ZyXEL firmware V3.11TUE6.b6 ervaringen

• 10 november 2014
  • 255 reacties
  • 17966 keer bekeken

Badge
Ik heb met deze nieuwe firmware niet al te veel problemen, alleen dat ik in het begin met oudere firmware's last had van loopbacks. Nu zijn die problemen opgelost, en nu dat mijn Nas media server altijd perfect heeft gewerkt, werkt deze niet meer na deze firmware, en daar baal ik enorm van en na een reboot dan ziet hij hem voor een paar seconde en als mij tv hem ziet en een film ga streamen dan is hij weer weg dan knalt mij modem/router uit of hij start uit zich zelf opnieuw op. Dus nu werkt het gehele DLNA niet meer 😠, hopelijk wordt dat snel gefixed.

Gr
Peter

255 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Vanochtend ontzettend veel problemen gehad.
Ik heb een externe harddisk aan mijn modem (P2812HNU-F1) via de usb aangesloten om regelmatig back ups te nemen...
Ik merkte vanochtend al toen de wekker afliep dat er een probleem was... ik heb een internet radio via wifi en ik werd met de buzzer gewekt omdat er geen internet verbinding was.

Toen ik de laptop aanzette zag ik ook dat die het niet deed... telkens de melding dat er geen netwerkkabel aangesloten was, dan weer wel, maar begrensde internet toegang, dan plots weer wel aangesloten... en even later weer niet en alles begon weer opnieuw.
Op het modem zelf brandde het "Internet" lampje niet... wel de DSL led.
Ik heb het modem eens aan en uit gezet.... netjes gewacht... niets nieuws..... dan ook eens de reset knop met een paperclip gedrukt..... geen verbetering. Bellen ging ook niet omdat ik een internet telefoon heb, en ja, die doet het dan ook niet.

Dan ten einde raad het plan aangevat om helemaal "kaal " te beginnen... alles afgekoppeld wat er aangesloten is, en dan een voor een weer alles aansluiten, en iedere keer kijken wat er gebeurt.
En JA.... toen de usb harddisk er af was, startte de boel netjes op, het internet lampje ging aan en ik kreeg weer een goede verbinding. Dan kon ik ook weer "in" mijn modem via de webinterface, wat voordien ook onmogelijk was. vreemd eigenlijk, maar goed.... Ik zag dan dat er nieuwe software ingespeeld was op mijn modem... en dat zorgde dus voor de ellende.
Als ik nu de harddisk weer aansluit op het modem stopt alles en krijg ik opnieuw dezelfde fouten.
De harddisk is volledig OK... het is een 4 maanden oude Intenso disk van 1 TB die ik aan het modem had om makkelijk backups te kunnen maken van mijn systeem.... hang ik de disk aan mijn computer werkt hij foutloos... dus hij is inderdaad gewoon 100% goed. Wat de reden daarvan is weet ik niet, maar ik ben wel blij dat ik weer gewoon op het internet kan... al blijkt toch dat de software niet helemaal goed werkt, en in ieder geval niet grondig getest is.
Reputatie 1
DLNA werkt nog steeds niet goed bij deze versie (6). Dit was ook al bij de vorige firmware 't geval, en is al zo'n 2 maanden bekend. Ontzettend vervelend, wanneer zaken die eerder gewoon goed werkten plotseling niet meer werken, ik zou verwachten dat jullie dit soort zaken eerst goed testen voor jullie klanten lastig vallen met ondeugdelijke updates. Nu kost het mij ontzettend veel tijd en veroorzaakt 't veel frustratie. Ik ben al met al wel 4 uur bezig geweest met zoeken naar de oorzaak van deze problemen. En met mij waarschijnlijk vele anderen. Nu heb ik een eigen router achter 't modem gezet en werkt DLNA prima, maar VOIP niet meer doordat 't achter twee NAT's zit, kortom een onwerkbare situatie.
Reputatie 1
Badge
Ook ik heb het zelfde probleem. Eerst een meting laten doen, zien een storing op mijn lijn. Nieuwe kabels besteld modem gelijk bij ISRA punt geinstalleerd, router erachter gezet, nou alleen dat is al een ramp om een 2e router aangesloten te krijgen. Dus deze maar ingesteld als acces point. Maar nu werkt mijn DLNA in mijn netwerk niet meer goed en kan ik geen media meer streamen. Nu al dagen bezig, wordt echt gek, ben blij dat mijn abbo erop zit, want dit is geen doen. Het werkte allemaal goed, komen ze weer met nieuwe updates.....
Reputatie 8
Badge +16
@Peetje,

