ZyXEL firmware V3.11TUE6.b6 ervaringen

• 10 november 2014
  • 255 reacties
  • 18036 keer bekeken

Toon het eerste bericht

255 reacties

Badge +1
Waarschijnlijk interessant voor "julier" is dat hij dat gratis kan proberen als Telfort het modem heeft toegestuurd.
Hij kan dan kiezen welk modem hij terug stuurt.
@Peetje,

Vervelend om dit te lezen. Helaas ondersteunt de nieuwe firmware inderdaad geen DLNA. Ik kan je in dat geval wel een Arcadyan modem toesturen. Deze ondersteunt wel het gebruik van een DLNA. Ik lees graag van je of je dit prefereert.

@Sverige,

Bedankt voor jouw bericht. Helaas kunnen er geen externe harddisks via usb worden aangesloten op zowel het Zyxel als Arcadyan modem. Excuses hiervoor.

@MicSchk, @Playboyzalm,

Hetzelfde geval als bij Peetje. Indien jullie het op prijs stellen kan ik jullie ook een Arcadyan modem toesturen. Ik kijk uit naar jullie reactie.

Stephen

stephen ,
ik heb ook al maanden dezelfde problemen en DLNA werkt niet meer sinds de nieuwe firmware upgrade. ik heb meerdere malen contact gehad met de helpdesk en uiteindelijk dit forum gevonden. Aangezien de firmware niet kan worden teruggezet, adviseerde de helpdesk dit probleem op dit forum te zetten. Ik stel het op prijs een Arcadyam modem te krijgen i.p.v. de Zyxel zodat DLNA weer kan gaan werken. Ik zie jullie reactie graag tegemoet.
Bij voorbaat dank,
Ron
Reputatie 8
Badge +16
@julier,

Ik heb je zojuist het Arcadyan modem verstuurd. Deze ontvang je binnen enkele werkdagen en ik verneem graag van je hoe het functioneert. Het Arcadyan modem is geschikt voor VVDSL maar zoals Franzki heeft aangegeven kunnen wij niet garanderen dat het werkt met een flash drive op de USB poort. Proberen kan geen kwaad. Dus ik kijk uit naar je reactie wanneer het zo ver is. :)

Stephen
Beste Stephen, Telfort moderator

Helaas heb ik tot nu niets vernomen, kun je me hiermee helpen?
Is bekend wanneer een nieuwe firmware-versie uitkomt voor het Zyxel modem?
Als dit nog lange tijd duurt zou ik graag mijn modem willen omruilen voor een Arcadyan modem.
Ik vind het echt een gemis dat ik mijn NAS niet kan vinden op mijn TV.

Met vriendelijke groet, Koffijberg

Het probleem doet zich nu al langer dan 1 jaar voor, ik zal maar niet hopen op een "snelle" oplossing.
Om jouw probleem op te lossen kan je een losse switch aan de router hangen en daar de NAS en TV op aansluiten. Je gebruikt dan 1 poort van de router, deze routert dan alleen maar, en laat het switch gedeelte over aan de switch.
Kosten voor een simpele 5 poorts switch zijn ca € 15,-- en lost een hoop ergernis op.

M.v.g. Niels.

Beste Niels.

Bedankt voor je tip. Ik ga deze oplossing proberen.

M.v.g. koffijberg
Reputatie 2
Badge +1

Maar toch kan ik wel wat voordelen voorstellen
- Telfort kan makkelijker specifieke instellingen in het modem zetten, zoals de inloggegevens voor VoIP en de juiste netwerkinstellingen voor de verschillende platforms. => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan extra code inbouwen voor beheer op afstand en monitoringdoeleinden. => beheervriendelijk
- Telfort kan overbodige functionaliteit uit het modem slopen => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan een providerlock inbouwen zodat het modem minder snel bij een ander provider terecht komt.

En misschien kan Telfort deze hardware op deze manier gewoon veel goedkoper inkopen.

