beantwoord

Zeer traag internet Heerhugowaard, 1703-postcode

  • 15 januari 2015
  • 49 reacties
  • 1065 keer bekeken

Hallo,

Sinds enkele dagen ondervind ik een zeer trage internetverbinding. Ik heb het ZyXEL-modem laten herstarten door de "stekker eruit-10 seconden wachten-stekker erin"-methode. Mijn privé-router die daar achter hangt (Asus RT-N66U) met dezelfde methode herstart. Alles hetzelfde resultaat. Deze problemen ondervind ik dus zowel via WiFi-apparaten als via LAN-apparaten (1Gbs verbinding met de router). De verbinding tussen de router en het modem is ook 1Gbs.
Verbinding met Telfort is als volgt: 13462/186 kbps
Firmware van het modem is: V3.11TUE6.b6
Ook de DNS-servers veranderen naar die van OpenDNS.com helpt niets.
Het heeft altijd goed gewerkt, niks is er veranderd hier, maar sinds de laatste tijd is het gewoon echt bagger.

Iemand hier meer ervaringen mee? Zijn er problemen binnen Telfort en zijn er ook oplossingen bekend?

Bvd,
Sybran
icon

Beste antwoord door WeekendWarrior 26 januari 2015, 17:10

@Stephen

De KPN monteur is zojuist geweest en mijn bange vermoedens werden bevestigd;
de aders in de kabel naar mijn huis toe zijn niet in zo'n beste staat meer.
De backup-draadjes (oranje/wit) waren er zelfs nog slechter aan toe.
En waarschijnlijk door het zeer vochtige weer de laatste tijd
was dat de letterlijke druppel die de digitale emmer deed overlopen.

Tevens is er naast het sub-verdeelpunt een nieuwe verdeelkast gezet met aansluitingen voor nog hogere snelheden.
Deze staat er net en heeeeel misschien hebben deze werkzaamheden ook een impact gehad op mijn aansluiting.

Anyway; ik heb in het sub-verdeelpunt mogen staan kijken (educatief moment) en
morgen tussen 10:00 - 12:00 komt de graafploeg om de kabel ergens op te graven en te repareren.

Ik hou je op de hoogte!

Mvg,
Sybran
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

49 reacties

Reputatie 8
Badge +18
Kun je eens inloggen op je modem via http://192.168.1.254 gebruikersnaam is admin wachtwoord is 1234 en dan maittenance - diagnostic - dsl line - dsl line status en het gedeelte tot attainable hier posten
Hi Jimny,

Bij deze (ps: de firmware van de router is xxx.b6,):
==========================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 22 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1837m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 186 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13462 kbps
attainable rate upstream: 184 kbps
attainable rate downstream: 14526 kbps
linetype: VDSL
==========================================
Reputatie 8
Badge +18
Is je modem zo dicht mogelijk max 50 cm aangesloten op het IS/RA punt, kun je hier een foto van plaatsen.
Je modem geeft aan dat je ongeveer 14,5 Mb kunt halen en je werkelijke snelheid is 13,5 Mb, je upload is veel te laag en dat betekent meestal dat de aansluiting op het modem niet pico bello is.
Welk abonnement heb je op dit moment bij Telfort.
Mijn abbo is Internet-standaard + voip waarvan Telfort zegt dat deze op mijn adres 23Mb/s is.
Mijn modem zit ongeveer 50cm van het IS/RA punt. Foto wordt lastig vanwege de route van het kabeltje. Ik heb wel voor de zekerheid even de stekkertjes eruit en er weer ingestoken. Nogmaals; er is hier niets veranderd of aangeraakt, het heeft JAREN goed gewerkt en sinds de laatste tijd is het gewoonweg bagger. Alsof ik weer, net zoals vroeger, achter een analoge modem zit. Het lijkt er zelfs op, dat toen het weer hier echt bagger werd, de internet-aansluiting volgde. Wellicht dat Telfort een grondige lijn-check moet doen op mijn adres, want als ik zo rondkijk op dit fora, dan ben ik niet de enige die problemen heeft (gehad) met trage internetverbindingen?
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Welkom op het forum!

Je snelheid is erg laag. Kun je testen met een andere DSL kabel en het modem een harde reset geven?
Ik lees graag van je welk resultaat dit heeft opgeleverd.

Stephen
Hi Stephen,

Dank je wel voor jouw antwoord. Helaas heb ik weinig tijd vandaag, maar zal zsm een poging doen.
Dat van het modem een harde reset kan ik begrijpen, maar dat kabeltje niet zo.
Ik heb tevens een officiele call aangemaakt bij Telfort om mijn verbinding eens goed door te meten.
Want ik blijf het vreemd vinden dat na een hele lange tijd goed gewerkt te hebben, mijn verbinding opeens +/- 10Mbs download langzamer is geworden, dus ook de upload evenredig langzamer is geworden.
Wellicht is dit reeds door Telfort opgepikt en hopenlijk verholpen als ik even een moment heb vandaag, anders het weekend, om mijn modem een harde reset te geven en opnieuw in te stellen.

Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je reactie. Deze situaties gebeuren nou eenmaal. Maar het lijkt er sterk op dat er iets mis is met jouw aansluiting. Vandaar dat het ook handig is om te testen met een andere DSL kabel, het liefst eentje die niet langer is dan 50 cm. Wellicht dat dit en een harde reset helpen. Ik wacht het rustig af en voor vragen of opmerkingen kun je gerust blijven posten in dit topic. Alvast een fijn weekend!

Stephen
@Stephen.

Ik had even een gaatje over en heb het volgende gedaan:

- Harde reset van het modem: No joy
- Met twee verschillende kabeltjes getest: No joy

Helaas heeft dit alles niets opgelost.
Ik wacht af totdat Telfort de aansluiting vanaf Telfort naar mijn modem goed heeft doorgemeten en mij daar een rapport over heeft verzonden.
In ieder geval dank voor het meedenken in een oplossing en mochten er meer suggesties zijn, dan hoor ik deze graag.
Het lijkt er gewoon op dat ik weer op het oude 20Mbs abbo heb.
Ter info: Hieronder de nieuwe uitdraai van de DSL-test. Alvast ook een fijn weekend gewenst.

====================================================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 6 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 23 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1827m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 235 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13532 kbps
attainable rate upstream: 248 kbps
attainable rate downstream: 14501 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 2 min
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 162
CodeViolations far end: 2666
FEC far end: 152802952
====================================================================
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor het testen en de uitdraai. Vervelend dat de situatie niet is veranderd.
Ik kan je in elk geval meedelen dat je op het VDSL Internet Standaard abonnement zit dus niet het oude abonnement in ieder geval.
Zou ik ook van jou mogen weten met wie jij contact hebt gehad en wat wanneer er weer contact met jou wordt opgenomen. Ik zie namelijk geen melding hierover.

Stephen
@Stephen,

Ik heb nog geen officieel contact gehad, maar had wel in de aanvraag aangegeven om mijn verbinding goed door te meten.
Met de resultaten die ik aan mijn kanten heb behaald, wellicht moet de router/interface die de verbinding naar mij verzorgt, een harde reset hebben? ;-)

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Ik denk niet dat een harde reset vanuit onze kant het probleem oplost. De meting geeft namelijk aan dat de oorzaak op jouw locatie ligt. Daarom ben ik erg benieuwd naar hoe je het modem hebt aangesloten. In de tussentijd ontvang ik dan toch graag een foto van hoe jouw modem is aangesloten op het IS/RA punt. Wellicht schept deze meer duidelijkheid.

Stephen
@Stephen,

Zoals gevraagd, hierbij de foto. Het bovenste doosje is de aansluiting naar het modem toe.
Tevens ben ik vandaag even flink bezig geweest in de meterkast om alles draadjes eens goed na te lopen.
(Ik ben handig met dit soort dingen.)
Vanaf binnenkomst in het huis naar het doosje, lopen alle draadjes 1-op-1 door. Geen onderbrekingen, niks.
Mijn conclusie kan niet anders zijn; het is echt een extern probleem. Ik heb dit forum verder onderzocht op mijn klacht en ik zag ook wel een reacties voorbij komen dat de KPN, over wie Telfort het internet aan de klanten levert. Er bleek een wijziging in de infrastructuur te zijn aangebracht waardoor opeens de verbindingen trager werden terwijl Telfort niets van deze wijziging afwist. Of dat de oorzaak toch echt niet bij de klant lag. Tevens heb ik via BBNed.nl bekeken dat de afstand tussen mijn aansluiting en de wijkcentrale ± 1697 meter is. Klopt dit met wat jullie in het bestand hebben staan betreffende mijn aansluiting? Aangezien ik hier weinig tot niets meer kan doen om de fysieke aansluitingen te controleren en te testen, wil ik graag dat Telfort het nu overneemt om dit euvel op te lossen.

En ik herhaal het nog even; het heeft altijd goed gewerkt. Ruim 23Mbs download.
Nu, sinds twee (?) weken, is het nu constant +/- 13Mps, wat ik ook controleer en doe met de aansluiting.
Er is niets veranderd of aangeraakt qua infrastructuur in de meterkast.
En het lijkt erop, toen het weer destijds slecht werd, de internetaansluiting ook kelderde.

Ik ben nu afwachting van de vervolgstappen van Telfort (samen met de KPN?) om dit euvel op te lossen.

