beantwoord

Wifi haperingen / Internetsnelheid over langere tijd meten?

• 20 april 2020
  • 64 reacties
  • 904 keer bekeken

Reputatie 1

Inmiddels al maanden heb ik (met verschillende laptops en nu ook op een gloednieuwe) problemen met haperingen in internet. Dit merk ik vooral als ik Uitzending Gemist kijk, wat ik nogal vaak doe dus super irritant. Soms zijn het haperingen, soms lopen beeld en geluid niet synchroon. Ik heb een Experia v8, die tot enige maanden geleden prima functioneerde.

Net deed ik een speedtest, de ene keer was de downloadsnelheid 3,8 mbps (!), paar keren daarna steeds ergens in de 20. Helaas kan ik met mijn huidige laptop niet bekabeld verbinding maken om te testen. Ik heb een oud en goedkoop abonnement, maar tot een paar maanden geleden ging alles incl uitzending gemist daar prima mee. NPOStart geeft zelf aan een minimum bekabelde (constante) internetsnelheid van 8 mbps nodig te hebben.

Ik heb laatst al eens de Telfort klantenservice gebeld, maar wat een verschrikking was dat  :triumph:  Eerst allerlei klantinformatie aftroggelen en je daarna afschepen met een mail met algemene tips?! Ik begon echt vriendelijk en vol goede moed aan het gesprek maar was zo boos na afloop!

Ik heb al vanalles geprobeerd, maar het probleem is dus niet verholpen. Ik zou weleens willen zien hoe door de tijd heen mijn internetsnelheid is, is daar ook een tool voor? Ipv een momentopname.

Wat ik zoal heb geprobeerd: 

• Modem verplaatsen (hoger, op meter of 4 van laptop), hoewel op de oude locatie het voorheen altijd prima werkte
  • Router resetten (dmv paperclip), en ook een paar keer uit en weer aan zetten
  • Kanaal veranderen (weer opnieuw na resetten)
  • Hardwareversnelling (Chrome) uitzetten
  • Cache legen Chrome
  • Andere wifiapparaten uit (printer/telefoon)
  • En ik ben vast nog iets vergeten dat ik geprobeerd heb.

Maar: hoe kun je dus over langere periode je internetsnelheid bekijken?

Of iemand nog andere suggesties om dit probleem op te lossen?

Edit: ook net na het posten viel de verbinding weer meerdere keren weg, mijn laptop heeft dan wel draadloos verbinding met de router, maar die heeft geen verbinding met internet. Een speedtest meteen na het weer maken van verbinding geeft 12.1 Mbps downloadsnelheid aan.

icon

Beste antwoord door Bart - Telfort 12 mei 2020, 16:14

Zomaar een tik dus. Dat is niet goed. De bekabelde verbinding meet wel goed, de WiFi echter nog steeds niet. Ik denk ook dat de WiFi module het begeven heeft. Dat komt uit mijn analyse. Ik heb dus het modem vervangen. Een nieuwe komt zo snel mogelijk naar je toe. Ik ben dan ook heel benieuwd welke snelheid je haalt via de WiFi van het nieuwe modem. 

Bekijk reactie

64 reacties

Hallo @C00b 

Helaas kan ik met mijn huidige laptop niet bekabeld verbinding maken om te testen. 

Voor een laptop zonder LAN maar wel met USB is er een interface USB<->LAN te leveren waarmee de snelheid bekabeld getest kan worden, neem dan wel het 1Gb-type en niet (meer) het 100Mb-type.

Succes.

Reputatie 1

Hallo @C00b 

Helaas kan ik met mijn huidige laptop niet bekabeld verbinding maken om te testen. 

Voor een laptop zonder LAN maar wel met USB is er een interface USB<->LAN te leveren waarmee de snelheid bekabeld getest kan worden, neem dan wel het 1Gb-type en niet (meer) het 100Mb-type.

Succes.

Ah ok wist ik niet, dat is goed te weten, bedankt!

Is er nog iets wat gedaan kan worden (door mij of door Telfort) vóórdat ik geld uitgeef aan zo'n adapter? Bv  bij het wegvallen van de internetverbinding van vanochtend geeft ook het modem zelf aan dat er geen internet is. Dus dat gaat ergens anders mis… 

Reputatie 1

….problemen met haperingen in internet. Dit merk ik vooral als ik Uitzending Gemist kijk, wat ik nogal vaak doe dus super irritant. Soms zijn het haperingen, soms lopen beeld en geluid niet synchroon. Ik heb een Experia v8, die tot enige maanden geleden prima functioneerde.

