beantwoord

Wegvallende verbinding vooral 's avonds

• 13 maart 2018
  • 27 reacties
  • 415 keer bekeken

Ik heb de V8 Experiobox en heeft al geruime tijd last van wegvallen van de verbinding. Dit is begonnen vlak voor de olympische spelen en het wegvallen van de internet verbinding + iTV vindt met name 's avonds plaats. Aangezien dit het moment is dat ik thuis ben en dus veel irritatie hiervan ondervind wil ik zo snel mogelijk een oplossing voor dit probleem. Onderstaande de VDSL instellingen. De trained mode wisselt tussen 17A en 8B, maar bij beide instellingen geeft de verbinding veel problemen.

Is er een oplossing hiervoor?

Voor de vindbaarheid van het topic is de titel aangepast.
icon

Beste antwoord door Amateur85 4 april 2018, 12:15

Monteur is net langsgeweest, heeft wat herstelwerkzaamheden aan de lasdop uitgevoerd en verblinding lijkt weer stabiel. Ik ga kijken of het zo blijft in de komende dagen. Tot nu toe hoge waarden 30/6 op speedtest en tv lijkt stabiel.
Bekijk reactie

27 reacties

Reputatie 4
Badge +10
Hi Amateur85, we helpen je graag op het forum voor een oplossing. Ik heb een aantal vragen. Is je tv-ontvanger bekabeld of via een tv-verbindingsset aangesloten? Als de verbinding wegvalt, werkt bekabeld internet dan wel?
Welke lampjes branden er dan op het modem? Helpt het als je deze stappen doorloopt? Mocht dat niet helpen, kun je dan je klantnummer aan je profiel toevoegen? Dan kan ik met je meekijken!
Tja ik snap dat het bekende rideltje langskomt, maar dat zijn dingen die ik allang gecheckt heb. Ik kan duidelijk in de modem zien dat de WAN verbinding eruit ligt. Zoals aangegeven ziet het intrain profiel van de modem er vreemd uit (heb 40/4 abonnement, maar dat zie je hier niet in terug) en wisselt deze. Klantnummer is nu in mijn profiel.
Reputatie 8
Tja ik snap dat het bekende rideltje langskomt, maar dat zijn dingen die ik allang gecheckt heb.
Met dat antwoord is niet duidelijk of je bijv. een tv-verbindingsset gebruikt, of dat de TV-ontvanger rechtstreeks bekabeld is aangesloten. Wat is er op tegen om daar gewoon antwoord op te geven?
Gebruik verbindset, laatste updates en werken sinds 2013. Ook direct aangesloten op modem is geen verschil, internet signaal valt weg dat is wat ik zelf constateer in de modem. Zoals te zien in het plaatje van vdsl status, vreemde waarden 37/9
Reputatie 8
Die waarden vind ik op zichzelf niet zo vreemd als je het afzet met "attainable rate versus actual rate".
Als de VDSL verbinding niet stabiel is, neem dan eens de volgende informatie door (en vervolgreacties):
https://forum.telfort.nl/internet-267/mijn-verbinding-valt-weg-lampjes-vallen-uit-op-modem-67836#post561505
Ben wat gaan rondlezen en googelen en kwam tegen dat het met QOS te maken kon hebben. Deze uitgezet en weer aangezet en op Speedtest nu 30mbs down en 10mbs up haalbaar tov 14-15 down en 5-6 up hiervoor. Heel bijzonder hoe dit werkt...vanavond ook geen last gehad van slecht signaal meer.
Reputatie 8
Die 14-15 Mbps down en 5-6 Mbps up heb je eerder niet al zodanig aangegeven.
De waarden in je modem/router tonen datgene waar je ongeveer op uitkomt.

Zijn dat snelheden via een bekabelde verbinding of via WiFi??
WiFi is sterk afhankelijk van de omstandigheden ter plekke (en kan o.a. afhankelijk zijn van de drukte van andere WiFi netwerken om je heen op bepaalde tijdstippen).

