Zeer korte DCHP lease op glasvezel

• 21 september 2016
  • 13 reacties
  • 1138 keer bekeken

Reputatie 1
Ik was net in mijn router aan het zoeken naar een oorzaak van het wegvallen van mijn internetverbinding, toen ik dit in het log zag:

Sep 21 18:10:16 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 85.113.xxx.xxx; lease time 120
Sep 21 18:09:16 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 85.113.xxx.xxx; lease time 120
Sep 21 18:08:16 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 85.113.xxx.xxx; lease time 120
Sep 21 18:07:16 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 85.113.xxx.xxx; lease time 120
Sep 21 18:06:16 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 85.113.xxx.xxx; lease time 120

Schijnbaar is de leasetijd van mijn WAN-ip slechts 2 minuten en wil het modem na 1 minuut al checken of het nog in orde is? Lijkt me niet helemaal ok, toch? Hoort dit niet een dag, of zelfs een week te zijn? Wellicht is dit de oorzaak van mijn (soms) trage internet.

Het gaat om een WLR-4004 via glasvezel.

13 reacties

Reputatie 1
Subtiel kickje
Reputatie 8
Dat is wel een heel korte lease tijd.
Eerder heb ik wel berichten gezien waarbij 600 seconden (10 minuten) als lease werd gebruikt.

Als ik bij de statuspagina in de logfile bij mezelf kijk (glasvezel - Experia Box V8),
Zijn de meest weergegeven leasetijden 7200 seconden
Een enkele keer 3600 seconden voor een IP in de 10.x reeks (TV-ontvanger ??)
En meerdere weergaven van datzelfde IP in de 10.x reeks Lease time = 86400 seconden = 24 uur
Reputatie 1
Een reactie van Telfort zou ook leuk zijn.
Reputatie 8
Badge +2
Hoi Bob,

Excuses voor de late reactie.

De leasetime is inderdaad (te) kort. Dit zou kunnen resulteren in een overbelaste verbinding. Het is mij echter niet bekend waar dit door wordt veroorzaakt. Zou je je postcode en huisnummer naar mij willen sturen in 'n bericht? Ik zal het verder voor oppakken.

Dank alvast.
Reputatie 1
Tnx, PM verstuurd 🙂
Reputatie 8
Badge +2
Hi Bob!

Thanks voor je adresgegevens! Ik heb het voor je nagekeken. De leasetijd is inderdaad veel te kort. Het is goed mogelijk dat een reset hier niet veel aan bij gaat dragen. Ik heb daarom direct een nieuwe router opgestuurd. Je mag hem begin volgende week verwachten.

Laat even een berichtje achter als hij binnen is. Waardeer ik! 🙂
Reputatie 1
Top! Goede oplossing 🙂
Reputatie 1
Zaterdagavond PostNL voor de deur met een pakketje. Aangesloten, maar helaas. Zelfde IP, zelfde 120 seconden leasetijd.Modem en router 10 minuten van de stroom gehaald, same problem. Bijzonder dat ik met een nieuwe router (en dus nieuw MAC-adres) hetzelfde IP krijg, maar dat zal wel gebonden zijn aan het modem.
Persoonlijk denk ik dat er een foutje in de DHCP-scope zit. Als dat zo is hebben er meer mensen last van, hoewel de gemiddelde gebruiker natuurlijk niet zijn router-logs gaat doorlezen.. De router is het probleem in ieder geval niet 😃
Reputatie 8
Zelfde WAN IP-adres kan kloppen.
Dan betreft je internetverbinding een zogenaamde "SNI-F" leverstraat.
Een van de twee type netwerksystemen die KPN/Telfort gebruikt.
Daarbij is het WAN IP-adres gebonden aan het huis-adres / aansluiting.

De andere netwerkstructuur betreft een WBA-leverstraat.
Daarbij is een WAN IP-adres wel gekoppeld aan de modem/router (MAC-adres).
Reputatie 8
Badge +2
Hallo Bob,

Gekke situatie inderdaad. Jammer dat het vervangende exemplaar geen verandering geeft. Kun je aangeven wat de problemen precies inhouden? Ook zou ik graag willen weten op welk 06-nummer je het beste te bereiken bent. Stuur dat even in een apart bericht. Ik zal er dan voor zorgen dat je hierover benaderd wordt.

@Babylonia,

Je kunt een ander IP-adres krijgen. Dit hangt zeker niet af van de leverstraat waarover de order is opgeleverd. Het heeft hier niets te maken.
In beide gevallen wordt er een IP-adres toegewezen uit een IP-pool dat gekoppeld is aan de kaart in de centrale. Vaak wordt er een ander IP-adres toegewezen bij het vervangen van het modem, als het IP-adres dat het andere modem had, inmiddels is uitgeleverd aan een ander modem die een IP-adres vraagt uit dezelfde IP-pool. Helaas is het dus wat dat aangaat 'gokken' of het IP-adres verandert of niet bij het vervangen van het modem.
Reputatie 8
Mijn ervaring en die van diverse andere gebruikers is anders.

