beantwoord

Zeer traag internet Heerhugowaard, 1703-postcode

  • 15 januari 2015
  • 49 reacties
  • 1067 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele dagen ondervind ik een zeer trage internetverbinding. Ik heb het ZyXEL-modem laten herstarten door de "stekker eruit-10 seconden wachten-stekker erin"-methode. Mijn privé-router die daar achter hangt (Asus RT-N66U) met dezelfde methode herstart. Alles hetzelfde resultaat. Deze problemen ondervind ik dus zowel via WiFi-apparaten als via LAN-apparaten (1Gbs verbinding met de router). De verbinding tussen de router en het modem is ook 1Gbs.
Verbinding met Telfort is als volgt: 13462/186 kbps
Firmware van het modem is: V3.11TUE6.b6
Ook de DNS-servers veranderen naar die van OpenDNS.com helpt niets.
Het heeft altijd goed gewerkt, niks is er veranderd hier, maar sinds de laatste tijd is het gewoon echt bagger.

Iemand hier meer ervaringen mee? Zijn er problemen binnen Telfort en zijn er ook oplossingen bekend?

Bvd,
Sybran
icon

Beste antwoord door WeekendWarrior 26 januari 2015, 17:10

@Stephen

De KPN monteur is zojuist geweest en mijn bange vermoedens werden bevestigd;
de aders in de kabel naar mijn huis toe zijn niet in zo'n beste staat meer.
De backup-draadjes (oranje/wit) waren er zelfs nog slechter aan toe.
En waarschijnlijk door het zeer vochtige weer de laatste tijd
was dat de letterlijke druppel die de digitale emmer deed overlopen.

Tevens is er naast het sub-verdeelpunt een nieuwe verdeelkast gezet met aansluitingen voor nog hogere snelheden.
Deze staat er net en heeeeel misschien hebben deze werkzaamheden ook een impact gehad op mijn aansluiting.

Anyway; ik heb in het sub-verdeelpunt mogen staan kijken (educatief moment) en
morgen tussen 10:00 - 12:00 komt de graafploeg om de kabel ergens op te graven en te repareren.

Ik hou je op de hoogte!

Mvg,
Sybran
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

49 reacties

Badge +1
Goed nieuws!
Fijn om te lezen WeekendWarrior. 🙂
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de update. Ja het wil nog weleens voorkomen dat de aansluiting buitenshuis toe is aan vervanging en er hiervoor gegraven moet worden.
We kijken uit naar je volgende update. :)

@Enterprise,

Ik heb erbij gestaan toen deze werd opgegraven en hij verpulverde letterlijk in de handen van de monteur toen hij hem oppakte...

Dat moet dan wel een heel oude kabel zijn geweest.

Stephen
Hi Stephen,

Dank je wel voor jouw antwoord. Helaas heb ik weinig tijd vandaag, maar zal zsm een poging doen.
Dat van het modem een harde reset kan ik begrijpen, maar dat kabeltje niet zo.
Ik heb tevens een officiele call aangemaakt bij Telfort om mijn verbinding eens goed door te meten.
Want ik blijf het vreemd vinden dat na een hele lange tijd goed gewerkt te hebben, mijn verbinding opeens +/- 10Mbs download langzamer is geworden, dus ook de upload evenredig langzamer is geworden.
Wellicht is dit reeds door Telfort opgepikt en hopenlijk verholpen als ik even een moment heb vandaag, anders het weekend, om mijn modem een harde reset te geven en opnieuw in te stellen.

Sybran
@Stephen

Zoals beloofd zou ik nog even een A-B vergelijking opsturen tussen de Experia Box en het ZyXel modem.
Onderstaand laat zien wat het per dag zo'n beetje doet:

===============================================
Arcadyan modem (Experiabox V8):

28 jan. bij aansluiten
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1472 kbps
attainable rate downstream: 25878 kbps

29 jan.
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1472 kbps
attainable rate downstream: 26053 kbps

30 jan.
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1472 kbps
attainable rate downstream: 26037 kbps

ZyXel-modem:

30 jan. bij aansluiten
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1496 kbps
attainable rate downstream: 25759 kbps

31 jan.
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1496 kbps
attainable rate downstream: 25855 kbps

01 feb.
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1496 kbps
attainable rate downstream: 25663 kbps

02 feb.
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1496 kbps
attainable rate downstream: 25643 kbps
===============================================

Je ziet, er zit zo goed als geen verschil tussen.
Ik heb de Experia Box afgelopen zaterdag teruggestuurd.