Voor de volledigheid: naast haperingen en beeld/geluid niet synchroon, is er soms dus ook gewoon geen internet (ook vlgs het modem zelf én de laptop). 

Nu ik mijn modem sinds kort op een kastje heb staan, zie ik dat het heel váák aangeeft dat er geen internet is (als in: het lampje daarbij brandt niet).

Dat lijkt me een probleem bij @Telfort webcare en niet bij mij? 

Hallo @C00b , wacht s.v.p. de reactie van een moderator af.

Reputatie 1

Ter info voor de moderator @Telfort webcare : er zijn momenteel steeds onderbrekingen van steeds wel  30 sec dat er dus helemaal geen internet is :weary:  ! er brandt dan geen lampje bij “internet” op het modem. Het wordt steeds erger dus.

Dit is echt niet te doen zo, graag zsm jullie hulp! 
Helemaal in deze tijden heb ik wel betrouwbaar internet nodig!

Reputatie 1

Update: ik heb gisteren nog een splitter ertussenuit gehaald die er om een of andere reden nog zat. De lange onderbrekingen die gisteren steeds erger werden, zijn nu niet meer zo lang/vaak. Wel zijn er nog steeds haperingen.

Reputatie 8
Badge +12

Hoi @C00b, ik heb zojuist even jouw verbinding doorgemeten. Ik zag tot de 20e veel verbrekingen. Sindsdien niet meer. Heb je dat zelf ook ervaren? Is het nu goed? 

Reputatie 8

Update: ik heb gisteren nog een splitter ertussenuit gehaald die er om een of andere reden nog zat.

Dan zou ik de rest van je connecties / bekabeling tussen hoofd ISRA-punt en de modem/router nog eens wat verder inspecteren, en zo nodig “opfrissen”.
Voor meer informatie zie < HIER > en vervolgreacties.

Let niet alleen op de specificatie van 1 Gb, maar dat het minimaal om een USB 3.0 versie gaat.
(Bij goedkope Amazon of eBay aanbiedingen wil daar nog wel eens discrepantie in zijn).
Met USB 2.0 redt je dat niet.

Zelf heb ik erg goede ervaringen met < DEZE van TP-Link >

Toevallig enkele dagen geleden gebruikt om de set-up te testen van een DrayTek router,
die bij een kennis is geïnstalleerd als vervanging van de originele (KPN) Experia Box.

Bij testen via de Ookla   https://www.speedtest.net/    website
+ 100/100 Mbps KPN glasvezel account kwamen we aan üiteindelijk 120 / 150 Mbps snelheid.

Maar opvallend was wel dat bij upload de teller de eerste seconde begon op de maximale snelheid die KPN via glasvezel levert - zelfs ruim boven de 500 Mbps, om erna terug te zakken, tot de “cap” waarop het account ”beperkt” is afgestemd.

Historie - langere tijd meten van internet snelheden:
Met het aanmaken van een account bij Ookla zijn speedtesten over langere tijd vast te leggen, zodat je een betere historie hebt wat de snelheden in zijn algemeenheid zijn.
Heeft eigenlijk alleen zin bij een “bekabelde” internetconnectie. WiFi is daarvoor te wispelturig.
Heb dat “vroeger” zelf over langere perioden bijgehouden voor mijn 100/100 “glasvezel” account.

De waarden ervan zijn al enkele jaren binnen tienden van Mbps hetzelfde voor download.
Upload varieert iets meer.  (Circa 120-125 Mbps)

Periode over 5 maanden (download) met 50 metingen:

Reputatie 1

Ja, hier ook last van onderbrekingen. Ik heb wat zitten spelen met het programmaatje pingplotter. Volgens mij zit het probleem ergens bij KPN.

Reputatie 1

Hoi @C00b, ik heb zojuist even jouw verbinding doorgemeten. Ik zag tot de 20e veel verbrekingen. Sindsdien niet meer. Heb je dat zelf ook ervaren? Is het nu goed? 

3 dagen geleden (zie ik terug aan mijn post, dus dat zal de 22e zijn?) heb ik een splitter ertussenuit gehaald. Op die dag werden de onderbrekingen steeds langer en gaf het modem zelf ook regelmatig aan niet verbonden te zijn met internet (lampje bij “internet” was uit).

Na het verwijderen van de splitter waren deze lange onderbrekingen (30 sec ofzo) er niet meer, maar nog steeds (gisteren bv) zijn er heel korte haperingen bij het kijken van uitzending gemist. Dit is dus ook nog na de 20e. Zie je daar dus niks van terug? Ook niet de lange onderbrekingen van een aantal dagen terug?