Vervelend om dit te lezen. Helaas ondersteunt de nieuwe firmware inderdaad geen DLNA. Ik kan je in dat geval wel een Arcadyan modem toesturen. Deze ondersteunt wel het gebruik van een DLNA. Ik lees graag van je of je dit prefereert.

@Sverige,

Bedankt voor jouw bericht. Helaas kunnen er geen externe harddisks via usb worden aangesloten op zowel het Zyxel als Arcadyan modem. Excuses hiervoor.

@MicSchk, @Playboyzalm,

Hetzelfde geval als bij Peetje. Indien jullie het op prijs stellen kan ik jullie ook een Arcadyan modem toesturen. Ik kijk uit naar jullie reactie.

Stephen
Reputatie 2
Badge +1
Stephen,

tot de vorige firmware versie ging het echt wel hoor... ik ga er dus vanuit dat het aan deze versie van de firmware ligt. Ik hoop dat je dat kan bevestigen, en dat het probleem bij een volgende versie gewoon weer verholpen wordt.
Er is ooit zelfs een topic over geweest hoe je je externe harddisk moet aansluiten en om hem automatisch terug te kunnen vinden in je windows explorer... ik heb er destijds zelf een antwoord voor gegeven hoe je dat het makkelijkste kan doen.
Reputatie 8
Badge +16
@Sverige,

Bedankt voor je bevinding. Ik zal dit intern bespreken en doorzetten naar de ontwikkelaars. Hopelijk dat de volgende firmware dit inderdaad verhelpt. Excuses voor de verwarring.

Stephen
Reputatie 2
Badge +1
Dank je Stephen,
ik ben benieuwd wanneer de nieuwe versie er zal zijn zodat het probleem verholpen is!
Reputatie 8
Badge +16
De verwarring zit eigenlijk in het feit dat Telfort geen support geeft op de werking van de USB-poorten van het modem maar ze wel aan laat staan in de modem-firmware. Daardoor gaan gebruikers er vanuit dat dit officiële functionaliteit is... en dan is het erg zuur als het niet meer betrouwbaar werkt na een firmware-update.

In de ITV-decoder staat de USB-poort overigens gewoon helemaal uit. En dat is niet prettig... maar wel duidelijk.
Reputatie 2
Badge +1
Ik vind het eigenlijk "niet kunnen" dat providers officiele voorzieningen op apparatuur gewoon uitzetten. Een gebruiker verwacht toch zoveel mogelijk functionaliteit. Koop je zelf een apparaat kijk je ook of je zo veel mogelijk waar voor je geld krijgt... en als providers dan ook nog eens dmv eigen software die functionaliteiten echt uitzetten vind ik dat verwerpelijk. Iets niet ondersteunen is weer wat anders, maar ook dan als je nieuwe firmware ontwikkelt, die dan duidelijk afwijkt van deze van de fabrikant ( je zou het eigenlijk "piraten software" kunnen noemen, al zal er 'waarschijnlijk' wel licentie voor betaald zijn) zouden minimaal alle bestaande functies van het apparaat gewoon moeten blijven werken. Dat je "extra" functies erbij ontwikkelt is een goede zaak, maar een apparaat "strippen" is uit den boze volgens mij.