Helaas dat de upload niet hoger komt bij mijn 3mbs abbo en dat de laatste 3mbs er niet "uitgeperst" wordt bij mijn download.

Ik dank iedereen hier op deze topic die heeft meegedacht in oplossingen en probleemschieten.
I dank jou, Stephen, voor het meedenken en als contactpersoon naar Telfort toe. Thumbs-up!! :)
De "follow-up" vanuit Telfort was ook zeer goed. :)

Mvg,
Sybran

ps:
Waarom wist ik zeker dat mijn aansluiting hier goed zat?
Als oud-elektromonteur kan ik wel een draadje aan elkaar "knopen", aansluiting maken.
En als IT-er (wel op zoek naar een nieuwe leuke uitdagende functie werkende met o.a. Cisco, VMware)
weet ik dat mijn netwerk 100% op orde is. En met deze uitdaging zijn er ook weer educatieve momenten geweest.
Dus mocht iemand nog wat weten qua leuke baan.... 😉
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je reactie. Deze situaties gebeuren nou eenmaal. Maar het lijkt er sterk op dat er iets mis is met jouw aansluiting. Vandaar dat het ook handig is om te testen met een andere DSL kabel, het liefst eentje die niet langer is dan 50 cm. Wellicht dat dit en een harde reset helpen. Ik wacht het rustig af en voor vragen of opmerkingen kun je gerust blijven posten in dit topic. Alvast een fijn weekend!

Stephen
@Stephen.

Ik had even een gaatje over en heb het volgende gedaan:

- Harde reset van het modem: No joy
- Met twee verschillende kabeltjes getest: No joy

Helaas heeft dit alles niets opgelost.
Ik wacht af totdat Telfort de aansluiting vanaf Telfort naar mijn modem goed heeft doorgemeten en mij daar een rapport over heeft verzonden.
In ieder geval dank voor het meedenken in een oplossing en mochten er meer suggesties zijn, dan hoor ik deze graag.
Het lijkt er gewoon op dat ik weer op het oude 20Mbs abbo heb.
Ter info: Hieronder de nieuwe uitdraai van de DSL-test. Alvast ook een fijn weekend gewenst.

====================================================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 23 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1827m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 235 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13532 kbps
attainable rate upstream: 248 kbps
attainable rate downstream: 14501 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 2 min
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 162
CodeViolations far end: 2666
FEC far end: 152802952
====================================================================
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor het testen en de uitdraai. Vervelend dat de situatie niet is veranderd.
Ik kan je in elk geval meedelen dat je op het VDSL Internet Standaard abonnement zit dus niet het oude abonnement in ieder geval.
Zou ik ook van jou mogen weten met wie jij contact hebt gehad en wat wanneer er weer contact met jou wordt opgenomen. Ik zie namelijk geen melding hierover.

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de foto en de uitleg. Ik wil dit graag intern doorzetten zodat de technische dienst er zich over kan buigen. Hiervoor ontvang ik graag jouw 06-nummer in een privébericht.

Antwoord op je vragen:

- Welke afstand van de wijkcentrale naar mijn aansluiting heeft Telfort in bestand staan?
Deze afstand is 1697 meter volgens onze gegevens.

- Hoe heeft Telfort mijn aansluiting gemeten? Daarvan wil ik graag het rapport zien met duidelijke en heldere uitleg.


Ik heb je aansluiting gemeten aan de hand van een lijnanalyse. Je lijn ziet er stabiel uit alleen de download snelheid is laag en de upload snelheid is extreem laag.

