beantwoord

Zyxel modem vervangen

• 31 juli 2020
  • 16 reacties
  • 241 keer bekeken

Vandaag kreeg ik een mail dat de Zyxel modem die wij nog in gebruik hebben binnenkort niet meer zal werken en dat ik deze moet vervangen door de Experiabox.

Is dit werkelijk nodig? Ik zit er niet op te wachten om een werkende configuratie te vervangen. Bovendien zie ik veel problemen met de Experiabox en ook bij vrienden zie ik de beperkte mogelijkheden van de firmware.

Verder hangt de Zyxel nu netjes met andere netwerkapparatuur in een kast. Dat is met de Experiabox niet mogelijk door het domme ontwerp met een vaste voet.

Waarom kan ik niet een eigen modem gebruiken (de oude Zyxel in dit geval)?

icon

Beste antwoord door vlijm 31 juli 2020, 15:22

Zie dit draadje.

Wel ook een router, maar ervaringen ermee bij gebruikers zijn prima. 

Heeft wizards voor Telfort en KPN.

Alleen Telfort telefonie is nu nog een issue.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/fritz-box-7590-aansluiten-om-experia-box-v10-te-vervangen-80589

Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @reynard80 , als Telfort het om technische redenen noodzakelijk vindt het modem te vervangen zou ik daar gewoon aan meewerken, dan krijg je een recent modem met meer mogelijkheden dat ook nog eens zuiniger werkt.

Waarom kan ik niet een eigen modem gebruiken (de oude Zyxel in dat geval)?

Het is géén eigen modem, een modem van Telfort heb je in bruikleen en dient na vervanging op verzoek weer aan Telfort retour gestuurd te worden.

Er worden geen technische redenen gegeven. Er wordt uberhaupt geen reden gegeven voor vervanging.

Hij verbruikt juist meer stroom, 7,3W tegen 6W. Het ding wordt ook behoorlijk warm.

Het enige wat er technisch beter aan is, is de AC wifi, maar ik gebruik de wifi niet omdat het aansluitpunt sowieso op een plek zit waarbij het bereik heel slecht is. Overigens was het bereik van de Zyxel opvallend goed, beter dan enige andere access point die ik heb/had.

Qua firmware zijn de mogelijkheden veel beperkter. Ik wil de modem puur gebruiken in bridge mode, met een eigen (fatsoenlijke router/access point). Maar de experiabox lijkt dit niet te ondersteunen. De zyxel deed dit wel.

Verder is zoals gezegd er geen mogelijkheid meer om hem op te hangen, terwijl ik geen ruimte heb om hem neer te zetten.

Tot slot even de ping getest, en deze is nu 5s hoger. Ongelooflijk.

Over het bruikleen heb je gelijk. Ik baal een beetje want je moet in principe nooit aan een werkende configuratie zitten. Maar ik stuur de Zyxel maar terug voor vernietiging en zoek een eigen modem. Niet erg milieuvriendelijk.. :neutral_face:

Dan laat je de Zyxel toch gewoon hangen?

En de mogelijkheden van de Zyxel zijn veel uitgebreider dan van de verschillende Exp boxen.

Mocht de verbinding ooit wegvallen kan je altijd nog de Experiabox plaatsen.

En op zoek gaan naar een eigen modem. (Fritzbox! ?)

Ja, dat is wel een overweging. De snelheid is lager en vooral de ping 30% hoger.

En inderdaad is de Zyxel nog een vrij serieus apparaat; de Experiabox niet. Bridge modus is wel essentieel. Waarschijnlijk is door het ontbreken daarvan de snelheid ook lager/ping hoger. En teleurstellend dat het verbruik ook nog hoger is.

Ik ga inderdaad ook maar eens naar een Fritzbox kijken; voor mijn vriendin zou het nogal een probleem zijn als de Zyxel uitvalt nu met thuiswerken en ik er niet ben..

Fritzbox! werkt goed met KPN/Telfort? Is er nog een bepaald model aan te raden? Eigenlijk zoek ik een apparaat wat alleen een modem is, want ik heb al een goede router/AP en de plaats van de modem is ook niet geschikt als AP.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @reynard80 , je schrijft niet welke Experiabox je gaat ontvangen, maar ieder Telfort modem is op te hangen.

Het oude modem laten hangen is geen optie, want Telfort schrijft dat deze binnenkort niet meer zal werken, dus afgeschakeld wordt.

De Zyxel wordt al heel lang niet meer ondersteund, evenals de opvolger, de Experiabox V7.

De enig nog werkende modems zijn de versies V8 en later t.e.m. de nieuwste KPN Box 12.

Ook de V8 is partij aan het verliezen gezien het grote aantal storingen en de bijbehorende wisselingen naar een nieuwer type.

Zie dit draadje.

https://forum.telfort.nl/randapparatuur-272/fritz-box-7590-aansluiten-om-experia-box-v10-te-vervangen-80589

Hallo @reynard80 , je schrijft niet welke Experiabox je gaat ontvangen, maar ieder Telfort modem is op te hangen.

Het oude modem laten hangen is geen optie, want Telfort schrijft dat deze binnenkort niet meer zal werken, dus afgeschakeld wordt.

De Zyxel wordt al heel lang niet meer ondersteund, evenals de opvolger, de Experiabox V7.

De enig nog werkende modems zijn de versies V8 en later t.e.m. de nieuwste KPN Box 12.

Ook de V8 is partij aan het verliezen gezien het grote aantal storingen en de bijbehorende wisselingen naar een nieuwer type.

Ik heb een Experiabox V10A ontvangen. Er zitten schroefgaten in, maar ook een grote voet waardoor deze niet tegen de muur kan. Bij de Zyxel zat een beugel waardoor je deze netjes verhoogd op kon hangen.

