Sticky beantwoord

Welk modem krijg je bij Telfort?

  • 12 juli 2017
  • 121 reacties
  • 43435 keer bekeken

Badge +13
In dit topic lees je welk modem je als klant van Telfort in bruikleen krijgt.
icon

Beste antwoord door Jurgen - Telfort 14 juli 2017, 09:06

Als nieuwe klant ontvang je de Experia Box V10 of V10a. Ben je al klant? Dan kun je de V8 niet omwisselen voor een V10 of V10a. Waar hieronder V10 leest, geldt zowel V10 als V10a.

• Als het wifi van de V8 niet goed presteert, bekijk dan onze tips en laat in het topic eventueel een bericht achter. Een eerste tip: heb je een Experia Box V8 en wil je gebruik maken van een draadloos signaal op 5GHz, schaf dan een Experia Wifi aan.
• Als je V10 stuk blijkt, dan krijg je een vervangende V10.
• Als je een V8 of Zyxel hebt en hij blijkt stuk, dan krijg je een vervangende V8.
• Stap je over van een koperabonnement naar een glasvezelabonnement? Als je dan al een geschikt modem hebt, dan houd je dat modem. Geschikte modems zijn de Experia Box V8 en de Experia Box V10. Heb je een ander modem, dan ontvang je de Experia Box V10.

Waarom wordt de Experia Box V10 niet aan iedere klant geleverd?
Zowel het V8 als het V10 modem is geschikt voor alle Telfort-diensten, glas en koper, iTV en vast bellen. Zoals je je misschien kunt voorstellen, zijn nieuwe modems erg kostbaar. Daarnaast vinden we het belangrijk om energiezuinig beleid te voeren. Modems weggooien past daar niet bij. Om die twee redenen kopen we slechts een beperkt aantal Experia Box V10s in en kunnen we niet aan iedere klant een V10 leveren.

Hoe kan het dat iemand 'onterecht' een V10 of V8 heeft ontvangen?
Het kan voorkomen in tijden van schaarste van andere modems, dat we het V10-modem inzetten in plaats van de V8. Ook de V10 kan tijdelijk niet op voorraad zijn.

Laatste update: 25 januari 2019

Bekijk reactie

121 reacties

Reputatie 2

Stel dat een modem op schaal ingekocht € 10,- per stuk kost. Op een miljoen klanten die een ouder moden heeft (zoals V8) kost dat € 10 miljoen euro. Zelfs voor een groot bedrijf een investering. 

KPN zou een deel van dat  geld terugverdienen door minder defecten en doordat een aantal klanten langer klant blijft. Maar het grootste deel van dat geld verdampt. Ik snap dus niet waarom we zouden moeten verwachten dat KPN/Telfort nieuwe modems uitdeelt alsof het broodjes zijn.

Bij defecten of slechte prestaties doet de klantenservice meestal niet zo moeilijk over vervangen. En sommige klanten zijn trouwens zelfs verknocht aan hun oude modem (zie de Zyxels). Die worden niet eens blij van een nieuw modem. 

KPN moet eerdaags over de brug komen met vrije modemkeuze. Dan kunnen de techies onder ons doen wat ze willen. Doorsnee klanten zijn al tevreden met een beetje degelijk wifi-signaal. 

Reputatie 1
Ik ben overgestapt van ADSL naar glasvezel.
Het is vreemd dat je als oude klant met een verouderde type modem Experia Box V8 blijft opgescheept.
De Experia Box V8 heeft geen wifi 5GHz. Staat er op de site: "schaf maar een WiFi versterker aan".
Ik vind dit respectloos naar de klant toe.


Zoals je je misschien kunt voorstellen, zijn nieuwe modems erg kostbaar.

Het hoeft geen centenkwestie te zijn: Telfort en KPN kunnen samen de modems in het groot inkopen.
En dus tegen een gereduceerde inkoopprijs.


Daarnaast vinden we het belangrijk om energiezuinig beleid te voeren. Modems weggooien past daar niet bij. Om die twee redenen kopen we slechts een beperkt aantal Experia Box V10s in en kunnen we niet aan iedere klant een V10 leveren.

Modems / elektronische apparatuur gooit men niet weg. Deze kunnen aan derden worden doorverkocht.