Met betrekking tot WiFi:
< Link 1 >
< Link 2 >
Beide, geen verschil bekabeld of WiFi. Waarden in modem zijn prima, maar dat haalde ik al een tijd niet. Sinds gisteravond naar wat testen naar uitblinken qos en weer aan is het ineens weer ‘normaal’ met 30mbs en 10mbs up
Reputatie 8
De QoS instellingen gewoon standaard aan laten staan, met de waarden zoals die na een fabrieksreset worden aangegeven. Als er bekabeld dan een veel lagere waarde als speedtest uitkomt
(via http://www.speedtest.net/ ) zijnde die eerdere pakweg 14-15 down en 5-6 up, terwijl in de modem/router zelf wel de nominale waarden worden gehaald zoals je plaatje toont in je eerste reactie...

Zou dat een aanwijzing kunnen zijn dat je ethernetkabels achter de modem/router niet goed functioneren. (Of misschien de netwerkadapter van je PC zelf ?).

Om kabels te controleren heb ik reeds een verwijzing gegeven naar een andere draad < HIER >
Verder zou je met een andere PC of laptop kunnen testen, om te controleren of je netwerk adapter van die eerste PC mogelijk een probleem heeft. (Bij "geen probleem" zou je ongeveer dezelfde nominale waarden aan speedtests moeten kunnen halen ----> praktisch is dat doorgaans net iets minder dan de waarden die je in je modem/router vindt. Ofwel in de buurt van die 37 down - 9 up).
Reputatie 4
Badge +10
Hoi Amateur85, bedankt voor het aanvullen van je gegevens. Ik zie op afstand dat je snelheid wordt gedempt. De oorzaak hiervoor moet nog achterhaald worden. De demping veroorzaakt vermoedelijk de wegvallende verbinding. Bijzonder dat het heeft geholpen om QoS uit te zetten. Zoals Babylonia aangeeft, je verbinding zou goed moeten werken met de standaard instellingen. Aangezien ik toch in de basis twijfels heb over de kwaliteit van je verbinding, heb ik toch een paar vragen. Hoe lang is de kabel vanaf je hoofdaansluiting naar je modem? Mocht je verbinding toch weer wegvallen, kun je dan een foto sturen van je modem? Ik ben benieuwd welke lampjes er branden. Hoor het graag van je! Op basis van je antwoorden kan ik in de juiste hoek zoeken 😳.

@Babylonia, dank voor het meedenken!
Het isra punt komt in de kruipruimte uit en is met een kabel van ca3-3,5 m naar de eerst verdieping doorgelust. Het gaat om een ronde kabel niet om platte telefoonkabel. Daar gaat de kabel de modem in en via verbindingset naar router beneden. Met de vorige zyxel modem had ik minder problemen met de snelheid dan ik met de nieuwe V8 modem ervaar. Voor internetten maakt het me niet zoveel uit als het maar boven 15mbs is kan ik er prima mee uit de voeten, als tv veel wegvalt is het wel flink irritant. Vervelende is dat ik met de vorige modem minder problemen met tv had, wel meer met vastlopen enz.

Zal foto maken als ik last ervaar.
Update, de snelheid is nu weer rond 14mbs al stoort de tv nog niet. QOS aan en uitzetten helpt dus maar ff...
Reputatie 8
Het isra punt komt in de kruipruimte uit en is met een kabel van ca3-3,5 m naar de eerst verdieping doorgelust. Het gaat om een ronde kabel niet om platte telefoonkabel.
Een ronde kabel alleen lijkt niet voldoende, daar is je verbinding te afwisselend instabiel voor. Ook met de metingen die vanuit Telfort zijn gedaan waar teveel demping is geconstateerd lijkt me duidelijk dat de bekabeling waarschijnlijk niet voldoet.

Eerder heb ik je al twee keer verwezen naar informatie waar bekabeling aan zou moeten voldoen.
Bij een lengte van 3-3,5 m moet die kabel niet alleen rond zijn, maar moet het aderpaar bestaan uit in ieder geval koperen kerndraden (mocht dat niet het geval zijn) die bovendien voldoende zijn getwist, en daarenboven een afscherming heeft, die als het kan ook nog eens wordt geaard.

