beantwoord

Zeer oude telefoonkabel: hoe modem aan te sluiten?

• 30 april 2016
  • 32 reacties
  • 6872 keer bekeken

Zie de foto. In mijn kelder zit een oude telefoonkabel (althans ik denk dat dit er een is). Ik wil m'n modem aansluiten, maar hoe doe ik dit? Ik heb geen spanning kunnen meten op de draadjes in de kabel (maar dit heb ik primitief gemeten, met een oud luidsprekertje dat zou moeten kraken bij een spanning). De draadkleuren zijn nog wel zichtbaar (zie foto), twee van elk: rood, blauw, wit/gelig, grijs. Ik trof de kabel zo aan in de kelder, zonder aansluiting. Ik heb de draadjes gestript. Er zaten twee loodommantelde kabels bij in de buurt, maar die waren niet aangesloten.
Dank voor tips!
icon

Beste antwoord door Garmt 19 mei 2016, 14:05

Oeps sorry Garmt, ik had je reactie over het hoofd gezien. Laten we maar hopen dat je verbinding bij ons snel zal worden geactiveerd. :)
Vanmorgen is de KPN-monteur geweest en zijn we de kelder van de buren in geweest. Daar lagen twee zielige blauwe kabels. Een ervan was los, en bleek van mij. Deze is aangesloten, en na enige tijd deed het modem het.
Deze mededeling zend ik jullie via m'n nieuwe Wifi verbinding. Tot nu lijkt deze Wifi goed te werken. Ik ga het oude modem straks loskoppelen.
De tv-aansluiting moet ik later doen, daar heb ik even geen tijd voor nu. Daar komt serieus kabeltrekwerk bij kijken.
Bekijk reactie

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Foto plaatsen is niet gelukt blijkbaar...
Spanning meten op deze kabels zal niet lukken met standaardapparatuur, daar is een speciale meter voor nodig.
Er van uitgaande dat je de juiste kabel te pakken hebt, staat het signaal doorgaans op het rood/blauwe aderpaar.
Sluit deze aders indien mogelijk aan op het bij de modem geleverde aansluitdoosje en sluit hier vervolgens de modem op aan met de bijgeleverde stekker.

Waar kunnen we de foto zien?

(never mind. Enterprise ziet de foto dus ook niet)
Bedankt zover.
Hierbij de foto (hoop ik...). Mijn kabel is nog ouder dan die blauwe. Een lasdop was nergens. Het einde van de kabel was tussen twee balkjes weggestopt.
Ik heb van elke kleur twee draadjes...
Reputatie 8
Badge +19
Bedankt zover.
Hierbij de foto (hoop ik...). Mijn kabel is nog ouder dan die blauwe. Een lasdop was nergens. Het einde van de kabel was tussen twee balkjes weggestopt.
Ik heb van elke kleur twee draadjes...

Graag gedaan.
Ook al zou het internetsignaal op deze kabel staan (rode en blauwe aders) dan nog lijkt het me een goed idee om dit ISRA-punt door KPN te laten herstellen.
Ik denk niet dat je de modem hierop wil aansluiten en op die plek in de kelder wil neerzetten, maar een normale aansluiting in je woning wil hebben.
Al was het maar voor een fatsoenlijke wifi-ontvangst...
Die kabel ligt onder m'n meterkast, dus ik kan de modem daar wel mooi ophangen, en met het aansluitdoosje er een net uitziende aansluiting van maken. Rondlezend in fora kwam ik hoge bedragen tegen die de KPN zou rekenen voor het herstellen van een ISRA-punt. Daar heb ik niet zo'n trek in. Klopt dit?
Ik wordt ook al op, bescheiden, kosten gejaagd door de aanschaf van de draadloze Telfort TV-verbindingsset. Die meegeleverde kabel van het modem naar de TV-tuner/ontvanger gaat de afstand in mijn geval niet halen.
Dank, nogmaals en alvast.
Reputatie 8
Badge +19
Die kabel ligt onder m'n meterkast, dus ik kan de modem daar wel mooi ophangen, en met het aansluitdoosje er een net uitziende aansluiting van maken.
In dat geval is het zeker te proberen... ;)

Rondlezend in fora kwam ik hoge bedragen tegen die de KPN zou rekenen voor het herstellen van een ISRA-punt. Daar heb ik niet zo'n trek in. Klopt dit?

Mogelijk... het is aan de dienstdoende monteur om dit te beoordelen en een kostprijs op te geven.
Maar als het lukt om zelf een werkende verbinding te krijgen zou ik dat zeker proberen...

Ik wordt ook al op, bescheiden, kosten gejaagd door de aanschaf van de draadloze Telfort TV-verbindingsset. Die meegeleverde kabel van het modem naar de TV-tuner/ontvanger gaat de afstand in mijn geval niet halen.