Mijn gevoel is dat het toch een centenkwestie is.
Ik heb deze berichtgeving gelezen, geldt dit nog steeds? Geen omwisseling van Arcadyan V8 naar Arcadyan V10.

mvg


Jazeker. Mocht dat veranderen zal Jurgen ook de topicstart aanpassen.

@SannePriem het beleid van Telfort is zo dat je bij defect een andere modem krijgt heb je nu een v8 dan krijg je weer een v8 als deze beschikbaar is, zover ik weet wordt ook bij Telfort de v8 niet meer uitgeleverd.

Er zit voor mij als EX Telfort klant niks in puur wijzen op het beleid en dat je soms of eigenlijk altijd beter af bent met eigen apparatuur.

Als je mijn eerste reactie op je eerste bericht terugleest zie je dat ik je gelijk geef je modem moet goed werken ook het wifi deel punt einde discussie. En al willen de telefonische klantenservice medewerkers het wel ze mogen enkel bij duidelijke gebreken een nieuw toestel sturen.

Telfort leest ongetwijfeld mee de reactietijd is vrij lang momenteel en van een bestaand topic zoals deze kan de notificatie van een nieuw bericht ondersneeuwen.

We kunnen even roepen @Jasper - Telfort  @Alexandra - Telfort @Bart - Telfort  kan 1 van jullie iets betekenen of helderheid verschaffen.

Reputatie 8

Misschien worden 3 puntbroodjes (kadetjes) bedoeld?? :laughing:

Waarschijnlijk deze de com21.

 

Oké, dat is duidelijk.
Reputatie 8
Badge +11

Hi @SannePriem, ik zie dat je hier al door een paar van onze handige en behulpzame forumgebruikers op weg geholpen bent, dat is fijn om te zien :slight_smile: Ik begrijp daarnaast dat je veel problemen met de WiFi verbinding van de Experia Box V8 hebt, dat is minder fijn. Goed dat je dit aankaart.

Wij zoeken graag met je mee naar de oplossing. Omdat we je nog wel wat vragen willen stellen, en om het overzichtelijk te houden, maak je even een eigen topic aan? We helpen je daar zo snel mogelijk verder en als het WiFi gedeelte van het modem het probleem blijkt, zoals Galdor ook vermoed, dan zorgen we natuurlijk dat je een ander modem krijgt. 

Reputatie 8
Zelf zit ik ook op glasvezel, maar prefereer de V8 boven de V10.
(Heb hier de beschikking zowwel over de Telfort ZyXEL P-2812HNU-F1, Experia Box V8 als V10).

Bekabeld maakt het allemaal niets uit wat je eraan hangt. dat merk je niet.
Kan zelfs een 4e "eigen" router rechtstreeks achter glasvezel hangen.

Ten aanzien van WIFi is dat met de ZyXEL en Experia Box V8 stuivertje wisselen.
De V10 is daar beter in, en je kunt profijt hebben van de extra 5 MHz band.
Maar dar geldt voor elke router die je gebruikt met een extra 5 GHz band.

Omdat ik niet de WiFi gebruik van de door Telfort geleverde modem/routers, maar dat regel met mijn eigen keus als "2e router" achter die van Telfort, zoals gemeld liever als basis de voorkeur voor de V8 omdat die minder dicht getimmerd zit dan de V10.
Bij gebruik van alternatieve extra VOIP accounts kan dat van pas komen.
Telfort zal de modems misschien niet verkopen maar zij staan wel te koop.
Reputatie 8
Badge +11

Met de verhoudingen ben ik het wel eens, maar Telfort is een bedrijf en geen stichting. Dat betekent dat er winst gemaakt moet worden om de belanghebbenden tevreden te houden. Zomaar apparatuur vervangen behoort bij vrijwel geen enkel bedrijf tot de normale bedrijfsvoering. Er is dan een afweging tussen kosten en klanttevredenheid.

Ook lijkt het me uit oogpunt van het milieu een slecht verdedigbare actie om pro-actief alles maar te vervangen. Als het voor een goed werkende verbinding nodig is zal de apparatuur vervangen worden. Of dat ook altijd moet als mensen toevallig een andere setup willen betwijfel ik.

Reputatie 8
Tja, ik heb van marktplaats ook wel eens een oude Telfort ZyXEL modem/router gescoord.
Gebruikers vergeten die wel eens op tijd terug te sturen na beëindiging van een abonnement, of denken die misschien nog als "losse" router te kunnen gebruiken?
(Bij niet inleveren heeft Telfort in dat geval bij de gebruiker al kosten ervoor in rekening gebracht).

