vraag

Zeer lage internetsnelheid in de avonduren

• 25 april 2014
  • 88 reacties
  • 6703 keer bekeken

Reputatie 1
Sinds zo'n driekwart jaar heb ik de TV-Internet-bellen combinatie van Telfort via een 30MB abonnement, en op zich werkt alles prima. Maar... de afgelopen tijd merk ik toch dat de downloadsnelheden gaandeweg soms inzakken tot zeer bedenkelijk lage niveaus. Dit is te zien bij het geregeld downloaden van FTP-testbestanden die bij Telfort op de FTP-server staan.

In de ochtenduren werkt (7-10 uur) alles prima, alles gaat op volle snelheid t/m 3,5 MB/s aan toe. In de avonduren (rondom 22:00u) is daar nog minder dan 7% (zeven..) van over. Een gemiddelde downloadsnelheid van hooguit 230-240KB bij de FTP-downloadtest komt er dan binnendruppelen. TV kijken op een PC wordt dan haast een lachertje: vaker en langer bufferproblemen, en ook veel heen- en weer geschakel tussen verschillende bitrates maken TV kijken zeer onprettig.

Dit fenomeen gebeurt hier op elk van de PCs en smartphones, en geneuzel over virussen of toolbars zijn niet aan de orde. Anders gezegd, mijn computers draaien geen Windows maar een Linuxvariant. Ubuntu 12.04 LTS, voor de intimi. Ook op het lokale netwerk kennen de pc's geen problemen, alles werkt op de maximale snelheden (t/m 110 MB/s) die het netwerk biedt.

Dus een downloadsnelheid van 3,5MB/s in de ochtend, en gemiddeld 230KB/s in de avond. Volgens mij heeft Telfort gewoon een gigantisch capaciteitsprobleem, of de loadbalancing configuratie in de telefooncentrale waar ik ben aangesloten klopt voor geen meter meer. Dit terwijl alles gebeurt terwijl de internetconnectie in mijn router vrolijk 32000/3079 als down/uploadsnelheid blijft aangeven. Wie het weet mag het zeggen.

Wie kan mij duidelijkheid over deze snelheidsverschillen geven?

88 reacties

Ik heb precies dezelfde problemen ben momenteel al 2 weken aan het bellen met telfort en zij schuiven het door naar kpn en kpn weer door naar telfort en nu wacht ik weer op kpn :s tussen 21:00 / 23:00 heb ik 150/200 kbps. Terwijl dat overdag probleemloos 2mb download snelheid heb. Suc6 alvast
Reputatie 1
Ik heb ondertussen het advies gehad van de 'technische afdeling' bij Telfort (denk ik) om het modem eens te resetten, omdat dan "bepaalde buffers" leeggemaakt konden worden. Op mijn vraag waarom met diezelfde volle buffers tijdens de rest van de dag wel de volle snelle snelheid gehaald wordt, kreeg ik totaal geen antwoord.

Nou, ik heb het modem gereset en de backup weer teruggezet, en... het maakt (uiteraard) totaal geen verschil. Hooguit een miezerige 220KB/s waarmee de testdownload van 100 megabyte komt binnendruppelen rondom 22u45. Het binnenhalen duurt zo'n zeven minuten...

Is er iemand van het Telfort-team die hier wel een deugdelijke oplossing c.q. antwoord op kan geven?
Probleem hier ook idem. (St Pancras NH). Met name in de avonduren is het dramatisch. Heb er nu een 3 weken echt last van. Zojuist nog speedtest gedaan, komt niet boven de 16 Mbit/s. Maandje geleden ongeveer was dit nog een vrolijke 29 Mbit/s.

