beantwoord

Welke router ontvang je bij glasvezel

• 14 februari 2018
  • 44 reacties
  • 1511 keer bekeken

Hallo,

Een vraag voor de telfort medewerkers: Ik wil graag weten uit welke router(s) je kan kiezen bij een glasvezel abonnement. Is hier informatie over te vinden in de algemene voorwaarden?
icon

Beste antwoord door Enterprise 14 februari 2018, 13:25

Bij een nieuw glasvezelabonnement kan je kiezen uit een Experiabox V10... ;)

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-experia-box-v10.htm
Bekijk reactie

44 reacties

Reputatie 8
Badge +10
Bij een nieuw glasvezelabonnement kan je kiezen uit een Experiabox V10... ;)

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-experia-box-v10.htm
OK, maar ik ontvang (al 2x keer) een WLR3100 X3 N300 (sitecom) die nergens vermeld staat?
Reputatie 8
Dan maak je kennelijk nog gebruik van de oude propositie glasvezel, waarbij enkele jaren terug KPN/Telfort de glasvezel netwerkstructuur heeft overgenomen van een ander bedrijf.

Helaas valt daar niet in te kiezen. Het is een aflopende netwerk propositie.
Je kunt wel overstappen naar de nieuwe propositie waarbij je een V10 krijgt, maar realiseer je dan wel dat je daarmee de optie van TV via coax verliest. Andere optie is om een eigen router aan te schaffen en die in te zetten. Daarmee heb je (voorlopig) dan nog wel TV via coax.
Reputatie 8
Badge +10
OK, maar ik ontvang (al 2x keer) een WLR3100 X3 N300 (sitecom) die nergens vermeld staat?
Tja,dat zeg je er niet bij.
Gezien de aard van je vraag ging ik uit van een nieuwe abonnementsaanvraag.
HUH???? Ik heb een glasvezel abonnement bij telfort, en om dit op te lossen (verkeerde router toegestuurd) moet ik een nieuw glasvezel abonnement bij telfort nemen. Hoe kan ik zien dat er 2 glasvezel abonnementen zijn? Of anders waarom ben ik hier niet van de hoogte gesteld? Waarom kan ik geen experia toegstuurd krijgen (met specs van deze tijd en niet specs van 6 jaar terug)?

'Helaas valt daar niet in te kiezen. Het is een aflopende netwerk propositie.' Dit klinkt ernstig, aflopend, ik wordt er dus uitgegooid? Waarom? Ik bedoel ik heb toch niet meer gedaan dan een glasvezel abonnement afgesloten? Je kan toch op z'n minst mensen informeren.
Reputatie 8
Nergens is gezegd dat je er uit wordt gegooid.

Die Sitecom routers horen bij een oude glasvezel propositie.
Vandaar dat je wellicht telkens opnieuw een Sitecom router krijgt toegestuurd en niet een Experia Box.
Die Experia Boxen werken namelijk niet in de oude propositie. (Daar is de firmware niet op afgestemd).

Zie de verschillen tussen oude en nieuwe propositie.
Let dan vooral op de data van afsluiten van een abonnement:
https://forum.telfort.nl/internet-267/uitleg-vergelijk-ons-oude-en-nieuwe-glasvezelabonnement-49935
OK, voor jullie beiden wellicht eens goed om te kijken op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-modems-en-routers.htm

daar staat toch echt een sitecom router en niks over het abonnement. Het betreft dan de WLR-4004 Sitecom Router. De WLR3100 X3 N300 wordt daar nergens genoemd. De laatste is dan ook nog eens een downgrade op de WLR4100 X4 die ik had. En even voor de goede orde ik ben nergens over een nieuw abonnement begonnen, ik constateer alleen een verschil in hetgeen op de site staat en hetgeen wordt geleverd.
Vat ik het als volgt goed samen?
wanneer je een nieuwe propositie hebt krijg je de experia V10 en wanneer je de oude propositie hebt krijg je de WLR-4004 Sitecom Router?
Reputatie 8
Badge +10
[...]
Het betreft dan de WLR-4004 Sitecom Router. De WLR3100 X3 N300 wordt daar nergens genoemd.

Bedoel je niet de 300N en is dat deze niet..?

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-wl351-sitecom-router-300n.htm
Nee, ik bedoel de WLR3100 X3 N300. Die is geleverd maar staat niet op de site.
Reputatie 8
OK, voor jullie beiden wellicht eens goed om te kijken op https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-modems-en-routers.htm

daar staat toch echt een sitecom router en niks over het abonnement. Het betreft dan de WLR-4004 Sitecom Router. De WLR3100 X3 N300 wordt daar nergens genoemd.

