Werken via VPN verslechterd sinds vervanging van modem/router en glasvezel kastje

• 15 februari 2019
  • 14 reacties
  • 285 keer bekeken

ik werk al enkele jaren thuis via VPN en om die reden ben ik ook een aantal jaren geleden overgestapt naar glasvezel. op dat moment had ik een down- en uploadsnelheid van bijna 50. Daarvoor had ik nog ADSL van Telfort en ik merkte dat dit gewoon niet voldoende was om te werken. Na de overstap zichtbare verbetering en nooit problemen met de stabiliteit gehad, zowel bij het werken als gewoon gebruik. ik kon mijn werk prima doen, ik was heel tevreden.

Ik was ook tevreden toen telfort uit het niets mijn abonnement verlaagde naar € 37,50 en een nieuwe modem zou sturen. Uiteindelijk eind vorige maand hebben is mijn glasvezel kast en modem/router vervangen en sindsdien ervaar ik onafgebroken een instabiele verbinding. ik kan in principe werken maar zodra ik wordt gebeld (gaat via internet) of verbinding maak met een externe bureaublad op kantoor, loopt alles vast, stoort de lijn en valt mijn verbinding weg. ik heb dit al met mijn de helpdesk van mijn werk besproken en zij geven aan dat dit door mijn internetverbinding komt.

prive gebruik merk ik weinig verschil. af en toe is de beeldkwaliteit van netflix of ziggo app wel minder maar ik kan niet aangeven of dit door Telfort komt. Maar de instabiele verbinding tijdens het werken is vanaf de eerste dag na de vervanging al gaande. Opnieuw opstarten van modem e.d. veranderen niks.

ik ben dus niet tevreden en overweeg om mijn internetabonnement te beeindigen want ik kan zo niet werken.

14 reacties

Reputatie 8
Welke router is je geleverd met de nieuwe glasvezel proposities, een Experia Box V10A ??

Zie onder andere mijn bevindingen, toevallig net gisteren met die router met betrekking tot VPN.
https://forum.telfort.nl/internet-267/vpn-op-een-v10a-werkt-niet-80845#post671577

Overigens heb ik de router niet echt lang aangesloten gehad,
(weer terug gegaan naar mijn oude V8, plus mijn eigen router NAT achter NAT).
Dus stabiliteit heb ik er niet echt mee opgemeten. Dat wil ik alsnog wel proberen.

Ten aanzien van VOIP. Mocht je eigen VOIP apparatuur gebruiken (en bellen via een andere VOIP provider, kijk eens of je daarbij een ander poort kunt gebruiken dan poort 5060.
Die wordt namelijk standaard voor de eigen "Telfort" VOIP service gereserveerd.

Voor VoipBuster zou je bijv. poort 6000 kunnen gebruiken. Voor CheapConnect poort 5070.
Reputatie 8
Overigens heb ik de router niet echt lang aangesloten gehad,
(weer terug gegaan naar mijn oude V8, plus mijn eigen router NAT achter NAT).
Dus stabiliteit heb ik er niet echt mee opgemeten. Dat wil ik alsnog wel proberen.

Inmiddels een test gedaan met de Experia Box V10A om de stabiliteit / snelheid te testen met een VPN-connectie. Daar ben ik vooralsnog geen problemen tegen gekomen. (Alles wel met bekabelde verbindingen, afgezien van streamen naar een Chromecast = WiFi 5 GHz).

Zie download van een filmbestand vanaf een server met snel genoeg glasvezel
(KPN 500/500 Mbps).
Waarbij mijn eigen internetsnelheid bepalend is, omdat die langzamer is ----> 100/100 Mbps.
Gebruikte VPN protocol betreft OpenVPN.

Weergave is in MegaBYTES, en niet Megabits
Omgerekend naar Mbps (= x8) blijft er maximaal circa een snelheid over van 86 Mbps.
(Nominaal zonder VPN haal ik met speedtesten krap 96 Mbps download).

