Zeer trage internetverbinding

  • 18 juli 2012
  • 14 reacties
  • 4314 keer bekeken

Badge
Ik ervaar al langere tijd behoorlijk vaak klapperende verbindingen met internet thuis.
Een tijdje heb ik gedacht dat het aan mijn thuisnetwerk lag.

Sinds kort heb ik echter ook zeer, zeer traag internet.
Ik heb hiervoor al meerdere keren het modem gereset, maar zonder resultaat.

De volgende intrainsnelheden worden momenteel getoont op de statuspagina van mijn Zyxel P-2602R-D1A Modem.
Interface  Status  Rate
DSL Up  1488 kbps / 68 kbp

Vandaag was het dieptepunt met een download snelheid van 512kbps.
Dus ergens gaat het zichtbaar niet goed met mijn verbinding

Ik heb de afgelopen jaren geen enkele wijziging aangebracht in de bekabeling of plaatsing van mijn modem, dus ik kan niet direct verklaren waar dit probleem aan kan liggen. De snelheden hebben in het verleden minimaal op 17000 kbps gestaan.

Kan iemand mij helpen met een oplossing, aangezien ik minimaal een tienvoudige snelheid van de huidige mag verwachten op mijn adres?

Zover gewenst hierbij nog wat gegevens over mijn noise margins....
noise margin upstream: 7 db
output power downstream: 20 db
attenuation upstream: 9 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 24 db

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

14 reacties

Reputatie 8
Badge +16
DSL Up  1488 kbps / 68 kbp
noise margin downstream: 6 db


Eerste advies is om de bekabeling tussen modem en isra-punt een keer goed na te lopen.
Wat voor kabel heb je nu? Wat voor isra-punt heb je? Heb je de kabel al eens vervangen door een korte goede kabel?

Als dit niet helpt, kan het nog een probleem zijn met de koperdraden naar de centrale... of het modem kan zijn beste tijd gehad hebben.

Advies is dus om de bekabeling thuis na te lopen en/of te vervangen... en daarna gewoon de helpdesk bellen.
Reputatie 4
Badge +3
@carloz81,

Welkom op het forum! Aan de hand van uw gegevens, lijkt het er op dat het modem de oorzaak van de problemen is. Ik heb u hierbij kosteloos een nieuw modem verstuurd.

Ik hoor graag van u, wanneer deze binnen is en/of de snelheid weer als vanouds is. :)

Henk
Badge
Henk, bedankt voor je snelle en veelbelovende reactie! 
Ik neem aan dat je op een of andere wijze (IP?) mijn adresgegevens hebt kunnen achterhalen, aangezien ik niet mijn telfort gegevens heb achtergelaten?
Badge +1
Henk, bedankt voor je snelle en veelbelovende reactie!
Ik neem aan dat je op een of andere wijze (IP?) mijn adresgegevens hebt kunnen achterhalen, aangezien ik niet mijn telfort gegevens heb achtergelaten?


Inderdaad Carloz81, aan de hand van je ip adres die gekoppeld is aan je internet account kan Henk jouw NAW gegevens (naam, adres, woonplaats) achterhalen. 😮
Reputatie 4
Badge +3
@Carloz81,

Het modem is onderweg, waarschijnlijk komt deze morgen bij u binnen.

Ik heb u een privé bericht verstuurd met de track&trace van het modem.

Henk
Badge
Het modem is binnen en is inmiddels aan het werk gezet :o
Ik had wel gehoopt dat hij wat sneller zo intrainen:
Upstream 976 kbps Downstream 12032 kbps

In het log leek de adsl verbinding in het begin wel nogal te klapperen, maar uit de begeleidende brief begrijp ik dat dit normaal is?

Verder heb ik vanochtend ook nog een brief gekregen over aanstaande werkzaamheden over 2 weken aan de telefooncentrale, ik zou ook een nieuw modem krijgen?!
Is dit laatste toeval of heeft de brief te maken met mijn klacht?

Enorm bedankt voor deze hele snelle service!
Ik blijf voorlopig nog even klant van telfort.
Badge
Het modem is binnen en is inmiddels aan het werk gezet :o
Ik had wel gehoopt dat hij wat sneller zo intrainen:
Upstream 976 kbps Downstream 12032 kbps


Het klinkt lullig, maar je moet gewoon even een paar weken geduld hebben;
Toen ik voor het eerst mijn modem aansloot trainde hij ook in op ca 11800 kbps down.
Daar schrok ik van, want ik had ervoor een ADSL2 abonnement, die op 19000 kbps max kwam.

