Sticky beantwoord

Welk modem krijg je bij Telfort?

• 12 juli 2017
  • 121 reacties
  • 43435 keer bekeken

Toon het eerste bericht

121 reacties

Reputatie 8

Zomaar apparatuur vervangen behoort bij vrijwel geen enkel bedrijf tot de normale bedrijfsvoering. Er is dan een afweging tussen kosten en klanttevredenheid.

Dat ligt maar net aan het beleid en het “rekenmodel” wat wordt gebruikt en alles doorberekent?
Vaak is er “géén beleid”, of een verkeerd beleid. Het kan ook anders:

Er zijn bedrijven die bijv. elke 3-5 jaar PC’s vervangen. Ongeacht of ze wel of niet meer voldoen.
De kosten van support bij problemen, en de mankracht aan uren en vertraging van lopende processen, kost namelijk al snel een veelvoud van een nieuwe PC. Dus ook dat wordt doorgerekend en ingecalculeerd bij een juist rekenmodel.

Verder vanuit milieu overwegingen. Die oude PC’s gaan vervolgens NIET op de schroothoop, maar krijgen een tweede leven, omdat ze worden geschonken aan stichtingen, organisaties, die er om verlegen zitten, maar niet het geld hebben om het aan te schaffen.

Slechte voorbeelden zijn er ook genoeg te vinden bij de overheid of bijv. CBR, waar men met sterk verouderde systemen blijft aanklooien en inmiddels vele malen over de kop, kosten worden gegenereerd, omdat men niet op tijd hun systemen afdoende aanpast.

De woningbouwvereniging m.b.t. reparatie van een intercom hier in huis.
(Ik woon op een bovenwoning). Vorig jaar is men bij storing 4 keer een monteur langs geweest (één keer met twee monteurs) om een reparatie uit te voeren, waarbij slechts een onderdeel wordt vervangen van “oude zooi” van een 30 jaar oud systeem. Nu doet hij het weer niet (te verwachten!). Aan manuren heeft die intercom inmiddels een veelvoud gekost, dan 1x die hele intercom vervangen voor een nieuw exemplaar.

Voor KPN/Telfort heb ik niet de indruk dat zij zo efficiënt hun rekenmodellen op orde hebben?

Mooi dat het nu weer enkel om de modems gaat te tv ontvangers zijn niet aan te slepen.

Wat de modem/routers betreft we hebben ze in bruikleen kortom het zin gewoon verrekend in de maand lasten dan mogen we wel iets verwachten.

Reputatie 2

Stel dat een modem op schaal ingekocht € 10,- per stuk kost. Op een miljoen klanten die een ouder moden heeft (zoals V8) kost dat € 10 miljoen euro. Zelfs voor een groot bedrijf een investering.

Het lijkt veel, maar is een schijntje als je bedenkt dat diezelfde miljoen klanten
--bij een gemiddeld € 40,- maand abonnement-- bij elkaar  € 480.000.000,- in één jaar
hebben opgehoest. (En dan schat ik die gemiddelde abonnementskosten nog laag in).

Natuurlijk, ook de kosten van netwerkbeheer, TV-rechten, personeel etc. zitten daarbij.
Je hoeft modem/routers niet als “zoete broodjes” uit te delen. Maar je moet het allemaal wel binnen een normale verhoudinging en perspectief zien van een bedrijfsvoering.

Bedenk dan ook dat KPN jaarlijks ongeveer een miljard investeert in z'n netwerk en dat ze tegenwoordig vooral winst maken door besparingen.

Wat de modem/routers betreft we hebben ze in bruikleen kortom het zin gewoon verrekend in de maand lasten dan mogen we wel iets verwachten.

Natuurlijk: dat ze werken. Niet dat je om de zo veel tijd een gratis upgrade krijgt naar het nieuwste modem. 

Dat NetwerkNL investeert in het onderhoud en upgrade is hun business case hun kerntaak zelfs.

Daar staat de provider buiten, in die zin de providers zijn zelf klant van de twee andere KPN bedrijven Wholesale en Netwerk NL.

Reputatie 1

Ik ben erg voor duurzaamheid en snap dat jullie de v8 niet zomaar weg willen gooien. Maar dat gekoppeld met jullie “geen WiFi garantie” zorgt ervoor dat ik extreem instabiel WiFi heb en er soms nauwelijks gebruik van kan maken, wat nu ik thuis moet werken een groot probleem is. 

Dan is de optie een versterker aanschaffen, maar ik meet mijn WiFi naast het modem en wat daar gebeurt is dat wanneer ik reset ik 50+ mbps heb wat vervolgens binnen een minuut zonder aantoonbare reden vet inzakt naar <10.
Het aantal dBm van mijn signaal is prima (-50 tot -55) maar ik heb dan toch heel vaak <10 Mbps internetsnelheid. Dus dat signaal versterken gaat me niet veel opleveren. 

Telefonisch wordt vastgehouden aan dat jullie geen WiFi garantie hebben en ik dus niet de v10 krijg. Ik hoor graag hier een reactie, want als ik de v10 niet krijg dan heb ik geen andere optie dan na zo’n lange tijd toch naar een andere internet provider te gaan. Het is 2020. WiFi hoort het simpelweg te doen!

