beantwoord

Welke DNS-serveradressen heb ik nodig?

• 22 december 2017
  • 7 reacties
  • 6407 keer bekeken

Hallo Telfort,

Sinds kort ben ik klant bij jullie (ik heb een alles-in-1 pakket, waarbij ik ook gekozen heb voor vast kunnen bellen/gebeld kunnen worden) en ben tot nu toe zeer tevreden, dat wilde ik allereerst maar even gezegd hebben.

Mijn vraag heeft te maken met het handmatig instellen van een vast IP-adres, i.p.v. deze automatisch toegewezen te krijgen via de DHCP-server. Voor mij zou een vast IP-adres handig zijn, aangezien ik vaak werk met P2P programma's waarvan ik de instellingen graag optimaal wil kunnen configureren i.v.m. port forwarding. De specifieke instellingen waarop deze vraag betrekking heeft, zijn te vinden door eerst de status van (zoals ie bij mij heet...) "Draadloze netwerkverbinding" op te vragen, vervolgens te kiezen voor "Eigenschappen" (linksonderin) -> Eigenschappen van Draadloze netwerkverbinding -> In het rijtje "Deze verbinding heeft de volgende onderdelen nodig:" op "Internet Protocol versie 4 (TCP/IPv4)" te klikken en daar weer "Eigenschappen" te kiezen. Het bovenste gedeelte, wat te maken heeft met het IP-adres, daar kom ik gewoon zelf uit. Het onderste gedeelte, waar je handmatig 2 DNS-serveradressen op moet geven, krijg ik niet dusdanig ingesteld dat het werkt.

Ik heb al op internet gezocht naar de juiste DNS-serveradressen van Telfort. Het leverde slechts een paar resultaten op die onderling allemaal van elkaar verschilden en ook geen van alleen (meer) werkten. (De respectievelijke websites waarop deze DNS-serveradressen genoemd staan heb ik niet bewaard omdat ik er niets aan had, ik weet ook niet in hoeverre het zou helpen bij het beantwoorden van mijn vraag als ik ze hier wél neer zou kunnen zetten... Bovendien noem ik uit principe liever geen andere websites op fora omdat men daar meestal niet zo van houdt ;))

Verder heb ik er, voordat ik hier postte, eerst nog over gebeld met de klantenservice, maar die wisten het ook niet... Door hen werd ik naar het forum doorverwezen omdat daar "de mensen zitten die er echt inhoudelijk wat meer verstand van hebben" (hun woorden, haha).

Kan iemand me vertellen welke DNS-serveradressen ik wél moet invullen/welke het in principe gewoon zouden moeten doen?

Of het volgende van belang is weet ik niet, maar voor de zekerheid: ik heb glasvezel internet.

Ik hoop dat ik hier niet vraag naar informatie die eigenlijk nooit zo maar verstrekt wordt... Mocht dat wel zo zijn, dan mijn ecxuses daarvoor 😶 Dat is dan niet opzettelijk gegaan/niet mijn bedoeling geweest. Ik heb de regels van te voren wel doorgelezen, maar daarbij wellicht iets over het hoofd gezien.

Als de voorkeur, om welke reden dan ook, uitgaat naar een reactie op dit bericht via PM, helemaal prima. Geen bezwaar :)

Last but not least: is er belangrijke informatie die ik niet genoemd heb, maar die wel nodig is om een passend antwoord te kunnen geven? Vraag er dan gerust naar (ook dit mag zowel hier als via PM).
icon

Beste antwoord door Enterprise 22 december 2017, 20:06

Mijn vraag heeft te maken met het handmatig instellen van een vast IP-adres, i.p.v. deze automatisch toegewezen te krijgen via de DHCP-server.

Bedoel je het externe (publieke) IP-adres dat je van Telfort toegewezen krijgt..?

Wat de DNS-servers betreft, die hoef je niet in te vullen in de eigenschappen van de netwerkkaart op je PC.
Het is beter om deze in de router in te stellen zodat alle computers/phones/tablets die zijn aangesloten op je netwerk van dezelfde DNS-servers gebruik maken.
Je bent ook niet verplicht om de DNS van Telfort (195.241.77.55 en 195.241.77.58) te gebruiken, andere openbare DNS-servers werken ook goed, zoniet beter dan die van Telfort.

De meest gebruikte DNS-servers zijn die van Google:
Primair: 8.8.8.8
Secundair: 8.8.4.4

OpenDNS:
Primair: 208.67.222.222
Secundair: 208.67.220.220
Bekijk reactie

7 reacties

Reputatie 8
Badge +19

Mijn vraag heeft te maken met het handmatig instellen van een vast IP-adres, i.p.v. deze automatisch toegewezen te krijgen via de DHCP-server.

Bedoel je het externe (publieke) IP-adres dat je van Telfort toegewezen krijgt..?