Maar anders dan voor een Telfort aansluiting kun je er eigenlijk niets mee doen.
Levert 2e hands dan ook nauwelijks iets op, en kun je voor een appel en een ei scoren.
Badge +13
Om helderheid te bieden, heb ik het beleid uitgebreid met het antwoord op de vraag 'Waarom is er een tijd lang geen Experia Box V10 geleverd?'.
Reputatie 8
Badge +10
Nu KPN heeft aangegeven de dochters uit te faseren kun je erop wachten dat de diverse modems ook gaan verdwijnen en we worden opgezadeld met een modem van inferieure kwaliteit. geen eigen instellingen enz.
Dat zou ik zéker toejuichen..!
Gewoon één model modem zoals de V10a, volledig dichtgetimmerd waardoor de gebruikers er niets mee kunnen doen.
Dan zijn zowel KPN als de klanten van al die verschillende modems af, simpeler voor zowel KPN als voor de klant als er support nodig is...

Aansluiten en gaan... op de V10a zit nog éen lampje in het midden, als deze groen brandt dan doet alles het, als het lampje roze brandt dan doet niets het.
Bij problemen kunnen zij rekenen op volledige support van KPN.
Als je echter een eigen modem wil gebruiken dan koop je die zelf en kan je deze met de informatie die KPN verplicht is te verstrekken instellen naar behoefte.
Bij problemen ben je uiteraard op jezelf aangewezen want KPN geeft geen support op een eigen modem.

Maar dat daardoor een 'groot aantal klanten' direct naar de winkel rent om een eigen modem/router aan te schaffen durf ik te betwijfelen.
Ik ken in mijn eigen kring niemand die zich hier bewust mee bezig houdt, ik ben de enige.
Voor verreweg de meeste klanten is het voldoende als alles werkt en er verder geen omkijken naar hebben.
Afgezien van het feit dat ze er de ballen verstand van hebben... 😉
Dan ken je deze ook nog wel @JanD een modem heeft mischien inderdaad niet veel nut maar we moeten de Experia's geen modem noemen. Zat ik op een dsl verbinding had ik een modem gecombineerd met telefonie prima gevonden. De router of alleen wifi toegangspunten zoek ik dan zelf wel uit.


Net als Enterprise zie ik ook nog niet iedereen van alles aanschaffen. Indien nodig wifi accespunten veel meer niet
Reputatie 8

@SannePriem 
Gisteren heb ik bij iemand anders m.b.t. die Wifi ten aanzien van de door providers geleverde apparatuur nog iets geschreven, wat ook hier voor @SannePriem opgaat.

WiFi is een toegevoegde waarde van een provider. Daar zijn geen garanties op te geven.
Het kan goed uitvallen, het kan slecht uitvallen, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.

Bespaar je beter de discussie erover, en neem beter het heft in eigen hand om daar voor jezelf een betere oplossing voor te bedenken. Kost het minste energie, ergernis, en levert het meeste op.

Met die laatste opmerking bedoel ik gewoon zelf een router / Acces Point aanschaffen.
Dat kan, als je het een beetje kien bekijkt, voor weinig geld.

Overstappen naar een andere provider kost je beslist meer gedoe, mogelijk onvoordeliger (en daarmee sigaar uit eigen doos), en het is het nog maar afwachten wat een andere provider als apparatuur levert.

Reputatie 8

En ik begrijp niet heel goed waarom jullie daar zo hard tegenin gaan….


Het is niet een kwestie van ergens hard tegenin gaan.
Maar gewoon praktisch denken van wat het je oplevert om aan je principes vast te houden, en dan vooral tegen welke prijs? Het gras lijkt altijd groener bij de buren. Als puntje bij paaltje komt, kom je misschien op het punt met WiFi in dat geval dan wel goed uit?  Maar zijn er weer andere aspecten waar je op vastloopt, en daar dan weer ergernis over hebt en je druk over kunt maken.

Doorgaans wat door providers aan apparatuur wordt geleverd is IMO kortweg gezegd “rotzooi”.
Er zijn functies uitgehaald, en door gebruikers vastgestelde bug fixes kun je maaaanden op wachten tot het wordt opgepakt om te corrigeren. Je loopt altijd wel ergens tegen problemen op, die je niet had voorzien of anders had gehoopt.