Zo kan je in de webconfigurator ook alleen maar voor Engels als taal kiezen.... en ik vermoed dat dat ook niet op die manier bedoeld was, anders zou er geen keuzemogelijkheid bestaan.... Niet dat dit nou zo erg is hoor, maar gewoon Duits en/of Zweeds erbij hadden wel fijn geweest 😉
Reputatie 8
Badge +16
Ik vind het eigenlijk "niet kunnen" dat providers officiele voorzieningen op apparatuur gewoon uitzetten. [..] Dat je "extra" functies erbij ontwikkelt is een goede zaak, maar een apparaat "strippen" is uit den boze volgens mij.

Telfort moet een modem (black box) leveren waarmee de klant gebruik kan maken van de internetverbinding. Extra's zijn leuk maar niet verplicht. Bij andere budgetproviders zie ik ook geen modems waar veel extra's inzitten.

Telfort gebruikt standaard hardware met custom software zodat het modem optimaal ge-finetuned kan worden voor het Telfort netwerk. Extra functionaliteit aanbieden en onderhouden kost gewoon geld (ontwikkelen, testen, supporten).

Persoonlijk lijkt het me redelijk dat Telfort bepaalde functionaliteit uitzet in het modem als deze niet ondersteund kan worden, niet betrouwbaar werkt, de basisfunctionaliteit van het modem verstoort of tot beveiligingsrisico's leidt. Het is dan wel belangrijk dat Telfort de klant daarover informeert. Dus dat de klant weet dat hij een modem krijgt met beperkte functionaliteit ten opzichte van de retail versie.

Natuurlijk zou ik het mooi vinden als ik van Telfort een modem krijg waar een goed werkende (en aantoonbaar goed beveiligde!) file-server inzit. Maar als ik zie hoe langzaam het bugfixen in de basisfunctionaliteit van het modem gaat, dan vrees ik dat dit nooit meer goed gaat komen. Zeker omdat Telfort ook risico's loopt met de extra functionaliteit... als bijvoorbeeld de fileservers ineens van buitenaf toegankelijk blijken te zijn door een bug heeft Telfort ècht een serieus probleem...
Reputatie 2
Badge +1
Ik begrijp je overdenkingen Franzki... maar aan de andere kant denk ik dat Zyxel zijn product toch wel getest zal hebben, en dat de functionaliteiten die ze aanbieden in hun hardware zal werken. Als Telfort dan een afwijkende software ontwikkelt zouden er geen problemen met de "normale" functionaliteiten mogen zijn zou ik denken.
De vraag is dan wel óf het überhaupt noodzakelijk is om specifieke software voor een ISP te ontwikkelen. Ik heb destijds op mijn werk ook meegewerkt aan uitrol en test van software... en bij ons was de slogan altijd "hou de software zo standaard als mogelijk" en overdenk altijd 100x of je die wijziging "echt" wel nodig hebt.... want bij iedere update/upgrade zit je in de problemen, omdat de leverancier uiteraard verder bpouwt op de basis, en nooit op jouw wijzigingen. Dus als bedrijf zijnde zal je dan altijd jouw wijzigingen zelf moeten bijhouden, updaten om ze te laten werken met de standaard software.... en dat kost handen vol geld..... en zijn dus eigenlijk "not done" tenzij het echt-echt-echt nodig is voor jouw situatie.
Ik vraag me dus af waarom Telfort specifieke software uitrolt.... het kan niet zijn om de instellingen van telfort te implementeren, want ik ga er vanuit dat je dat net als met alle andere toepassingen gewoon als setting backup kan opladen.... er moet dus iets anders zijn en ik weet uiteraard niet wat, en speculeren heeft waarschijnlijk toch geen zin. Maar het is wel zo, als je alles dus zo standaard mogelijk houdt, de gebruikers ook de standaard beschikbare handleiding kunnen gebruiken.... nu krijg je totaal niets.

Nu ben ik in principe gewoon tevreden met wat telfort me levert, maar ik vraag ook niet echt veel... de boel is stabiel (op die USB aansluiting na dus)... De boel valt eigenlijk nooit uit.... en ik heb de hele dag mijn Squeezebox internetradio aanstaan, dus ik merk gelijk als dit niet werkt....

