Wegvallende verbinding, wisselende snelheid, haperende TV, pixels, wekelijkse reset

• 31 maart 2017
  • 10 reacties
  • 691 keer bekeken

Goedenavond,

In de afgelopen 6 maanden hebben we problemen met de verbinding. We resetten de modem vrijwel wekelijks. Pas na 3 - 5 keer resetten komt de verbinding weer tot leven en is dan ook stabiel en meestal voldoende snel. Soms is het uitsluitend de wifi, soms hebben we wel wifi maar geen tv, soms is de gehele verbinding weg.

Regelmatig is het onmogelijk om normaal tv te kijken. Ook als we op geen enkel ander apparaat in huis gebruik maken van internet. Het beeld hapert en vervolgens is het weer goed. Soms moeten we even omschakelen naar een andere zender. Resetten helpt meestal. Naar netflix kijken lukt niet altijd goed, het beeld is ivm de lage snelheid te pixelig.

Het wekelijks resetten lijkt me niet de bedoeling, maar het lijkt de enige manier om het internet te laten functioneren. Betreft een Zyxel P-2812HNU-F1 modem. Staat in de meterkast, direct naast het aansluitpunt. Internet snelheid 50Mb/s. TV is bekabeld aangesloten via een motorola TV-ontvanger.

Ik hoor graag wat ik nog meer kan doen om de problemen te verhelpen.

Groet,

Robert

Op dit topic kun je niet reageren. Wil je iets toevoegen, start dan een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 8
Badge +19
Is de werkelijke snelheid wel 50 Mbps of heb je een TOT 50 Mbps abonnement..?
Om zeker te zijn heb je verschillende manieren om dit te checken.

1. Wat geeft de modem zelf aan..?
Log eens in op de modeminterface en klik op 'Maintenance' en dan op 'Diagnostic'.
Klik dan op 'DSL Line' en vervolgens op 'DSL Line Status'.
Kopiëer de tekst vanaf 'noise margin upstream' t/m 'FEC near end' en post deze informatie in je volgende post.

2. Ga naar https://netco-fpi-info.fourstack.nl en vul je postcode en huisnummer in, maak hiervan een screenshot en post deze ook in je post.

Deze twee uitslagen geven een goede indicatie van de staat van je verbinding.
Tevens zou je kunnen aangeven hoe de modem is aangesloten qua kabellengtes en hoe het ISRA-punt (de hoofdaansluiting) eruit ziet.
Het betreft een tot 50Mbps abonnement. Snelheid op speedtest zit momenteel op 20 - 30Mbps down, 10Mbps up en ping 11 - 14.

Heb het kanaal van de wifi gewijzigd na analyse met de aanbevolen app.

Mbt het Isra-punt:
Betreft een ISRA-doosje type 1. Kabellengte ca. 40cm. E.e.a. ziet er goed uit. Voor de zekerheid heb ik de kabel vervangen door een nieuw exemplaar. Na aansluiten geen wifi, wel telefoon en tv. Na reset wel wifi en tv, geen telefoon. Bij de 2de reset werkt alles weer. Nu zien of het stabiel blijft.

Mbt vraag 1:
noise margin upstream: 4 db
output power downstream: 8 db
attenuation upstream: 27 db
noise margin downstream: 5 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 18 db
loop length is 827m
SRA upstream: N/A
SRA downstream: N/A
bitswap upstream: enabled
bitswap downstream: enabled
interleaving delay upstream: 0.00 ms
impulse noise protection upstream: 79.0 symbols
current rate upstream: 11098 kbps
interleaving delay downstream: 0.15 ms
impulse noise protection downstream: 74.0 symbols
current rate downstream: 58158 kbps
attainable rate upstream: 15701 kbps
attainable rate downstream: 59672 kbps
linetype: VDSL
Profile: 17a
operational uptime: 9 min
CodeViolations near end: 0
FEC near end: 0

Mbt vraag 2:

Alvast bedankt voor je reactie.
Reputatie 8
Badge +19
De verbinding ziet er op de statuspagina gewoon goed uit dus het probleem dient elders gezocht te worden.
Ik denk zelf dat als eerste stap modem aan vervanging toe is.
Indien dit het probleem niet oplost dan zal Telfort de verbinding moeten gaan bekijken en monitoren om daar het probleem te zoeken.

