beantwoord

Zeer traag internet Heerhugowaard, 1703-postcode

  • 15 januari 2015
  • 49 reacties
  • 1068 keer bekeken


Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

49 reacties

Badge +1
Zo te zien klopt er idd iets niet met de aansluiting.
Maar ik zelf twijfel nog steeds over de manier waarop je alles hebt aangesloten.
Normaal moet je het modem op +/- 50cm van het isra punt aansluiten.
Maar bij jouw zit er van alles tussen, het beige doosje is geen isra punt.
@Dorus:

Ik wil niet vervelend doen, maar als je de laatste foto had bekeken dan had je gezien dat het modem direct was aangesloten op het IS/RA-punt. Ik heb al de nodige gesprekken gehad met Telfort waarin ik alles nog een keer had uitgelegd en wat ik gedaan en getest heb zijn wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NIET aan de fysieke aansluiting hier ligt. Ik wacht het telefoontje van KPN af om een afspraak te maken met de monteur.
Reputatie 8
Badge +10


Ik wil niet vervelend doen, maar als je de laatste foto had bekeken dan had je gezien dat het modem direct was aangesloten op het IS/RA-punt.


Dit is voor zover mij bekend géén KPN ISRA-punt...

Dan heb je nu een educatief moment, want het is er wel degelijk één. Aangelegd door de PTT (da's old-school, lang geleden 😉 )
Reputatie 8
Badge +10
Dan heb je nu een educatief moment, want het is er wel degelijk één. Aangelegd door de PTT (da's old-school, lang geleden 😉 )

Blijkbaar, ik heb 'm nog nooit gezien... 😉
Reputatie 8
Badge +18
Haal de opbouwdoos eens los en plaats een foto van het binnenwerk van dit wel zeer oude IS/RA punt, ik wil wel een wedje maken dat e.e.a. behoorlijk geoxideert is.
@Stephen,

Ik ga een nieuw modem opgestuurd krijgen omdat heel misschien de DSL-poort op mijn modem niet goed meer functioneert.
Het gaat de "Arcadyan modem (Experiabox V8)" worden. Het kan tot 5 werkdagen duren voordat deze hier wordt afgeleverd.
Ik laat het weten zodra dit modem up-and-running is met de laatste Telfort-firmware update die er dan 's nachts opgezet wordt.
Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan wordt de call doorgezet naar KPN om mijn aansluiting te controleren.

Ik hou je op de hoogte.

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik zie inderdaad dat er een nieuw modem onderweg is. Zodra bekend is wanneer deze wordt bezorgd zal ik je informeren. Hopelijk dat het probleem dan is opgelost. Zo niet, dan verneem ik het graag van je. :)

Stephen
Ben bang dat je die wedenschap dan verloren had. Laten we het zo zeggen, dat ik redelijk handig ben met aansluitingen en draadjes. Er was niets geoxideerd wat mijn problemen had kunnen veroorzaken. Maar... voor het geval dat; ik heb alle draadjes opnieuw aangestript en weer stevig onder de klemmetjes gezet. Dit heb ik ook met de overige draadjes gedaan. Probleem blijft. Misschien zijn de draadjes in de wijkcentrale wel geoxideerd... Ik wacht nu het telefoontje van de KPN af voor een afspraak.
ps: Ik heb maar weer mijn ZyXel-modem aangesloten.

I.p.v. 13477/44 kbps met de Arcadyan Experia box v8, heb ik nu 13545/186 kbps

Nog steeds dramatisch, maar wel een ietsje werkbaarder.
Reputatie 8
Badge +18
Kun je eens inloggen op je modem via http://192.168.1.254 gebruikersnaam is admin wachtwoord is 1234 en dan maittenance - diagnostic - dsl line - dsl line status en het gedeelte tot attainable hier posten
Hi Jimny,

Bij deze (ps: de firmware van de router is xxx.b6,):
==========================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 22 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1837m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 186 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13462 kbps
attainable rate upstream: 184 kbps
attainable rate downstream: 14526 kbps
linetype: VDSL
==========================================
Reputatie 8
Badge +18
Is je modem zo dicht mogelijk max 50 cm aangesloten op het IS/RA punt, kun je hier een foto van plaatsen.
Je modem geeft aan dat je ongeveer 14,5 Mb kunt halen en je werkelijke snelheid is 13,5 Mb, je upload is veel te laag en dat betekent meestal dat de aansluiting op het modem niet pico bello is.
Welk abonnement heb je op dit moment bij Telfort.
Badge +1
Waar is het doosje (wat je je bestempeld als officieel isra) op aangesloten?
Want ik ben nog steeds niet overtuigd dat het bij jou intern goed zit.
Mijn abbo is Internet-standaard + voip waarvan Telfort zegt dat deze op mijn adres 23Mb/s is.
Mijn modem zit ongeveer 50cm van het IS/RA punt. Foto wordt lastig vanwege de route van het kabeltje. Ik heb wel voor de zekerheid even de stekkertjes eruit en er weer ingestoken. Nogmaals; er is hier niets veranderd of aangeraakt, het heeft JAREN goed gewerkt en sinds de laatste tijd is het gewoonweg bagger. Alsof ik weer, net zoals vroeger, achter een analoge modem zit. Het lijkt er zelfs op, dat toen het weer hier echt bagger werd, de internet-aansluiting volgde. Wellicht dat Telfort een grondige lijn-check moet doen op mijn adres, want als ik zo rondkijk op dit fora, dan ben ik niet de enige die problemen heeft (gehad) met trage internetverbindingen?
@Stephen,