Er zijn internetproviders die je gewoonweg niet kiest omdat ze een volledig dichtgetimmerde modem/router verplicht stellen.... en er zijn er anderen die je wel kiest omwille van de vrijheid..... en uiteraard is de prijs van het gebodene het allerbelangrijkste, want er is keuze genoeg.... en ik vermoed dat er binnen iets meer dan een jaar nog wel meer mogelijkheden komen als de roaming bij mobiele netwerken gaat wegvallen.... ik weet niet hoe het met data zit, maar als dat ook dezelfde prijs wordt als in het "thuisland" dan switsch ik naar Tre uit Zweden.... maar goed, dat is even wat anders en hoort niet thuis in de problemen met de nieuwe firmware.
Reputatie 8
Badge +16
maar aan de andere kant denk ik dat Zyxel zijn product toch wel getest zal hebben, en dat de functionaliteiten die ze aanbieden in hun hardware zal werken. Als Telfort dan een afwijkende software ontwikkelt zouden er geen problemen met de "normale" functionaliteiten mogen zijn zou ik denken.

Zyxel kan garanties geven op de werking totdat Telfort een eigen versie van de software maakt... vanaf dat moment is er een afsplitsing en de bugfixes die Zyxel daarna doorvoert in de eigen versie zitten dan niet automatisch in de Telfort versie. Het is dan aan de Telfort om die bugixes zelf door te voeren in de eigen firmware.

Daarnaast kunnen verschillende softwaremodules elkaar beïnvloeden... bijvoorbeeld de huidige USB-problemen, die hoeven niet persé veroorzaakt te worden door aanpassingen aan de interne fileserver software.

De vraag is dan wel óf het überhaupt noodzakelijk is om specifieke software voor een ISP te ontwikkelen.
De winkels liggen vol met modems die generieke firmware bevatten... het zou dus niet nodig hoeven te zijn. En voor de klant is het inderdaad prettiger, zeker als de leverancier sneller is met updates en stabielere software levert.

Maar toch kan ik wel wat voordelen voorstellen
- Telfort kan makkelijker specifieke instellingen in het modem zetten, zoals de inloggegevens voor VoIP en de juiste netwerkinstellingen voor de verschillende platforms. => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan extra code inbouwen voor beheer op afstand en monitoringdoeleinden. => beheervriendelijk
- Telfort kan overbodige functionaliteit uit het modem slopen => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan een providerlock inbouwen zodat het modem minder snel bij een ander provider terecht komt.

En misschien kan Telfort deze hardware op deze manier gewoon veel goedkoper inkopen.
Reputatie 2
Badge +1

Maar toch kan ik wel wat voordelen voorstellen
- Telfort kan makkelijker specifieke instellingen in het modem zetten, zoals de inloggegevens voor VoIP en de juiste netwerkinstellingen voor de verschillende platforms. => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan extra code inbouwen voor beheer op afstand en monitoringdoeleinden. => beheervriendelijk
- Telfort kan overbodige functionaliteit uit het modem slopen => gebruiksvriendelijk
- Telfort kan een providerlock inbouwen zodat het modem minder snel bij een ander provider terecht komt.

En misschien kan Telfort deze hardware op deze manier gewoon veel goedkoper inkopen.

Of dat echt allemaal voordelen zijn weet ik. "Overbodige" functionaliteiten er uit halen is niet goed. Een functionaliteit die je niet wil gebruiken gebruik je niet... Dat is bij alle apparaten zo, je ben niet verplicht om alle mogelijkheden te benutten. Maar als je wil , kán het, en als het verwijderd is is het onmogelijk geworden.... dus zeker niet gebruiksvriendelijk.
Het beheer op afstand en monitoring...... tja..... ik hou niet van snuffelpraktijken van providers. dus hoe meer deurtjes ingebouwd worden hoe slechter, negatiever de provider is. Helaas kan je dat als gebruiker nooit echt weten, tenzij je er een expert op zet om het te onderzoeken. ik zou overigens erg graag weten wat ze zoal kunnen "monitoren" dus ook niet echt gebruiksvriendelijk als je je recht op privacy ernst neemt.
En zoals ik ook al schreef denk ik dat je met iedere standaard software automatisch de instellingen voor Telfort zal kunnen opladen in het modem als "backup" van de instellingen. dus dat maakt niet echt uit.