Wel nog een vraag... zit er nog andere randapparatuur aangesloten in je netwerk en zo ja, welke..?
Zojuist hadden we ineens weer geen wifi. Tv werkte prima en ook de telefoon functioneerde goed. Heb de wlan knop aan en uitgedrukt en toen functioneerde de wifi weer.

Mbt je vraag: ik heb 2 wifi extenders (Netgear) voor de woonkamer en zolder en 2 Sitecom homeplugs voor de tv in de woonkamer en de tv in de slaapkamer.

We kijken netflix beneden via een laptop die met wifi is verbonden. Boven op een smart-tv die met wifi verbonden is. In beide gevallen hebben we regelmatig problemen met pixelig beeld. Als de wifi wegvalt, is het altijd de modem. De wifi van de extenders is nog actief, maar heeft dan uiteraard geen verbinding met internet.

Mbt het gebruik:
> Ik heb een vaste PC die aangesloten is met een vaste kabel op de wifi-extender (wordt redelijk veel gebruikt)
> 2x mobiele telefoon via wifi (wordt veel gebruikt)
> Ipad (wordt weinig gebruikt)
> laptop via wifi (wordt weinig gebruikt)
> 2x TV (worden weinig gebruikt)
Reputatie 8
Badge +19
Wifi en homeplugs... ik ben er geen fan van als het om een storingsvrije ontvangst gaat.
Voor smartphones en tablets... prima, maar voor een flinke PC en TV-ontvangers komen ze tekort.

Heb je de TV wel eens direct met een kabel aangesloten op de TV-ontvanger, dus zonder gebruik van een setje homeplugs..?
Dan moet je gezien de voldoende snelheid van de verbinding toch een storingsvrije ontvangst hebben.

Je reset de modem steeds om een betere wifi te krijgen maar heb je al eens met een wifi-analyzer naar de naburige netwerken gekeken en zelf het minst drukke kanaal ingesteld..?

Hoe druk is jouw wifi-omgeving..?
Het zijn homeplugs zonder wifi. Sitecom LN-553. De TV is direct op de TV-ontvanger van Motorola aangesloten. De TV ontvanger is via de homeplug op de modem aangesloten. Direct zou kunnen, maar dan moet ik een kabel van >10mtr trekken.

De PC is op wifi-extender aangesloten. Functioneert prima zolang de wifi blijft functioneren.

Ik reset de modem niet om beter wifi te krijgen. Ik reset de modem om überhaupt wifi te krijgen of omdat er helemaal geen verbinding meer is met internet (TV en telefoon werken dan uiteraard ook niet meer). De wifi valt vaak geheel weg. Op dat moment brand het lampje van de wifi op de modem niet meer.

Kanaal van de wifi heb ik reeds gewijzigd naar een kanaal die in de omgeving niet toegepast wordt.
Reputatie 8
Badge +19
Je zou toch om de homeplugs uit te sluiten eens tijdelijk even een kabel rechtstreeks vanaf de modem op de TV-ontvanger moeten aansluiten en checken of de storing dan aanhoudt.
Als dat zo is dan weet je vrijwel zeker dat het aan de verbinding ligt en zal Telfort dit moeten oplossen.
Heb je met een bekabelde aansluiting geen verstoringen dan weet je waaraan het ligt en zal Telfort weinig voor je kunnen doen vrees ik...
Oke. We gaan de proef op de som nemen, al heb ik er weinig vertrouwen in. Het zou betekenen dat de homeplugs een negatieve invloed op het presteren van de modem hebben en dat lijkt me sterk. Ik heb tenslotte niet uitsluitend last van een haperende tv, maar ook van een bijna wekelijks wegvallende wifi of internetverbinding.

Tot zover bedankt.
Reputatie 8
Badge +16
Hallo Robert, welkom op het forum. Aangezien je problemen ervaart met het internet en Interactieve TV dan zou ik graag je modem willen vervangen. In afwachting van jouw reactie.
Reputatie 8
Badge +16
Ik zie dat je niet meer reageert. Graag had ik je een handje verder geholpen.
Mocht je nog iets kwijt willen, laat je dit dan weten in een nieuw topic? Bedankt!

Deze gaat op slot.