beantwoord

Zicht op beschikbaarheid IPv6?

• 4 juli 2015
  • 12 reacties
  • 915 keer bekeken

Badge
Hoi,

Is er al zicht wanneer IPV6 bij Telfort beschikbaar gaat worden zoals de KPN dochter XS4All al aanbied?

Groetjes,

Marco
icon

Beste antwoord door Michael 7 juli 2015, 14:18

@allen,

Het is zeer begrijpelijk dat er meer wordt verwacht m.b.t. IPv6. De vraag over óf en wanneer we dit gaan implementeren heb ik zodoende nogmaals de organisatie in gegooid. Ik kom hier z.s.m. op terug.

Michael
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 8
Badge +2
@Marco1968,

Bij mij nog niet bekend wanneer we dit toegankelijk hebben voor klanten. Ik werp intern een balletje hierover op en stel jou op de hoogte als ik een terugkoppeling heb gekregen.

Michael
Badge
@Marco1968,

Bij mij nog niet bekend wanneer we dit toegankelijk hebben voor klanten. Ik werp intern een balletje hierover op en stel jou op de hoogte als ik een terugkoppeling heb gekregen.

Michael

OK, thanks, ben heel benieuwd.
Werkte bij XS4All heel goed.
Wordt toch wel tijd.. de IPv4 adressen zijn echt een beetje schaars aan het worden en IPv6 opent weer nieuwe mogelijkheden :-)

Mocht er weer een test gaan komen, ik wil wel meedoen!
Badge
Wordt toch wel tijd.. de IPv4 adressen zijn echt een beetje schaars aan het worden en IPv6 opent weer nieuwe mogelijkheden :-)

Mocht er weer een test gaan komen, ik wil wel meedoen!

Ik ook! :-)

Ook al geruime ervaring met testen...............
Reputatie 8
Badge +19
Wordt toch wel tijd.. de IPv4 adressen zijn echt een beetje schaars aan het worden en IPv6 opent weer nieuwe mogelijkheden.

Leg eens uit... :8
Wordt toch wel tijd.. de IPv4 adressen zijn echt een beetje schaars aan het worden en IPv6 opent weer nieuwe mogelijkheden.

Elk device een IP adres dat in principe vanaf overal benaderbaar is. Mits goed ingeregeld veel voordelen.
Wanneer niet goed afgeschermd kan het ook flink nadelig zijn overigens...
Badge

Neem niet aan dat een serieuze vraag is.

De voordelen van IPv6 zijn in de hele sector bekend, al geruime tijd zelfs, een stukje uit 2012:

"Waarom wil je IPv6?

Ingezonden door ipv6 op 12 november, 2012 - 20:36

De belangrijkste reden voor consumenten om vandaag al IPv6 te gebruiken is om vandaag en morgen probleemloos te kunnen internetten. Binnen afzienbare tijd zullen bepaalde internetdiensten, door een tekort aan IPv4 adressen, alleen nog bereikbaar zijn via IPv6. Dit zal het eerst gebeuren in de regio's waar internet enorm groeit, zoals India en Azië. Maar ook bepaalde toepassingsgebieden van internet, zoals mobiele communicatie, zal nieuwe mogelijkheden geven die vragen om unieke internetadressen die alleen met IPv6 te leveren zijn.
"

En zo staat het internet vol met redenen en met het internet ook de gebruikers (incl contentproviders) die van IPv6 gebruik willen maken.

En om te voorkomen dat de volgende vraag van jou om de hoek komt de volgende tekst uit 2012:

"
Wat is IPv6?

Ingezonden door ipv6 op 12 november, 2012 - 22:20

IPv6 is de opvolger van het internetprotocol IPv4. Belangrijkste voordeel van IPv6 is de (praktisch gezien) onbeperkte aantal adressen waarmee systemen kunnen communiceren. Het aantal IPv4 adressen is wereldwijd vrijwel op, waardoor nieuwe internetaansluitingen alleen nog een uniek adres kunnen krijgen middels IPv6.

IPv6 biedt nog meer voordelen. Zo heeft IPv6 nieuwe mogelijkheden voor autoconfiguraties en plug-and-play. IPv6-apparatuur kan in staat zijn om zichzelf te configureren. Hierdoor is de inzet van nieuwe apparatuur op het internet, zoals b.v. een koelkast, thermostaat of telefoon eenvoudig wordt.

Ook heeft IPv6 nieuwe beveiligingsmogelijkheden. IPv6 ondersteunt standaard IPsec, waarmee data versleuteld verstuurd kan worden
"

En de overheid erkend het nut van IPv6 ook http://new.ipv6-taskforce.nl/ waar zelfs een leuk stukje tekst is te vinden

"Wanneer op termijn uw webhoster of ISP geen IPv6 ondersteunt is het wel raadzaam om over te stappen naar een provider die dit wel ondersteunt"

Geschreven 3 jaar geleden...........................

