beantwoord

Zeer traag internet Heerhugowaard, 1703-postcode

• 15 januari 2015
  • 49 reacties
  • 1067 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele dagen ondervind ik een zeer trage internetverbinding. Ik heb het ZyXEL-modem laten herstarten door de "stekker eruit-10 seconden wachten-stekker erin"-methode. Mijn privé-router die daar achter hangt (Asus RT-N66U) met dezelfde methode herstart. Alles hetzelfde resultaat. Deze problemen ondervind ik dus zowel via WiFi-apparaten als via LAN-apparaten (1Gbs verbinding met de router). De verbinding tussen de router en het modem is ook 1Gbs.
Verbinding met Telfort is als volgt: 13462/186 kbps
Firmware van het modem is: V3.11TUE6.b6
Ook de DNS-servers veranderen naar die van OpenDNS.com helpt niets.
Het heeft altijd goed gewerkt, niks is er veranderd hier, maar sinds de laatste tijd is het gewoon echt bagger.

Iemand hier meer ervaringen mee? Zijn er problemen binnen Telfort en zijn er ook oplossingen bekend?

Bvd,
Sybran
icon

Beste antwoord door WeekendWarrior 26 januari 2015, 17:10

@Stephen

De KPN monteur is zojuist geweest en mijn bange vermoedens werden bevestigd;
de aders in de kabel naar mijn huis toe zijn niet in zo'n beste staat meer.
De backup-draadjes (oranje/wit) waren er zelfs nog slechter aan toe.
En waarschijnlijk door het zeer vochtige weer de laatste tijd
was dat de letterlijke druppel die de digitale emmer deed overlopen.

Tevens is er naast het sub-verdeelpunt een nieuwe verdeelkast gezet met aansluitingen voor nog hogere snelheden.
Deze staat er net en heeeeel misschien hebben deze werkzaamheden ook een impact gehad op mijn aansluiting.

Anyway; ik heb in het sub-verdeelpunt mogen staan kijken (educatief moment) en
morgen tussen 10:00 - 12:00 komt de graafploeg om de kabel ergens op te graven en te repareren.

Ik hou je op de hoogte!

Mvg,
Sybran
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor het kenbaar maken van de testresultaten. Ik wens je veel plezier met de internet verbinding en met het Zyxel modem.
Het was mij een genoegen om jou van dienst te zijn en ik stel je waardering hiervoor zeer op prijs :D
Mocht je weer ergens tegen aanlopen dan verneem ik dit graag van je in een nieuw topic. Hierbij sluit ik dit topic.

PS. Ik hoop dat je gauw weer een uitdagende functie vindt. Thumbs -ip!

Stephen
@Stephen

Zoals beloofd zou ik nog even een A-B vergelijking opsturen tussen de Experia Box en het ZyXel modem.
Onderstaand laat zien wat het per dag zo'n beetje doet:

===============================================
Arcadyan modem (Experiabox V8):

28 jan. bij aansluiten
current rate upstream: 1367 kbps
current rate downstream: 22018 kbps
attainable rate upstream: 1472 kbps
attainable rate downstream: 25878 kbps

29 jan.
attainable rate downstream: 26053 kbps

30 jan.
attainable rate downstream: 26037 kbps

ZyXel-modem:

30 jan. bij aansluiten
attainable rate upstream: 1496 kbps
attainable rate downstream: 25759 kbps

31 jan.
attainable rate downstream: 25855 kbps

01 feb.
attainable rate downstream: 25663 kbps

02 feb.
attainable rate downstream: 25643 kbps
===============================================

Je ziet, er zit zo goed als geen verschil tussen.
Ik heb de Experia Box afgelopen zaterdag teruggestuurd.

Helaas dat de upload niet hoger komt bij mijn 3mbs abbo en dat de laatste 3mbs er niet "uitgeperst" wordt bij mijn download.