Ik gebruik het modem niet voor VOIP... daar heb ik mijn eigen IP telefoon voor... en daar heb je dus ook de optie om zelf alles manueel in te voeren, maar veel providers geven je ook een klein file'tje met de settings, zodat de "leek" met een druk op de knop ook zijn instellingen erin krijgt.... daar heb je dus ook geen speciale software voor nodig.

Die providerlock... zoiets als een simlock voor mobiele telefoons is onzin. je huurt het modem van telfort... en als je het niet terugstuurt als ze er om vragen moet je er geld voor betalen, vaak meer dan het ding nog waard is. Dus als het dan al elders terecht zou komen, dan krijgen ze hun geld ervoor... dus "verlies" van modems zal wel erg meevallen denk ik...

Maar goed.... jij bent blijkbaar voorstander van een eigen software, en dat is prima.... ik ben tegenstander omdat je afwijkt van het origineel, en omdat de kosten ontzettend oplopen omdat je dan uiteraard ook zelf de boel moet testen en bugs moet fixen die je zelf veroorzaakt hebt door het knutselen aan de software en ga zo maar door. Als nu iets niet werkt loop je tegen een muur, omdat telfort eenvoudig zal zeggen dat ze het niet ondersteunen als iets niet werkt.... is het de software van Zyxel (in dit geval) dan heb je een groot gerenommeerd bedrijf wat er achter staat, en zal een probleem sneller en beter opgelost worden, als het al ontstaat. ook alle mogelijkheden die voorzien zijn krijg je als klant...
Reputatie 2
Badge +1

Zyxel kan garanties geven op de werking totdat Telfort een eigen versie van de software maakt... vanaf dat moment is er een afsplitsing en de bugfixes die Zyxel daarna doorvoert in de eigen versie zitten dan niet automatisch in de Telfort versie. Het is dan aan de Telfort om die bugfixes zelf door te voeren in de eigen firmware.

Daarnaast kunnen verschillende softwaremodules elkaar beïnvloeden... bijvoorbeeld de huidige USB-problemen, die hoeven niet persé veroorzaakt te worden door aanpassingen aan de interne fileserver software.

Dat is dus wat ik zelf ook schreef, en waarom het niet goed is om wijzigingen aan te brengen aan software van de fabrikant. Hoe klein die wijziging ook is, het heeft vaak een onvoorziene impact op het geheel... en een klein bedrijf als Telfort zal de middelen niet hebben (of zet de middelen niet in) om alles grondig te testen. Dat bewijzen de vele problemen die je leest op dit forum als er nieuwe software geimplementeerd wordt.
Ik praat uit ervaring.... zelf knutselen kost erg veel geld en levert altijd een instabielere versie van het origineel op...
Reputatie 8
Badge +16
In het verleden was een Telfort-versie minstens net zo goed als het origineel en werden bugs serieus opgepakt en snel opgelost. Het lijkt nu of Telfort minder prioriteit geeft aan het ontwikkelproces en daarmee de controle over de kwaliteit is kwijtgeraakt.

Er zijn de afgelopen tijd zoveel rare dingen gebeurd, zowel op het Zyxel als het Arcadyan platform dat het geen toeval meer kan zijn. Neem alleen al het feit dat er steeds vaker ongeteste versies gewoon in productie worden gegooid.
Reputatie 2
Badge +1
Inderdaad...Vroeger draaide alles inderdaad goed, maar nu loopt er te vaak e.e.a. fout, dat merk ik ook, en daarom denk ik dat ze beter terug naar de basis kunnen, met standaard software.
Ik vermoed dat het gewoon te duur geworden is om alles goed bij te houden en grondig te testen. Daar moeten dan lessen uit getrokken worden volgens mij.
Maar ik wil de moed nog niet verliezen... ik heb ergens nog wel hoop dat het USB probleem opgelost wordt, en tot die tijd zal ik de externe disk dus maar gewoon af en toe aan de computer hangen.
Misschien is dat zelfs wel beter voor de disk ??? ik weet het eigenlijk niet. Hij draait wel niet als hij aan het modem gekoppeld is, dat doet hij alleen als je hem aanspreekt... maar hij blijft wel onder stroom staan.
Reputatie 8
Badge +16
Ik vermoed dat het gewoon te duur geworden is om alles goed bij te houden en grondig te testen.
Dat weet je vooraf als je een keuze maakt voor een bepaald modem platform en een bepaalde manier van werken. Dat gaat in totaal over vele duizenden modems en misschien dus wel om een miljoenen-investering. En daar hoort ook een potje bij voor support en ontwikkeling.