Of dat echt allemaal voordelen zijn weet ik. "Overbodige" functionaliteiten er uit halen is niet goed. Een functionaliteit die je niet wil gebruiken gebruik je niet... Dat is bij alle apparaten zo, je ben niet verplicht om alle mogelijkheden te benutten. Maar als je wil , kán het, en als het verwijderd is is het onmogelijk geworden.... dus zeker niet gebruiksvriendelijk.
Het beheer op afstand en monitoring...... tja..... ik hou niet van snuffelpraktijken van providers. dus hoe meer deurtjes ingebouwd worden hoe slechter, negatiever de provider is. Helaas kan je dat als gebruiker nooit echt weten, tenzij je er een expert op zet om het te onderzoeken. ik zou overigens erg graag weten wat ze zoal kunnen "monitoren" dus ook niet echt gebruiksvriendelijk als je je recht op privacy ernst neemt.
En zoals ik ook al schreef denk ik dat je met iedere standaard software automatisch de instellingen voor Telfort zal kunnen opladen in het modem als "backup" van de instellingen. dus dat maakt niet echt uit.

Ik gebruik het modem niet voor VOIP... daar heb ik mijn eigen IP telefoon voor... en daar heb je dus ook de optie om zelf alles manueel in te voeren, maar veel providers geven je ook een klein file'tje met de settings, zodat de "leek" met een druk op de knop ook zijn instellingen erin krijgt.... daar heb je dus ook geen speciale software voor nodig.

Die providerlock... zoiets als een simlock voor mobiele telefoons is onzin. je huurt het modem van telfort... en als je het niet terugstuurt als ze er om vragen moet je er geld voor betalen, vaak meer dan het ding nog waard is. Dus als het dan al elders terecht zou komen, dan krijgen ze hun geld ervoor... dus "verlies" van modems zal wel erg meevallen denk ik...

Maar goed.... jij bent blijkbaar voorstander van een eigen software, en dat is prima.... ik ben tegenstander omdat je afwijkt van het origineel, en omdat de kosten ontzettend oplopen omdat je dan uiteraard ook zelf de boel moet testen en bugs moet fixen die je zelf veroorzaakt hebt door het knutselen aan de software en ga zo maar door. Als nu iets niet werkt loop je tegen een muur, omdat telfort eenvoudig zal zeggen dat ze het niet ondersteunen als iets niet werkt.... is het de software van Zyxel (in dit geval) dan heb je een groot gerenommeerd bedrijf wat er achter staat, en zal een probleem sneller en beter opgelost worden, als het al ontstaat. ook alle mogelijkheden die voorzien zijn krijg je als klant...
@henk1960

Heb je de smart-TV en de Dreambox toevallig op poort 3 en/of 4 van de ZyXEL aangesloten..?
Deze poorten zijn geconfigureerd voor interactieve TV en daarop zullen de smart-TV en de Dreambox niet werken.
Deze moeten daarom ook op de poorten 1 en/of 2 worden aangesloten omdat hierop de internetverbinding staat.

Super ze zaten idd in de poorten 3 en 4, na de wisseling naar 1 en 2 werk de dreambox weer.
Jammer dat dit soort info niet in een handleiding is terug te lezen.
Ook ik heb geen werkende DLNA meer sinds de nieuwe firmware V3.11TUE6.b6. Ik heb een aantal maanden gewacht op nieuwe firmware, maar dat duurt wel erg lang.
Kan ik in aanmerking komen voor een Arcadyan modem, waarbij ik wel kan streamen naar mijn TV.

Beste Stephen, Telfort moderator

Helaas heb ik tot nu niets vernomen, kun je me hiermee helpen?
Is bekend wanneer een nieuwe firmware-versie uitkomt voor het Zyxel modem?
Als dit nog lange tijd duurt zou ik graag mijn modem willen omruilen voor een Arcadyan modem.
Ik vind het echt een gemis dat ik mijn NAS niet kan vinden op mijn TV.

Met vriendelijke groet, Koffijberg
Reputatie 2
Badge +1

Zyxel kan garanties geven op de werking totdat Telfort een eigen versie van de software maakt... vanaf dat moment is er een afsplitsing en de bugfixes die Zyxel daarna doorvoert in de eigen versie zitten dan niet automatisch in de Telfort versie. Het is dan aan de Telfort om die bugfixes zelf door te voeren in de eigen firmware.

Daarnaast kunnen verschillende softwaremodules elkaar beïnvloeden... bijvoorbeeld de huidige USB-problemen, die hoeven niet persé veroorzaakt te worden door aanpassingen aan de interne fileserver software.