Bij mijn eerdere verwijzing waarbij de verschillen tussen de twee glasvezel proposities worden beschreven wordt toch echt duidelijk aangegeven bij welke propositie welk router type wordt geleverd.

Oude propositie een "Sitecom router". Het type wordt verder niet benoemd.
Omdat die propositie steeds minder wordt gebruikt, kan het voorkomen dat het "officieel" beschreven Sitecom model elders op de website niet meer voorhanden is. Vandaar een ander type.
Tenslotte is Telfort je wel verplicht een router te leveren bij hun abonnement.

Voor de nieuwe propositie geldt een Experia Box V8 of V10.
En zoals uitgelegd in mijn vorige reactie, werken de Experia Box V8 of V10 helemaal niet samen in de set-up van die oude propositie. Ofwel wat Telfort betreft, is de keus beperkt tot "een Sitecom" router.
Maar je kunt er wel elk merk en type "eigen" router aanhangen. (Zie eerdere opmerking daarover).

Zie ook een andere bericht m.b.t. de Telfort Sitecom routers:
https://forum.telfort.nl/internet-267/super-onstabiele-verbinding-73050#post599709
nog een update: zojuist gebeld met de helpdesk. Navraag leerde dat de WLR 4004 moet worden uitgeleverd. De informatie op de site klopt dus (muv de begeleidende tekst, een router verzorgt niet de interactieve tv of het vast bellen).
Er staat nergens in de algemene voorwaarden dat Telfort een andere router mag toesturen dan degene waarvan melding wordt gemaakt (niet bij voorbehouden wijzigingen van de hardware of router)
Het zou kunnen zijn (aldus Telfort) dat de WLR4004 niet voorradig is echter ook daarvan staat niets op de site noch in de algemene voorwaarden.
Volgens de medewerker kan ik me het beste iedere keer een router laten toesturen totdat ik de juiste heb. Zeg maar trail en error. Wat vreemd dit, is dit echt handig?
Nee, ik bedoel de WLR3100 X3 N300. Die is geleverd maar staat niet op de site.
Dan is er ergens iets aan de hand de WLR 4100 X4 N300 wordt wel genoemd naast de WLR 4004 en de WLR 351
*TS poste tijdens het schrijven de update dus dat mysterie is opgelost.

In ieder geval bij de oude propositie hoort een Sitecom en welk exact model je ter vervanging krijgt zal afhangen van de beschikbaarheid.

Direct antwoord niemand kan kiezen welk model modem/router hij of zij krijgt. Zo heel verschillend zijn de specs van die 3100 en 4100 niet de X4 heeft gigabit poorten en de x3 fastethernet wat voor de verbinding naar buiten niet veel mag uitmaken. Bevallen ze niet voor wat je wilt of nodig denkt te hebben is het vrij simpel om een eigen router te kiezen. Ik heb hier ook een ander merk/model met 5ghz wifi ter vervanging van de WLR 4004.
Reputatie 8
De router die Telfort toestuurt betreft een product op "huur of leenbasis" ter ondersteuning om haar diensten (internet - VOIP - TV) te kunnen leveren. Er wordt niet een router aan je verkocht wat je eigendom is. Telfort mag zelf naar eigen goeddunken besluiten welke apparatuur dat ze daarvoor inzetten. Als het maar voldoet aan de (minimum) eisen om die diensten te kunnen leveren.

Volgens de medewerker kan ik me het beste iedere keer een router laten toesturen totdat ik de juiste heb. Zeg maar trail en error. Wat vreemd dit, is dit echt handig?
Of het handig is kun je zelf bepalen. Vandaar ook de optie om te overwegen een "eigen" router te kopen. Ben je van heel het gezeik af van matig presterende routers die Telfort levert.
Sorry Babylonia wat je zegt klopt niet. (ik kan onderstaande niet direct terugvinden mogeljk dat het ergens deep down in het forum staat)
' Oude propositie een "Sitecom router". Het type wordt verder niet benoemd.
Omdat die propositie steeds minder wordt gebruikt, kan het voorkomen dat het "officieel" beschreven Sitecom model elders op de website niet meer voorhanden is. Vandaar een ander type.'
Dit soort informatie hoort op de site te staan en dit moet je niet uit een forum moeten harken. Dit is ook niet zo door de helpdesk medegedeeld (sterker nog zij erkennen dat de informatie op de site juist is). https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/specificaties-modems-en-routers.htm (eigenlijk is deze pagina best duidelijk hoewel hier niets staat over oude of nieuwe propositie)
Waar je waarschijnlijk wel gelijk in hebt is dat de router mogelijk niet voorradig is. Maar dat kan ik helemaal nergens terug vinden.
Nu heb ik dus 2 verschillende antwoorden van Telfort (1 van jou en 1 van de helpdesk).
Reputatie 1
Badge
[quote=je452034]Hallo,