Wat de DNS-servers betreft, die hoef je niet in te vullen in de eigenschappen van de netwerkkaart op je PC.
Het is beter om deze in de router in te stellen zodat alle computers/phones/tablets die zijn aangesloten op je netwerk van dezelfde DNS-servers gebruik maken.
Je bent ook niet verplicht om de DNS van Telfort (195.241.77.55 en 195.241.77.58) te gebruiken, andere openbare DNS-servers werken ook goed, zoniet beter dan die van Telfort.

OpenDNS:
Reputatie 8
Badge +17
Of bedoel je de IP adressen die je apparatuur in je LAN toegewezen krijgt via DHCP in de modem?

Of bedoel je de IP adressen die je apparatuur in je LAN toegewezen krijgt via DHCP in de modem?

Ik bedoel wat Kees-Jan hier noemt. Wellicht is de manier waarop hij het onder woorden brengt duidelijker dan hoe ik het zelf zei, ik vind het zelf namelijk nog wel eens lastig te bedenken hoe ik een kwestie zoals deze het beste uit kan leggen.

OpenDNS:

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Op dit moment zijn alleen mijn laptop (en mijn printer/scanner/kopieerapparaat, áls die aanstaat) aangesloten op mijn netwerk, zodoende maak ik het (nog) niet heel veel moeilijker voor mezelf door de DNS-serveradressen in te vullen in de eigenschappen van de netwerkkaart i.p.v. in de router. Tot nu toe is dat eigenlijk hoe ik het voorheen ook steeds gedaan heb (de bekendste weg, haha) en op die manier ga ik het als eerste proberen. Ik hou je tip wél in gedachten (nou ja dat niet alleen, ik ga er ook iets mee doen), binnenkort ga ik proberen om de DNS-serveradressen in de router in te stellen. Maar dat is iets nieuws voor mij; misschien is het wel heel erg simpel en snel gefixt, ik wil voor de zekerheid toch even de tijd kunnen nemen voor zoiets (misschien klinkt het wel heel dom, maar ja).

Ik had inderdaad via andere websites begrepen dat je ook kunt kiezen voor openbare DNS-servers, die bovendien nog wel eens beter willen werken dan (in dit geval) die van Telfort. Toch bedankt dat je ook die van Telfort desondanks genoemd hebt. Ik ga ermee aan de slag en probeer ze gewoon allemaal uit. Mocht het allemaal gelukt zijn, dan probeer ik dat zo snel mogelijk te laten weten 🙂 (Dan weet ik ook of ik je reactie als antwoord kan markeren.)
Reputatie 8
Badge +19

Bedankt voor de aanvullende informatie.

Op dit moment zijn alleen mijn laptop (en mijn printer/scanner/kopieerapparaat, áls die aanstaat) aangesloten op mijn netwerk, zodoende maak ik het (nog) niet heel veel moeilijker voor mezelf door de DNS-serveradressen in te vullen in de eigenschappen van de netwerkkaart i.p.v. in de router

Graag gedaan... ;)
Het is inderdaad een kwestie van DNS serveradressen op de netwerkkaart invullen en op OK klikken, that's it...
Dan even een opdrachtprompt openen (Start/uitvoeren), CMD intikken > Enter en het
commando 'ipconfig /flushdns' uitvoeren om de DNS-cache leeg te maken.
De PC even opnieuw opstarten en je bent klaar.
Reputatie 6
Badge +12
Goedemorgen AshiAshi, nog welkom op het forum en wat fijn dat Kees-Jan en Enterprise al te hulp zijn geschoten 🙂. Lukt het zo? Top als je het antwoord wilt markeren als je dat weet, zo zien andere klanten ook wat ze kunnen doen met een gelijke vraag. Fijne dagen alvast!

Goedemorgen AshiAshi, nog welkom op het forum en wat fijn dat Kees-Jan en Enterprise al te hulp zijn geschoten 🙂. Lukt het zo? Top als je het antwoord wilt markeren als je dat weet, zo zien andere klanten ook wat ze kunnen doen met een gelijke vraag. Fijne dagen alvast!

Hoi @Cindy - Telfort,

Ook jij alsnog fijne dagen toegewenst 🙂 Ben er een beetje laat mee nu, maar goed, we hebben nog niet álle feestdagen gehad.

Het is gelukt, na het posten van dit bericht markeer ik de reactie van @Enterprise als antwoord. Opvallend blijft overigens wel dat ik, wanneer ik de DNS-servers van Telfort gebruik, vooralsnog geen verbinding kan maken met internet. Ik krijg dan de melding dat de DNS-server niet reageert. Ik gebruik nu dus die van Google, die doet het prima.
Reputatie 6
Badge +12
Dank je! Fijn dat het gelukt is 🙂.

Reageer