Dat is dus wat ik zelf ook schreef, en waarom het niet goed is om wijzigingen aan te brengen aan software van de fabrikant. Hoe klein die wijziging ook is, het heeft vaak een onvoorziene impact op het geheel... en een klein bedrijf als Telfort zal de middelen niet hebben (of zet de middelen niet in) om alles grondig te testen. Dat bewijzen de vele problemen die je leest op dit forum als er nieuwe software geimplementeerd wordt.
Ik praat uit ervaring.... zelf knutselen kost erg veel geld en levert altijd een instabielere versie van het origineel op...
Waarschijnlijk interessant voor "julier" is dat hij dat gratis kan proberen als Telfort het modem heeft toegestuurd.
Hij kan dan kiezen welk modem hij terug stuurt.

Nou, laat dat modem maar komen dan.

julier
Reputatie 8
Badge +10

Super ze zaten idd in de poorten 3 en 4, na de wisseling naar 1 en 2 werk de dreambox weer.
Jammer dat dit soort info niet in een handleiding is terug te lezen.

Het is inderdaad niet voor iedereen even duidelijk... ;)
In de installatiehandleiding staat overigens wel het volgende:

Gebruik de kabel met gele stekkers en sluit het aansluitpunt
[ETHERNET ] van de tv-ontvanger aan op [ETHERNET 4] van
het modem.

Sluit u ook een 2e tv-ontvanger aan?
Herhaal dan de Stappen 1 en 2 en gebruik op het modem
poort [ETHERNET 3] voor de 2e TV.

Hieruit zou dan af te leiden moeten zijn dat de poorten 3 en 4 voor interactieve TV bestemd zijn.
Reputatie 8
Badge +16
In het verleden was een Telfort-versie minstens net zo goed als het origineel en werden bugs serieus opgepakt en snel opgelost. Het lijkt nu of Telfort minder prioriteit geeft aan het ontwikkelproces en daarmee de controle over de kwaliteit is kwijtgeraakt.

Er zijn de afgelopen tijd zoveel rare dingen gebeurd, zowel op het Zyxel als het Arcadyan platform dat het geen toeval meer kan zijn. Neem alleen al het feit dat er steeds vaker ongeteste versies gewoon in productie worden gegooid.
Nou, hier word ik niet vrolijk van.
Met de vorige update geen problemen, terwijl ik nu net las dat iedereen daar ook problemen met de DLNA heeft.
Bij mij vorige week DLNA opeens niet meer mogelijk. Alles nagekeken en als laatste middel modem eens terug naar fabrieksinstellingen. Heeft toen zeggen en schrijven nog 1 avond gewerkt en sindsdien totaal geen DLNA mogelijk.
Als ik nu het modem terugzet naar fabrieksinstellingen, ziet de TV even de mediaserver (en vise versa) en na een paar minuten is alleen nog de melding dat geen mediaserver gevonden kan worden, en de mediaserver geeft bij de TV aan dat ie offline is.
Ik heb al een losse switch achter het modem gehangen, maar ook dat helpt niet.
Firewall al eens uitgezet, niets. Gespeeld met UPnP aan en uit, niets.
Mijn verstand snapt niet waarom een netwerkprotocol opeens niet meer werkt.

Wat ik zo lees is dat mensen denken dat DLNA een "feature" van het modem is, maar dat is niet zo. Het zou hetzelfde zijn als je opeen niet meer intern kunt ftp-en. Of dat je windhoos netwerk tussen je PC en laptop het opeens niet meer doet door een modem update.

Just my 2 cents.
Reputatie 8
Badge +16
@cosdal, @Witte667,

Als tussentijdse oplossing kan ik jullie wel een Arcadyan modem toesturen als tussentijdse oplossing. Ik verneem graag of jullie dit willen. :)

Stephen
Hallo Telfort,
Hierboven lees ik dat er een oplossing is voor mijn probleem.
Ik heb sinds kort een NAS, en probeer al enige tijd media via dlna af te spelen. Echter, de apparaten op het netwerk kunnen elkaar niet vinden. Zou ik het eens kunnen proberen met een arcadyan modem?

mvg,
Frank Ypma
Reputatie 2
Badge +1
Inderdaad...Vroeger draaide alles inderdaad goed, maar nu loopt er te vaak e.e.a. fout, dat merk ik ook, en daarom denk ik dat ze beter terug naar de basis kunnen, met standaard software.
Ik vermoed dat het gewoon te duur geworden is om alles goed bij te houden en grondig te testen. Daar moeten dan lessen uit getrokken worden volgens mij.
Maar ik wil de moed nog niet verliezen... ik heb ergens nog wel hoop dat het USB probleem opgelost wordt, en tot die tijd zal ik de externe disk dus maar gewoon af en toe aan de computer hangen.
Misschien is dat zelfs wel beter voor de disk ??? ik weet het eigenlijk niet. Hij draait wel niet als hij aan het modem gekoppeld is, dat doet hij alleen als je hem aanspreekt... maar hij blijft wel onder stroom staan.
@cosdal, @Witte667,