Zelf probeer ik het gebruik van “provider” apparatuur zoveel mogelijk te beperken. en alleen een “dienst” van ze af te nemen, het liefst eigenlijk helemaal “zonder” apparatuur. Want daar kan ikzelf namelijk prima in voorzien.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 , in mijn begintijd bij UPC (nu Ziggo)

kreeg ik een modem, omdat ik ook vaste telefoon had kreeg ik daarbij een apart telefonie-modem om aan het internetmodem te koppelen en omdat ik ook Wi-Fi wilde kocht ik via UPC daarbij een W-Fi-router, zodat mijn halve bureau meteen vol stond met apparatuur.

Toen UPC begon met internet was het modem zo groot als 3 broden en je tilde je er een breuk aan.

Ook dit even terzijde en off-topic, maar wèl leuk om te vermelden.

Modems / elektronische apparatuur gooit men niet weg. Deze kunnen aan derden worden doorverkocht.

Dat is toch niet helemaal het geval. Uiteraard zullen ingeleverde modems met name de v8 en v10 exemplaren opnieuw worden verdeeld.
Maar veel van dat soort gebruikte apparatuur eindigt toch echt in de shredder omdat dit vaak goedkoper is dan alles doormeten en testen.
Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 , je bent geweldig, zo zag dat modem er toentertijd, jaren 90 dacht ik, uit, een bakbeest.

 

Badge +1
Vandaag heeft de regering aangekondigd dzt zij naar een volledige vrijheid van randapparatuur wil.
D.w.z router cq modem , ontvangers enz . Dus alles wat achter het israpunt zit. Wetgeving volgt in maart 2018
Badge +13
Ik ben overgestapt van ADSL naar glasvezel. Het is vreemd dat je als oude klant met een verouderde type modem Experia Box V8 blijft opgescheept. De Experia Box V8 heeft geen wifi 5GHz. Staat er op de site: "Schaf maar een WiFi versterker aan". Ik vind dit respectloos naar de klant toe.
Misschien, maar dan moet Telfort ook reëel zijn om de V10 te leveren als de V8 echt teveel problemen blijft geven en er niet te volhardend in zijn.
Als eerst, voor de duidelijkheid: we zouden het liefst aan iedere klant een Experia Box V10 leveren. Maar dat gaat niet, en ja, dat heeft voor het grootste deel met de kosten van nieuwe modems te maken.

We vinden het belangrijk om een eerlijk verhaal te vertellen over de modems die we uitleveren richting klanten voor wie dit een belangrijke rol speelt bij het kiezen van hun internetprovider. Tegelijkertijd houden we scherp in de gaten wat onze modems doen met de tevredenheid van onze nieuwe klanten.

We bellen maandelijks een steekproef van onze nieuwe klanten (in totaal 250) na en stellen ze een aantal vragen over hun aansluiting. 3 procent van onze nieuwe koperklanten en 3 procent van de nieuwe glasklanten heeft in juni een probleem ervaren rond het modem. Ze hebben allemaal de dag nadat de monteur kwam om de aansluiting in orde te maken een nieuw werkend modem ontvangen.

1 procent van de klanten geeft als antwoord op de vraag "Heeft u nog andere tips voor Telfort en/of waar zouden we u echt blij mee kunnen maken?" het antwoord dat een beter modem hem of haar blij zou maken. De Experia Box V10 werd in de steekproef slechts door één klant genoemd als wens.
Vandaag heeft de regering aangekondigd dzt zij naar een volledige vrijheid van randapparatuur wil.
D.w.z router cq modem , ontvangers enz . Dus alles wat achter het israpunt zit. Wetgeving volgt in maart 2018


Het zelfde verhaal, maar iets uitgebreider:
https://tweakers.net/nieuws/132879/modem-valt-onder-vrije-routerkeuze-in-conceptregels-van-internetconsultatie.html
Ah OK, I didn't know that! Thanks for the info, btw.
Shall I open a new topic to grab his (or someone else from Telfort) attention?
Ah OK, I didn't know that! Thanks for the info, btw.
Shall I open a new topic to grab his (or someone else from Telfort) attention?


I think that is a good idea. 🙂

Reageer