Heb het gevoel dat er enorm geknepen wordt. Ook in de weekenden merk ik het al. Bijvoorbeeld zaterdagmiddag zit ie ook net op een 20 Mbit/s. Wat is er aan de hand Telfort???
Reputatie 8
Badge +16
Maandje geleden ongeveer was dit nog een vrolijke 29 Mbit/s.
Het gaat er vooral om wat het bijvoorbeeld vanochtend was. Als je de hele dag een te lage snelheid hebt, dan is er vermoedelijk een ander probleem.
Ik vermoed dat het algehele probleem groter is dan gedacht. De hoofdpagina staat vol met topics over internetsnelheid. Dit zegt wel iets natuurlijk.

Deze is van zojuist.
http://www.speedtest.net/result/3470249738.png

Niet zo gek lang geleden haalde hij met gemak de 28 tot 30 Mb/s.

Gebruik al niet de Wifi van de Experia v8, want dat ik helemaal drama. Deze meting is over het accespoint (TP-link WD1043) wat erachter zit. 
Gebruik dit al enige tijd zo en werkte altijd prima. 

Info uit de V8:
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
INTERNET
VDSL:  CONNECTED
Mode:  PROFILE_8B
Download:  32000 Kbps.
Upload:  3079 Kbps.
WAN IP:  212.123.184.176
Subnet Mask:  255.255.240.0
Gateway:  212.123.191.254
Primary DNS:  195.241.77.55
Secondary DNS:  195.241.77.58

GATEWAY
IP Address:  192.168.2.254
Subnet Mask:  255.255.255.0
IPv6:  Disabled
DHCP Server:  Enabled
Firewall:  Enabled
UPnP:  Disabled
Wireless:  Disabled
NAT:  Enabled
USB:  Enabled
ECO:  Disabled
DDNS:  Disabled
Remote Management:  Disabled
Helpdesk Support:  Disabled

INFORMATION
Numbers of DHCP Clients:  3
Runtime Code Version:  02.00.131W4 (20.01.2014-14:17:10)
Boot Code Version:  v3.00.06c
VDSL Modem Code Version: 5.7.1.10.1.7
LAN MAC Address: 84-9C-A6-A4-E0-B5
Wireless MAC Address: 84-9C-A6-A4-E0-B5
WAN MAC Address: 84-9C-A6-A4-E0-B4
VoIP MAC Address: 84-9C-A6-A4-E0-B4
Hardware Version:  R02
Serial Num:   A308001073

VDSL Data Rate:
  Upstream Downstream
Actual Data Rate 3079 (Kbps.) 32000 (Kbps.)
Attainable Rate 12540 (Kbps.) 42490 (Kbps.)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ga morgenochtend weer even de speedtest doen om te kijken of het in de ochtend beter is.
Reputatie 8
Badge +10

Download:  32000 Kbps.

@BMarcelis

Waaruit blijkt dat het dus echt een lokaal wifiprobleem is, zowel met de Experiabox als met de TP-link WD1043.
Hier kan Telfort niks mee, je zal het moeten zoeken in de juiste kanaalkeuze en/of storingsbronnen in de nabijheid.
Reputatie 8
Badge +16
@all,

Vervelend om te lezen dat jullie problemen ervaren met de snelheid van het internet. Ik heb jullie gegevens doorgezet voor nader onderzoek. Zodra we hier meer informatie over hebben zal ik jullie informeren.

Stephen
Reputatie 1
Een bijkomend (niet-gerelateerd) dingetje... Telkens als ik een gewijzigde instelling of waarde in de routermodem opsla, dan loopt de 'zandloper' op het scherm net zolang tot het browserscherm een timeout van de webpagina aangeeft. Vraag ik daarna de pagina opnieuw op, dan blijken de instellingen toch wel opgeslagen te zijn. Vanwaar die timeout telkens weer?

Het enige dat ik me kan indenken is dat het aantal toegewezen MAC-adressen in de firewall en de gereserveerde IP-adressen, zo'n 27 stuks (van de 32) toch iets teveel van het goede is?
Reputatie 8
Badge +10

Het enige dat ik me kan indenken is dat het aantal toegewezen MAC-adressen in de firewall en de gereserveerde IP-adressen, zo'n 27 stuks (van de 32) toch iets teveel van het goede is?

