beantwoord

Zyxel P-2602HW-D3A ook bruikbaar zonder ISDN?

• 29 januari 2013
  • 9 reacties
  • 1872 keer bekeken

Badge
Hallo

Ik heb momenteel Telfort internet i.c.m. ISDN van KPN (2 nummers). Het modem dat ik heb is de Zyxel P-2602HW-D3A. 
Nu ga ik binnen enkele weken over op VOIP en nu vraag ik me af: dan vervalt mijn ISDN dus (het wordt dan non-line-sharing, zo heet dat dacht ik?) en kan ik dan mijn modem nog wel gebruiken? Of moet ik dan een andere kopen, bijvoorbeeld de D1A? 

Hoe zit dit precies?

Graag reactie, alvast bedankt,

Ronald Stolk
icon

Beste antwoord door Franzki 29 januari 2013, 21:13

Oww.... dan is het vermoedelijk als volgt:

Je hebt nu bellen via ISDN en internet met een ISDN-modem.

Je laat 2 ISDN-nummers porteren naar Call VoIP. Hierbij wordt ISDN van KPN opgezegd... maar je houdt de Telfort internetverbinding via een ISDN-DSLAM.

Je kunt dus gewoon het huidige modem blijven gebruiken. In een later stadium kun je bij Telfort een ander abonnement nemen waarbij DSL naar een andere DSLAM-wordt overgezet en waarbij je een 'gewoon' modem kunt gebruiken.
Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +17
Je krijgt een nieuw modem in bruikleen waar VOIP géén probleem is.
Badge
Is dat zeker? Want ik houd ADSL van Telfort maar ik neem geen VOIP af van Telfort, maar van Callvoip.

Groeten

Ronald 

Je krijgt een nieuw modem in bruikleen waar VOIP géén probleem is.
Reputatie 8
Badge +16
Voor alle duidelijkheid... heb je aan Telfort gevraagd om één van de ISDN-nummers over te nemen (te porteren)?
Badge
Call Voip heeft aan KPN ISDN doorgegeven dat mijn nummers geporteerd moeten worden naar call voip en isdn opgezegd. Meldt KPN dat dan ook aan Telfort of moet ik dat zelf nog doen? Geen idee hoe dat werkt eerlijk gezegd.
Reputatie 8
Badge +16
Oww.... dan is het vermoedelijk als volgt:

Je hebt nu bellen via ISDN en internet met een ISDN-modem.

Je laat 2 ISDN-nummers porteren naar Call VoIP. Hierbij wordt ISDN van KPN opgezegd... maar je houdt de Telfort internetverbinding via een ISDN-DSLAM.

Je kunt dus gewoon het huidige modem blijven gebruiken. In een later stadium kun je bij Telfort een ander abonnement nemen waarbij DSL naar een andere DSLAM-wordt overgezet en waarbij je een 'gewoon' modem kunt gebruiken.
Badge
Je verhaal klopt exact, tenminste t/m 'Hierbij wordt ISDN van KPN opgezegd....' De rest weet ik niet; is dat zeker dat ik mijn Telfort verbinding hou via een ISDN-DSLAM? Dan lijkt het me inderdaad logisch dat ik mijn huidige ISDN modem kan blijven gebruiken. Moet ik dat nog navragen bij Telfort of is dat altijd zo?
Reputatie 8
Badge +16
Als ISDN wordt stopgezet, wordt alleen door KPN het ISDN-signaal losgekoppeld van je lijn. Maar je blijft op dezelfde Telfort DSLAM zitten.
Thuis kun je dan ook de splitter en het NT1-kastje verwijderen.

Telfort zal je pas omzetten naar een nieuwe DSLAM als je een nieuw abonnement aanvraagt waarbij dit nodig is
Badge
Oké, en wanneer zou dat dan zo zijn, dat Telfort me om zou zetten naar een nieuwe DSLAM? Elk jaar 'upgrade' ik mijn abbonnement en verander ik wel van abbonnement, af en toe wat sneller bijvoorbeeld. Maar ik neem aan dat als Telfort me op zo'n moment van wijzigen om zou zetten naar een nieuwe DSLAM ik een bijbehorend nieuw modem in bruikleen krijg?
Reputatie 8
Badge +16
Inderdaad krijg je van Telfort een nieuw modem zodra dit nodig is.

Dat kan bijvoorbeeld zijn als je naar een abonnementsvorm overstapt die met VDSL geleverd wordt.

Reageer