Mvg,
Sybran
Badge +1
Wat zijn die twee beige doosje waar modem op staat en waarvoor is die switch?
Is je modem wel rechtstreeks aangesloten op het isra punt want die is helemaal niet te zien?
En dat is wel noodzakelijk voor een goede verbinding.
@Stephen & @Dorus

Hierbij wat aanvullende informatie met een kleine correctie van wat ik boven had vermeld:
Het ONDERSTE (dit is de correctie) doosje is direct 1-op-1 aangesloten op het IS/RA-punt.
Van dit doosje gaat het kabeltje naar het modem.

Voor de telefonie gaat vanaf het modem een kabel naar dat zwarte blokje (hub).
Vanaf dat zwart blokje gaat er een kabel naar mijn fax en een kabeltje naar het BOVENSTE doosje.
Vanaf dit bovenste doosje loopt de reeds bestaande inwendige kabel naar mijn telefoonaansluitingen in het huis.

Kort samen gevat; ik heb de originele reeds bestaande inwendige telefoonkabel lopende vanaf het IS/RA-punt jaren geleden onderbroken door deze twee doosjes ertussen te zetten en nogmaals; het heeft ALTIJD goed gewerkt!

Maar; om alle twijfel over mijn aansluiting weg te nemen, zie de aangehechte foto.
Het modem is nu direct aangesloten op het IS/RA-punt en wat blijkt; de snelheid is exact hetzelfde gebleven, laag dus.

Vragen waar ik graag een antwoord op wil:
- Welke afstand van de wijkcentrale naar mijn aansluiting heeft Telfort in bestand staan?
- Hoe heeft Telfort mijn aansluiting gemeten? Daarvan wil ik graag het rapport zien met duidelijke en heldere uitleg.
- Zijn er wijzigingen geweest in de externe infrastructuur naar mijn aansluiting toe (KPN?)?
- Is er al onderzoek gedaan in de wijkcentrale zelf, al dan niet op afstand op de hardware interfaces van de routers (KPN?)?
- Na altijd goed gewerkt te hebben, kan er niet zomaar een snelheidsverlies optreden. Die dingen gebeuren niet zomaar.
Wat kunnen hiervan de redenen zijn als er bij de klant (ik dus) helemaal niets, noppes, nada veranderd is?

Op bovenstaande vragen wil ik graag antwoord.
Hieronder nog een uitdraai van de DSL-test zoals deze nu is aangesloten als op bijgevoegde foto waaruit blijkt dat de snelheid nog steeds bedroevend laag is:

============================================================
Current Firmware Version: V3.11TUE6.b6
DSL version information: 5.7.2.13.0.7
DSL near end inventory information:
nReturn=0 nDirection=0 G994VendorID=IFTNW- SystemVendorID=LANTIQ VersionNumber=5.7.2.13.0.7 SerialNumber=ZyXEL 2812HNU-F1B0B2DC0ACC50 SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,07)

DSL far end inventory information:
nReturn=0 nDirection=1 G994VendorID=IKNS SystemVendorID=IKNS VersionNumber=6.7.1.6.8IK00501 SerialNumber= SelfTestResult=0 XTSECapabilities=(00,00,00,00,00,00,00,00)

noise margin upstream: 5 db
output power downstream: 0 db
attenuation upstream: 22 db
noise margin downstream: 6 db
output power upstream: 14 db
attenuation downstream: 34 db
loop length is 1827m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 7.00 ms
impulse noise protection upstream: 2.0 symbols
current rate upstream: 235 kbps
interleaving delay downstream: 16.00 ms
impulse noise protection downstream: 4.0 symbols
current rate downstream: 13477 kbps
attainable rate upstream: 248 kbps
attainable rate downstream: 14449 kbps
linetype: VDSL
Profile: 8b
operational uptime: 12 min
CodeViolations near end: 1
FEC near end: 804
CodeViolations far end: 2753
FEC far end: 156467311
Bandborders upstream:
nReturn=0 nDirection=0 nNumData=1
============================================================
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de foto en de uitleg. Ik wil dit graag intern doorzetten zodat de technische dienst er zich over kan buigen. Hiervoor ontvang ik graag jouw 06-nummer in een privébericht.

Antwoord op je vragen:

- Welke afstand van de wijkcentrale naar mijn aansluiting heeft Telfort in bestand staan?
Deze afstand is 1697 meter volgens onze gegevens.

- Hoe heeft Telfort mijn aansluiting gemeten? Daarvan wil ik graag het rapport zien met duidelijke en heldere uitleg.


Ik heb je aansluiting gemeten aan de hand van een lijnanalyse. Je lijn ziet er stabiel uit alleen de download snelheid is laag en de upload snelheid is extreem laag.