Ik dank iedereen hier op deze topic die heeft meegedacht in oplossingen en probleemschieten.
I dank jou, Stephen, voor het meedenken en als contactpersoon naar Telfort toe. Thumbs-up!! :)
De "follow-up" vanuit Telfort was ook zeer goed. :)

Mvg,
Sybran

ps:
Waarom wist ik zeker dat mijn aansluiting hier goed zat?
Als oud-elektromonteur kan ik wel een draadje aan elkaar "knopen", aansluiting maken.
En als IT-er (wel op zoek naar een nieuwe leuke uitdagende functie werkende met o.a. Cisco, VMware)
weet ik dat mijn netwerk 100% op orde is. En met deze uitdaging zijn er ook weer educatieve momenten geweest.
Dus mocht iemand nog wat weten qua leuke baan.... 😉
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Fijn dat de foto laat zien hoe het in zijn werk gaat. :)

Stephen
@Stephen

Ja, dat klopt. Daar werd ook die lage snelheid gemeten. Daarop ging de monteur naar de hoofdcentrale om daar de boel te meten en kwam daar erachter dat daar een draadje los zat.

Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je uitgebreide en gedetailleerde terugkoppeling. Wat fijn om te lezen dat het is opgelost. Ik kijk uit naar je log.
Aan jou de keus welk modem je terugstuurt. Neem gerust de tijd om ze te testen. Ik hou het topic open zolang het nodig is.
Bedankt voor de foto's. Die van de wijkcentrale ziet er goed uit. :D
Ik zie wat meetapparatuur die is aangesloten aan de 2e kolom. Was dit bij jouw aansluiting?

Stephen
Badge +1
Goed nieuws!
Fijn om te lezen WeekendWarrior. 🙂
En zo ziet een wijkcentrale er van binnen uit. De kolom helemaal achterin is reeds voorbereidt voor glasvezel.
Helaas geen foto van de hoofdcentrale....
@Stephen en anderen...

Yeeeee... De aansluiting is gerepareerd!!! De aansluiting van mijn huis naar de wijkcentrale bleek 100% in orde, ook de oranje/witte draadjes. Maar in de aansluiting van de wijkcentrale naar de hoofdcentrale bleek wat mis te zitten. In de hoofdcentrale was een soldering van een draadje los geschoten. Deze is door de monteur vast gezet waardoor alles nu werkt. Dit is nu het log van het ZyXel-modem:
========================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 2 db
attenuation upstream: 11 db
noise margin downstream: 8 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 27 db
loop length is 1659m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 3.00 ms
impulse noise protection upstream: 1.0 symbols
interleaving delay downstream: 8.00 ms
impulse noise protection downstream: 1.0 symbols
attainable rate downstream: 25750 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 19 min
========================================

Beter!!! :)
Ik laat deze even een dag intrimmen.
Morgen, eind middag/avond stuur ik even een nieuwe log.
Tevens zal ik dan de Experia Box eraan hangen, een dag laten intrimmen en dan die snelheden doorgeven.
Dan is er een perfecte A-B vergelijking van de twee modems met de laatste firmware onder dezelfde omstandigheden.
Na deze test zal ik de Experia resetten en terug sturen.
Dus sluit dit topic nog niet... ;-)

Ter info:
Deze foto laat zien hoe de draadjes bij mijn IS/RA-punt zitten.
De monteur heeft alle draadjes nu, op kleur uiteraard, 1-op-1 doorverbonden met een stripje.
Dus de oranje/witte draadjes kunnen ook ingezet worden in de toekomst voor pair-bonding voor de 50Mbs aansluiting... 😉
Reputatie 8
Badge +16
wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NIET aan de fysieke aansluiting hier ligt.