N.a.v. de reactie van Babylonia heb ik net het kabeltje tussen aansluitpunt in de muur en modem + stekker (die de muur in gaat) vervangen, ik had nog zo'n stekker en kabeltje (ongebruikt) liggen. De resultaten daarvan weet ik nog niet, kan pas later dit weekend weer even het uitzending gemist kijken proberen.

De haperingen via uitzending gemist kunnen een andere oorzaak hebben, zoals drukte bij die servers door veel gebruikers.

Wat Bart meet is de fysieke verbinding en stabiliteit van de  verbinding met het netwerk van de modem/router.

Reputatie 8

N.a.v. de reactie van Babylonia heb ik net het kabeltje tussen aansluitpunt in de muur en modem + stekker (die de muur in gaat) vervangen, ik had nog zo'n stekker en kabeltje (ongebruikt)

Wat bedoel je met stekker  “die de muur in gaat”

Is er dan nog een achterliggend stuk “extra” DSL kabel (bijv. via een PVC leiding),
die dan --mogelijk in een andere ruimte-- daar weer uitkomt,
en heb je dan daar op dat punt de modem/router aangesloten?

Reputatie 1

N.a.v. de reactie van Babylonia heb ik net het kabeltje tussen aansluitpunt in de muur en modem + stekker (die de muur in gaat) vervangen, ik had nog zo'n stekker en kabeltje (ongebruikt)

Wat bedoel je met stekker  “die de muur in gaat”

Is er dan nog een achterliggend stuk “extra” DSL kabel (bijv. via een PVC leiding),
die dan --mogelijk in een andere ruimte-- daar weer uitkomt,
en heb je dan daar op dat punt de modem/router aangesloten?

Ik bedoel dit met waar de stekker de muur in gaat (hopelijk wordt de foto zo weergegeven?):

360.jpg

Dit aansluitpunt zit in mijn woonkamer en hier heb ik het modem op aangesloten (dmv de "telefoonstekker” op de foto). Ook  nog te zien is de splitter, die er nu dus niet meer tussen zit. Achter deze muur van de woonkamer bevindt zich een gangetje, met daarin aan de andere kant van het gangetje de meterkast. Maar hoe de leidingen achter dit woonkamer-aansluitpunt lopen: geen idee.

Dit lijkt mij de isra. Het originele punt van binnenkomst.

Of in de meterkast moet nog iets zitten. De cilinder is dan het meest voor de hand liggend.

Reputatie 1

Dit lijkt mij de isra. Het originele punt van binnenkomst.

Of in de meterkast moet nog iets zitten. De cilinder is dan het meest voor de hand liggend.

In mijn meterkast zie ik geen van deze dingen en ook niet iets anders waar ik zelf een stekker of kabel in zou kunnen steken. Dit punt in de huiskamer is altijd mijn "beginpunt” geweest voor telefoon of internet.

Reputatie 8

Ik bedoel dit met waar de stekker de muur in gaat (hopelijk wordt de foto zo weergegeven?):

Dit en de volgende informatie geeft in ieder geval meer informatie.

Dit aansluitpunt zit in mijn woonkamer en hier heb ik het modem op aangesloten (dmv de "telefoonstekker” op de foto). Ook  nog te zien is de splitter, die er nu dus niet meer tussen zit. Achter deze muur van de woonkamer bevindt zich een gangetje, met daarin aan de andere kant van het gangetje de meterkast. Maar hoe de leidingen achter dit woonkamer-aansluitpunt lopen: geen idee.

Het lijkt inderdaad het ISRA hoofd aansluitpunt te zijn.
Je zou wel kunnen kijken in het gangetje waar die kabels vervolgens op uitmonden.

Maar sowieso de frontplaat van die aansluiting met dat “varkenssnuitje” even losschroeven,
en dan mogelijk ook nog het metalen frame wat erachter zit, geeft je meer ruimte om zaken na te lopen. Met name die contacten waar die stekker zelf in gaat willen nog wel eens vervuild / gecorrodeerd zijn. Ook contacten waar draadjes mee zijn vastgeschroefd.

Voor meer een praktisch voorbeeld, zie  < HIER >  en berichten ervoor met meer foto’s.

Je zou wel kunnen kijken in het gangetje waar die kabels vervolgens op uitmonden.

Dan zal er een kruipruimte gebruikt moeten worden. Het zal mij verbazen als er een kabel zichtbaar is in die gang.

