beantwoord

Zeer oude telefoonkabel: hoe modem aan te sluiten?

• 30 april 2016
  • 32 reacties
  • 6925 keer bekeken

Toon het eerste bericht
Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 8
Badge +16
Oeps sorry Garmt, ik had je reactie over het hoofd gezien. Laten we maar hopen dat je verbinding bij ons snel zal worden geactiveerd. 🙂
Oeps sorry Garmt, ik had je reactie over het hoofd gezien. Laten we maar hopen dat je verbinding bij ons snel zal worden geactiveerd. :)
Vanmorgen is de KPN-monteur geweest en zijn we de kelder van de buren in geweest. Daar lagen twee zielige blauwe kabels. Een ervan was los, en bleek van mij. Deze is aangesloten, en na enige tijd deed het modem het.
Deze mededeling zend ik jullie via m'n nieuwe Wifi verbinding. Tot nu lijkt deze Wifi goed te werken. Ik ga het oude modem straks loskoppelen.
De tv-aansluiting moet ik later doen, daar heb ik even geen tijd voor nu. Daar komt serieus kabeltrekwerk bij kijken.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor het melden Garmt! Wat fijn dat je nu gebruik kunt maken van je verbinding. 🙂
Over de tv-aansluiting nog dit:
Het aansluiten van de ethernetkabel gaat problemen opleveren. Het is een oud huis en ik wil niet door muren gaan boren, noch oude plafonds of vloeren openhalen om de kabel weg te werken. Een kabel met klemmetjes over de muur laten lopen is ook geen nette oplossing en daar is de kabel ook (veel) te kort voor.
De draadloze oplossing (tv verbindingsset) is me door een van jullie telefonische collega's afgeraden. De ethernetkabel garandeert een vlekkeloos werkend tv-systeem, de draadloze verbindingsset blijkbaar niet in een oud huis met een oude elektrische installatie.
Wat is jullie advies in deze?
Reputatie 8
Ik vermoed, dat je nu de modem/router direct achter het nieuwe ISRA-punt hebt hangen?
Kan me voorstellen dat in dat geval doortrekken van 1 of 2x UTP + telefoonbekabeling net teveel van het goede is.

Je kunt ook een andere optie overwegen zoals ik het zelf eerder hier heb aangepast voor ADSL (en later nog verder uitbouw naar een doorgetrokken glasvezel). En dat is de telefoonlijn vanaf ISRA-punt doortrekken, tot in de woonkamer, daar de modem/router aansluiten en dus pas daar de uitsplitsing doen voor internet - TV en VOIP bekabeling.
De DSL-bekabeling moet dan wel voldoen aan bepaalde eigenschappen om verlies van data te voorkomen.
Volg de hyperlinks in de volgende reactie, compleet met foto's erbij:
https://forum.telfort.nl/bestellen-ontvangen-266/isra-punt-zonder-telefoonaansluiting-55512/index1.html#post485379
Hm, interessant idee, de router verplaatsen. Maakt voor de WiFi niet veel uit denk ik. Moet inderdaad even zeker weten dat de telefoonkabels (eerst opzoeken, zelf heb ik ze nooit gebruikt) goed met elkaar verbonden zijn.
Reputatie 8
In zoverre maakt het uit, dat in de ruimte waar je de modem/router opstelt daar de WiFi ontvangst het best is.
(Kan juist reden zijn om een modem/router in bijv. een woonkamer in te zetten).
Voor de gebruikte telefoonkabels, neem ik aan dat je bedoelt de eigen huiscentrale?
Het doortrekken van de DSL-kabel tussen ISRA-punt en modem/router moet verder een goede kwaliteit (met koperen aders) en met afscherming zijn, waarvan de afscherming het best nog is geaard. Een en ander zoals beschreven in die achterliggende informatie.