeft op de firmware. Telfort gebruikt een zelf ontwikkelde versie van de firmware en Telfort Development is dus verantwoordelijk voor het oplossen van eventuele bugs.

De kans op een rollback van de firmware is niet zo erg groot. Die zou dan voor alle gebruikers gelden en daarmee worden de meest recente bugfixes en nieuwe functionaliteiten teniet gedaan.

Kan wel zijn, maar het is uitermate frustrerend dat een device dat prima werkte door een remote upgrade van het ene op het andere moment waardeloos is geworden. We hebben het hier over een bug in de firmware die er voor zorgt dat ik al meer dan 2 maanden geen fatsoenlijke verbinding meer heb. Daar zou ik als fabrikant van de harware en ISP behoorlijke de balen van hebben. Ook snap ik niet (lees: ik heb er geen begrip voor) dat er geen fall-back mogelijkheid is om individuele gevallen tijdelijk te (laten) voorzien van een oudere firmware als blijkt dat er in individuele gevallen dergelijke problemen optreden.

De enige oplossing die ik zie is zoveel mogelijk "lotgenoten" verzamelen in dit topic en duidelijk aangeven met welke apparatuur en instellingen het mis gaat. Want blijkbaar heeft er op dit moment maar een kleine groep gebruikers last van. En dan heeft het daardoor wellicht minder prioriteit bij Telfort.

En hoe duidelijker en concreter de probleemomschrijving wordt, des te eenvoudiger wordt het voor Telfort Development om het probleem te reproduceren, te analyseren en eventueel op te lossen.

Ze hebben een uitgebreide omschrijving per mail ontvangen, ik heb het de support desk telefonisch toegelicht, mijn telefoonnummer, emailadres en IP zijn bekend. Als Telfort Development nog meer vragen heeft dan kunnen ze contact met me opnemen. Tot op heden blijft het echter al meer dan een maand muisstil...

Gelukkig bieden ze bij XS4ALL support en een werkend modem. Ik ben benieuwd wat sneller is, migratie of een bugfix.
Reputatie 8
Badge +16
[..] als blijkt dat er in individuele gevallen dergelijke problemen optreden.

Ik ken de details van je probleem niet, behalve hetgeen je in je startpost schrijft. Is het nu een probleem dat veel (alle?) gebruikers treft? Of alleen in individuele gevallen gebruikers die specifieke serverconfiguraties draaien.

Zelf draai ik V3.11(TUE.5)-2_20130130 en ik merk geen grote problemen. Maar ik heb geen servers draaien.

Ze hebben een uitgebreide omschrijving per mail ontvangen, ik heb het de support desk telefonisch toegelicht, [..] Tot op heden blijft het echter al meer dan een maand muisstil...

1e of 2e lijns-support is niet hetzelfde als Telfort Development. De vraag is dus of het inmiddels is opgepakt door Development.

Ik ben benieuwd wat sneller is, migratie of een bugfix.
Modem in bridge-mode zetten en er een eigen router achter hangen gaat nog sneller.
Reputatie 1
Badge
Ik ben bang dat ik ook problemen heb met de nieuwste firmware. Ik heb sinds ongeveer 6 weken problemen met de VPN van mijn werk. Ik verbind met een Cisco Systems VPN Client Version 5.0.07.0290 met een token-generator. De verbinding opzetten lukt prima, maar vervolgens kan ik bij geen enkele interne pagina van mijn werk. Als ik de VPN weer uit zet, dan werkt internet prima.

Ik heb net, na het lezen van de berichten hierboven, de factory settings teruggezet via de admin console, en nu werkt het even. Als ik de berichten hierboven lees, dan bestaat de kans dat het morgen niet meer werkt...?

Aangezien het probleem sinds een weekje of 6 speelt, en dat precies rondom de datum van de firmware release ligt, zie ik een verband. Ik wil dus eigenlijk ook mijn oude firmware terug totdat dit probleem is opgelost. Het is vreselijk vervelend en eigenlijk onacceptabel als ik thuis niet kan werken.
Deze firmware update heeft ook gezorgd voor vele problemen bij Vast Bellen.