Kortom, ook op dit gebied loopt Telfort ver achter..................
Reputatie 8
Badge +19

Neem niet aan dat een serieuze vraag is.

Toch wel...
Ik hoor al zo lang mensen roepen dat het nu echt tijd wordt dat Telfort en andere providers IPv6 (het liefst gelijk native) uitrollen maar ik twijfel er wel eens aan of die mensen dan ook weten wat het precies inhoudt om (wereldwijd) IPv6 te implementeren voor internet.

Geschreven 3 jaar geleden...........................

Kortom, ook op dit gebied loopt Telfort ver achter..................

We zijn inderdaad al weer 3 jaar verder, en waar staat IPv6 nu..?
Er zijn blijkbaar nog steeds genoeg IPv4 adressen beschikbaar en het internet doet het nog steeds dankzij IPv4/IPv6 Dual Stack.
Ik schat zelf in dat het nog minimaal 10 jaar duurt voordat het hele internet op native IPv6 draait omdat uiteindelijk alle IPv4-adressen uitgefaseerd moeten worden als alles native IPv6 moet worden.

Telfort loopt dus niet achter, ze lopen alleen niet voor... 🙂
Badge
Zelf zit ik al op internet vanaf het moment dat Internet in Nederland nog geeneens beschikbaar was, lekker inbellen met eerst het oude girotel modem (75/1200 kb/s was het meen ik).
Al heel vroeg in de vogelvlucht van Internet begonnen de geruchten dat de IPv4 adressen snel op zouden zijn, wat dat betreft is er inderdaad weinig veranderd.

Maar IPv6 is meer dan alleen meer adressen, de stabiliteit, betere beveiliging en dergelijke is naar mijn idee zo belangrijk dat IPv6 gewoon doorgezet kan en moet worden.

Ik heb een tijd IPv6 beschikbaar gehad en moet gewoon bekennen dat alles ook stabieler was dan een pure IPv4 aansluiting.

Daar komt bij dat er al heel lang bevestiging is dat KPN IPv6 gereed is, dus waarom zet KPN zelf en ook Telfort de zaak niet gewoon door?
Ze weten andere (puur marketing, minder functionele zaken) ook zo snel door te zetten........................

En met achterlopen bedoelde ik niet alleen IPv6, ook het niet vrijgeven van VOIP gegevens/instellingen, de klanten dwingen een slechte en beperkte router te gebruiken en natuurlijk IPv6...........
(en nog wel een paar minder belangrijkere zaken)

Nee, ze lopen niet voor, van de KPN bedrijven lopen ze wel achteraan....................... 😉
Reputatie 8
Badge +19
Uiteraard kan en moet IPv6 doorgezet worden en dat gaat ook gebeuren.
Telfort heeft niet voor niets 2 jaar geleden al een uitgebreide testpilot gedraaid, samen met een hoop abonnees die hier op het forum komen.

Dat providers nog niet staan te springen zal wellicht te maken hebben met de forse kosten die het met zich meebrengt, zo'n beetje alle netwerkhardware moet aangepast, vernieuwd en uitgebreid worden.
Een hele operatie die naar mijn mening alleen gefaseerd uitgevoerd kan worden.
Badge
Telfort heeft niet voor niets 2 jaar geleden al een uitgebreide testpilot gedraaid

Juist, 2 jaar..................

Daar zit hem de clou, 2 jaar geleden getest, 730 dagen later nog geen datum, zelfs niet over wanneer de uitrol gaat beginnen........

Dat providers nog niet staan te springen zal wellicht te maken hebben met de forse kosten die het met zich meebrengt, zo'n beetje alle netwerkhardware moet aangepast, vernieuwd en uitgebreid worden.
Een hele operatie die naar mijn mening alleen gefaseerd uitgevoerd kan worden.

Ben ik het helemaal mee eens, maar IPv6 is inmiddels meer dan 19 jaar oud, sinds ongeveer 2008 (!) een serieuze standaard.
Zelfde periode dus als dat Telfort een KPN dochter is geworden.
Lijkt mij voldoende tijd om de systemen IPv6 klaar te maken...................
Misschien iets minder domme commercials en dat investeren in techniek?
Reputatie 8
Badge +2
@allen,

Het is zeer begrijpelijk dat er meer wordt verwacht m.b.t. IPv6. De vraag over óf en wanneer we dit gaan implementeren heb ik zodoende nogmaals de organisatie in gegooid. Ik kom hier z.s.m. op terug.

Michael