Verder is me niet duidelijk of het ISRA-punt zelf corrosievrij is.
Dus ook dat zou je kunnen controleren.
Ik snap je punt wel, alleen heb ik geen mogelijkheid het in mijn jaren 30 huis op een andere manier te fixen en zat er overigens al zo in. Ik vind het vooral bijzonder dat ik bij mijn vorige modem niet deze ervaring had met demping ed en deze nieuwe hier blijkbaar gevoeliger voor is. Als de bedrading de oplossing is, dan kan ik er weinig aan doen zonder serieuze verbouwing aan de bedrading en of ik dat er voor over heb weet ik nog niet. Dan lijkt kabel de enige serieuze alternatief als dit niet opgelost kan worden.

@Deborah - Telfort weet jij of die demping hieraan ligt of zijn er mogelijk nog andere oorzaken?
Reputatie 8
De situatie m.b.t. demping kan zodanig zijn dat "een kantelpunt" van verslechterde prestaties (of zelfs verbreken van een verbinding) bij de ene modem/router inderdaad net wat eerder negatief uitpakt dan bij een ander model modem/router.

Met huidige "moderne" internetconnecties waarbij hoogfrequent data over een telefoonlijn gaat, worden andere eisen gesteld aan een bekabeling dan de "standaard" bekabeling ooit eerder aangebracht in een oud huis, wat indertijd eigenlijk alleen bedoeld was om er "telefoon" mee te gebruiken.

Het is precies die reden dat providers doorgaans adviseren een modem/router direct achter het ISRA-punt te zetten. Voor die oplossing kun je dus ook nog kiezen. Maar dat brengt wellicht weer andere aanpassingen mee voor aansluiting TV e.d.

Je kunt dus wel een langere (V)DSL bekabeling gebruiken, maar ben je er dan van bewust, dat het niet echt goed gaat met verouderde "telefoon" bekabeling die niet aan de specificaties voldoet.
(Eventueel kan ik je verwijzen naar voorbeelden hoe bekabeling uit te wisselen).
Thanks Babylonia, daar heb ik wel beeld bij inderdaad. Bij het isra punt zit geen stroompunt in de buurt in de kruipruimte en in de gang erboven. Punt is dat waar hij nu staat, verdieping erboven ik slaapkamer op de 1e de plek heel ongunstig is voor de WiFi, vandaar dat ik niet alleen tv over poweline heb maar juist router erachter waar weer tv achter zit en WiFi punt van de router zelf. Dit heeft tot mijn nieuwe modem goed gewerkt met goede snelheden en met deze V8 ook lange tijd goed weliswaar stuk trager, maar sinds een aantal weken is het wel mis met tv kijken. Ik heb onlangs een brief gekregen dat KPN het netwerk hier heeft vernieuwd dus wellicht daarmee te maken. Moet ff nadenken wat ik nu wil hiermee. :?
Reputatie 8
Ik heb onlangs een brief gekregen dat KPN het netwerk hier heeft vernieuwd dus wellicht daarmee te maken. Moet ff nadenken wat ik nu wil hiermee. :?
Dat zou er best mee te maken kunnen hebben. VDSL techniek (en VVDSL) die in basis nog hogere snelheden over een "telefoondraad" mogelijk zou moeten maken. Maar ook kritischer ten aanzien van de bekabeling.

Als het ISRA-punt in de kruipruimte zit, zou dat ook nog wel eens een oude "lasdop" kunnen zijn met mogelijk een zeer oude KPN-grondkabel met jute/papier achtige (??) isolatie, wat in de loop van jaren zijn tol heeft geëist met "lekstroom" naar de aparte draadkernen aan het uiteinde van een dergelijke kabel bij een redelijk vochtige omgeving. Als voorbeeld zie foto's in een eerder draadje < HIER >

Als jou ISRA-punt er vergelijkbaar verwaarloosd uitziet voldoet het niet meer.
Zou je wat foto's ervan kunnen plaatsen?

Dan zou je Telfort een monteur kunnen laten aansturen om het naar huidige maatstaven te vervangen.
Mogelijk is dat al voldoende om de demping die er nu is op te heffen.
(Daar kan @Deborah - Telfort van Telfort je bij helpen of dat is te regelen, als ze ook die foto's van je situatie heeft gezien).