Zie hiervoor o.a. ook de topic: https://forum.telfort.nl/vast-bellen-270/zyxel-2812hnu-f1-firmware-niet-meer-goed-kunnen-bellen-voip-32055/

GA!S is dus zeker niet de enige die problemen ondervindt na de firmwareupdate. Alles wijst toch echt in de richting van de update!

Overigens was deze firmware (V3.11(TUE.5)-2_20130130) ergens tussen 7 en 10 dagen eerder voorafgegaan door een andere.
@Telfort: reageer eens.
Badge +2
Na een remote firmware upgrade (V3.11(TUE.5)-2_20130130) van mijn Zyxel P-2812HNU-F1 is het een groot drama met mijn verbinding. Het probleem begon met het niet bereikbaar zijn van mijn mail- en webserver vanuit het interne netwerk. NAT loopback werkt een aantal uren goed, daarna is geen enkele server meer bereikbaar. Vanaf het web (bijvoorbeeld via 3G) gaat het prima, dus de servers en NAT werken gewoon. Er zijn meerdere gevallen te vinden die hiervan melding maken. Zie ook: https://forum.telfort.nl/zyxel-firmware-280/p-2812hnu-f1-redirect-nat-port-naar-intern-server-gaat-mis-31453/
Vervelend dat je problemen ervaart met NAT-loopback. Om het te laten onderzoeken heb ik zo compleet mogelijke omschrijving nodig van een reproduceerbaar probleem. Hoe is alles aangesloten en geconfigureerd? Welke poorten worden er gebruikt? Welke aanpassingen zijn er gedaan na reset naar fabrieksinstellingen?
Een bijkomend probleem is dat alle bekabelde verbindingen snelheidsproblemen geven na de laatste firmware upgrade. Servers zijn niet meer bereikbaar en de internetverbinding haalt na een dag nog maar een snelheid van 4Kb/s met extreem veel packet loss. Een reboot van het modem lost beide problemen tijdelijk op, maar na een dag is het weer raak.
Hiervan zie ik ook graag een uitgebreidere omschrijving. Welke ethernet chipsets zitten er in de clients? Op welke snelheid zijn ze verbonden? Doet het zich na een dag continue voor? Hoeveel packetloss treed er op? Merk je verschil als je de snelheid van die LAN poort forceert op 100Mb? En 10Mb?

Hugo
Bedankt voor je reactie, ik zal je vanavond een uitgebreide samenvatting geven. 
Reputatie 6
Badge +7
Mijn oom heeft sinds 6 weken ook dat de verbinding wegvalt als de telefoon gaat (vast bellen) zou dat er ook mee te maken hebben dan ?

Ps het gaat dan om de buurman hier op 22
Badge +1
@ Hugo:

voorbeeld van een situatie:

- binnen het LAN draaid een server op laten we zeggen 192.168.1.1
- In de NAT instellingen staat 192.168.1.1 als default server ingesteld.
- diverse apparaten maken via het MS Active Sync protocol (met SSL, dus poort 443) verbinding met de (exchange) server.
- als mijn mobiel op 3G draaid werkt alles prima (mailtjes komen aan, sync gaat goed, etc). Als ik mijn mobieltje aan een ander wifi netwerk hang (bijv op mijn werk) gaat het ook goed, máár....: als ik mijn mobiel binnen het wifi netwerk thuis aansluit komt er geen verkeer door. De host in mijn toestel is dan mail.externadres.nl.
- als ik op mijn toestel binnen wifi het directe interne ip adres (192.168.1.1) gebruik werkt eea wel.

Dit geld niet alleen voor MS Active Sync , maar ook voor bijv poort 110/25 (pop/imap).
Poort 80 lijkt wel altijd goed te blijven werken...
Afgelopen nacht is er nieuwe firmware gepushed. (In ieder geval naar mijn modem)

versie V3.11(TUE.5)-2_20130307

Ik ben heel benieuwd naar jullie ervaringen en welke problemen er allemaal opgelost zijn met deze nieuwe versie!
Reputatie 1
Badge +1
@Norwegian,
Werkt het nu wel acceptabel??

Helaas heb ik de firmware nog niet ontvangen dus moet het nog met de brakke van januarie doen.