Een vraag voor de telfort medewerkers: Ik wil graag weten uit welke router(s) je kan kiezen bij een glasvezel abonnement. Is hier informatie over te vinden in de algemene voorwaarden?[/quote

Telfort Experia Box H369A V10
]

De 3100 is in die zin goed genoeg voor een verbinding dus als deze op dat moment de enige optie is als beste alternatief dan zal dit de reden zijn dat dit model verzonden is.

Dus beide antwoorden kloppen als de 3 gangbare modellen niet beschikbaar zijn dan het beste alternatief.

Heeft iemand op dit moment een EB v10 die niet goed is kan deze ook maar zo een v8 krijgen als de v10 niet op voorraad is.
Beste Galdorf, klopt de 3100 is idd genoeg om een verbinding op te zetten, internet radio netlfix moet je dan wel even buiten beschouwing laten. Mijn oude router een 4100 (van 3 jaar geleden) kon dit goed aan. Ik was daar best tevreden over. Ik verwacht gewoon niet dat je nu een model toegestuurd krijgt dat qua specificaties en snelheid minder is dan hetgeen je had, zeg maar een downgrade. Wat niet acceptabel is dat deze informatie primair op de site moet staan (en liefst ook nog in de algemene voorwaarden) en niet alleen in een forum.

@ Babelonia
' De router die Telfort toestuurt betreft een product op "huur of leenbasis" ter ondersteuning om haar diensten (internet - VOIP - TV) te kunnen leveren. Er wordt niet een router aan je verkocht wat je eigendom is. '
Ik begrijp dat ik hem niet koop en dat ik er een toegewezen krijg. En om te zien welke, heb ik op de site gekeken en gebeld. Tja de rest ken je.

' Telfort mag zelf naar eigen goeddunken besluiten welke apparatuur dat ze daarvoor inzetten. Als het maar voldoet aan de (minimum) eisen om die diensten te kunnen leveren.'
Hier zit het pijnpunt, dit hoort in de algemene voorwaarden en het liefst ook nog primair op de site. Dan krijg je (sorry) geen Babylonische spraakverwarring.

Punt is het is gewoon niet handig om zonder opgaaf van reden, nadere info de hardware te downgraden. Wie zou dat wel prettig en acceptabel vinden?
Algemene voorwaarden moeten juist algemeen zijn. Op de website zijn de huidig gangbare abonnementsvormen en daarbij behorende apparaten prima terug te vinden.

Voor de klanten met een overgenomen abonnement is de juiste info via mijntelfort prima terug te vinden en als extra hulp is er het forum. Juist om de website overzichtelijk te houden.

Laten we de reactie van een webcare medewerker afwachten waarom je de 3100 hebt gekregen en niet de 4004 of 4100.

4k via netflix zal zelfs met die 3100 moeten lukken zeker bedraad.

Zoals ook door Babylonia al aangehaald leg die Sitecom in de kast en schaf zelf een router met betere specs aan bijvoorbeeld een model met 5 ghz wifi en ac wave2 protocol als je het meest recente wil op dat gebied.
Reputatie 8
Sorry Babylonia wat je zegt klopt niet. (ik kan onderstaande niet direct terugvinden mogeljk dat het ergens deep down in het forum staat)
' Oude propositie een "Sitecom router". Het type wordt verder niet benoemd.

Vanuit die eerdere verwijzing:

Lees de tekst links en rechts onder de afstandsbedieningen.
(Links voorlaatste regel onderaan):

Omdat die propositie steeds minder wordt gebruikt, kan het voorkomen dat het "officieel" beschreven Sitecom model elders op de website niet meer voorhanden is. Vandaar een ander type.
Dit soort informatie hoort op de site te staan en dit moet je niet uit een forum moeten harken.

Wie zegt dat het op de site zou moeten staan?
Zolang een router ongeveer vergelijkbaar presteert en dezelfde functies heeft met wat je eerder als router gebruikt van Telfort, is er geen enkele reden waarom Telfort niet een andere product zou kunnen uitleveren.

Voor de uniformiteit misschien handig als je die informatie wel zou hebben, maar een "claim" hebben dat het perse eenzelfde router zou moeten zijn, dat recht kun je er niet aan ontlenen.

