beantwoord

Zyxel modem loopt op z'n eindje

• 11 januari 2018
  • 29 reacties
  • 664 keer bekeken

Badge
Webcare,

Sinds een paar maanden hebben wij geregeld problemen met TV en internet. Het beeld bevriest, inclusief de melding dat de zender niet beschikbaar is. Wifi valt dan ook weg. Soms komt de [b]verbinding terug, soms moet het modem herstart worden.

De frequentie hiervan neemt toe, nu bijna dagelijks. Voorheen hadden we vrijwel nooit problemen met de verbinding en TV. Ik lees op het forum dat er meer problemen zijn met de Zyxel modems. Wij hebben het modem al jaren, misschien al wel 6 of 7 jaar. Kan Telfort ons een nieuw modem sturen, zodat we hopelijk van deze vervelende problematiek af zijn?

Alvast bedankt,

Arb7
icon

Beste antwoord door Deborah 14 februari 2018, 11:03

Goedemorgen arb7, bedankt voor je bericht! Fijn dat je verbinding er tot op heden goed uitziet. Op afstand zie ik dat het wisselen van de aderpaar heeft geholpen en je verbinding stabiel is. Ik verwacht daarom dat het is opgelost 😳. Wat betreft het eerste, dit heb ik uitgezocht en is niet waar. Een V8 werkt net zo goed i.c.m. de type verbinding als de V10. Om verwarring bij andere klanten te voorkomen heb ik dit ook met de monteurs gedeeld. Wat betreft het tweede, aangezien je verbinding de afgelopen tijd niet optimaal was kan ik je een maand abonnementskosten vergoeden. Mocht je dit willen, dan zorg ik ervoor dat het wordt overgemaakt!
Bekijk reactie

29 reacties

Ik zou eerst het modem een harde reset geven.
Je kunt het ZyXEL modem resetten naar de fabrieksinstellingen. Druk het resetknopje 30 seconden in met een pen of paperclip. Het knopje vind je op de achterkant van het modem. Geef het modem vervolgens een paar minuten de tijd om op te starten.

Let op: het kan na een reset maximaal een uur duren voordat je weer kunt bellen.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm

En het is verstandig het kabeltje tussen je isra punt en het modem te vernieuwen.
Badge
Ik zou eerst het modem een harde reset geven.
Je kunt het ZyXEL modem resetten naar de fabrieksinstellingen. Druk het resetknopje 30 seconden in met een pen of paperclip. Het knopje vind je op de achterkant van het modem. Geef het modem vervolgens een paar minuten de tijd om op te starten.

Let op: het kan na een reset maximaal een uur duren voordat je weer kunt bellen.

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/modem-resetten.htm

En het is verstandig het kabeltje tussen je isra punt en het modem te vernieuwen.

Ja dat heb ik ook al enkele keren gedaan, een harde reset. En met dat kabeltje is volgens mij niets mis.
Dat kan je aan de buitenkant niet zien.
Slecht kontakt kan de problemen veroorzaken die jij noemt.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi arb7, je Zyxel modem is aan vervanging toe. Het huidige modem adviseren we namelijk niet in combinatie met de verbinding die je hebt. Ik heb daarom je modem vervangen! Ik verwacht dat je modem morgen of maandag wordt geleverd 😳. Als je nog vragen hebt, dan hoor ik het graag!
Badge
Nou, afgelopen vrijdag de nieuwe Experiabox v8 ontvangen en geinstalleerd, wat een verbetering (maar niet heus).

Ik word er inmiddels echt chagrijnig van en denk erover na toch maar eens naar andere aanbieders te gaan kijken. Deze modem doet precies hetzelfde als die vorige Zyxel. Haperend wifi en beeld, de ene dag wat erger dan de andere. Nog steeds vaak de melding "zender niet beschikbaar". Wat is er aan de hand Webcare? In de beginperiode van die Zyxel, jaren geleden, hadden we vrijwel nooit problemen met de verbinding en al helemaal niet met het TV beeld. De laatste maanden is het huilen met de pet op. Heb ik ook een tweedehands Experiabox toegestuurd gekregen (zoals ik in andere topics zie)??

Graag wil ik dit z.s.m. opgelost zien, mijn geduld is opgeraakt.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi arb7, naar aanleiding van je eerste bericht was de aanname dat je Zyxel modem op z'n einde was en niet geschikt voor je huidige verbinding. Helaas was een nieuw modem niet de oplossing en is de oorzaak achterhalen noodzakelijk. Op het forum helpen we je graag om het op te lossen! Ik zie op afstand dat je verbinding tussen je hoofdaansluiting en het modem niet goed is. Mijn vermoeden was dat het Zyxel modem de oorzaak was, maar ik verdenk nu de kabel vanaf je hoofdaansluiting naar je modem of je hoofdaansluiting zelf. Ik heb een aantal vragen. Hoe lang is de kabel vanaf je hoofdaansluiting naar je modem? Helpt het als je die opnieuw bevestigd? Als dat niet helpt, kun je dan de kabel vanaf je hoofdaansluiting naar je modem vervangen? Ik hoor graag of dit voor verbetering heeft gezorgd.
Badge
Hoi Deborah, gisterochtend vroeg had ik wel een wifi signaal op mijn telefoon, maar toch geen verbinding. Toen modem uitgezet en paar minuten later weer aan. Vanaf dat moment is er geen storing meer geweest... Goed TV en wifi signaal, zonder haperingen. Ik hoop dat het hierbij blijft, en dat de problemen achter de rug zijn.