Maar elke week ging de snelheid met sprongen omhoog en na een week of 5 zat ik rond de 27000 kbps;
Nu is de verbindingssnelheid:
31800/3060 kbps , (max attainable rate is 31836)
Aangezien ik een 25Mb VDSL2 abo heb, ben ik super tevreden.

Mijn modem bevindt zich in het midden van het huis op ongeveer 10m afstand van het ISRA-punt. Tussen de modem en het ISRA-punt ligt een CAT5E kabel.

Hier is de ADSL status van het Zyxel modem:
noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 6 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 4 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 24 db
loop length is 1427m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3060 kbps
interleaving delay upstream: 4.25 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 31800 kbps
interleaving delay downstream: 8.25 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 3464 kbps
attainable rate downstream: 31836 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
Badge +1
Het modem is binnen en is inmiddels aan het werk gezet :o
Ik had wel gehoopt dat hij wat sneller zo intrainen:
Upstream 976 kbps Downstream 12032 kbps


Het klinkt lullig, maar je moet gewoon even een paar weken geduld hebben;
Toen ik voor het eerst mijn modem aansloot trainde hij ook in op ca 11800 kbps down.
Daar schrok ik van, want ik had ervoor een ADSL2 abonnement, die op 19000 kbps max kwam.

Maar elke week ging de snelheid met sprongen omhoog en na een week of 5 zat ik rond de 27000 kbps;
Nu is de verbindingssnelheid:
31800/3060 kbps , (max attainable rate is 31836)
Aangezien ik een 25Mb VDSL2 abo heb, ben ik super tevreden.



Het 25 mb VDSL abo (Internet Standaard) is al een aantal weken geleden geupgrade naar 30 mb zonder extra kosten :o
Link: http://internet.telfort.nl/shop/internet.html
Badge
Het klinkt lullig, maar je moet gewoon even een paar weken geduld hebben;

Okay, bedankt voor je duidelijke uitleg, we wachten af... :-)
Snelheid is namelijk nog ongewijzigd..
Reputatie 4
Badge +3
@carloz81,

De brief heeft ook te maken met het verzenden van het modem, de lijn wordt morgen aangepast naar een verbinding met een dynamisch profiel (DLM). De verbinding is alleen op dit moment niet erg stabiel, ik laat dit onderzoeken en kom hier zo snel mogelijk op terug.

Henk
Badge
Nog weinig gemerkt van de werkzaamheden? Snelheid nog niet verhoogd.. Sterker nog.. Hij is terug gezakt naar de 10Mbit......
Maar nog steeds 10x sneller dan met oude modem!!! 🙂
Badge
Inmiddels is mijn modem weer wat lager ingetraind, nadat ik hem een keer heb gereboot.
Maar nog altijd prima:

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 6 db
attenuation upstream: 0 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 24 db
loop length is 1437m
SRA upstream: init
SRA downstream: init
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
current rate upstream: 3060 kbps
interleaving delay upstream: 4.25 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 29952 kbps
interleaving delay downstream: 8.50 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate upstream: 3488 kbps
attainable rate downstream: 29976 kbps
linetype: VDSL2
Profile: 8b
operational uptime: 5 days, 23:15
Badge +1
@simonlebon

Inmiddels is mijn modem weer wat lager ingetraind, nadat ik hem een keer heb gereboot.
Maar nog altijd prima:


Hoe bedoel je met gereboot?

Het beste is om de stekker van het modem uit het stopcontact te halen of met de aan/uit knop uit te zetten en na een minuut weer aan anders denkt het DLM (Dynamic Line Management) dat je een verstoring hebt en wordt er lager ingetraind.
Badge
Inmiddels al meer bekend over de stabiliteit van mijn verbinding?
Net stond mijn modem alweer ingetraint op 4000Kbit. Een herstart van het modem heeft hem nog weer omhoog gekregen, maar de vraag is natuurlijk voor hoelang.
Als ik mijn logging bekijk, klappert hij nog met regelmaat.