Waar je waarschijnlijk wel gelijk in hebt is dat de router mogelijk niet voorradig is. Maar dat kan ik helemaal nergens terug vinden. Nu heb ik dus 2 verschillende antwoorden van Telfort (1 van jou en 1 van de helpdesk).
Onlangs heb ik uit een antwoord van @Wieger (Telfort webcare) op een forumbericht begrepen dat er slechts een beperkt aantal Sitecom routers in omloop zijn, en er geen "nieuwe" bijkomen. (Juist omdat het een aflopende propositie betreft). Men gaat dus niet onnodig nieuwe apparaten in voorraad houden. Er is een hergebruik van ouder ingeleverde routers van mensen die inmiddels zijn overgestapt naar een nieuwe propositie. Als "vasthouder" aan de oude propositie krijg je dus een "refurbished" model toegestuurd bij vervanging. Heb wel gezocht naar dat forumdraadje maar niet meer teruggevonden.
OK, het was een afbeelding vandaar dat ik de tekst niet vond met een zoekopdracht.

Wie zegt dat dat op de site moet staan. eh, ik in de eerste plaats maar doe rustig een pol en kijk wat daar uit komt. Neem die handschoen maar eens op.

De router die nu geleverd is presteert niet vergelijkbaar. Dat merkte ik vandaar dat ik contact opnam. Je bent vrij om te komen kijken, ik laat je het verschil graag zien.

Ik denk dat je net zo goed als mij weet dat correcte info op de site en in de algemene voorwaarden hoort en nogmaals niet in een forum. Daar hoor ik je dan weer niet over. Leuk dat Wieger jou op de hoogte breng over ' het beperkte aantal routers in omloop...'. Wellicht hadden ze dat mij ook kunnen vertellen. Van Wieger heb ik niets vernomen.

' Als "vasthouder" aan de oude propositie krijg je dus een "refurbished" model'. Misassumption, ik ben geen vasthouder ik wist het niet omdat a) mij dit niet is meegedeeld en ik niet de hele dag jullie forum afstruin. b) het niet op de site staat bij de vermelde routers en in de algemene voorwaarden (daar heb ik wel gekeken). Ik hoop dat het je nu wat duidelijker is.
Trouwens je weet dat ik klant ben, maar wie ben jij eigenlijk? Ik neem aan dat je voor telfort werkt. en zo ja, doe je hier nog iets mee ten goede?
Reputatie 8
Trouwens je weet dat ik klant ben, maar wie ben jij eigenlijk? Ik neem aan dat je voor telfort werkt. en zo ja, doe je hier nog iets mee ten goede?
Verkeerd aangenomen. Ik ben ook maar gewoon klant net als jezelf, maar wel realistisch genoeg wat je wel of niet zou kunnen verwachten met de voor- en nadelen zoals dat in de praktijk uitpakt ten aanzien van een klant die een abonnement heeft met een oude glasvezel propositie.

Of die informatie ten goede komt is aan jezelf om te beoordelen.
Ik spiegel niets beter voor dan wat het in werkelijkheid is, maar dat wil je kennelijk niet begrijpen.

Eerder heb ik reeds beschreven dat in jou geval je waarschijnlijk beter gewoon een eigen router kunt aanschaffen. Standaard routers van budget providers vallen doorgaans ook onder dezelfde categorie van "budget" modem/routers, waar je nooit het ondersteste uit de kan van kunt verwachten. Als je telkens "op goed geluk" moet afwachten of je het ene refurbished model router zou ontvangen of het andere, zou ikzelf die moeite en ergernis besparen, en gewoon de knoop doorhakken om meteen een eigen router aan te schaffen. Ben je zoals gezegd "van het gezeik af".

Dat kost waarschijnlijk de minst emotionele "pijn" en rompslomp tegenover alle andere opties.
(Overstappen naar een andere provider, als dat al kan, ben je de TV coax-aansluiting ook kwijt.
De meeste "oude glasvezel propositie" gebruikers willen juist die optie blijven gebruiken).
Babylonia, klopt prijs schieten is geen optie. Ergernis heb ik niet, ik red me wel. Maar geloof me, de geleverde router is niet vergelijkbaar met degene die ik had. Mijn DNS server en mijn VPN liggen er nu uit. Ik heb overigens geen analoge tv, alleen een radio. Het was gewoon fijn geweest als ik die info eerder had gekregen en via de site had kunnen lezen. ik denk dat voor veel mensen geld. Ik blijf erbij, niet dit soort info over 'oude proposities' alleen in een forum behandelen. Wat betreft ' budget provider' ik heb nog nooit problemen gehad tot nu toe. Anyway we agree to disagree.
Zal morgen eens info opvragen over de 'nieuwe propostie'. Jammer dat Telfort zelf niet reageerde, stond toch echt in de vraag.
Ik meen me dezelfde reactie van Wieger te herinneren en dacht dat het meer om de 3 ingebruik zijnde modellen ging dat we dus niet een nieuwer model met 5ghz moeten verwachten de WLR 8100 bijvoorbeeld.