Reputatie 8

Het kan evengoed ook gewoon doorgetrokken zijn vanuit de meterkast.
Vandaar niet gissen, maar simpelweg controleren!! De enig juiste aanpak die zoden aan de dijk zet. Ook met grondplaat even losschroeven ziet de topic starter wat erachter zit en waar een leiding / kabel vandaan komt.

Reputatie 1

Dan zal er een kruipruimte gebruikt moeten worden. Het zal mij verbazen als er een kabel zichtbaar is in die gang.

In de gang is inderdaad niets zichtbaar, ja, metalen leidingen vanuit de meterkast maar die lijken me voor gas/water en die gaan bovendien niet naar de woonkamer. Dit gangetje is niet op de begane grond, mijn voordeur zit op de eerste verdieping (buiten dus 1 trap op) en dit gangetje is het eerste waar je in komt achter mijn voordeur. Onder het gangetje zit dus geen kruipruimte maar, naar ik inschat, een berging ofzo. Het is een niet-standaard gebouwd gebouw met maisonnettes, die een beetje in en om elkaar heen gebouwd zijn, dus niet zeg maar netjes boven en naast elkaar.

Reputatie 1

Hoi @C00b, ik heb zojuist even jouw verbinding doorgemeten. Ik zag tot de 20e veel verbrekingen. Sindsdien niet meer. Heb je dat zelf ook ervaren? Is het nu goed? 

Het is nu nog niet goed, er zitten flinke dips in de snelheid. Ik heb op meerdere momenten de speedtest gedaan, vaak kom ik uit tussen de 20-30 mbps (laag ja, maar ik heb een oud abonnement en deze snelheid is op zich prima voor mij). Maar daarnet ging zelfs het gewoon browsen nauwelijks, (pagina's die niet helemaal laden)  en het afspelen van een filmpje op een nieuwssite (dus dit keer niet uitzending  gemist) ging niet. Toen weer de speedtest gedaan en die gaf aan 0,4 mbps (!). Later iets van 4 en weer even later was het weer terug in de 20. En weer terug naar 5. 

Dit is gemeten via wifi (ik zit wel echt dichtbij de router), om bedraad te meten zou ik zo'n adapter naar usb moeten aanschaffen. Als dat nodig is wil ik dat best doen, maar als het niet nodig is liever niet natuurlijk.

Reputatie 8

Maar heb je die grondplaat nog even los geschroefd zoals in mijn eerdere reacties voorgesteld
en contacten van dat “varkenssnuitje” schoongemaakt?

< HIER in de reactie verder naar boven >

Reputatie 1

Maar heb je die grondplaat nog even los geschroefd zoals in mijn eerdere reacties voorgesteld
en contacten van dat “varkenssnuitje” schoongemaakt?

< HIER in de reactie verder naar boven >

Ik heb (nu net pas) iets losgeschroefd op die plaat, waarbij het ronde plaatje met het varkenssnuitje los kwam. Ik denk dat je bedoelt om die hele plaat los te halen, maar ik ben echt totaal niet technisch en ben bang iets anders te vernielen waardoor ik straks met een nog groter probleem zit. Dat lijkt me toch meer het werkgebied van een monteur (hoewel het natuurlijk handiger zou zijn als ik het zelf op zou kunnen lossen).

Wat ik nu heb gedaan (daarvoor had ik het dingetje misschien niet eens hoeven losschroeven): in elk van de 4 gaatjes/contactjes waar normaal de varkenssnuit-stekker in gaat, een wattenstaafje met alcohol een paar keer heen en weer bewogen en laten drogen. Daarna plaatje weer erop geschroefd, stekker er weer in.

Meteen weer een speedtest: 2.6 Mbps download, 4,9 upload.

Reputatie 8

Als je niet handig bent, misschien er dan beter afblijven en een handige buurman??
(Met daarbij de nodige afstand bewaren tot bewoners m.b.t. corona).

Wattenstaafje met alcohol doet niet zoveel. Je zou dat beter met contactspray kunnen doen.

Voor meer een praktisch voorbeeld, zie  < HIER >  en berichten ervoor met meer foto’s.

Reputatie 1

Ik weet niet of dit informatief is, maar dit is bv het resultaat van een speedtest net, met dus sowieso een lage downloadsnelheid, maar ook met nog eens een dip erin, dit zie ik vaker als ik de test doe:

Reputatie 8

Juist met die dip erin (of met meerdere dips) geeft aan dat je problemen hebt met de verbinding.
Dat hoort een vrij egaal verloop te hebben. Kan wel hoger of lager, maar niet met dit soort dips.

Reageer