Op je andere vragen kan ik je helaas geen antwoord op geven. Dat is mij namelijk niet bekend. Zodra ik je 06-nummer heb ontvangen kan ik dit intern doorzetten zodat er contact met jou kan worden opgenomen. Ik kijk uit naar jouw reactie.

Stephen
@Stephen,

Ik heb nog geen officieel contact gehad, maar had wel in de aanvraag aangegeven om mijn verbinding goed door te meten.
Met de resultaten die ik aan mijn kanten heb behaald, wellicht moet de router/interface die de verbinding naar mij verzorgt, een harde reset hebben? ;-)

Mvg,
Sybran
@Stephen

Ik had gisteren van de KPN-monteur begrepen dat de graafploeg tussen 10 en 12 hier zouden zijn en dat ik daarvoor thuis moest blijven. Het is nu 12:50 en ik heb niemand voorbij zien komen. Ik heb reeds de KPN zelf gebeld en die vertelde mij dat zij niets in hun systemen konden vinden maar ook dat ik dit via Telfort moest spelen. Dusssss, de vraag is: Waar blijft de KPN-graafploeg? Ik ben hier wel thuis druk aan de studie (CCNA) maar ik moet ook even de deur uit. Kan jij vragen aan de juiste afdelingen waar de graafploeg blijft. Ik ben gewoon op mijn mobiel bereikbaar.

Alvast dank.
Mvg,
Sybran

UPDATE 13:50: KPN belde net met de nodige excuses. Waren de nodige uitlopen met de buitendienst-ploegen en helaas mij vergeten in te lichten... Ach, kan gebeuren, we zijn menselijk. Ze zijn onderweg en moeten binnen een half uur hier zijn vanuit Hoorn.
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor het kenbaar maken van de testresultaten. Ik wens je veel plezier met de internet verbinding en met het Zyxel modem.
Het was mij een genoegen om jou van dienst te zijn en ik stel je waardering hiervoor zeer op prijs :D
Mocht je weer ergens tegen aanlopen dan verneem ik dit graag van je in een nieuw topic. Hierbij sluit ik dit topic.

PS. Ik hoop dat je gauw weer een uitdagende functie vindt. Thumbs -ip!

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je privébericht en voor de updates. Vervelend dat het is uitgelopen en ik waardeer je begrip ten zeerste.
Ik volg je updates met alle belangstelling en indien mogelijk post wat foto's. :D

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NIET aan de fysieke aansluiting hier ligt.

Hmmm

Toch grote kans dat het daar wèl aan ligt... maar dan moet je niet alleen naar het ISRA-punt kijken maar het naar het hele traject. Dus vanaf DSLAM tot aan het modem.
@Stephen

FYI:
Geinig; het weer wordt kouder, mijn verbindingssnelheid wordt ook een ietsje trager:
12919/155 kbps o_0

Anyway, het nieuwe modem wordt vanmiddag afgeleverd. Ik zal deze meteen gaan aansluiten zodat vannacht de eventuele nieuwe Telfort-firmware er automatisch op gezet kan worden. Morgen zal, hopelijk, alles weer op volle snelheid werken.
Ik hou je op de hoogte.

Fijn weekend,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Ik denk niet dat een harde reset vanuit onze kant het probleem oplost. De meting geeft namelijk aan dat de oorzaak op jouw locatie ligt. Daarom ben ik erg benieuwd naar hoe je het modem hebt aangesloten. In de tussentijd ontvang ik dan toch graag een foto van hoe jouw modem is aangesloten op het IS/RA punt. Wellicht schept deze meer duidelijkheid.

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Hopelijk lost het nieuwe modem dit probleem op. :)

Ik zie dat deze vandaag tussen 13:00 en 15:00 uur arriveert. Ik zie je terugkoppeling morgen graag tegemoet. :)
Bedankt en jij ook een fijn weekend!

Stephen
@Stephen en anderen...