@SannePriem op basis van je reactie lijkt het wifi deel inderdaad niet goed te functioneren.  Dat zou tochbreden kunnen zijn voor een vervanging.

Dat je deze resultaten meet naast de v8 zegt niks over de resultaten die je kan meten met een bedraad aangesloten externe wifi toegangspunt. Er wordt niks letterlijk versterkt het signaal wordt anders verdeeld. De snelheid die je bedraad binnen krijgt is de maximale snelheid die je via wifi zal halen. Welke snelheden meet je bedraad?

Het enige wat je op schiet met overstappen is mogelijk een modem/router met 5ghz wifi wat niet per definitie een betere / snellere verbinding op levert. Je zal mogelijk hogere maandlasten krijgen, dan lijkt mij eenmalig een wifi accespunt aanschaffen voordeliger.

Reputatie 1

Bedraad meet ik 59-64 Mbit. Maar dan fungeert het WiFi accesspoint als een goede antenne die dus vermoedelijk niet in de v8 zit, toch?
Dat zou het kunnen oplossen, maar mij wordt gevraagd zelf de versterker te kopen. Dit vind ik echt bizar als ik al zo lang klant ben en het blijkt dat het modem van de provider het niet goed doet. 

Dan moet ik zelf een oplossing betalen voor de slechte hardware die bij het abonnement hoort. Dat lijkt me toch echt niet de bedoeling?!

Helaas is wifi puur een extra toevoeging, providers hebben de plicht voor de levering van een goede bedrade verbinding. Wifi staat hier buiten. Wel is het zo dat de v8 op wifi gebied achterhaald is.

Het eigen netwerk thuis of dit nu bedraad is of via wifi is en blijft onze eigen verantwoording.

Zodra Telfort is gemigreerd naar KPN kan mogelijk de Wifimanager worden gebruikt de uitkomst hiervan kan resulteren in een kostenloze ExperiaWifi dit is een accespunt gemaakt in opdracht van KPN ook geschikt voor Telfort klanten. 

Persoonlijk ben ik van mening dat een accespunt of router ingesteld als accespunt beter zijn dan de KPN apparatuur.

Een bedraad aangesloten accespunt is een volledig onafhankelijk werkende wifi zend en ontvangst eenheid, wel is een kwalitatieve cat5e of betere kabel van belang.

Reputatie 8

@SannePriem 
Gisteren heb ik bij iemand anders m.b.t. die Wifi ten aanzien van de door providers geleverde apparatuur nog iets geschreven, wat ook hier voor @SannePriem opgaat.

WiFi is een toegevoegde waarde van een provider. Daar zijn geen garanties op te geven.
Het kan goed uitvallen, het kan slecht uitvallen, afhankelijk van de plaatselijke omstandigheden.

Bespaar je beter de discussie erover, en neem beter het heft in eigen hand om daar voor jezelf een betere oplossing voor te bedenken. Kost het minste energie, ergernis, en levert het meeste op.

Met die laatste opmerking bedoel ik gewoon zelf een router / Acces Point aanschaffen.
Dat kan, als je het een beetje kien bekijkt, voor weinig geld.

Overstappen naar een andere provider kost je beslist meer gedoe, mogelijk onvoordeliger (en daarmee sigaar uit eigen doos), en het is het nog maar afwachten wat een andere provider als apparatuur levert.

Reputatie 1

Tja, makkelijk gezegd, maar er valt wel degelijk garantie te geven op een goed werkende modem! Dat ik aan de andere kant van het huis of in de kelder slechte WiFi heb, dààr valt geen garantie op te geven. Maar als dit naast het modem al niet goed werkt, dan is daar iets mis mee en dient het vervangen te worden, simpel! Kijk maar naar een aantal andere providers, zoals KPN, daar wordt wel degelijk het modem vervangen voor een V10. 

Nogmaals, ik hoef niet per se een V10, de WiFi versterker mag ook als dat werkt. Maar ik weiger daarvoor te betalen. En dan ben ik uiteindelijk liever meer geld kwijt aan een andere provider die gewoon levert wat hij moet leveren, dan aan een provider die dit weigert zonder goede redenen. Je kan ook prima aan de nieuwe provider vragen wat hij gaat leveren dus je opmerking over dat je maar moet afwachten waar zij mee werken is natuurlijk onzin. En laat ik nou zat energie hebben! Dus nee ik laat dit niet zomaar gaan.

De vraag is alleen of Telfort het waard vindt om mij als klant te behouden. 
En ik begrijp niet heel goed waarom jullie daar zo hard tegenin gaan. Wat zit daar in voor jullie? Maar misschien is dat de wereld van fora waar ik wat minder bekend in ben… 
Leest er ook nog iemand van Telfort zelf mee?  

@SannePriem het beleid van Telfort is zo dat je bij defect een andere modem krijgt heb je nu een v8 dan krijg je weer een v8 als deze beschikbaar is, zover ik weet wordt ook bij Telfort de v8 niet meer uitgeleverd.