Wil je het helemaal mooi doen kun je dat stuk telefoondraad (3-3,5 meter) "naar boven" uitwisselen met kabel die in ieder geval wel aan de goede specificaties voldoet. (< DEZE > of als alternatief twee aders van een afgeschermde ethernetkabel).
Maak je "aan de onderkant" vast aan de oude kabel, en trek je aan de bovenkant de oude kabel eruit, en omdat de nieuwe kabel er meteen aan vast zit, komt die nieuwe kabel uiteindelijk uit de contactdoos "boven". Meer voorbeelden zie < HIER > en vervolgpagina < HIER >
Reputatie 4
Badge +10
Hi Amateur85, Babylonia heeft het effect van demping al uitgebreid uitgelegd 😳. Mijn voorstel is om een monteur langs te laten komen en kan nagaan wat er eenvoudig bij je thuis verbeterd kan worden. Ik zie inderdaad dat in april je snelheid wordt omgezet naar 100 Mb/s. Je pakket is alleen begrensd tot 50 Mb/s. Indien je van de 100 Mb/s gebruik wil maken, dan kun je je pakket uitbreiden. Deze snelheidsverhoging staat alleen los van het huidige probleem.

Ik hoor graag of je het goed vind dat er een monteur bij je langskomt. In principe zijn hier geen kosten aan verbonden. Mocht de monteur echt uitgebreide werkzaamheden moeten doen, dan laat hij weten wat de kosten ervan zijn.
Reputatie 4
Badge +10
Babylonia en ik hebben tegelijk een reactie geplaatst! Wat Babylonia beschrijft dat is inderdaad iets wat een monteur kan onderzoeken. Je hoeft dan niet zelf aan de slag. Tenzij je dat natuurlijk leuk vind:P
Hi Deborah,

Dank voor je update, 100mbs upgrade is voor mij niet nodig ben opzich wel blij met wat ik nu heb en ben hier niet uber kritisch op (wel op vlekkeloze tv ;)).

Misschien wel goed idee van de monteur om naar isra punt te kijken, lijkt erop dat ik zo'n oude dop heb en zie er ook een scheur in helaas. De kabel naar boven vervangen voor een goede lijkt me een goed plan, zeker op de manier zoals voorgesteld. Thanks voor de tip babylonia. Als alternatief kan ik proberen toch modem vlak bij Isra te plaatsen en zorgen voor stroom. Kan via ethernet dan router via kruipruimte benaderen wat ook in principe beter is dan de powerline optie. Nog ff over nadenken.

Hieronder de foto's:

Reputatie 4
Badge +10
Bedankt voor de foto's! Ja vlekkeloze tv is wel van deze tijd:P. Ik heb een afspraak voor een monteur aangemaakt. Als je naar 088 2000 121 belt, dan kun je een afspraak met een monteur maken. Mijn advies is om voor het gemak de monteur ernaar laten te kijken en het eventueel op te lossen. Kun je ons op de hoogte houden?
Dank hiervoor. Ga eerst ff weekje op vakantie en maak dan die afspraak. Internet snelheid is momenteel weer erg laag 😕 dus wel fijn dat ernaar gekeken gaat worden.

Reputatie 4
Badge +10
Oei, ja dat is echt niet best. Fijne vakantie! We horen het wel als de monteur is langs geweest 😳.
Reputatie 8
Dat is echter een test via de WiFi verbinding. (Zie je aan het WiFi icoontje van het mobieltje).
Dat kan alle kanten op bij een slechte WiFi kanaalkeuze:

https://www.telfort.nl/persoonlijk/service/wifi-kanaal-veranderen.htm
Klopt, heb daarom ook 2 punten waar ik WiFi heb, de experiabox zelf en een 2e router midden in de kamer. Heb hier de best mogelijke kanalen voor uitgezocht met een tooltje, van beide punten uiteraard niet op zelfde kanaal. Normaal altijd wel tussen 15-30mbs gehaald dus 4 mbs valt uit de toon. In een drukke stad is WiFi sowieso drama, zweer daarom bij meerder access points.

Reageer