beantwoord

ZyXEL modem maakt geen verbinding met Asus router

• 9 maart 2019
  • 16 reacties
  • 279 keer bekeken

ik heb laatst een nieuwe router gekocht, omdat de router/modem die ik nu hebt weinig bereik heeft en heeft een trage internetsnelheid, maar de router wilt niet verbinden de modem.
Ik moet de modem/router steeds herstarten anders werkt de modem/router niet
Ik heb van alles geprobeerd, maar niks lukt, dus ik vraag me af of ik nu een nieuwe modem moet aanvragen.
De modem die ik nu hebt is de zyxel p-2812HNU-F1
icon

Beste antwoord door Babylonia 10 maart 2019, 13:02

De eerste vraag is eigenlijk of je wel goede verbinding hebt met de ZyXEL modem/router?
Veel van die type modem/routers beginnen inmiddels te haperen, en zijn aan vervanging toe.

Vermoed dat het om een DSL-verbinding gaat? Omdat Telfort zover ik weet nooit een ZyXEL heeft uitgeleverd voor glasvezel (maar die modem/router er wel degelijk voor is in te zetten).
Of het moet zijn dat die bijv. op marktplaats is gekocht.

Als de ZyXEL wel gewoon werkt, kan elke standaard router er achter worden gehangen.
In een NAT achter NAT configuratie. En ook indien de ZyXEL is gebridged.
Bij bridgen verliest men echter wel TV en VOIP functies. Alleen in te zetten voor internet.

De bekabeling is echter vanuit een LAN-poort op de ZyXEL, naar de WAN-aansluiting van de router erachter. Echt nooit van WAN-poort naar WAN-poort. (Hooguit van LAN- naar LAN-poort als de achterliggende router als Access Point / switch wordt gebruikt als verlengstuk van de eerste router).
Bekijk reactie

16 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Nogal weinig en ook vage informatie om iets te kunnen zeggen over een oorzaak.
'Ik moet de modem/router steeds herstarten anders werkt de modem/router niet'...

De hoofdmodem die je gebruikt is blijkaar de ZyXEL P2812 maar welke (modem?)router heb je daar achter aangesloten en hoe..?
De router is de een asus rt-ac1200G+ en ik heb met een ethernet kabel ze verbonden
Ze zijn verbonden aan de modems lan poort en de routers wan poort, maar de router zegt dat er geen verbinding is.
Reputatie 8
Badge +10
Sluit de ASUS eens aan met een LAN-poort (geen WAN..!) op een LAN-poort van de ZYXEL...
LAN op LAN dus.
ik heb dat net gedaan en er is nu wel een verbinding tussen de twee apparaten
Reputatie 8
Badge +10
ik heb dat net gedaan en er is nu wel een verbinding tussen de twee apparaten
Je hebt nu LAN op LAN aangesloten..?
Heb je nu wel internet op de ASUS..?
Ook via wifi..?
Nee de Asus heeft geen internet
Reputatie 8
Badge +10
Ik heb zojuist de handleiding (Engels) gedownload en daar staat vanaf
Nee de Asus heeft geen WiFi
Zie je wel de SSID (netwerknaam) van de ASUS verschijnen op een draadloos device (laptop, phone, tablet)..?

Vraag: wil je de ASUS gebruiken om alle diensten van de ZyXEL (TV en telefoon) over te nemen of gaat het alleen om betere wifi met gebruikmaking van de ASUS..?
Ja ik kan de SSID van de Asus zien en ik wil de Asus alle diensten van de zyxel overnemen
Reputatie 8
Badge +10
Ja ik kan de SSID van de Asus zien en ik wil de Asus alle diensten van de zyxel overnemen
Ik heb via de zoekfunctie van het forum gezocht naar de mogelijkheden van een ASUS router om alle diensten van een Telfort modem over te nemen maar het is blijkbaar nog niemand gelukt.

Om een kans te maken moet de ASUS dan wel op de WAN-poort van de ZyXEL aangesloten worden, niet op een LAN-poort.
Dus vanaf de WAN-poort van de ZyXEL naar de WAN-poort van de ASUS.

Doe dat eens en kijk wat het resultaat is.
Reputatie 8
Badge +10
Je zal ook de ZyXEL in Bridge Mode moeten zetten.

Dat werkt niet
Ik heb de router al een keer gebridged, maar dat werkte niet
Reputatie 8
Badge +10
Zoals gezegd gaat het vermoedelijk niet lukken met een ASUS, maar misschien wil @Babylonia eens voor je kijken, hij heeft vaker met dit bijltje gehakt.

Wat wel mogelijk moet zijn is om de Telfort diensten via de ZyXEL te houden en de ASUS als accesspoint voor de wifi te gebruiken.
Wat voor verbinding DSL of Glasvezel?
Welke snelheid wordt er bedraad regelrecht via de zyxel gehaald en welke snelheid via WiFi? Liefst testen via de ookla www.speedtest.net site en app

Wil je alles over laten nemen heb je bij DSL niks aan de Asus dan zijn er betere keuzen.
Vervangen van de Zyxel door een v10 zou een eerste stap zijn.
Reputatie 8
De eerste vraag is eigenlijk of je wel goede verbinding hebt met de ZyXEL modem/router?
Veel van die type modem/routers beginnen inmiddels te haperen, en zijn aan vervanging toe.

Vermoed dat het om een DSL-verbinding gaat? Omdat Telfort zover ik weet nooit een ZyXEL heeft uitgeleverd voor glasvezel (maar die modem/router er wel degelijk voor is in te zetten).
Of het moet zijn dat die bijv. op marktplaats is gekocht.

Als de ZyXEL wel gewoon werkt, kan elke standaard router er achter worden gehangen.
In een NAT achter NAT configuratie. En ook indien de ZyXEL is gebridged.
Bij bridgen verliest men echter wel TV en VOIP functies. Alleen in te zetten voor internet.

De bekabeling is echter vanuit een LAN-poort op de ZyXEL, naar de WAN-aansluiting van de router erachter. Echt nooit van WAN-poort naar WAN-poort. (Hooguit van LAN- naar LAN-poort als de achterliggende router als Access Point / switch wordt gebruikt als verlengstuk van de eerste router).
Reputatie 8
Badge +11
Hi @Aw13da, leuk dat je ons forum gevonden hebt, welkom! Ik zie dat Enterprise, Galdor en Babylonia je al op weg geholpen hebben, super. Kan je met deze vragen en adviezen uit de voeten? Laat het hier gerust weten als je vragen hebt, en wat je bevindingen zijn.

Reageer