Zelf zit ik in een WBA leverstraat. (Door Telfort zelf aan mij medegedeeld).
Daarbij is in mijn geval een WAN IP-adres gekoppeld aan de modem/router (MAC-adres).

Voor 4 verschillende routers die ik wel eens aansluit zitten daar 4 verschillende WAN IP-adressen aan gekoppeld.
Alle routers hebben altijd hetzelfde WAN-IP adres als ik die aan het internet hang. Zolang als ik die routers al in het gebruik heb. Daarbij kan er wel eens meer dan een maand tussen zitten dat de ene of de andere router voor een test weer eens aan internet wordt gehangen. Maakt geen verschil, ik krijg altijd hetzelfde WAN-IP adres behorende bij DIE betreffende modem/router. (Waaronder een niet aan Telfort gelieerde vreemdmerk router ---> die heeft één keer een WAN IP adres van Telfort toegewezen gekregen --uiteraard--, wat sindsdien altijd voor DIE router wordt gebruikt).

Als ik die routers meeneem naar een kennis van mij hier verderop in de wijk (ik vermoed binnen dezelfde achterliggende netwerkstructuur ---> maar ik weet dat het onder een andere centrale valt), en ik hang mijn routers daar aan het internet.
Ook daar hetzelfde WAN-IP adres wat ik normaal HIER heb, als het DAAR wordt aangesloten.
Dus met het meenemen van de modem/router wordt ook het WAN IP-adres wat is gekoppeld aan die modem/router meegenomen. Tastbaarder bewijs is er niet dat in dit geval het WAN IP-adres is gekoppeld aan de modem/router.

Diverse gebruikers waarvan vast staat dat die in een SNI-F leverstraat zitten (door Telfort medegedeeld), hebben typisch een vast IP-adres "op de aansluiting". Die krijgen typisch telkens hetzelfde WAN IP-adres toegewezen onafhankelijk van de modem/router. Of het nu een vreemdmerk eigen modem/router is, of een "nieuwe" van Telfort.

Daarmee wil ik niet zeggen dat IP adressen altijd "hetzelfde" zullen zijn, en er door KPN/Telfort ook wel andere IP-adressen kunnen worden toegewezen. (Tenslotte heeft mijn "Niet Telfort" router eenmalig ook een IP-adres gekregen).

Ik merk alleen heel duidelijk een samenhang op tussen de verschillende leverstraten en wat er als WAN IP-adres wordt uitgeleverd voor die gebruikers die dat als ervaring hebben aangegeven. Tevens in functionaliteit wat WEL werkt, en wat NIET werkt als je de door Telfort gelieerde modem/router uitwisselt met een onbekende modem/router voor die verschillende leverstraten.

Vanuit een WBA leverstraat, kan ik een niet Telfort router als directe aansluiting gebruiken, en de Experia Box erachter hangen om gebruik te blijven maken van de VOIP-functies van Telfort. Dat blijft werken. (De Experia Box blijft zelfs zijn eigen WAN IP-adres behouden, wat als "tunnel" achter een VLAN actief blijft).
---> Dus in dat geval maak ik zelfs gebruik van "2 WAN IP-adressen" die actief zijn. Eentje toegewezen aan mijn eigen router (en altijd hetzelfde), eentje toegewezen aan de Experia Box (en altijd hetzelfde).

Vanuit een SNI-F leverstraat werkt dat NIET.
Reputatie 1
@Michael: de problemen zijn vooral merkbaar bij het kijken van YouTube-filmpjes en algemeen browsen. Af en toe hapert de verbinding, pagina duurt lang met laden of YouTube stopt eventjes. Dit zijn maar hele korte momenten, 1 a 2 seconden.
Uit nieuwsgierigheid heb ik nu een ping lopen naar google.com en een publieke DNS server (4.2.2.4). De reactietijd is zeer constant (25 ms naar Google, 13 ms naar 4.2.2.4), maar af en toe duurt er een reply iets langer (80 ms en 60 ms). Het is minimaal, maar aanwezig en merkbaar, en steeds na 50 of 60 seconden. Komt wel weer overeen met de korte DHCP-lease.
Ik zal de huidige router terug ophangen en de "nieuwe" terugsturen (is een ouder type dan wat ik nu al heb) en wacht even af wat Telfort hier nog in kan betekenen.

Bedankt so far, in ieder geval 😃
Reputatie 1
Heb hetzelfde: ook glasvezelmodem met WLR-4004 router.

Jan 5 01:13:51 [dhcpc]: DHCP Client, Lease obtained: 128.xxx.xxx.xxx; lease time 120

Nieuwe log entry na elk minuut. Is hier al een oplossing voor gevonden?

WAN-IP is niet gekoppeld aan het woonadres. Als het glasvezelmodem uit gaat en weer opstart krijg ik een nieuw IP adres... maar een lease tijd van 120s met een lease die elke 60s wordt vernieuwd? Wat gaat hier mis?

Reageer