Of dat de oorzaak is kan je alleen uitvinden door de toegewezen MAC-adressen te verwijderen, of te beperken tot een kleiner aantal.

Ik ken het probleem van de 'hangende' pagina's overigens wel en een modemreset loste dit op...
Vandaag zou ik dus uiterlijk gebeld worden. Zoals je het raad niet gebeurt en toch maar zelf gebeld. Het blijkt de modem adapter te kunnen zijn weird? Omdatie blijkbaar schakelt ofzoiets. En op een vraag van schakelt de adapter dan echt alleen tussen 21:00/ 23:00 ?hebben ze geen antwoord op. Ik krijg nu een nieuwe adapter opgestuurd om het te checken. Waarbij ik eerlijk gezegd niet denk dat dat de oorzaak kan zijn. Ik vind het enigszins wel frustrerend dat ze de terugbelafspraken niet nakomen. Suc6 allen met hetzelfde probleem.
Ook hier in Beverwijk (NH) sinds enkele weken dezelfde problemen met de internetsnelheid.
"s avonds na 22:00 uur ontzettend traag en na middernacht vaak onwerkbaar.

Ons alarmsysteem wat over de ADSL verbinding werkt begint met regelmaat 's nacht al meldingen te geven (zie onder)

Overzicht>Alarmmeldingen

Internetverbinding hersteld Systeem donderdag 01-05-2014 03:30:18
Internetverbinding verbroken Systeem donderdag 01-05-2014 02:34:06

Telfort please doe hier wat aan!!
Reputatie 1
Ook ik heb hetzelfde probleem dat in de avonduren de verbinding traag wordt.
De pingtijden schieten omhoog en blijven constant.
Een half uur een ping aan gezet naar telfort.nl en dit is het resultaat.
-------------------------------------------------
Ping statistics for 81.173.34.237:
Packets: Sent = 1800, Received = 1799, Lost = 1 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
Minimum = 96ms, Maximum = 125ms, Average = 110ms
-------------------------------------------------
Normaal een stream kijken is er niet meer bij.
Reputatie 8
Badge +16
@slowmo,

Vandaag wordt er telefonisch contact met jou opgenomen. Mijn excuses dat de eerder geplande terugbelafspraak niet is nagekomen.

@ mail56 en Ruud_79,

Spijtig dat ook jullie hetzelfde probleem ervaren. Ik heb jullie gegevens voor nader onderzoek doorgezet. Zodra ik een terugkoppeling heb ontvangen zal ik jullie hier verder informeren.

Stephen
Ik heb hetzelfde probleem elke vond vanaf 20:30~21:00 tot 23:00
Dan vertraagt het internet aanzienlijk. De normale snelheid is ong 24/3 Mbps en gaat naar 1/1.5 Mbps in de avond.
De download en upload snelheid gaan met 90% achteruit. Tevens gaat mijn ping van 40 naar 110. Een simpel filmpje kijken op youtube kan dan niet meer.

Ik heb al eens eerder contact gehad, waarin ik geadviseerd werd om modem te resetten. Uiteraard heb ik dit geprobeerd en werkte het niet.

Het is nu al 5 maanden aan de gang en ik vind dit echt veelste lang!.

Ik heb ook al enkele weken extreem last van dit probleem, in de avonduren is mijn internet waardeloos, ik kan vaak geeneens een webpagina meer openen.
Op speedtest haal ik soms maar 5mb/s.. dramatisch.
Reputatie 1
Ik heb vandaag maar eens een script geschreven zodat ik mijn verbinding kan monitoren.
Elke 30 sec wordt er een ping aangevraagd op telfort.nl

Zo te zien is het duidelijk dat er in de avonduren een capaciteit probleem is op het netwerk.
Geleidelijk zie je de ping tijden omhoog gaan en ook weer af nemen.