De kabel vanaf het ISRA punt tot aan de modem meet overigens ca 1 meter, heb ik nieuw in gebruik sinds ik van jullie de vorige Zyxel modem kreeg, jaartje of 6 geleden? Ziet er in ieder geval goed uit.

Geen bericht is goed bericht, ik meld me wel weer als er iets is. Bedankt voor je reactie.
Reputatie 6
Badge +7
Hoi arb7, Deborah is met vakantie, maar ik zag je bericht 🙂. Dan ga ik er vanuit dat geen bericht goed bericht is. Als er wel weer iets is, trek dan vooral aan de bel!
Badge
Helaas is het weer helemaal mis.... afgelopen week af en toe al wat haperingen, vanavond start het modem telkens opnieuw op.. De ene keer na een kwartier haperend signaal, de andere keer na 2 minuten alweer. Heb alles al los gehad, kabeltje andersom teruggeplaatst, alle stroom eraf, enz,

Wat kun je zien dan aan mijn verbinding? Hoe kun je zien dat tussen de hoofdaansluiting en het modem iets fout zit (of de aansluiting zelf)? Wie is er verantwoordelijk voor het functioneren van het ISRA punt zelf? Het is een oud ISRA punt, met zo'n lasdop.

Ik ben er inmiddels helemaal klaar mee, er gaat veel te veel tijd in zitten incl. alle frustratie zonder TV en wifi signaal. We zijn al tien jaar klant of zo, betalen netjes elke maand, de laatste maanden zonder daar een degelijke tegenprestatie voor te krijgen. Kan er geen monteur langs gestuurd worden??
Reputatie 8
Badge +9
Gebruik je een aansluitdoosje vanaf de lasdop..?
Kan je eens een zo gedetallieerd mogelijke foto plaatsen van het ISRA-punt, dus de lasdop en het (open) aansluitpunt..?

Hieronder een plaatje van een correcte aansluiting, met goed gestripte kabeltjes en schone contacten.

Reputatie 7
Badge +7
Hoi Arb, het lijkt me dan inderdaad tijd om eens een monteur bij je mee te laten kijken. Als je verbinding zo instabiel is, dan moet dat verder nagezocht worden. Ik zie dat ons lijnmanagementsysteem zelfs je snelheid naar beneden is gaan schroeven om zo een stabielere verbinding te krijgen. Je kan een afspraak met een monteur inplannen via 088 - 2000 137. Als je niet op de afspraak wilt wachten, dan kan je samen met ons nog nalopen of je dit weekend met een paar aanpassingen aan je IS/RA punt je verbinding stabieler kan krijgen.
Badge

Ik heb de kap losgeschroefd, zo ziet ons ISRA punt er dus uit. Nogal een rommeltje lijkt me??

Vandaag weer veel gehaper, niet mogelijk om normaal tv te kijken of te internetten. Soms lukt het even, zoals nu.

Vanmiddag gebeld door Guidion namens Telfort, ze kunnen donderdag langskomen.... Donderdag pas, eerder was niet mogelijk. In de tussentijd kunnen we dus geen normaal gebruik maken van ons abonnement. Ik neem aan dat daar wel een compensatie voor volgt?
Reputatie 8
Badge +9
Het lijkt een rommeltje in de lasdop maar zo zit dat in elkaar.
Het enige dat van belang is zijn de twee kabeltjes die uiteindelijk naar jouw modem gaan.

Ik zie een uitgaande kabel naar een grijs doosje lopen.
Wat is dat precies, het lijkt wel een adsl/telefoonsplitter..?
Als je geen vaste telefoonverbinding van KPN meer hebt moet die er tussenuit.
Of is het een aansluitdoosje zonder stekkeringang..?
En waar loopt die kabel bovenin dat grijze kastje naar toe, gaat die de modem in..?
Reputatie 7
Badge +7
Zo zie een lasdop er inderdaad van de binnenkant uit. Denk dat gezien het commentaar van Enterprise het raadzaam is dat een monteur nog eens de lijn komt controleren. Wat betreft de compensatie is eerst zaak dat de oorzaak van de haperingen gevonden gaat worden. Als alles weer goed werkt en de oorzaak duidelijk is, dan kunnen wij altijd kijken naar een passende genoegdoening.
Badge
Vanaf afgelopen zondag ging het beter. Doordeweeks weinig gehaper, maar we zijn niet de hele dag thuis, dus echt checken konden we dat niet.