Als tussentijdse oplossing kan ik jullie wel een Arcadyan modem toesturen als tussentijdse oplossing. Ik verneem graag of jullie dit willen. :)

Stephen

als dit modem "Arcadyan" werk beter dan is goed.
En hoe lang is het tussentijdse van het oplossing?
Badge
Dit topic heet: ZyXEL firmware V3.11TUE6.b6 ervaringen, is er qua dit onderwerp ook nog iets te melden?
Reputatie 8
Badge +16
En hoe lang is het tussentijdse van het oplossing?

Dat weet niemand...

Je mag kiezen om het Arcadyan modem te houden (en de Zyxel terug te sturen).
òf je mag wachten op een nieuwe firmware voor het Zyxel modem... maar het is nog onbekend wanneer die er is.
hoi,

ik heb ook een Zyxel modem en bij mij werkt de externe hardeschijf op USB niet.
nu heb ik veel van het verhaal hier boven gelezen , maar is er een oplossing voor de hardeschijf?

ik gebruik het voor bestanden opslaan en backup.
ik hecht er veel waarde aan om de schijf te gebruiken.

gr. marco
Reputatie 8
Badge +16
@henk1960,

Wat fijn dat het is opgelost dankzij de input van Enterprise. :)

@Enterprise,

Reuze bedankt! :D

@ron dlna,

Wat fijn dat je het advies van de helpdesk hebt opgevolgd. Ik heb je zojuist het Arcadyan modem toegestuurd. Laat je weten of deze de problemen heeft verholpen? Alvast bedankt!

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
Ik vermoed dat het gewoon te duur geworden is om alles goed bij te houden en grondig te testen.
Dat weet je vooraf als je een keuze maakt voor een bepaald modem platform en een bepaalde manier van werken. Dat gaat in totaal over vele duizenden modems en misschien dus wel om een miljoenen-investering. En daar hoort ook een potje bij voor support en ontwikkeling.

Hooguit is dat potje wegbezuinigd nu alles onder KPN valt.
Ok, we zijn een stapje verder...
Als ik de DLNA server draadloos maak, via een wifi dongle. Dan doet vind de TV (bedraad) de server zonder problemen.
Het lijkt er op dat het bij bedraad - bedraad fout gaat en bij wifi - bedraad goed.
Kan iemand dat verifiëren?

@Stephen,
Bedankt, maar ik wacht nog even met ja of nee te zeggen. Ik probeer eerst nog een paar dingen.
Reputatie 8
Badge +16
Een Arcadyan modem werkt misschien wel met je USB harde schijf.
Maar.... Telfort ondersteunt dit niet, niet bij de Zyxel en niet bij de Arcadyan.

Een modemwissel kan je probleem dus misschien oplossen. Maar het kan handiger zijn om zelf een los apparaatje te kopen om je USB-schijf als netwerkschijf te gebruiken.
Reputatie 8
Badge +16
Nee... over de firmware gaan we nooit meer iets horen vrees ik.

Ruim 8 maanden geleden is Telfort voor het eerst begonnen met het uitrollen van een Zyxel-firmware waarin Vectoring VDSL werd ondersteund. En nu, ruim acht maanden verder, zijn er nog maar weinig van de oorspronkelijke problemen opgelost. Sterker nog... er zijn zelfs problemen bijgekomen met de b6-versie.

Ik vermoed dat Telfort inmiddels al verder aan het kijken is naar nieuwe modems als opvolger van de Arcadyan Experiabox. En de kans dat er nog veel ontwikkeld gaat worden aan de Zyxel 2812 lijkt me klein.
Onlangs een Samsung blu ray speler gekocht in de veronderstelling dat deze feilloos met de NAS zou kunnen werken. Na veel gepuzzel blijkt de speler de NAS slechts sporadisch te kunnen zien.
Al zoekend naar een oplossing op dit forum terecht gekomen en ik begrijp dat ik de blu ray en de NAS met mijn huidige configuratie (Zyxel met laatste firmware) waarschijnlijk niet zal kunnen werken?

Reageer