Als ik tegelijkertijd "TV" bekijk vanaf het rechtstreekse internet TV-net "NLZiet"
https://app.nlziet.nl/video/npo/522386
of Telfort TV via internet: https://telfort.interactievetv.nl
en dat stream via de Chromecast naar een HD-TV in maximum kwaliteit (circa 720p).

Plus daarbij ook nog een OpenVPN-connectie (voor alleen de server --> geen internet),
is de snelheid in download net wat minder. (Frappant is dan de op en neergaande snelheid).

Maar alles loopt gewoon door. Dus wat dat betreft zouden er geen problemen hoeven te zijn.
Met glasvezel nieuwe propositie en een Experia Box V10A (mocht die in gebruik zijn).
Ook met de andere Telfort router modellen ondervind ik daarin geen problemen (V8 / V10).
Reputatie 8
Badge +11
Hallo @Cem K., welkom op het forum. Met de V10a zouden er inderdaad geen problemen moeten zijn als je een VPN verbinding gebruikt, ik wil je verbinding ook vanaf deze kant nakijken. Ik ben benieuwd of ik er ook verbrekingen in terugzie, of dat die wel stabiel blijft. Om dat te kunnen doen heb ik nog wel gegevens van je nodig, zou je je postcode, huisnummer en klantnummer aan je forumprofiel kunnen toevoegen? Als je daarna hieronder een reactie plaatst kan ik met je meekijken.
Reputatie 8
Hallo @Cem K., welkom op het forum. Met de V10a zouden er inderdaad geen problemen moeten zijn als je een VPN verbinding gebruikt,
Dat ligt eraan welk VPN protocol wordt gebruikt.
Een connectie met het PPTP protocol is vooralsnog niet mogelijk. (Met laatste firmware update).
Dat komt juist in mijn verwijzing naar het andere onderwerp aan de orde.

Voor mij is niet duidelijk welk VPN protocol door de topic starter in gebruik is.
Dus een terugkoppeling van die zijde is wel wenselijk.
@Babylonia : ik ben maar een simpele gebruiker die met zijn vraag/klacht naar deze forum is verwezen omdat ze mij bij de klantenservice niet konden helpen. ik kan je dus niet vertellen welke VPN protocol of PPTP ik gebruik. Ik weet alleen dat ik sinds de vervanging van glasvezelkastje en ontvangst van V10A modem een slechte verbinding heb als ik thuiswerk.

@Jasper - Telfort: ik heb mijn klantnummer toegevoegd aan mijn profiel. ik neem aan dat dit voldoende is voor jou om al mijn gegevens erbij te zoeken
goedemorgen trouwens. ik ben nu sinds 08.00 uur aan het werk vanmorgen en wederom last van trage/instabiele verbinding
Reputatie 3
@Babylonia : ik ben maar een simpele gebruiker die met zijn vraag/klacht naar deze forum is verwezen omdat ze mij bij de klantenservice niet konden helpen. ik kan je dus niet vertellen welke VPN protocol of PPTP ik gebruik. Ik weet alleen dat ik sinds de vervanging van glasvezelkastje en ontvangst van V10A modem een slechte verbinding heb als ik thuiswerk.

Aangezien TS het over een Slecht werkende verbinding heeft lijkt het mij niet om PPTP te gaan.
Word er gebruik gemaakt van een bekabeld netwerk of WiFi? Mocht het WiFi zijn dan zou je deze stappen eens kunnen proberen. (baat het niet schaad het niet.)
Verder is Pingplotter een goede tool om je verbinding te testen. vooral als je iets via de VPN pingt en via een andere pc/laptop die niet op de VPN zit google pingt. je kan deze gegevens dan met elkaar vergelijken. zie ook dit artikel die legt het mooi uit. wel is deze versie wat ouder.

su6
@Dduck : ik heb mijn werk laptop verbonden met een LAN kabel dus geen wifi.
Reputatie 3
@Cem K.
Kan het zijn dat je op je maximale bandbreedte zit?

Ik denk dat Telfort niet alleen de prijs van je abonnement heeft verlaagt maar ook je upload snelheid.
De nieuwe verbindingen worden geleverd met 50/5 in plaats van de eerdere 50/50.

Dit zou je makkelijk kunnen controleren door een speed test.