Yeeeee... De aansluiting is gerepareerd!!! De aansluiting van mijn huis naar de wijkcentrale bleek 100% in orde, ook de oranje/witte draadjes. Maar in de aansluiting van de wijkcentrale naar de hoofdcentrale bleek wat mis te zitten. In de hoofdcentrale was een soldering van een draadje los geschoten. Deze is door de monteur vast gezet waardoor alles nu werkt. Dit is nu het log van het ZyXel-modem:
========================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 2 db
attenuation upstream: 11 db
noise margin downstream: 8 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 27 db
loop length is 1659m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 3.00 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
current rate upstream: 1367 kbps
interleaving delay downstream: 8.00 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1472 kbps
attainable rate downstream: 25750 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 19 min
========================================

Beter!!! :)
Ik laat deze even een dag intrimmen.
Morgen, eind middag/avond stuur ik even een nieuwe log.
Tevens zal ik dan de Experia Box eraan hangen, een dag laten intrimmen en dan die snelheden doorgeven.
Dan is er een perfecte A-B vergelijking van de twee modems met de laatste firmware onder dezelfde omstandigheden.
Na deze test zal ik de Experia resetten en terug sturen.
Dus sluit dit topic nog niet... ;-)

Ter info:
Deze foto laat zien hoe de draadjes bij mijn IS/RA-punt zitten.
De monteur heeft alle draadjes nu, op kleur uiteraard, 1-op-1 doorverbonden met een stripje.
Dus de oranje/witte draadjes kunnen ook ingezet worden in de toekomst voor pair-bonding voor de 50Mbs aansluiting... 😉
En zo ziet een wijkcentrale er van binnen uit. De kolom helemaal achterin is reeds voorbereidt voor glasvezel.
Helaas geen foto van de hoofdcentrale....
@Stephen,

Dank je wel voor jouw reactie.
Ik heb je een PB gestuurd.
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde terugkoppeling. Wat fijn om te lezen dat het is opgelost. Ik kijk uit naar je log.
Aan jou de keus welk modem je terugstuurt. Neem gerust de tijd om ze te testen. Ik hou het topic open zolang het nodig is.
Bedankt voor de foto's. Die van de wijkcentrale ziet er goed uit. :D
Ik zie wat meetapparatuur die is aangesloten aan de 2e kolom. Was dit bij jouw aansluiting?

Stephen
@Stephen

Ja, dat klopt. Daar werd ook die lage snelheid gemeten. Daarop ging de monteur naar de hoofdcentrale om daar de boel te meten en kwam daar erachter dat daar een draadje los zat.

Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je bericht. Ik heb jouw reacties en de afbeelding die jij hebt gepost intern doorgezet. Binnen 2-3 werkdagen zal er contact met jou worden opgenomen. In de tussentijd kun jij mij gerust blijven benaderen voor vragen of opmerkingen. Ik lees ook graag van je wanneer je bent benaderd.

Stephen
@Stephen,

Super. Dank je wel.
Ik wacht het in gezonde spanning af en laat wat weten zodra ik meer weet en/of de oplossing is gevonden.

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Fijn dat de foto laat zien hoe het in zijn werk gaat. :)

Stephen
@Stephen,

Waar ik toch wel een beetje bang voor was, ook een modem-swap heeft niet geholpen.
Het is zelfs met de laatste FW dramatischer geworden.
Hieronder de uitdraai zoals gisteren origineel uit de doos
en van vanochtend na de FW-update van afgelopen nacht:

Origineel afgeleverd:
Runtime Code Version: 02.00.125W4 (11.01.2013-11:01:22)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.4.7.15.1.6

Actual Data Rate 252 (Kbps.) 12904 (Kbps.)
Attainable Rate 264 (Kbps.) 13840 (Kbps.)



Afgelopen nacht met de laatst firmware geflashed:
Runtime Code Version: 02.00.132v2W4 (22.08.2014-14:41:12)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.2.13.0.7

Actual Data Rate 44 (Kbps.) 13477 (Kbps.)
Attainable Rate 40 (Kbps.) 14521 (Kbps.)

Ik ben toch echt bang dat de monteur mag gaan langskomen.
Kan jij dat intern regelen? Als deze is geweest, en alles werkt weer,
dan zal ik het nieuwe modem terugsturen. Dan kan er wellicht iemand anders blij mee gemaakt worden. :)

Mvg,
Sybran