beantwoord

WiFi beter na uitschakelen en weer inschakelen?

• 13 maart 2020
  • 9 reacties
  • 193 keer bekeken

Reputatie 2

Ik merkte net dat mn internet op mn MacBook Pro via wifi behoorlijk langzamer was dan normaal,

dus schakelde ik het wifi eventjes uit, na inschakelen was het gelukkig weer normaal,

Wat kan de oorzaak zijn ? internet had ik niet uit geschakeld op de modem/router,

Is dit “gedrag” te voorkomen ?

icon

Beste antwoord door jimny 13 maart 2020, 17:22

Bekijk reactie

9 reacties

Reputatie 8
Badge +18

Doorloop onderstaande link eens 

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-instellingen-zo-haal-je-het-beste-uit-wifi.htm

Reputatie 2

Bedankt, Ja, dan zal ik inderdaad eens moeten gaan kijken, welk kanaal/optie voor mij het beste gaat werken, want internet snelheid heb ik wel, 2.4 wifi heb ik toch ook nog nodig in mn huis voor de internet radio’s mn MBP zal dan meer van 5GHz gebruik moeten maken, maak ik hier uit op.

Bedankt, voor dit wel heel snel antwoord ! 

btw. de Ookla Speedtest app gebruik ik al op mn MBP en smartphone als standaard “meet gereedschap”

laaatste stand op wifi nu: zie attacment, normaal is dwnld 93, an de ping 6 ms en upload vaak  iets minder dan 30, maar de huidige stand is dus wel na net uit&in schakelen wifi, heb dus verder niet te klagen, en dit dus nog allemaal via koper.

Reputatie 8
Badge +11

Hoi @thefug2, de snelheid in je reactie ziet er goed uit inderdaad! :slight_smile:  Door de WiFi even opnieuw in te schakelen kan er een ander kanaal gekozen zijn wat voor jou beter werkt. Het WiFi signaal gaat door de lucht, waardoor het gevoelig is voor omgevingsfactoren. Andere netwerken in de buurt kunnen bijvoorbeeld invloed hebben op jouw netwerk. Daardoor kan het soms gebeuren dat je het kanaal moet aanpassen terwijl er bij jou niets is gewijzigd, dan reageer je op een externe factor. Met de link van jimny kan je de instellingen dan altijd even nalopen.

Reputatie 8
Badge +18

@Jasper - Telfort je reactie is naar mij gericht maar ik denk dat je reactie voor de topic starter @thefug2 isbedoeld

Reputatie 8
Badge +11

Oeps! Je hebt helemaal gelijk @jimny, ik pas het meteen even aan :slight_smile:

Reputatie 2

Ook Jasper nog bedankt voor je reactie, Ja, ik begrijp nu wat er aan de  hand is in mijn situatie,

ik heb al eens iets geprobeerd in deze richting in het verleden, ik moet er wel bij vertellen dat ik een Fritz!  7490 modem/router heb, maar het komt er toch op neer voor iedere andere LAN/WLAN setup,

Ik ben best wel tevreden, maar de 7490 is natuurlijk ook alweer niet meer de nieuwste, en ik vraag me dan ook af, of de techniek wel al erg veel verbeterd is, want je moet soms toch wel eens updaten of upgraden, de firmware van de 7490 is up to date, dat wordt goed bijgehouden.

btw. de snelheid op de attachment is via wifi, als ik wired wil, moet ik een dongle gebruiken met mn MBP, ik zie dan geen verbetering, eerder slechter, maar dat zal dus aan de dongle liggen.

update-edit>

ff in de wifi config gedoken ik zag dat beide “banden” op auto channel stonden, dat zou goed moeten zijn dacht ik,(voor het hoppen) nee dus…. heb volgens een grafiekje wat ik daar zag een vast kanaal ingesteld, en zal kijken of dit beter blijkt te zijn in de loop van de tijd.

Reputatie 8
Badge +11

Op een FRITZ!Box zal het op een andere manier ingesteld worden dan op een Experia Box inderdaad, maar volgens mij weet jij dat beter dan mij :slight_smile:  Ik heb weinig ervaring met de FRITZ!Box. Aan de 'update-edit’ te zien is dat ook gelukt. Soms is het even spelen voor je de beste gevonden hebt.

De snelheid die je via WiFi haalt is heel mooi dus, een hoop mensen zullen daar jaloers op zijn. 

Reputatie 2

Het blijft een lastige materie, ik denk dat ik meer eisend ben, daarom heb ik de 7490 gekocht, ook al omdat ik zelf al voip voor bellen heb, en de 7490 heeft ook nog eens DECT er in zitten, heel handig, kost dan wel extra, (eenmalig) dat heb ik er dan well voor over, andere mensen die geen “gekke dingen”  doen, hebben aan het kastje van de provider genoeg, en dat is dan wel zo makkelijk, wat hulp betreft ook daarmee, maar ik ben ook steeds goed geholpen in het Telfort forum, zowel door medegebruikers als de Telfort mensen die ook goed in de forums aanwezig zijn.

Het vaste kanaal van het 5GHz WLAN maakt niet veel verschil zag ik ook nu weer, dus herstarten van 5GHz helpt niet echt tov herstarten met auto-channel, met vast kanaal is het eerder slechter, en ik denk dat nu de internet snelheid zelf iets minder is, heb dus vast en auto getest, en nu laat ik het op auto staan, dat is gewoon de beste optie, plus dus af en toe het wifi uit-aan zetten, het is niet anders,

ik zal misschien later er nog eens induiken, maar ik hoef niet te klagen zoals het nu werkt, denk ik, het is op zich al best een “kunst” om zo snel internet over koperdraden te krijgen er worden nogal wat hoge frequenties overheen gestuurd wat eigenlijk alleen maar voor spraak bedoeld was, van centrale tot straat kast is het waarschijnlijk wel al glasvezel, en dat scheeld echt, mooi hoor, bedankt voor de antwoorden !

Reputatie 8
Badge +11

Het is dan inderdaad even een investering, maar op de lange termijn kan dat in jouw situatie wel uit begrijp ik.

Het auto-channel kiest bij het opstarten van het modem een kanaal uit en gaat daar dan op uitzenden. De meeste modems blijven daarop uitzenden tot ze een herstart krijgen, dat schakelt niet. Bij onze Experia Boxen niet tenminste, ik neem aan bij de FRITZ!Box ook niet. 

Graag gedaan, zoals je ziet denken we allemaal graag met je mee :slight_smile: Als je andere vragen hebt weet je ons ook te vinden.

Reageer