Zoals gevraagd, hierbij de foto. Het bovenste doosje is de aansluiting naar het modem toe.
Tevens ben ik vandaag even flink bezig geweest in de meterkast om alles draadjes eens goed na te lopen.
(Ik ben handig met dit soort dingen.)
Vanaf binnenkomst in het huis naar het doosje, lopen alle draadjes 1-op-1 door. Geen onderbrekingen, niks.
Mijn conclusie kan niet anders zijn; het is echt een extern probleem. Ik heb dit forum verder onderzocht op mijn klacht en ik zag ook wel een reacties voorbij komen dat de KPN, over wie Telfort het internet aan de klanten levert. Er bleek een wijziging in de infrastructuur te zijn aangebracht waardoor opeens de verbindingen trager werden terwijl Telfort niets van deze wijziging afwist. Of dat de oorzaak toch echt niet bij de klant lag. Tevens heb ik via BBNed.nl bekeken dat de afstand tussen mijn aansluiting en de wijkcentrale ± 1697 meter is. Klopt dit met wat jullie in het bestand hebben staan betreffende mijn aansluiting? Aangezien ik hier weinig tot niets meer kan doen om de fysieke aansluitingen te controleren en te testen, wil ik graag dat Telfort het nu overneemt om dit euvel op te lossen.

En ik herhaal het nog even; het heeft altijd goed gewerkt. Ruim 23Mbs download.
Nu, sinds twee (?) weken, is het nu constant +/- 13Mps, wat ik ook controleer en doe met de aansluiting.
Er is niets veranderd of aangeraakt qua infrastructuur in de meterkast.
En het lijkt erop, toen het weer destijds slecht werd, de internetaansluiting ook kelderde.

Ik ben nu afwachting van de vervolgstappen van Telfort (samen met de KPN?) om dit euvel op te lossen.

Mvg,
Sybran
ehhmmmm.... Waaruit ben jij overtuigd dat jij denkt dat het bij mij intern nog steeds niet goed zit als ik zeg dat:

- Het probleem OPEENS is begonnen na zeer lange tijd goed gewerkt te hebben.
- Ik alle aansluitingen heb gecontroleerd en eventuele klemmetje nog eens heb nagelopen.
- Ik het modem direct op het IS/RA-punt heb aangesloten zoals op de uitvergroting is te zien.
(intern had ik toen al de draadjes opnieuw aangestript om enige kans op geoxideerde draadjes uit te sluiten.)
En ja, de rode draadjes zijn 1-op-1 op elkaar aangesloten evenals de blauwe.
- Dat ik redelijk handig ben met aansluitingen.

Maar als antwoord op jou vraag:
Het IS/RA-kastje is direct aangesloten op de KPN-kabel en
alle blauwe en rode draadjes zitten goed aangesloten (lees hierboven).
De oranje en witte draadjes vanuit deze kabel worden niet gebruikt.
Maar dit is officieel KPN-netwerk, dus nu mag de KPN komen kijken en
ook oplossen als het aan hun infrastructuur ligt,
waarbij er niet tussen de KPN en Telfort een balletje gespeeld gaat worden.

ps: Ik zou mezelf nu toch meer de vraag stellen waarom
de Arcadyan Experia box v8 met de laatste firmware een
significante (ruim 4x) lagere upload-snelheid heeft dan het ZyXel-modem met de laatste firmware.
(Lang leve de A-B vergelijkingen)

@Stephen:
Als jij dit maandag-ochtend (?) leest, wil jij dan meteen intern een call laten aanmaken bij de KPN?
Ik zou deze maandag na 15:00 kunnen en dinsdag de hele dag.
Het gaat nu een beetje lang duren. Ik hoop dat je dit begrijpt.
Alvast dank! :)

Mvg,
Sybran
Badge +1
Wat zijn die twee beige doosje waar modem op staat en waarvoor is die switch?
Is je modem wel rechtstreeks aangesloten op het isra punt want die is helemaal niet te zien?
En dat is wel noodzakelijk voor een goede verbinding.
@Stephen & @Dorus

Hierbij wat aanvullende informatie met een kleine correctie van wat ik boven had vermeld:
Het ONDERSTE (dit is de correctie) doosje is direct 1-op-1 aangesloten op het IS/RA-punt.
Van dit doosje gaat het kabeltje naar het modem.