Hou er rekening mee dat die draadloze verbindingsset je kan teleurstellen in een goede ontvangst.
Als de bijgeleverde ethernetkabel (10 meter) te kort is dan kan je wellicht beter zelf een langere kabel aanschaffen, die zijn niet zo duur.
Hier zal je wat een stabiele ontvangst betreft zeker geen spijt van krijgen...
Dankjewel! Ik sluit mezelf binnenkort een paar uur op in m'n meterkast.
Over die ethernetkabel: er lopen al oude telefoonkabeltjes (4 ader + koperdraadje) door m'n huis, die zou ik kunnen gebruiken als ethernetkabel? Dat zou een hoop gedoe met kabeltrekken en gaten boren schelen. Als dat kan, hoe sluit ik die dan aan?
Reputatie 8
Badge +19
Helaas, een oude telefoonkabel is absoluut niet geschikt om als ethernetkabel dienst te doen...
Als je die draadloze verbindingsset toch al hebt besteld of aangeschaft probeer het dan eerst daar eens mee.
Wie weet heb je geluk en werkt het naar behoren... 😉
Hartelijk bedankt voor de snelle reacties. Ik heb een hoop geleerd.
Ik ga een dagje aan de slag met kabels...
In je motto kan ik me helemaal vinden, voor de gelegenheid pas ik 't aan: 'Kabel diem'...
Reputatie 8
Badge +19
LOL..!
Graag gedaan en succes.
En loop je nog tegen vragen of problemen aan, stel ze gerust, daar is dit forum voor... 😉
Reputatie 8
Mocht je bij nader inzien er toch voor kiezen de modem/router niet in de meterkast te willen aansluiten, maar in de woonkamer, worden wel bepaalde eisen gesteld aan de DSL-kabel naar je woonkamer.
Een oude telefoondraad die er nu zal liggen, zal beslist niet voldoen.
Om inspiratie op te doen, zie de volgende reactie met verwijzingen naar de betreffende uitleg.

https://forum.telfort.nl/bestellen-ontvangen-266/isra-punt-zonder-telefoonaansluiting-55512/index1.html#post485379
Je moet nooit zelf KPN bellen. Als je Telfort klant bent, dan is Telfort je aanspreekpunt tav je verbinding. En ook voor je isra punt.
Telfort zal, als zij dat nodig of wenselijk achten voor een goede verbinding, een monteur aansturen om je isra punt te beoordelen. En zo nodig te repareren. Als er kosten voor je aan verbonden zijn hoor je dat, en hoeveel, voor ze wat gaan doen. Je kan dan altijd nog kiezen om het wel of niet te doen.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, welkom op het forum! Als je er behoefte aan hebt dan wil ik graag kijken wat wij voor jou kunnen betekenen hierin. Ik ontvang dan graag je naw-gegevens en 06-nummer in een privébericht.
Reputatie 8
Badge +16
Beste Garmt, bedankt voor jouw gegevens! Ik heb een ticket aangemaakt en mijn collega's gevraagd om een monteur aan te sturen zodat je IS/RA punt hersteld kan worden. Binnen twee werkdagen zullen zij contact met jou opnemen en maken verdere details aan jou kenbaar. Mocht je nog vragen of opmerkingen hebben in de tussentijd dan verneem ik deze graag van je.
Hm, ik blijk er niet te zijn wanneer morgen de monteur komt. Weet iemand waar ik de afspraak kan verzetten?
dank!
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, er zal contact met jou worden opgenomen om een nieuwe afspraak te maken. Laat je even weten wanneer je bent gebeld?
Prima, zal ik doen, bedankt.
Ik ben zojuist gebeld, en heb een nieuwe afspraak gemaakt.
Reputatie 8
Badge +16
Bedankt voor het melden Garmt! Laat je dan ook even weten wanneer de monteur is geweest. 🙂
Hi,
Vrijdag is de monteur geweest. Hij concludeert dat de kabel geen signaal voert en dat de juiste kabel via de kruipruimte van de (boven)buren binnenkomt (oude woning uit begin vorige eeuw, dus een zooitje wat dat betreft). Vrijdag waren de buren niet thuis. Ik moet de sleutel van de buren nog even vragen zodat we er de volgende keer zeker bij kunnen. De monteur zei dat ik een nieuwe afspraak kon maken via Telfort (hierbij dus). A.s. woensdag zou me het best schikken.
dank weer,
Garmt
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, helaas is morgen (woensdag) kort dag. Zijn er ook andere dagen die jouw schikken? Ik zie je reactie graag tegemoet.
Hallo Garmt, helaas is morgen (woensdag) kort dag. Zijn er ook andere dagen die jouw schikken? Ik zie je reactie graag tegemoet.

Donderdag, of maandag? Als dat te snel is dinsdag. Ik ben bang dat ik op een dag zonder internet kom te zitten, m'n vorige abonnement is reeds opgezegd.
Dank!
Snelle afspraak weer. Donderdag 10.00-12.00 komt er weer een monteur. Ik houd je op de hoogte.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Garmt, KPN gaat contact met jou opnemen om een afspraak in te plannen. Ik verneem graag van je wanneer je bent gebeld.
Hallo Garmt, KPN gaat contact met jou opnemen om een afspraak in te plannen. Ik verneem graag van je wanneer je bent gebeld.
Yep, die afspraak was er al (zie vorige post), ze belden vanmorgen.
Ik laat weten hoe het afloopt.
Ik hoop dat Ziggo nog even kan wachten met hun modem terug te eisen, tot dat alles weer werkt. Heb je daar nog tips voor?