Donderdagmiddag is de monteur langs geweest, Afspraak was half 6, hij was er half 3 al...Handig. Ikzelf was niet thuis, dus heb niet door kunnen vragen. Hij heeft een nieuw ISRA punt aangesloten, nieuw kabeltje rechtstreeks naar de modem, en was met 10 minuten weer weg. Hij zei dat hij had gezien dat wij afgelopen weekend problemen hadden met de verbinding. Hoe en waar, geen idee.

Maar vanmorgen om exact 11.40 viel de verbinding weer weg (ik was thuis en luisterde muziek via Youtube), en vanaf dat moment is het weer bal.... Steeds start het modem opnieuw op. Weer op vrijdag begint de echte ellende. TV kijken ook niet mogelijk. De monteur heeft dus ook geen steek geholpen, nieuw ISRA punt ook niet. Willen jullie er nu echt werk van maken?

Ik sprak afgelopen week met een kennis die hier een paar straten verderop woont. Ook Telfort, is nog niet zo lang klant van jullie, geen glasvezel. Hij heeft een Experiabox V10 gekregen, en heeft geen last van haperingen. Heeft het type modem ermee te maken?
Je israpunt is nu in ieder geval netjes.
Het steeds opstarten van je modem is niet goed.
Het kan zijn dat ook je huidige modem (weer) defect is, of dat er toch in de wijkkast oid iets mis is.
Een ander type modem (V8 of een V10) zal voor dit probleem geen verschil maken.
Badge
En het hapert weer lekker... Modem klapte er net weer uit. Tv kijken vrijwel niet mogelijk. Gisteravond opmerkelijk genoeg geen problemen.

Hebben jullie nog een idee verder Telfort, om dit op te lossen? Ik val in herhaling, maar wij zijn het helemaal beu.
Badge
En weer valt de modem uit.
Badge
Hopla, 8 minuten verder en de modem start weer opnieuw op....
Badge
Ook vanmorgen wegvallende verbinding.

Graag actie Telfort!
Reputatie 6
Badge +7
Hoi arb7, sorry voor de latere reactie. Ik zie dat er op 1 februari een monteur is langs geweest en dat je is/ra punt is vervangen. Jammer om te lezen dat dat niet het gehoopte resultaat geeft en ook het andere modem niet. Ik zie dat je dslam onstabiel is en dat duidt erop dat er buiten met je lijn iets niet goed gaat. Daarvoor heb ik een ticket aangemaakt voor onze Technische Dienst. Zij nemen contact met je op om verder uit te zoeken waar het probleem zit. Wil je het laten weten zodra je wat gehoord hebt?
Badge
Wat kun je van daar zien aan onze verbinding, buiten dat het instabiel is? Is het iets buitenshuis, in de wijkkast, of iets bij ons in huis? Hadden hiervoor dus het zyxel modem, jarenlang zonder noemenswaardige problemen. Problemen spelen al vanaf eind vorig jaar, zonder dat er bij ons in huis iets veranderd is aan opstelling modem oid. Zitten ook vlakbij de wijkcentrale, paar 100 meter hier vandaan.

Ga er vanuit zeer snel benaderd te worden door jullie technische dienst. Nu weer wegvallende verbinding, we kunnen weer geen tv kijken...
Badge
De monteur komt vrijdagochtend.

Vandaag weer een dag met wegvallende verbinding, TV kijken alleen mogelijk als je veel geduld hebt en het niet erg vindt dat het beeld vaak minutenlang bevriest als modem uitvalt. Bellen om deze reden ook niet mogelijk.
Reputatie 4
Badge +6
Hoi arb7, goed om te lezen dat de monteur deze ochtend langskomt. Op afstand kan ik alleen zien dat de lijn instabiel is. De monteur moet gaan onderzoeken waar dat aan ligt. Deze keer komt een andere monteur langs die verder kijkt dan de bedrading thuis. Kun je in dit topic laten weten hoe het is gegaan?
Badge
De monteur van KPN is geweest, en is zowel thuis als in de wijkkast bezig geweest. Wat ik ervan begreep is dat het stabiele signaal op een andere ader ons huis binnen kwam. Hij heeft dus de lijn op die andere ader aangesloten, en daarmee hoopte hij dat de problemen voorbij zijn. Tot op heden ziet het er inderdaad goed uit, nog geen haperingen of uitvallend modem gehad. Maar zijn ook veel weggeweest afgelopen weekend. Hoop dat het zo blijft.

Wel nog even 2 dingen. Volgens de monteur is onze modem, de V8, minder geschikt i.c.m het type verbinding bij ons (vectoring). De V10 zou meer geschikt zijn. Mag ik ervan uit gaan dat wij een V10 toegestuurd krijgen? Ik heb mijn buik vol van haperingen etc, dus wil alles uitsluiten in de toekomst.

En mogen wij ook een compensatie tegemoet zien? Wij hebben de afgelopen maanden erg veel wegvallende verbinding moeten ondergaan (dus urenlang geen TV, geen telefonie, geen internet). Dat er een ader niet goed zat aangesloten blijkbaar, of het signaal op een andere ader is gezet, daarvan ligt de oorzaak niet bij ons.

Alvast bedankt.

Reageer