Voor de telefonie gaat vanaf het modem een kabel naar dat zwarte blokje (hub).
Vanaf dat zwart blokje gaat er een kabel naar mijn fax en een kabeltje naar het BOVENSTE doosje.
Vanaf dit bovenste doosje loopt de reeds bestaande inwendige kabel naar mijn telefoonaansluitingen in het huis.

Kort samen gevat; ik heb de originele reeds bestaande inwendige telefoonkabel lopende vanaf het IS/RA-punt jaren geleden onderbroken door deze twee doosjes ertussen te zetten en nogmaals; het heeft ALTIJD goed gewerkt!

Maar; om alle twijfel over mijn aansluiting weg te nemen, zie de aangehechte foto.
Het modem is nu direct aangesloten op het IS/RA-punt en wat blijkt; de snelheid is exact hetzelfde gebleven, laag dus.

Vragen waar ik graag een antwoord op wil:
- Welke afstand van de wijkcentrale naar mijn aansluiting heeft Telfort in bestand staan?
- Hoe heeft Telfort mijn aansluiting gemeten? Daarvan wil ik graag het rapport zien met duidelijke en heldere uitleg.
- Zijn er wijzigingen geweest in de externe infrastructuur naar mijn aansluiting toe (KPN?)?
- Is er al onderzoek gedaan in de wijkcentrale zelf, al dan niet op afstand op de hardware interfaces van de routers (KPN?)?
- Na altijd goed gewerkt te hebben, kan er niet zomaar een snelheidsverlies optreden. Die dingen gebeuren niet zomaar.
Wat kunnen hiervan de redenen zijn als er bij de klant (ik dus) helemaal niets, noppes, nada veranderd is?

Op bovenstaande vragen wil ik graag antwoord.
Hieronder nog een uitdraai van de DSL-test zoals deze nu is aangesloten als op bijgevoegde foto waaruit blijkt dat de snelheid nog steeds bedroevend laag is:

============================================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 5 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 22 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1827m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 235 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13477 kbps
attainable rate upstream: 248 kbps
attainable rate downstream: 14449 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 12 min
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 804
CodeViolations far end: 2753
FEC far end: 156467311
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=1
============================================================
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Vervelend dat het nieuwe modem het probleem niet heeft opgelost. Ik zie dat je vanmiddag contact hebt gehad met de klantenservice en dat er een ticket voor dit probleem is aangemaakt. Een monteur zal contact met jou opnemen om een afspraak te maken. In de tussentijd hou ik de voortgang in de gaten en kun jij mij blijven benaderen voor vragen of opmerkingen. Laat je ook weten als de monteur je heeft gebeld? Alvast bedankt!

Stephen
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Welkom op het forum!

Je snelheid is erg laag. Kun je testen met een andere DSL kabel en het modem een harde reset geven?
Ik lees graag van je welk resultaat dit heeft opgeleverd.

Stephen
@Stephen

De KPN monteur is zojuist geweest en mijn bange vermoedens werden bevestigd;
de aders in de kabel naar mijn huis toe zijn niet in zo'n beste staat meer.
De backup-draadjes (oranje/wit) waren er zelfs nog slechter aan toe.
En waarschijnlijk door het zeer vochtige weer de laatste tijd
was dat de letterlijke druppel die de digitale emmer deed overlopen.

Tevens is er naast het sub-verdeelpunt een nieuwe verdeelkast gezet met aansluitingen voor nog hogere snelheden.
Deze staat er net en heeeeel misschien hebben deze werkzaamheden ook een impact gehad op mijn aansluiting.

Anyway; ik heb in het sub-verdeelpunt mogen staan kijken (educatief moment) en
morgen tussen 10:00 - 12:00 komt de graafploeg om de kabel ergens op te graven en te repareren.

Ik hou je op de hoogte!

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +10


- Het probleem OPEENS is begonnen na zeer lange tijd goed gewerkt te hebben.


Zo zie je maar...
Zowel binnens- als buitenshuis is zo'n installatie aan slijtage en veroudering onderhevig.
Resultaten uit het verleden bieden geen.... kortom, vul maar in... ;)

Ik heb overigens een vergelijkbaar geval gehad met de COAX-kabel die voor mijn woning langs naar de verdeler liep.
Ik heb erbij gestaan toen deze werd opgegraven en hij verpulverde letterlijk in de handen van de monteur toen hij hem oppakte...
Goed om te lezen dat de oorzaak boven water is en dat je hopelijk snel weer plezier kan hebben van een optimale verbinding.