Het feit dat de V8 kennelijk vaak storing heeft geeft alweer aan dat het vaak niet verstandig is te wisselen naar ‘nieuwere’ apparatuur.

En dat een modem niet meer ondersteunt wordt; prima, maar leg dan uit waarom. Hij werkt vooralsnog nog beter dan de Experiabox V10A.

Zie dit draadje.

Dank voor de tip; ga ik naar kijken. Hopelijk heeft ie wel bridge-mode ondersteuning. Zo te zien wel.

We hebben sowieso alleen een internet abonnement, dus telefonie is geen issue.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @reynard80 , de V10A kan prima hangen, de grote voet houdt ruimte vrij tussen muur en modem om de bekabeling achterop het modem aan te sluiten.

Zie onderstaand (hangend) voorbeeld:

v10A hangt keurig

Reputatie 8

Eigenlijk zoek ik een apparaat wat alleen een modem is, want ik heb al een goede router/AP en de plaats van de modem is ook niet geschikt als AP.

Die zijn nog wel zeer sporadisch te vinden:
https://www.draytek.nl/producten/vdsl2/vigor-130-serie/

Ondersteunt echter geen “super” vectoring, mocht je VDSL lijntje  nog eens door KPN worden geüpgrade.

Mocht je een keer gaan verhuizen en dan glasvezel hebben, kun je verder niets meer met die modem. Er zit namelijk geen ethernet WAN-poort op.

@reynard80 

ik denk dat wat er gaat veranderen het volgende is:

ik belde met support nav de brief over het modem.

wat ik van telfort support heb begrepen is dat tussen oktober en januari de migratie naar kpn word uitgevoerd.

bij kpn word pppoe gebruikt en een ander vlan. telfort was altijd dhcp

maar dat is een aanname, want ze willen niet vertellen wat er veranderd. en ook niet wanneer, alleen tussen oktober en januari :)

ik denk dat de zyxel prima kan blijven werken, want je kan eigenlijk elk vdsl modem wel gebruiken, mits de instellingen goed zijn.

ik heb precies hetzelfde, zyxel in bridge mode omdat ik zelf wat heb draaien. en het telfort modem wat ik heb gekregen om aan te sluiten ligt nog ongebruikt in de kast, want geen bridge mode.

ik overweeg nu toch eens te kijken naar xs4all, want ook de mogelijkheid om een PTR record op je adres te zetten ontbreekt bij telfort (en ook bij KPN) , maar bij xs4all niet.

voor de rest prima tevreden over telfort, maak er al jaren met plezier gebruik van, maar vind wel dat dit een beetje suf gaat, het word je gewoon opgelegd met die modems

Reputatie 8
Badge +8

@eoiki 

ik overweeg nu toch eens te kijken naar xs4all, want ook de mogelijkheid om een PTR record op je adres te zetten ontbreekt bij telfort (en ook bij KPN) , maar bij xs4all niet.

Heeft geen nut, want KPN is ook bezig xs4all in te lijven net als dat ze bezig zijn Telfort in te lijven.

Het is straks allemaal ‘één pot nat’ om het even plat te zeggen.

Reputatie 8

Afgezien wat @JanD al meldt m.b.t. de inlijving van zowel Telfort als XS4All….

Laat dat “PTR” voor wat het is, en stel A-records voor een te kiezen domein wat je onderbrengt bij een willekeurige hosting provider naar keus voor je internet WAN IP-adres direct in, en het werkt. Tenminste ik gebruik al jaren zonder problemen een eigen NL-domein op mijn “Telfort” internetconnectie. Inclusief SSL-certicaat.

@eoiki

Heeft geen nut, want KPN is ook bezig xs4all in te lijven net als dat ze bezig zijn Telfort in te lijven.

Het is straks allemaal ‘één pot nat’ om het even plat te zeggen.

Het is beiden al ingelijfd in de zin van eigendom. Om naar allle waarschijnlijkheid marketing redenen is de naam en de provider XS4ALL nog even behouden, wat voorheen de status van Telfort was is nu de status van XS4ALL een semi zelfstandig opererende provider. Tenzij je bij een of andere vergadering hebt gezeten zal dat 'straks' nog wel een paar jaar duren.

Als dat ppoe verhaal klopt houden ze zich niet aan hun woord dat er voor de modeminstellingen niks zou veranderen. 

Dat betekent voor Thuis:
•   Je houdt je e-mailadres.
•   Je houdt je apparatuur.
•   Je houdt je tv-opnames.
•   Je houdt je modeminstellingen

Opvallend dat er een tijdsperiode is genoemd.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @reynard80 en rest. De zyxel gaat straks uit de running inderdaad. Deze kan niet meer gebruikt worden na overgang. Wanneer je de Zyxel dus blijft gebruiken kom je dan zonder diensten te zitten. Of dat met ppoe te maken heeft, dat durf ik geen antwoord op te geven. Maar wat ik wel weet is dat het een ouder modem is die ook uitgefaseerd wordt. 

Reputatie 1

Hoi @reynard80 en rest. De zyxel gaat straks uit de running inderdaad. Deze kan niet meer gebruikt worden na overgang. Wanneer je de Zyxel dus blijft gebruiken kom je dan zonder diensten te zitten. Of dat met ppoe te maken heeft, dat durf ik geen antwoord op te geven. Maar wat ik wel weet is dat het een ouder modem is die ook uitgefaseerd wordt. 

Als je een eigen modem gebruikt: zal je dan na de transitie instellingen moeten veranderen?

Dus blijven de instellingen op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/netwerkinstellingen-met-eigen-modem.htm hetzelfde?

Als de instellingen veranderen kan dat vervelend zijn als je op dat moment bijvoorbeeld op vakantie bent.

Reageer