Hmmm

Toch grote kans dat het daar wèl aan ligt... maar dan moet je niet alleen naar het ISRA-punt kijken maar het naar het hele traject. Dus vanaf DSLAM tot aan het modem.
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je privébericht en voor de updates. Vervelend dat het is uitgelopen en ik waardeer je begrip ten zeerste.
Ik volg je updates met alle belangstelling en indien mogelijk post wat foto's. :D

Stephen
@Stephen

Ik had gisteren van de KPN-monteur begrepen dat de graafploeg tussen 10 en 12 hier zouden zijn en dat ik daarvoor thuis moest blijven. Het is nu 12:50 en ik heb niemand voorbij zien komen. Ik heb reeds de KPN zelf gebeld en die vertelde mij dat zij niets in hun systemen konden vinden maar ook dat ik dit via Telfort moest spelen. Dusssss, de vraag is: Waar blijft de KPN-graafploeg? Ik ben hier wel thuis druk aan de studie (CCNA) maar ik moet ook even de deur uit. Kan jij vragen aan de juiste afdelingen waar de graafploeg blijft. Ik ben gewoon op mijn mobiel bereikbaar.

Alvast dank.
Mvg,
Sybran

UPDATE 13:50: KPN belde net met de nodige excuses. Waren de nodige uitlopen met de buitendienst-ploegen en helaas mij vergeten in te lichten... Ach, kan gebeuren, we zijn menselijk. Ze zijn onderweg en moeten binnen een half uur hier zijn vanuit Hoorn.
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de update. Ja het wil nog weleens voorkomen dat de aansluiting buitenshuis toe is aan vervanging en er hiervoor gegraven moet worden.
We kijken uit naar je volgende update. :)

@Enterprise,

Ik heb erbij gestaan toen deze werd opgegraven en hij verpulverde letterlijk in de handen van de monteur toen hij hem oppakte...

Dat moet dan wel een heel oude kabel zijn geweest.

Stephen
Reputatie 8
Badge +10

- Het probleem OPEENS is begonnen na zeer lange tijd goed gewerkt te hebben.

Zo zie je maar...
Zowel binnens- als buitenshuis is zo'n installatie aan slijtage en veroudering onderhevig.
Resultaten uit het verleden bieden geen.... kortom, vul maar in... ;)

Ik heb overigens een vergelijkbaar geval gehad met de COAX-kabel die voor mijn woning langs naar de verdeler liep.
Ik heb erbij gestaan toen deze werd opgegraven en hij verpulverde letterlijk in de handen van de monteur toen hij hem oppakte...
Goed om te lezen dat de oorzaak boven water is en dat je hopelijk snel weer plezier kan hebben van een optimale verbinding.
@Stephen

De KPN monteur is zojuist geweest en mijn bange vermoedens werden bevestigd;
de aders in de kabel naar mijn huis toe zijn niet in zo'n beste staat meer.
De backup-draadjes (oranje/wit) waren er zelfs nog slechter aan toe.
En waarschijnlijk door het zeer vochtige weer de laatste tijd
was dat de letterlijke druppel die de digitale emmer deed overlopen.

Tevens is er naast het sub-verdeelpunt een nieuwe verdeelkast gezet met aansluitingen voor nog hogere snelheden.
Deze staat er net en heeeeel misschien hebben deze werkzaamheden ook een impact gehad op mijn aansluiting.

Anyway; ik heb in het sub-verdeelpunt mogen staan kijken (educatief moment) en
morgen tussen 10:00 - 12:00 komt de graafploeg om de kabel ergens op te graven en te repareren.

Ik hou je op de hoogte!

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Vervelend dat het nieuwe modem het probleem niet heeft opgelost. Ik zie dat je vanmiddag contact hebt gehad met de klantenservice en dat er een ticket voor dit probleem is aangemaakt. Een monteur zal contact met jou opnemen om een afspraak te maken. In de tussentijd hou ik de voortgang in de gaten en kun jij mij blijven benaderen voor vragen of opmerkingen. Laat je ook weten als de monteur je heeft gebeld? Alvast bedankt!

Stephen
ehhmmmm.... Waaruit ben jij overtuigd dat jij denkt dat het bij mij intern nog steeds niet goed zit als ik zeg dat:

- Het probleem OPEENS is begonnen na zeer lange tijd goed gewerkt te hebben.
- Ik alle aansluitingen heb gecontroleerd en eventuele klemmetje nog eens heb nagelopen.
- Ik het modem direct op het IS/RA-punt heb aangesloten zoals op de uitvergroting is te zien.
(intern had ik toen al de draadjes opnieuw aangestript om enige kans op geoxideerde draadjes uit te sluiten.)
En ja, de rode draadjes zijn 1-op-1 op elkaar aangesloten evenals de blauwe.
- Dat ik redelijk handig ben met aansluitingen.