Bij geen enkele provider zover ik kon vinden( heb bij 3 gekeken) wordt een specifiek model modem/router in de algemene voorwaarden genoemd. Dit staat bij de meeste elders op de site te lezen.

Gezien het bij glasvezel aansluitingen van voor 2015 grotendeels om overgenomen klanten gaat kan je niet verwachten dat alle informatie in één keer te vinden is. Zeker niet omdat dit product glasvezel internet en analoog plus DvB-c niet meer nieuw geleverd wordt.

Ps Telfort webcare zal ongetwijfeld met een reactie komen zodra deze achterhaald hebben waarom de 3100 is verstuurd. Alle binnenkomende topics worden in volgorde van binnenkomst behandeld.
Reputatie 8
Maar geloof me, de geleverde router is niet vergelijkbaar met degene die ik had.
Mijn DNS server en mijn VPN liggen er nu uit.

Dat zijn in ieder geval geen opties van de router, maar van een apparaat erachter
(Ik vermoed de services van een bekend merk NAS??).

Eerder heb ik niet de specificaties van de verschillende Sitecom routers met elkaar vergeleken
Ging er gemakshalve vanuit dat het ongeveer hetzelfde zou zijn. Als die routers daadwerkelijk niet met elkaar te vergelijken zijn kun je bij Telfort reclameren. Moet je hen wel expliciet wijzen op die verschillen en redenen aanvoeren waarom je geen genoegen hoeft te nemen met wat er dan anders is.

Heb ze daadwerkelijk nu wel vergeleken. Basis is datgene wat op de Telfort website vermeld staat voor 3 type Sitecom routers < HIER > en wat eerder zelf als basis apparatuur aan je is geleverd.
Daar is namelijk de overeenkomst ooit eerder op afgestemd.

Van alle 3 Sitecom types de specificaties vergeleken. De belangrijkste kenmerken zijn daarin voor alle 3 modellen met elkaar vergelijkbaar. (Gigabit LAN-poortjes en een vergelijkbare WiFi snelheid....).

Als Telfort om een of andere reden die modellen niet kan leveren, en met een alternatief aan komt zetten (voor mijn part Asus of TP-Link), moet men in ieder geval wel met een type komen wat minimaal ermee vergelijkbaar is. Heb de specs van de niet getoonde WLR3100 X3 N300 erbij genomen.

Die heeft inderdaad slechts 4 stuks 100 Mbps LAN poortjes, in plaats van 4 stuks 1 Gigabit poortjes.
Dat is een rigoureus verschil in de verwerking van data binnen je interne LAN-netwerk (en mogelijk minder zichtbare opties in achterliggende protocollen m.b.t. andere netwerkfuncties???)
Daar hoef je dus inderdaad GEEN genoegen mee te nemen. Daar wijs je Telfort hen simpelweg op.

Jammer dat Telfort zelf niet reageerde, stond toch echt in de vraag.
Oh, dat komt nog wel hoor.
Berichten worden afgewerkt in volgorde van binnenkomst. Het kan misschien 2-3 dagen duren voordat men eraan toe komt. Wij als gebruikers reageren doorgaans al eerder.
Reputatie 8
Badge +16
Beste je452034, welkom op het forum en excuses voor de late reactie. Momenteel zijn er twee soorten glasvezel abonnementen bij Telfort.
Jij maakt nog gebruik van het oude type glasvezel abonnement waarbij je een Sitecom router van ons in bruikleen krijgt.
Het type abonnement waar jij gebruik van maakt wordt sinds 5 januari 2015 niet meer aangeboden aan nieuwe glasvezel klanten.
Sinds 5 januari 2015 bieden wij voor nieuwe klanten alleen nog maar een nieuw glasvezel abonnement aan waarbij klanten nu een V10 modem ontvangen die als router wordt gebruikt. Je hebt niet de keuze als klant om te kiezen van welke router of modem je gebruik wilt maken.
Ben je hiermee voldoende geïnformeerd?

Reageer