Op je andere vragen kan ik je helaas geen antwoord op geven. Dat is mij namelijk niet bekend. Zodra ik je 06-nummer heb ontvangen kan ik dit intern doorzetten zodat er contact met jou kan worden opgenomen. Ik kijk uit naar jouw reactie.

Stephen
@Stephen,

Dank je wel voor jouw reactie.
Ik heb je een PB gestuurd.
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor je bericht. Ik heb jouw reacties en de afbeelding die jij hebt gepost intern doorgezet. Binnen 2-3 werkdagen zal er contact met jou worden opgenomen. In de tussentijd kun jij mij gerust blijven benaderen voor vragen of opmerkingen. Ik lees ook graag van je wanneer je bent benaderd.

Stephen
@Stephen,

Super. Dank je wel.
Ik wacht het in gezonde spanning af en laat wat weten zodra ik meer weet en/of de oplossing is gevonden.

Mvg,
Sybran
@Stephen,

Ik ga een nieuw modem opgestuurd krijgen omdat heel misschien de DSL-poort op mijn modem niet goed meer functioneert.
Het gaat de "Arcadyan modem (Experiabox V8)" worden. Het kan tot 5 werkdagen duren voordat deze hier wordt afgeleverd.
Ik laat het weten zodra dit modem up-and-running is met de laatste Telfort-firmware update die er dan 's nachts opgezet wordt.
Mocht dit het probleem niet verhelpen, dan wordt de call doorgezet naar KPN om mijn aansluiting te controleren.

Ik hou je op de hoogte.

Mvg,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Bedankt voor de terugkoppeling. Ik zie inderdaad dat er een nieuw modem onderweg is. Zodra bekend is wanneer deze wordt bezorgd zal ik je informeren. Hopelijk dat het probleem dan is opgelost. Zo niet, dan verneem ik het graag van je. :)

Stephen
@Stephen

FYI:
Geinig; het weer wordt kouder, mijn verbindingssnelheid wordt ook een ietsje trager:
12919/155 kbps o_0

Anyway, het nieuwe modem wordt vanmiddag afgeleverd. Ik zal deze meteen gaan aansluiten zodat vannacht de eventuele nieuwe Telfort-firmware er automatisch op gezet kan worden. Morgen zal, hopelijk, alles weer op volle snelheid werken.
Ik hou je op de hoogte.

Fijn weekend,
Sybran
Reputatie 8
Badge +16
@WeekendWarrior,

Hopelijk lost het nieuwe modem dit probleem op. :)

Ik zie dat deze vandaag tussen 13:00 en 15:00 uur arriveert. Ik zie je terugkoppeling morgen graag tegemoet. :)
Bedankt en jij ook een fijn weekend!

Stephen
@Stephen,

Waar ik toch wel een beetje bang voor was, ook een modem-swap heeft niet geholpen.
Het is zelfs met de laatste FW dramatischer geworden.
Hieronder de uitdraai zoals gisteren origineel uit de doos
en van vanochtend na de FW-update van afgelopen nacht:

Origineel afgeleverd:
Runtime Code Version: 02.00.125W4 (11.01.2013-11:01:22)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.4.7.15.1.6

Actual Data Rate 252 (Kbps.) 12904 (Kbps.)
Attainable Rate 264 (Kbps.) 13840 (Kbps.)



Afgelopen nacht met de laatst firmware geflashed:
Runtime Code Version: 02.00.132v2W4 (22.08.2014-14:41:12)
Boot Code Version: v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.2.13.0.7

Actual Data Rate 44 (Kbps.) 13477 (Kbps.)
Attainable Rate 40 (Kbps.) 14521 (Kbps.)

Ik ben toch echt bang dat de monteur mag gaan langskomen.
Kan jij dat intern regelen? Als deze is geweest, en alles werkt weer,
dan zal ik het nieuwe modem terugsturen. Dan kan er wellicht iemand anders blij mee gemaakt worden. :)

Mvg,
Sybran
Badge +1
Zo te zien klopt er idd iets niet met de aansluiting.
Maar ik zelf twijfel nog steeds over de manier waarop je alles hebt aangesloten.
Normaal moet je het modem op +/- 50cm van het isra punt aansluiten.
Maar bij jouw zit er van alles tussen, het beige doosje is geen isra punt.
@Dorus:

Ik wil niet vervelend doen, maar als je de laatste foto had bekeken dan had je gezien dat het modem direct was aangesloten op het IS/RA-punt. Ik heb al de nodige gesprekken gehad met Telfort waarin ik alles nog een keer had uitgelegd en wat ik gedaan en getest heb zijn wij zijn tot de conclusie gekomen dat het NIET aan de fysieke aansluiting hier ligt. Ik wacht het telefoontje van KPN af om een afspraak te maken met de monteur.