Maar als antwoord op jou vraag:
Het IS/RA-kastje is direct aangesloten op de KPN-kabel en
alle blauwe en rode draadjes zitten goed aangesloten (lees hierboven).
De oranje en witte draadjes vanuit deze kabel worden niet gebruikt.
Maar dit is officieel KPN-netwerk, dus nu mag de KPN komen kijken en
ook oplossen als het aan hun infrastructuur ligt,
waarbij er niet tussen de KPN en Telfort een balletje gespeeld gaat worden.

ps: Ik zou mezelf nu toch meer de vraag stellen waarom
de Arcadyan Experia box v8 met de laatste firmware een
significante (ruim 4x) lagere upload-snelheid heeft dan het ZyXel-modem met de laatste firmware.
(Lang leve de A-B vergelijkingen)

@Stephen:
Als jij dit maandag-ochtend (?) leest, wil jij dan meteen intern een call laten aanmaken bij de KPN?
Ik zou deze maandag na 15:00 kunnen en dinsdag de hele dag.
Het gaat nu een beetje lang duren. Ik hoop dat je dit begrijpt.
Alvast dank! :)

Mvg,
Sybran
Badge +1
Waar is het doosje (wat je je bestempeld als officieel isra) op aangesloten?
Want ik ben nog steeds niet overtuigd dat het bij jou intern goed zit.
ps: Ik heb maar weer mijn ZyXel-modem aangesloten.

I.p.v. 13477/44 kbps met de Arcadyan Experia box v8, heb ik nu 13545/186 kbps

Nog steeds dramatisch, maar wel een ietsje werkbaarder.
Ben bang dat je die wedenschap dan verloren had. Laten we het zo zeggen, dat ik redelijk handig ben met aansluitingen en draadjes. Er was niets geoxideerd wat mijn problemen had kunnen veroorzaken. Maar... voor het geval dat; ik heb alle draadjes opnieuw aangestript en weer stevig onder de klemmetjes gezet. Dit heb ik ook met de overige draadjes gedaan. Probleem blijft. Misschien zijn de draadjes in de wijkcentrale wel geoxideerd... Ik wacht nu het telefoontje van de KPN af voor een afspraak.
Reputatie 8
Badge +18
Haal de opbouwdoos eens los en plaats een foto van het binnenwerk van dit wel zeer oude IS/RA punt, ik wil wel een wedje maken dat e.e.a. behoorlijk geoxideert is.
Reputatie 8
Badge +10
Dan heb je nu een educatief moment, want het is er wel degelijk één. Aangelegd door de PTT (da's old-school, lang geleden 😉 )

Blijkbaar, ik heb 'm nog nooit gezien... 😉
Dan heb je nu een educatief moment, want het is er wel degelijk één. Aangelegd door de PTT (da's old-school, lang geleden 😉 )
Reputatie 8
Badge +10

Ik wil niet vervelend doen, maar als je de laatste foto had bekeken dan had je gezien dat het modem direct was aangesloten op het IS/RA-punt.

Dit is voor zover mij bekend géén KPN ISRA-punt...

@Dorus:

Ik wil niet vervelend doen, maar als je de laatste foto had bekeken dan had je gezien dat het modem direct was aangesloten op het IS/RA-punt. Ik heb al de nodige gesprekken gehad met Telfort waarin ik alles nog een keer had uitgelegd en wat ik gedaan en getest heb zijn wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NIET aan de fysieke aansluiting hier ligt. Ik wacht het telefoontje van KPN af om een afspraak te maken met de monteur.
Badge +1
Zo te zien klopt er idd iets niet met de aansluiting.
Maar ik zelf twijfel nog steeds over de manier waarop je alles hebt aangesloten.
Normaal moet je het modem op +/- 50cm van het isra punt aansluiten.
Maar bij jouw zit er van alles tussen, het beige doosje is geen isra punt.