Hooguit is dat potje wegbezuinigd nu alles onder KPN valt.
Reputatie 8
Badge +16
@Franzki, @playboyzalm,

Ik heb jullie reacties verplaatst naar dit topic. Het lijk erop dat jij (playboyzalm) een ander probleem ervaart. Ik ga dit intern bespreken en zal je opnieuw een terugkoppeling geven.

Stephen
met het nieuw firmware ik heb laag upload snelheid.
internet verbinding 31998/3078 kbps.
download 28.95 Mb/s upload 1.76 Mb/s
Reputatie 8
Badge +16
@cosdal,

Welkom op het forum!

Meet je de snelheid bekabeld of draadloos? Ik lees dit graag van je.

Stephen
@cosdal,

Welkom op het forum!

Meet je de snelheid bekabeld of draadloos? Ik lees dit graag van je.

Stephen

reset modem
fabrieksinstellingen
wifi uit
power uit van modem
nieuw kabel pc modem fix 6cat
en 29.50mb/s down 2.01mb/s up

diagnose modem
current rate upstream: 3078 kbps
interleaving delay downstream: 0.13 ms
impulse noise protection downstream: 44.0 symbols
current rate downstream: 31998 kbps
attainable rate upstream: 27012 kbps
attainable rate downstream: 98072 kbps

dan geen probleem met het kabel en draadloos.
Reputatie 8
Badge +16
@cosdal,

Begrijp ik goed dat je uploadsnelheid is verhoogd door de kabel te vervangen?

Stephen
@cosdal,

Begrijp ik goed dat je uploadsnelheid is verhoogd door de kabel te vervangen?

Stephen

nee ik heb altijd uploadsnelheid 3mb/s en nu ik heb 2mb/s
Nou, hier word ik niet vrolijk van.
Met de vorige update geen problemen, terwijl ik nu net las dat iedereen daar ook problemen met de DLNA heeft.
Bij mij vorige week DLNA opeens niet meer mogelijk. Alles nagekeken en als laatste middel modem eens terug naar fabrieksinstellingen. Heeft toen zeggen en schrijven nog 1 avond gewerkt en sindsdien totaal geen DLNA mogelijk.
Als ik nu het modem terugzet naar fabrieksinstellingen, ziet de TV even de mediaserver (en vise versa) en na een paar minuten is alleen nog de melding dat geen mediaserver gevonden kan worden, en de mediaserver geeft bij de TV aan dat ie offline is.
Ik heb al een losse switch achter het modem gehangen, maar ook dat helpt niet.
Firewall al eens uitgezet, niets. Gespeeld met UPnP aan en uit, niets.
Mijn verstand snapt niet waarom een netwerkprotocol opeens niet meer werkt.

Wat ik zo lees is dat mensen denken dat DLNA een "feature" van het modem is, maar dat is niet zo. Het zou hetzelfde zijn als je opeen niet meer intern kunt ftp-en. Of dat je windhoos netwerk tussen je PC en laptop het opeens niet meer doet door een modem update.

Just my 2 cents.
Reputatie 8
Badge +16
@cosdal, @Witte667,

Als tussentijdse oplossing kan ik jullie wel een Arcadyan modem toesturen als tussentijdse oplossing. Ik verneem graag of jullie dit willen. :)

Stephen

Reageer