De oplossing zou dan zijn te upgraden naar 50/50 of 100/100.
Ik meende elders te lezen dat het mogelijk was voor 50/5 verbindingen tegen betaling 50/50 terug te krijgen.
Reputatie 8
ik kan je dus niet vertellen welke VPN protocol of PPTP ik gebruik.
Maar dat zou de systeembeheerder van je werk wel kunnen vertellen.

Ik denk dat Telfort niet alleen de prijs van je abonnement heeft verlaagt maar ook je upload snelheid.
De nieuwe verbindingen worden geleverd met 50/5 in plaats van de eerdere 50/50.

Als het vanuit een oude propositie is (Kicks, Concepts, Lijbrandt...), dacht dat er nog 50/50 zou worden geleverd? Is het wel een 50/5 snelheid heb je inderdaad met die 5 Mbps upload te maken, wat dan niet echt "snappy" verloopt, met ook nog wat overhead erbij met VPN.

Verder dacht ik dat je bij VPN niet kunt pingen (door de versleuteling)?
Het kan ook nog zijn dat vanuit veiligheidsoverwegingen de ICMP (ping) functie uit staat.
Hecht er persoonlijk niet zoveel waarde aan of je wel of niet kunt pingen.
Het zegt namelijk weinig of je wel of niet een VPN-verbinding kunt opbouwen. (En als algemene opmerking: Een snelle ping impliceert niet automatisch ook een hoge down- of uploadsnelheid).

Als je al verbinding hebt, gewoon een groot bestand down- of uloaden als test, geeft je veel meer indicatie hoe het met de verbinding zit. Zie de voorbeelden die ik eerder heb geplaatst.
Reputatie 8
Badge +11
Met het klantnummer kan ik je verbinding inderdaad vinden en ik heb deze nagekeken. Bij je abonnement heb je zowel 50 als up- als downloadsnelheid, dat scheelt. De verbinding ziet er ook stabiel uit, daar zijn geen gekke dingen op terug te zien. Op het moment dat je via de VPN bent verbonden, hoe is jouw eigen verbinding dan? Je zei dat de VPN verbinding dan instabiel was en wegviel, maar kan je zelf nog wel op internet op dat moment (bijvoorbeeld via WiFi op je telefoon)?
Reputatie 8
Op het moment dat je via de VPN bent verbonden, hoe is jouw eigen verbinding dan? Je zei dat de VPN verbinding dan instabiel was en wegviel, maar kan je zelf nog wel op internet op dat moment (bijvoorbeeld via WiFi op je telefoon)?
Afhankelijk van het gebruikte VPN protocol en gebruikte instellingen zou je mogelijk alleen een verbinding kunnen hebben naar een server via VPN, maar al het overige internetverkeer buiten de VPN-tunnel om rechtstreeks via de eigen WAN aansluiting naar buiten kunnen laten lopen.
Bij bedrijfsomstandigheden is dit een vaak gebruikte toepassing. Omdat de bandbreedte van het bedrijf waar je contact mee hebt, alleen wordt benut voor werkbstanden op een server. Niet voor al het overige internetverkeer van gebruikers die thuis werken of buiten de deur werken.

In het geval dat al het internetverkeer met de buitenwereld via de VPN-tunnel loopt, wordt het WAN-IP adres van het werk gebruikt, om contact te houden met die buitenwereld.
Dat lijkt me voor bedrijfstoepassingen een minder gunstige oplossing, als meerdere gebruikers via VPN op die manier allemaal met internet contact hebben, en dat allen via het bedrijf laten lopen.

Beide opties scheelt nogal wat in gebruiksgevoel wat iemand ervaart in snelheid.
Reputatie 8
Badge +10
De systeembeheerder van je werk kan natuurlijk ook een remote sessie opzetten met je laptop, desgewenst met teamviewer, en je VPN instellingen even controleren...
Reputatie 8
Badge +11
Ik heb nog geen reactie van je gezien @Cem K., heb je de gevraagde dingen al kunnen testen en het contact met de systeembeheerder van je werk wat Enterprise noemt al kunnen proberen?

Reageer