@ Telfort webcare ,
Als je deze firmware alleen naar een geselecteerde groep stuurd dan graag ook naar mij .
(Port forwarding bij oude firmware lijkt pas te werken na 2e poging , na verloop van tijd telefoon log niet te clearen en onbruikbaare call rules.)
Hierbij komt dat ik sip client op de pc (oud modem als atta) niet goed werkend heb gekregen vermoedelijk ook port forwarding problemen.
Reputatie 8
Badge +16
@Norwegian,
Werkt het nu wel acceptabel??

Helaas heb ik de firmware nog niet ontvangen dus moet het nog met de brakke van januarie doen.

@ Telfort webcare ,
Als je deze firmware alleen naar een geselecteerde groep stuurd dan graag ook naar mij .
(Port forwarding bij oude firmware lijkt pas te werken na 2e poging , na verloop van tijd telefoon log niet te clearen en onbruikbaare call rules.)
Hierbij komt dat ik sip client op de pc (oud modem als atta) niet goed werkend heb gekregen vermoedelijk ook port forwarding problemen.

Snelste manier om de nieuwe firmware te krijgen is een reset naar fabrieksinsteling te doen, zet GEEN back-up terug, ervaring uit het verleden leert dat dit soms met nieuwe firmware conflicteerd. Als je het nu nog doet heb je morgen ochtend de nieuwe versie erop staan.
Reputatie 1
Badge +1

Snelste manier om de nieuwe firmware te krijgen is een reset naar fabrieksinsteling te doen, zet GEEN back-up terug, ervaring uit het verleden leert dat dit soms met nieuwe firmware conflicteerd. Als je het nu nog doet heb je morgen ochtend de nieuwe versie erop staan.

Vandaag gedaan we zullen zien.
Reputatie 1
Badge +1
Heden morgen dus nog geen nieuwe firmware ondanks het terugzetten naar fabrieksinstellingen, wel was er de nieuwe factuur !
Reputatie 8
Badge +16
Modem wel goed gereset?, modem niet per ongeluk in bridge mode staan?
@one user

Bij mij waren de problemen gerelateerd aan Vast Bellen met een Siemens IP telefoon.
Zo kon ik niet meer gebeld worden en uitgaande gesprekken werden na exact 15 minuten
afgebroken.

Na de firmware update werken deze beide functies weer, dus er blijkt wel degelijk iets
met de vorige twee versies mis geweest te zijn.
Kon ook bijna niet anders want de configuratie werkte al 5 jaar zo. (eerst met ADSL en
sinds november 2012 met VDSL)
Reputatie 8
Badge +16
Heden morgen dus nog geen nieuwe firmware ondanks het terugzetten naar fabrieksinstellingen, wel was er de nieuwe factuur !

Dan heb je in elk geval iets gehad! ;)

Over de firmwareupdate... mijn ervaring is dat Telfort deze gefaseerd uitrolt. Je moet dus gewoon even geduld hebben.

Het volledig resetten van het modem heeft alleen zin als het modem geen updates meer accepteert door een foutieve modemconfiguratie.
Reputatie 1
Badge +1
Modem wel goed gereset?, modem niet per ongeluk in bridge mode staan?

Zeker weten, volledige reset, enige wat daarna gedaan is zijn de port forwardings, 25, 80, 143, 443.

Dan heb je in elk geval iets gehad!

Over de firmwareupdate... mijn ervaring is dat Telfort deze gefaseerd uitrolt. Je moet dus gewoon even geduld hebben.

Het volledig resetten van het modem heeft alleen zin als het modem geen updates meer accepteert door een foutieve modemconfiguratie.

Factuur zat ik niet echt op te wachten 🙂
Reputatie 8
Badge +16
Overigens kan Telfort Webcare het updateproces waarschijnlijk wel wat versnellen... zeker als je op dit moment problemen ervaart.
Reputatie 1
Badge +1
@ Norwegian ,
Goed om te horen dat de problemen voor jou opgelost zijn !!

@Tuut-Tuut,
Heb gisteren ook maar even het modem gereset (en daarna niets meer ingesteld) en ook ik heb nog de oude firmware.

@ allen
Zoals in diverse andere topcs te lezen valt is er veel mis met de firmware van januari !
Ben zoals velen ook niet blij met de nieuwe strategie van Telfort dat ze firmware puchen en ook niet meer beschikbaar stellen als bestand.
Hierdoor ervaar je nieuwe bugs en er is geen mogelijkheid terug naar oude goed werkende firmware.

Reageer