Er zit voor mij als EX Telfort klant niks in puur wijzen op het beleid en dat je soms of eigenlijk altijd beter af bent met eigen apparatuur.

Als je mijn eerste reactie op je eerste bericht terugleest zie je dat ik je gelijk geef je modem moet goed werken ook het wifi deel punt einde discussie. En al willen de telefonische klantenservice medewerkers het wel ze mogen enkel bij duidelijke gebreken een nieuw toestel sturen.

Telfort leest ongetwijfeld mee de reactietijd is vrij lang momenteel en van een bestaand topic zoals deze kan de notificatie van een nieuw bericht ondersneeuwen.

We kunnen even roepen @Jasper - Telfort  @Alexandra - Telfort @Bart - Telfort  kan 1 van jullie iets betekenen of helderheid verschaffen.

Reputatie 1

Merci @Galdor68 

Reputatie 8

En ik begrijp niet heel goed waarom jullie daar zo hard tegenin gaan….

Het is niet een kwestie van ergens hard tegenin gaan.
Maar gewoon praktisch denken van wat het je oplevert om aan je principes vast te houden, en dan vooral tegen welke prijs? Het gras lijkt altijd groener bij de buren. Als puntje bij paaltje komt, kom je misschien op het punt met WiFi in dat geval dan wel goed uit?  Maar zijn er weer andere aspecten waar je op vastloopt, en daar dan weer ergernis over hebt en je druk over kunt maken.

Doorgaans wat door providers aan apparatuur wordt geleverd is IMO kortweg gezegd “rotzooi”.
Er zijn functies uitgehaald, en door gebruikers vastgestelde bug fixes kun je maaaanden op wachten tot het wordt opgepakt om te corrigeren. Je loopt altijd wel ergens tegen problemen op, die je niet had voorzien of anders had gehoopt.

Zelf probeer ik het gebruik van “provider” apparatuur zoveel mogelijk te beperken. en alleen een “dienst” van ze af te nemen, het liefst eigenlijk helemaal “zonder” apparatuur. Want daar kan ikzelf namelijk prima in voorzien.

Zelf probeer ik het gebruik van “provider” apparatuur zoveel mogelijk te beperken. en alleen een “dienst” van ze af te nemen, het liefst eigenlijk helemaal “zonder” apparatuur. Want daar kan ikzelf namelijk prima zelf in voorzien.

Wat @Babylonia  hier noemt is de kern van het geheel alleen is dat voor de huis tuin en keuken klant minder of niet van belang.

Terzijde.

Het leveren van een all in one apparaat doen de providers betrekkelijk kort, wifi is nog niet eens heel lang onderdeel. In de begin dagen van het consumenten internet zat de modem ingebouwd in de pc.  Pas een paar jaar later ging de modem er uit.  Nu jaren later mogen we weer deels zelf bepalen welk apparatuur we gebruiken.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 , in mijn begintijd bij UPC (nu Ziggo)

kreeg ik een modem, omdat ik ook vaste telefoon had kreeg ik daarbij een apart telefonie-modem om aan het internetmodem te koppelen en omdat ik ook Wi-Fi wilde kocht ik via UPC daarbij een W-Fi-router, zodat mijn halve bureau meteen vol stond met apparatuur.

Toen UPC begon met internet was het modem zo groot als 3 broden en je tilde je er een breuk aan.

Ook dit even terzijde en off-topic, maar wèl leuk om te vermelden.

Inderdaad een leuke aanvulling.

Kabel is dan ook niet te vergelijken met de lijn die oorspronkelijk voor telefoon bedoeld was. In de echte begintijd hadden de kabelboeren nog niet eens internet en telefonie, dat kwam pas toen kpn tv ging leveren naast telefonie en internet.(het begin van alle ellende)

Zo groot als drie broden dat heb ik uit de casema/wanadoo periode niet in mijn herinnering eerder nog kleiner dan de huidige v10.

Reputatie 8

Misschien worden 3 puntbroodjes (kadetjes) bedoeld?? :laughing:

Reputatie 8
Badge +8

Ik heb er helaas geen afbeelding (meer) van, maar het was echt een reuze-modem met enorme koelgaten alsof er nog buizen in zaten.

Waarschijnlijk deze de com21.

Reputatie 8
Badge +8

Hallo @Galdor68 , je bent geweldig, zo zag dat modem er toentertijd, jaren 90 dacht ik, uit, een bakbeest.

Reputatie 8
Badge +11

Hi @SannePriem, ik zie dat je hier al door een paar van onze handige en behulpzame forumgebruikers op weg geholpen bent, dat is fijn om te zien :slight_smile: Ik begrijp daarnaast dat je veel problemen met de WiFi verbinding van de Experia Box V8 hebt, dat is minder fijn. Goed dat je dit aankaart.

Wij zoeken graag met je mee naar de oplossing. Omdat we je nog wel wat vragen willen stellen, en om het overzichtelijk te houden, maak je even een eigen topic aan? We helpen je daar zo snel mogelijk verder en als het WiFi gedeelte van het modem het probleem blijkt, zoals Galdor ook vermoed, dan zorgen we natuurlijk dat je een ander modem krijgt. 

Reageer