Ik heb precies hetzelfde probleeem. In de avonduren daalt mijn vdsl2 snelheid echt dramatisch. Wat zou er aan de hand zijn?
Ik heb een klacht gemeld bij klachten kompas. Zij zouden contact met KPN opnemen. Als ik binnen 5 dagen niet teruggebeld zou worden, dan moet ik weer contact opnemen met de contactpersoon bij klachten kompas.

Ik raad jullie aan om dit ook te melden, dan wordt je waarschijnlijk snel geholpen!
Ik ben naar aanleiding van bovenstaande klachten een paar avonden aan het checken.
Ik zit in Zwolle en heb steeds met Speedtest.net een downloadspeed van 17,99 en een uploadspeed van 2,00.
Elke avond weer. Bij mij doen die problemen zich niet voor.
Ik kan mij volledig aansluiten bij de door jullie genoemde problemen, 's avonds is de verbinding merkbaar trager en aanzienlijk hogere pings. Het zou prettig zijn als Telfort hierover transparant communicieerd, zodat de klanten weten waar ze aan toe zijn.

FYI ik haal nu 9 mbit van de gebruikelijke 29 mbit. ik doe ook even een klein ping onderzoekje.
+1. Slow connection and frequent disconnects in the evening(
Reputatie 1
Weer van mijn kant een update.
Dit was de ping van gisteren. Om de 30 sec wordt er een ping aangevraagd naar telfort.nl

Er is heel duidelijk een trend te zien. Telfort, doe hier iets mee!

Reputatie 1
En hier de resultaten van vandaag.

Misschien dat het te maken heeft met tv via internet van telfort. Vanaf 20:30 uur lijkt het standaard omhoog te gaan.
Beginnen dan niet de meeste films op tv? of populaire programma's? (ik heb zelf geen tv)

Ik heb vandaag met een telfort technische medewerker over de telefoon gesproken. Die gaf als advies om te testen of het nog steeds zo zou zijn als ik bittorrent enzo eraf gooi, pc afsluit etc. Ik heb met mijn computer uit en alleen mn telefoon aan, nog steeds dit trage internet. Ik weet nu bijna zeker dat het niet aan mijn kant ligt, ook al zegt die medewerker dat de volle internet snelheid aan mij gegeven wordt.
Ook bij de security log van het modem is niets raars terug te vinden. Het blijft een mysterie bij mij,.
Vrijdag wordt ik teruggebeld en ik zal dan doorgeven dat het niet opgelost is.

Ruud_79 in welke stad gebeurt dit bij jou?
Ik woon zelf in delft en het is al maanden aan de gang.
Reputatie 1
Ik heb vandaag met een telfort technische medewerker over de telefoon gesproken. Die gaf als advies om te testen of het nog steeds zo zou zijn als ik bittorrent enzo eraf gooi, pc afsluit etc. Ik heb met mijn computer uit en alleen mn telefoon aan, nog steeds dit trage internet. Ik weet nu bijna zeker dat het niet aan mijn kant ligt, ook al zegt die medewerker dat de volle internet snelheid aan mij gegeven wordt.
Ook bij de security log van het modem is niets raars terug te vinden. Het blijft een mysterie bij mij,.
Vrijdag wordt ik teruggebeld en ik zal dan doorgeven dat het niet opgelost is.

Ruud_79 in welke stad gebeurt dit bij jou?
Ik woon zelf in delft en het is al maanden aan de gang.

Alainemen,

Ik woon ook in Delft. Het zou kunnen als je bittorrent gebruikt, dat je verbinding dan traag wordt. Maar dat staat er helemaal los van dat er elke avond op de zelfde tijdstippen hoge pingtijden zijn. Als ik vanaf een andere lokatie (diverse traceroute servers) een trace aanvraag, zie ik dat tot aan de eerst volgende hop (van mijn kant) de responsetijden normaal zijn. Het is dus duidelijk dat de wijk centrale het verkeer niet aan kan.

En hoe verrassend ook. Vandaag weer dezelfde trend als vorige dagen.

Reageer